FULL FRES: Over hele Norge blir bilklubber bare for jenter stadig mer populært. Deltakere i Greta Molanders Æresløp forbereder en Fiat 600 med heseblesende hast og helveis humor.

Vi som mekker bilklubber for jenter:

I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Bilmiljøer for «girls only» tar av i hele Norge. Møt de dyktige jentene som fikk ideene til sine egne, glutenfrie – unnskyld: guttefrie – bilklubber.

Publisert Sist oppdatert

«Jentekveld» er blant Norges mest beryktede ord: Hva pokker prater de om der, hvilke hemmeligheter har de, og hva pønsker de på?

Bilklubber bare for jenter

  • Greta Molanders Æresklubb (@gretamolander) arrangerer Æresløpet, som de omtaler som «Norges største og morsomste billøp for kvinnelige sjåfører»
  • Norwegian car girls (@ngcnorway) oppgir å være Norges største jenteklubb for bilinteresserte. Sammen med @raanerbabes Norge har klubben blitt smeltet inn i en ny klubb, som bare heter Car Club.
  • Jenteklubben Ignition Crew, som ble startet på Lillehammer for få måneder siden, puster allerede Car Club i nakken, når det gjelder medlemstall.

Men glem dét, og fest sikkerhetsbeltene: Nå kommer et enda større fenomen: «Jente-bilklubb».

Over hele landet samler jenter og kvinner seg i egne bilklubber og arrangerer mekkekvelder, treff, løp og annen mystisk moro – hvor den ene halvdelen av befolkningen absolutt ikke får innpass.

Lenge har behovet presset seg på: Kvinner vil slippe tidvis sleivete kommentarer og dårlig vitsing fra tafatte mannfolk av typen: «du som er jente, kan vel ikke noe om motorer ... ».

Her er fire oljeflekkede kvinns som kan det meste, også det å starte og vedlikeholde egne bilklubber: Heng på Eirin Rønbeck, Lily Martine Lundberg, Mari Iselin Bergh Bråtesveen og Synnøve Haagenrud:

DØRÅPNER: Eirin Rønbeck er sjef i Norwegian Car Girls, som har slått seg sammen med Rånerbabes Norge. Hennes egen Volvo er lakkert i en iøyenfallende farge, som gjør stas på arbeidsinnsatsen hun har nedlagt i doningen.

Eirin Rønbeck i Tvedestrand er gubben – nei: kvinnen – bak Norwegian Car Girls, som hun etablerte på tampen av 2018 – og som akselererte forrykende kjapt til å bli Norges største i sitt slag – nå med 1669 medlemmer (i likhet med Rånerbabes fusjonert i Car Club).

BAKEN TIL: Tvedestrand er arnested for kanskje Norges største bilklubb for jenter: Eirin Rønbeck drifter Norwegian Car Girls som hun ratter som Volvo – med fynd og klem.
SJEFSBIL: Eirin Rønbeck har gjennom sin egen klubb, Norwegian Car Girls, hele veien vært opptatt av inkludering. Siden starten i 2018 har jenter med ulik bakgrunn funnet veien til miljøet.

– Jeg tok på meg lederrollen fordi jeg selv ønsket å møte andre med brennende bilinteresse. Vi lærer av hverandre og hjelper hverandre – ja: ut av mørket og inn i lyset, filosoferer hun.

En Volvo 940 Turbo 1998-modell, som hun kaller «prosjektbilen» – fordi den aldri blir, eller skal bli ferdig – er lakkert i den sjokkartede nyansen brandywine candy, håndplukket fra fargekartet til leverandøren House of Kolor i Ohio i USA.

Tanken på klubben føles nå som «en stor glede i livet». Medlemmene bedriver så forskjellige interesser som drifting, rallycross, proffmekking og hobbymekanikk. Ideen er at ingen skal være redd for å stille spørsmål.

– Det morsomste vi gjør når vi møtes, er å skryte av hverandre og hverandres biler. Jeg har blitt kjent med masse nydelige og flinke sjeler. Jeg føler meg beæret ved å bidra til å løfte alle medlemmene opp dit de fortjener, triumferer Rønbeck.

SAMMENSVEISET: Lily Martine Lundberg driver Rånerbabes – som nå er en del av den landsomfattende jentegruppa som enkelt og greit har fått navnet Car Club.

Lily Martine Lundberg i Kongsberg er big boss for «avdeling Rånerbabes» i x Car Club x, som er en nokså ny sammenslåing – eller kanskje bedre: sammensveising – av nevnte forening og Norwegian car girls. Begge underklubbene kom til verden i 2018.

– Navnet «Rånerbabes» er kanskje morsomt, men enkelte har negative assosiasjoner: For noen er rånere mennesker som bråker og kaster søppel ut av bilvinduet, rapporterer hun.

X Car Club x med de to «underavdelingene» er største, norske jenteklubb, med vidt spekter av yrkesretninger og personligheter.

– Vi er landsdekkende og har begynt å utvide til Sverige, opplyser Lundberg nøkternt.

– Klubblivet vårt handler om å skape et nettverk av bilinteresserte damer, og rom til å tørre å være seg selv og lære nye ting.

Hennes personlige erfaring fra bilmiljøet er at fordommene rundt damer som skrur, fortsatt finnes:

– Menn blir ofte overrasket: De skal teste kunnskapene dine, eller avfeie at du kan noe som helst, sukker hun.

De fleste menn gjør ikke noen stor sak ut av det, eller synes bare kombinasjonen jenter og bilinteresse er «kult».

– Da tenker jeg sånn: Hvis du er mann som er utdannet mekaniker, forteller du ikke andre menn at du syntes det er kult at de også er mekanikere. Dette synet har vært med på å forme meg både som bilentusiast og som hobbymekaniker, fastslår hun.

– Som kvinne må jeg være ekstremt nøye med å gjøre en gjennomført jobb for å nå gjennom nåløyet og slippe at noen sier, «se på detta! Damer kan ikke skru!».

– Det unngår vi i klubben vår, de aller fleste av oss viser veldig respekt for at ikke alle kan alt – og de tør å spørre oss om hjelp og råd, oppsummerer Lundberg.

FRONTFIGUR: Mari Iselin Bergh Bråtesveen startet sin egen jente-bilklubb, Ignition Crew, for litt over et halvt år siden – og har så langt en kø av medlemmer.

I september 2021 våknet Mari Iselin Bergh Bråtesveen, bosatt i Lillehammer, brått med en idé: Hun fikk det for seg at hun ville kickstarte en bilklubb spesielt for jenter.

HADDE GNISTEN: Da Mari Iselin Bergh Bråtesveen fant på navnet «Ignition Crew», tente hun på ideen om å starte egen bilklubb for jenter og kvinner som vil prate og mekke bil sammen.

I skrivende stund har Ignition Crew lokket til seg 1634 medlemmer.

Omtalen av prosjektet har tatt fyr hos alt fra den mektige lokalavisa Gudbrandsdølen/Dagningen til riksdekkende NRK og andre medier.

– Navnet «Ignition» dukket tilfeldig opp da jeg gjorde et Google-søk på «bildeler på engelsk» og syntes det låt tøft. Som et av medlemmene sier: «vi tenner gnisten i bilinteressen».

– Ignition Crew er en stolthet jeg har skapt i lag med de syv andre, dyktige klubb-administratorene, forsikrer Bråtesveen, og opplyser at kravene for gullmedlemskap er 50 kroner i årskontingent – og at medlemmene har så ulike yrker som sykepleiere, mekanikere og servitører.

Hun startet Ignition Crew med tanke om en turboeffekt i det bilinteresserte jentemiljøet.

– Jeg vet at mange knapt har noen å spørre om bilrelaterte emner. Ignition bidrar til et godt, trygt miljø, reklamerer hun.

Kjønnsroller er i flyt – selv på den konservative bilfronten:

– Jenter kan like gutteting, gutter kan like jenteting og forskjellige yrker har for lengst fått kjønnsnøytrale titler. Å skille seg ut er langt fra så skummelt som det var, jubler Bråtesveen.

FULL FRES: Greta Molanders Æresløp har mange deltakere hvert år i august, og her prepper noen av dem den italienske espressokokeren Fiat 600.

Greta Molanders Æresklubb låter like finfint som det er: Klubbens kjerne er den svensk-norske rallylegenden Greta Molander (1980–2002).

Greta Molander

  • Svensk-norsk rallykjører og forfatter. Født i Ystad, bosatt i Norge fra 1938.
  • Deltok fra 1929 i mange internasjonale bilrallyer med gode resultater, blant annet i Monte Carlo Rally (siste gang i 1973), hvor hun vant kvinneklassen 1937 og 1952. Kvinnelig europamester i rally i 1953.
  • Utga reiseskildringer og barnebøker med egne illustrasjoner.

Kilde: Store norske leksikon

I andre halvdel av 1990-tallet fikk initiativtakerne, Hamar-familien Hafsås, Molanders tillatelse til å benytte hennes gullpolerte navn og rykte – for å kaste glans over merittene og knytte disse til det som må ha vært landets første kjøreklubb for kvinner.

Mest kjent er Greta Molanders Æresløp, som klubben kaller «Norges største og morsomste veteranbilløp for kvinner».

Klubbpresident Sissel Hafsås har vært med fra starten – og selv deltatt i samtlige av klubbens løp.

I år går Æresløpet fra Hamar til Sandefjord den 20. og 21. august. Påmeldingsfrist er den 30. april, med klubbens advarende forbehold om at det som vanlig vilt populære løpet risikerer å bli fulltegnet før den tid.

FULL FRES: Greta Molanders Æresløp er utelukkende for kvinnelige sjåfører, mens biltypene er av alle slag – her en såkalt «hot rod».

Styremedlem Synnøve Haagenrud er flittig fotograf og har tatt alle bildene som er å se på klubbens fyldige Facebook-side, @gretamolander.

- Vi har jo deltakere – og styremedlemmer – i aldre fra 20- til 70-årene, så dette er en interesse som fenger alle aldre, lover hun.

FULL FRES: Under Greta Molanders Æresløp er det rom for mange idérike påfunn og påhitt som noen ganger inkluderer mye styr, stas og utstyr.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom