
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Bilmiljøer for «girls only» tar av i hele Norge. Møt de dyktige jentene som fikk ideene til sine egne, glutenfrie – unnskyld: guttefrie – bilklubber.
«Jentekveld» er blant Norges mest beryktede ord: Hva pokker prater de om der, hvilke hemmeligheter har de, og hva pønsker de på?
Men glem dét, og fest sikkerhetsbeltene: Nå kommer et enda større fenomen: «Jente-bilklubb».
Over hele landet samler jenter og kvinner seg i egne bilklubber og arrangerer mekkekvelder, treff, løp og annen mystisk moro – hvor den ene halvdelen av befolkningen absolutt ikke får innpass.
Lenge har behovet presset seg på: Kvinner vil slippe tidvis sleivete kommentarer og dårlig vitsing fra tafatte mannfolk av typen: «du som er jente, kan vel ikke noe om motorer ... ».
Her er fire oljeflekkede kvinns som kan det meste, også det å starte og vedlikeholde egne bilklubber: Heng på Eirin Rønbeck, Lily Martine Lundberg, Mari Iselin Bergh Bråtesveen og Synnøve Haagenrud:

Eirin Rønbeck i Tvedestrand er gubben – nei: kvinnen – bak Norwegian Car Girls, som hun etablerte på tampen av 2018 – og som akselererte forrykende kjapt til å bli Norges største i sitt slag – nå med 1669 medlemmer (i likhet med Rånerbabes fusjonert i Car Club).


– Jeg tok på meg lederrollen fordi jeg selv ønsket å møte andre med brennende bilinteresse. Vi lærer av hverandre og hjelper hverandre – ja: ut av mørket og inn i lyset, filosoferer hun.
En Volvo 940 Turbo 1998-modell, som hun kaller «prosjektbilen» – fordi den aldri blir, eller skal bli ferdig – er lakkert i den sjokkartede nyansen brandywine candy, håndplukket fra fargekartet til leverandøren House of Kolor i Ohio i USA.
Tanken på klubben føles nå som «en stor glede i livet». Medlemmene bedriver så forskjellige interesser som drifting, rallycross, proffmekking og hobbymekanikk. Ideen er at ingen skal være redd for å stille spørsmål.
– Det morsomste vi gjør når vi møtes, er å skryte av hverandre og hverandres biler. Jeg har blitt kjent med masse nydelige og flinke sjeler. Jeg føler meg beæret ved å bidra til å løfte alle medlemmene opp dit de fortjener, triumferer Rønbeck.

Lily Martine Lundberg i Kongsberg er big boss for «avdeling Rånerbabes» i x Car Club x, som er en nokså ny sammenslåing – eller kanskje bedre: sammensveising – av nevnte forening og Norwegian car girls. Begge underklubbene kom til verden i 2018.
– Navnet «Rånerbabes» er kanskje morsomt, men enkelte har negative assosiasjoner: For noen er rånere mennesker som bråker og kaster søppel ut av bilvinduet, rapporterer hun.
X Car Club x med de to «underavdelingene» er største, norske jenteklubb, med vidt spekter av yrkesretninger og personligheter.
– Vi er landsdekkende og har begynt å utvide til Sverige, opplyser Lundberg nøkternt.
– Klubblivet vårt handler om å skape et nettverk av bilinteresserte damer, og rom til å tørre å være seg selv og lære nye ting.
Hennes personlige erfaring fra bilmiljøet er at fordommene rundt damer som skrur, fortsatt finnes:
Les om andre bilentusiaster her!
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
– Menn blir ofte overrasket: De skal teste kunnskapene dine, eller avfeie at du kan noe som helst, sukker hun.
De fleste menn gjør ikke noen stor sak ut av det, eller synes bare kombinasjonen jenter og bilinteresse er «kult».
– Da tenker jeg sånn: Hvis du er mann som er utdannet mekaniker, forteller du ikke andre menn at du syntes det er kult at de også er mekanikere. Dette synet har vært med på å forme meg både som bilentusiast og som hobbymekaniker, fastslår hun.
– Som kvinne må jeg være ekstremt nøye med å gjøre en gjennomført jobb for å nå gjennom nåløyet og slippe at noen sier, «se på detta! Damer kan ikke skru!».
– Det unngår vi i klubben vår, de aller fleste av oss viser veldig respekt for at ikke alle kan alt – og de tør å spørre oss om hjelp og råd, oppsummerer Lundberg.

I september 2021 våknet Mari Iselin Bergh Bråtesveen, bosatt i Lillehammer, brått med en idé: Hun fikk det for seg at hun ville kickstarte en bilklubb spesielt for jenter.

I skrivende stund har Ignition Crew lokket til seg 1634 medlemmer.
Omtalen av prosjektet har tatt fyr hos alt fra den mektige lokalavisa Gudbrandsdølen/Dagningen til riksdekkende NRK og andre medier.
– Navnet «Ignition» dukket tilfeldig opp da jeg gjorde et Google-søk på «bildeler på engelsk» og syntes det låt tøft. Som et av medlemmene sier: «vi tenner gnisten i bilinteressen».
– Ignition Crew er en stolthet jeg har skapt i lag med de syv andre, dyktige klubb-administratorene, forsikrer Bråtesveen, og opplyser at kravene for gullmedlemskap er 50 kroner i årskontingent – og at medlemmene har så ulike yrker som sykepleiere, mekanikere og servitører.
Hun startet Ignition Crew med tanke om en turboeffekt i det bilinteresserte jentemiljøet.
– Jeg vet at mange knapt har noen å spørre om bilrelaterte emner. Ignition bidrar til et godt, trygt miljø, reklamerer hun.
Kjønnsroller er i flyt – selv på den konservative bilfronten:
– Jenter kan like gutteting, gutter kan like jenteting og forskjellige yrker har for lengst fått kjønnsnøytrale titler. Å skille seg ut er langt fra så skummelt som det var, jubler Bråtesveen.

Greta Molanders Æresklubb låter like finfint som det er: Klubbens kjerne er den svensk-norske rallylegenden Greta Molander (1980–2002).
I andre halvdel av 1990-tallet fikk initiativtakerne, Hamar-familien Hafsås, Molanders tillatelse til å benytte hennes gullpolerte navn og rykte – for å kaste glans over merittene og knytte disse til det som må ha vært landets første kjøreklubb for kvinner.
Mest kjent er Greta Molanders Æresløp, som klubben kaller «Norges største og morsomste veteranbilløp for kvinner».
Klubbpresident Sissel Hafsås har vært med fra starten – og selv deltatt i samtlige av klubbens løp.
I år går Æresløpet fra Hamar til Sandefjord den 20. og 21. august. Påmeldingsfrist er den 30. april, med klubbens advarende forbehold om at det som vanlig vilt populære løpet risikerer å bli fulltegnet før den tid.

Styremedlem Synnøve Haagenrud er flittig fotograf og har tatt alle bildene som er å se på klubbens fyldige Facebook-side, @gretamolander.
- Vi har jo deltakere – og styremedlemmer – i aldre fra 20- til 70-årene, så dette er en interesse som fenger alle aldre, lover hun.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»