FULL FRES: Over hele Norge blir bilklubber bare for jenter stadig mer populært. Deltakere i Greta Molanders Æresløp forbereder en Fiat 600 med heseblesende hast og helveis humor.Foto: SYNNØVE HAAGENRUD
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Bilmiljøer for «girls only» tar av i hele Norge. Møt de dyktige jentene som fikk ideene til sine egne, glutenfrie – unnskyld: guttefrie – bilklubber.
«Jentekveld» er blant Norges mest beryktede ord: Hva pokker prater de om der, hvilke hemmeligheter har de, og hva pønsker de på?
Bilklubber bare for jenter
Greta Molanders Æresklubb (@gretamolander) arrangerer Æresløpet, som de omtaler som «Norges største og morsomste billøp for kvinnelige sjåfører»
Norwegian car girls (@ngcnorway) oppgir å være Norges største jenteklubb for bilinteresserte. Sammen med @raanerbabes Norge har klubben blitt smeltet inn i en ny klubb, som bare heter Car Club.
Jenteklubben Ignition Crew, som ble startet på Lillehammer for få måneder siden, puster allerede Car Club i nakken, når det gjelder medlemstall.
Men glem dét, og fest sikkerhetsbeltene: Nå kommer et enda større fenomen: «Jente-bilklubb».
Over hele landet samler jenter og kvinner seg i egne bilklubber og arrangerer mekkekvelder, treff, løp og annen mystisk moro – hvor den ene halvdelen av befolkningen absolutt ikke får innpass.
Lenge har behovet presset seg på: Kvinner vil slippe tidvis sleivete kommentarer og dårlig vitsing fra tafatte mannfolk av typen: «du som er jente, kan vel ikke noe om motorer ... ».
Her er fire oljeflekkede kvinns som kan det meste, også det å starte og vedlikeholde egne bilklubber: Heng på Eirin Rønbeck, Lily Martine Lundberg, Mari Iselin Bergh Bråtesveen og Synnøve Haagenrud:
Eirin Rønbeck i Tvedestrand er gubben – nei: kvinnen – bak Norwegian Car Girls, som hun etablerte på tampen av 2018 – og som akselererte forrykende kjapt til å bli Norges største i sitt slag – nå med 1669 medlemmer (i likhet med Rånerbabes fusjonert i Car Club).
– Jeg tok på meg lederrollen fordi jeg selv ønsket å møte andre med brennende bilinteresse. Vi lærer av hverandre og hjelper hverandre – ja: ut av mørket og inn i lyset, filosoferer hun.
En Volvo 940 Turbo 1998-modell, som hun kaller «prosjektbilen» – fordi den aldri blir, eller skal bli ferdig – er lakkert i den sjokkartede nyansen brandywine candy, håndplukket fra fargekartet til leverandøren House of Kolor i Ohio i USA.
Tanken på klubben føles nå som «en stor glede i livet». Medlemmene bedriver så forskjellige interesser som drifting, rallycross, proffmekking og hobbymekanikk. Ideen er at ingen skal være redd for å stille spørsmål.
– Det morsomste vi gjør når vi møtes, er å skryte av hverandre og hverandres biler. Jeg har blitt kjent med masse nydelige og flinke sjeler. Jeg føler meg beæret ved å bidra til å løfte alle medlemmene opp dit de fortjener, triumferer Rønbeck.
Lily Martine Lundberg i Kongsberg er big boss for «avdeling Rånerbabes» i x Car Club x, som er en nokså ny sammenslåing – eller kanskje bedre: sammensveising – av nevnte forening og Norwegian car girls. Begge underklubbene kom til verden i 2018.
– Navnet «Rånerbabes» er kanskje morsomt, men enkelte har negative assosiasjoner: For noen er rånere mennesker som bråker og kaster søppel ut av bilvinduet, rapporterer hun.
X Car Club x med de to «underavdelingene» er største, norske jenteklubb, med vidt spekter av yrkesretninger og personligheter.
– Vi er landsdekkende og har begynt å utvide til Sverige, opplyser Lundberg nøkternt.
– Klubblivet vårt handler om å skape et nettverk av bilinteresserte damer, og rom til å tørre å være seg selv og lære nye ting.
Hennes personlige erfaring fra bilmiljøet er at fordommene rundt damer som skrur, fortsatt finnes:
– Menn blir ofte overrasket: De skal teste kunnskapene dine, eller avfeie at du kan noe som helst, sukker hun.
De fleste menn gjør ikke noen stor sak ut av det, eller synes bare kombinasjonen jenter og bilinteresse er «kult».
– Da tenker jeg sånn: Hvis du er mann som er utdannet mekaniker, forteller du ikke andre menn at du syntes det er kult at de også er mekanikere. Dette synet har vært med på å forme meg både som bilentusiast og som hobbymekaniker, fastslår hun.
– Som kvinne må jeg være ekstremt nøye med å gjøre en gjennomført jobb for å nå gjennom nåløyet og slippe at noen sier, «se på detta! Damer kan ikke skru!».
– Det unngår vi i klubben vår, de aller fleste av oss viser veldig respekt for at ikke alle kan alt – og de tør å spørre oss om hjelp og råd, oppsummerer Lundberg.
I september 2021 våknet Mari Iselin Bergh Bråtesveen, bosatt i Lillehammer, brått med en idé: Hun fikk det for seg at hun ville kickstarte en bilklubb spesielt for jenter.
I skrivende stund har Ignition Crew lokket til seg 1634 medlemmer.
Omtalen av prosjektet har tatt fyr hos alt fra den mektige lokalavisa Gudbrandsdølen/Dagningen til riksdekkende NRK og andre medier.
– Navnet «Ignition» dukket tilfeldig opp da jeg gjorde et Google-søk på «bildeler på engelsk» og syntes det låt tøft. Som et av medlemmene sier: «vi tenner gnisten i bilinteressen».
– Ignition Crew er en stolthet jeg har skapt i lag med de syv andre, dyktige klubb-administratorene, forsikrer Bråtesveen, og opplyser at kravene for gullmedlemskap er 50 kroner i årskontingent – og at medlemmene har så ulike yrker som sykepleiere, mekanikere og servitører.
Hun startet Ignition Crew med tanke om en turboeffekt i det bilinteresserte jentemiljøet.
– Jeg vet at mange knapt har noen å spørre om bilrelaterte emner. Ignition bidrar til et godt, trygt miljø, reklamerer hun.
Kjønnsroller er i flyt – selv på den konservative bilfronten:
– Jenter kan like gutteting, gutter kan like jenteting og forskjellige yrker har for lengst fått kjønnsnøytrale titler. Å skille seg ut er langt fra så skummelt som det var, jubler Bråtesveen.
Greta Molanders Æresklubb låter like finfint som det er: Klubbens kjerne er den svensk-norske rallylegenden Greta Molander (1980–2002).
Greta Molander
Svensk-norsk rallykjører og forfatter. Født i Ystad, bosatt i Norge fra 1938.
Deltok fra 1929 i mange internasjonale bilrallyer med gode resultater, blant annet i Monte Carlo Rally (siste gang i 1973), hvor hun vant kvinneklassen 1937 og 1952. Kvinnelig europamester i rally i 1953.
Utga reiseskildringer og barnebøker med egne illustrasjoner.
Kilde: Store norske leksikon
I andre halvdel av 1990-tallet fikk initiativtakerne, Hamar-familien Hafsås, Molanders tillatelse til å benytte hennes gullpolerte navn og rykte – for å kaste glans over merittene og knytte disse til det som må ha vært landets første kjøreklubb for kvinner.
Mest kjent er Greta Molanders Æresløp, som klubben kaller «Norges største og morsomste veteranbilløp for kvinner».
Klubbpresident Sissel Hafsås har vært med fra starten – og selv deltatt i samtlige av klubbens løp.
I år går Æresløpet fra Hamar til Sandefjord den 20. og 21. august. Påmeldingsfrist er den 30. april, med klubbens advarende forbehold om at det som vanlig vilt populære løpet risikerer å bli fulltegnet før den tid.
Styremedlem Synnøve Haagenrud er flittig fotograf og har tatt alle bildene som er å se på klubbens fyldige Facebook-side, @gretamolander.
- Vi har jo deltakere – og styremedlemmer – i aldre fra 20- til 70-årene, så dette er en interesse som fenger alle aldre, lover hun.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: