Vi som vil Volvo PV vel:
Denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere
Du blir ung igjen av å ratte gammel bil. Tre sjeler vitner om effekten av Volvo PV.
Er PV-modellen Volvos egentlige ungdomskilde?
54 år etter at siste PV ble solgt, har Norsk Volvo PV-klubb
mer enn 800 medlemmer, og hundre nye strømmer til hvert år.
Hvorfor? Jo, Volvo PV er det barskeste du kan drive med, som
har opphav på 1940-tallet, uten å bli sett på som utgammal.
Formene tar humørfylte vendinger, og får selv de utstående skjermene
til å se evigunge ut. Volvos «stora, sköna PV» har panser stort som et
dansegulv, skrå frontrute som på en sportsbil og deilig, rund hekk som skaper
en heftig turbulens.
Uansett hvordan du er kledd eller frisert, ser du kul ut bak rattet på PV. For PV blir ikke eldre, bare penere.
Les fortellingene til
PV-nyterne Lars Teistedal, Wenche Fagerlid og Lisbeth Falling:
Lisbeth Falling er redaktør for både Norsk Volvo PV Klubb og
Norske Rasekattklubbers Riksforbund. Ja, altså, ved siden av full stilling som seniorrådgiver
i Utdanningsdirektoratet.
Medlemsbladene PV-Magazinet og Aristokatt bærer preg av
Oslo-kvinnens glade fotografering og rapportering.
Dobbeltredaktøren ser klare likheter mellom katte- og
PV-interessen:
– Begge miljøene gir sosialt samvær for diskusjon og sammenlikning.
Enten det er vakre kull med rasekatter, vinnerkatter på utstilling, eller den
nyrestaurerte bilen som blir vist fram på landstreff. I den ene leiren
diskuterer man detaljer fra stamtavler, lengder på haler, plassering av ører og
pelsmønster. I den andre handler det om årstall, motorkapasitet, lakkfarger og
annet, lister hun opp.
Falling fikk sin første av mange rasekatter i 1975. Parets
første PV kom til husholdningen ved en tilfeldighet.
– Min mann, Harald Vikan, jobber i anleggsbransjen og skulle
renovere en hage på midten av 1990-tallet. Til sin store overraskelse fant han
en eldre Volvo PV i hageeierens garasje. Etter litt kjøpslåing endte PV-en som
betaling for utført arbeid.
Hun husker den hadde sjarmerende, delt frontrute, og at
fargen var lys beige og setene lyseblå. Paret skaffet seg også en eldre,
ovalformet campingvogn, kalt «Egget».
Håp for rekruttering
– Vi fartet rundt på mange koselige treff og ferieturer.
Slik havnet vi i Norsk Volvo PV Klubb, samt i Norsk Veteran Camping, som er
klubben for oss med retrocampingvogner og ditto utstyr, forklarer hun.
En dag ble den godmodige PV-en byttet ut med en raskere,
nyere Volvo PV Sport. Så fulgte en hvit i originalstand, deretter en rød,
rallyrigget PV og så en turkis med diverse modifikasjoner.
– Nå har vi vår røde og hvite Duett, stasjonsvogn-utgaven med
romslig lasterom som er praktisk på tur.
Falling ser et visst håp for rekruttering til klubben:
– Enkelte yngre viser interesse for å bygge om og skape egne
biler. Heldigvis har vi også ungdommer som er vokst opp med klubben, og som
derved har fått interessen inn med morsmelka.
Selv har hun full rulle med gjøremål som dobbelt redaktør og
andre oppgaver:
– Min erfaring er at du alltid får tid til ting du er
interessert i. Kattene er en livsstil, og herlige familiemedlemmer.
Veteranbilene og campingvogn er fritidssysler. Å skrive er jeg jo glad i,
så redaktørarbeidet for to tidsskrifter
passer meg utmerket, mener Falling, som minner om at verdens første
rasekattutstilling gikk av stabelen i Crystal Palace i London på 1880-tallet.
– Det var tross alt noen år før Volvo lanserte PV, ler hun.
Wenche og Knut Fagerlid i Borgen i Ullensaker ble et par da
hun var 15 og han 19. Siden første dag har de kjørt Volvo PV.
– PV-en, som Knut overtok fra sin far, ble liksom vårt lille
kjærlighetsrede, hvor vi tilbrakte mye tid, forteller hun.
Medlem nr. 8!
I 1980 fant Knut en innbetalingsblankett under vindusviskeren med spørsmål om å bli medlem i Norsk Volvo PV klubb.
De 100 kronene for medlemskap resulterte i medlemsnummer åtte, og Wenche og Knut ble styremedlemmer. Siden har de påtatt seg ulike verv og oppgaver.
– Jeg har alltid
hevdet at PV-ens popularitet skyldes de kvinnelige formene. I starten var PV en
typisk ungdomsbil som var overkommelig å kjøpe, reparere og holde i drift – selv
med alle milene på kveldstid for å reke rundt. Minnene om en lykkelig ungdom gjør
at mange ikke klarer å la disse bilene være, rapporterer hun.
Hver sommer spanderer Wenche, Knut og andre klubbmedlemmer
én uke av sommerferien til turvirksomhet. Det skjer i kjølvannet av PV-klubbens
årvisse landstreff.
– Vi har vært på rundreise til Holland og kjørt mye i
Sverige og Danmark. Til sommeren skal vi hele 14 dager til Moseldalen i
Tyskland.
Ekteparet Fagerlid har to stykk PV til bruk på treff og andre
turer. Den ene PV-en er rigget for campingvogn – og motor er oppgradert med mer
krefter. De får også tid til rallydeltakelser med sin Volvo 142.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
På lur hjemme i kjelleren har de også en PV fra 1953.
– Den har stått i 20 år i påvente at vi blir pensjonister, slik
at vi kan starte med restaurering.
Ekteparet innrømmer at en forgubbing av klubben er et
faktum.
– Heldigvis ser vi en liten økning av ungdommer som ønsker
seg Duett. Løsningen på videre klubbdrift er å etablere en base med ungdommer –
som kan finne hverandre i en felles interesse, slik vi en gang gjorde,
analyserer hun.
Lykke for barnebarn
Klubben premierer verving av nye medlemmer og er godt
synlige på bilrelaterte utstillinger og markeder.
– Klubbens 43-årige historie har hjulpet Norge å beholde
disse flotte bilene på veien. Selv om vi kanskje har mislykkes i å smitte våre egne
barn med livsstilen, utstråler barnebarna våre lykke på tur, sier Wenche
fornøyd.
I studietiden fikk Lars Teistedal, nå bosatt utenfor
Lillesand i Agder, tips om en vakker, blå Volvo PV som var maken til en han
hadde bilde av på veggen. 20 år senere fikk han spørsmål om han ville overta
svensken, som fortsatt sto velholdt i Haugesund.
Han var allerede PV-grossist og -entusiast, og takket ja – før han satte den på lagring. Etter enda noen år viste datteren hans interesse for prosjektet og var villig til å gjøre sin del for å få den i stand. Datter Teistedal så at den blå – som de heretter kalte «Blåmann fra Haugesund» – ville bidra til at hele familien endelig kunne kjøre sammen på ferier.
Svensken ble et avskjedsprosjekt i en flytteprosess, hvor
noen titalls venner og familiemedlemmer deltok i arbeidet med å få bilen ferdig,
før den i 2010 endelig var klar for veien.
– Jeg vokste opp i det jeg vil kalle en «Volvo-bygd», der PV
var en attraktiv ungdomsbil for mange av kameratene til storebrødrene mine. De
gikk senere over til 140-serien, og var i gifteferdig alder da 245 ble et familiebil-alternativ.
For min del har PV-interessen vart hele veien – fra jeg kjøpte min første i
1983.
Mimrefaktor
Teistedal trekker fram at minimale forskjeller mellom PV-ens ulike årgangene gjør dem enkle å skru.
– Slikt er greit for en amatørmekaniker uten bakgrunn fra
yrkesskole, innrømmer han.
Synet av PV alene suger også til seg folks blikk, spesielt
gjelder det sjeler som husker dem fra da de selv var unge og raste rundt.
– Jeg opplever stadig mindre interesse og reaksjoner blant
folk mellom fire og 65 år, rapporterer Teistedal.
– Det er likevel interessant å se hvordan biler utenom det
vanlige fanger småbarns oppmerksomhet, fra de sitter i en «sportsvogn» og i
videre alder, observerer han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?
Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren
Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla
Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine
Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica
Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby
Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?