DAGENS FANGST: Lars Teistedal i Agder bruker sin Volvo PV til en rekke hyggelige gjøremål.

Vi som vil Volvo PV vel:

Denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere

Du blir ung igjen av å ratte gammel bil. Tre sjeler vitner om effekten av Volvo PV.

Publisert Sist oppdatert

Volvo PV

  • Volvos internasjonale gjennombrudd med solid eksport til USA
  • PV 444: 1947–1958 (totalproduksjon: 196.000 eks.)
  • PV 544: 1958–1965 (244.000 eks.)
  • Duett: 1953–1969 (97.000 eks.)
  • Etterfølger: Volvo Amazon (1956–1970)

Er PV-modellen Volvos egentlige ungdomskilde?

54 år etter at siste PV ble solgt, har Norsk Volvo PV-klubb mer enn 800 medlemmer, og hundre nye strømmer til hvert år.

Hvorfor? Jo, Volvo PV er det barskeste du kan drive med, som har opphav på 1940-tallet, uten å bli sett på som utgammal.

Formene tar humørfylte vendinger, og får selv de utstående skjermene til å se evigunge ut. Volvos «stora, sköna PV» har panser stort som et dansegulv, skrå frontrute som på en sportsbil og deilig, rund hekk som skaper en heftig turbulens.

Uansett hvordan du er kledd eller frisert, ser du kul ut bak rattet på PV. For PV blir ikke eldre, bare penere. 

Les fortellingene til PV-nyterne Lars Teistedal, Wenche Fagerlid og Lisbeth Falling:

KATT OG VOLVO: Lisbeth Falling deler fritiden sin mellom Volvoer og rasekatter.

Lisbeth Falling er redaktør for både Norsk Volvo PV Klubb og Norske Rasekattklubbers Riksforbund. Ja, altså, ved siden av full stilling som seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet.

Medlemsbladene PV-Magazinet og Aristokatt bærer preg av Oslo-kvinnens glade fotografering og rapportering.

Dobbeltredaktøren ser klare likheter mellom katte- og PV-interessen:

– Begge miljøene gir sosialt samvær for diskusjon og sammenlikning. Enten det er vakre kull med rasekatter, vinnerkatter på utstilling, eller den nyrestaurerte bilen som blir vist fram på landstreff. I den ene leiren diskuterer man detaljer fra stamtavler, lengder på haler, plassering av ører og pelsmønster. I den andre handler det om årstall, motorkapasitet, lakkfarger og annet, lister hun opp.

VOLVO KALLER: Lisbeth Falling har tatt på seg oppgaven å være redaktør for både Norsk Volvo PV Klubb og Norske Rasekattklubbers Riksforbund.

Falling fikk sin første av mange rasekatter i 1975. Parets første PV kom til husholdningen ved en tilfeldighet.

– Min mann, Harald Vikan, jobber i anleggsbransjen og skulle renovere en hage på midten av 1990-tallet. Til sin store overraskelse fant han en eldre Volvo PV i hageeierens garasje. Etter litt kjøpslåing endte PV-en som betaling for utført arbeid.

Hun husker den hadde sjarmerende, delt frontrute, og at fargen var lys beige og setene lyseblå. Paret skaffet seg også en eldre, ovalformet campingvogn, kalt «Egget».

Håp for rekruttering

– Vi fartet rundt på mange koselige treff og ferieturer. Slik havnet vi i Norsk Volvo PV Klubb, samt i Norsk Veteran Camping, som er klubben for oss med retro­campingvogner og ditto utstyr, forklarer hun.

TURMENNESKER: Lisbeth Falling og mannen Harald Vikan får plass til tur-ambisjoner ombord i sin Volvo Duett.

En dag ble den godmodige PV-en byttet ut med en raskere, nyere Volvo PV Sport. Så fulgte en hvit i originalstand, deretter en rød, rallyrigget PV og så en turkis med diverse modifikasjoner.

– Nå har vi vår røde og hvite Duett, stasjonsvogn-utgaven med romslig lasterom som er praktisk på tur.

Falling ser et visst håp for rekruttering til klubben:

– Enkelte yngre viser interesse for å bygge om og skape egne biler. Heldigvis har vi også ungdommer som er vokst opp med klubben, og som derved har fått interessen inn med morsmelka.

Selv har hun full rulle med gjøremål som dobbelt redaktør og andre oppgaver:

– Min erfaring er at du alltid får tid til ting du er interessert i. Kattene er en livsstil, og herlige familiemedlemmer. Veteranbilene og campingvogn er fritidssysler. Å skrive er jeg jo glad i, så redaktørarbeidet for to tidsskrifter passer meg utmerket, mener Falling, som minner om at verdens første rasekattutstilling gikk av stabelen i Crystal Palace i London på 1880-tallet.

– Det var tross alt noen år før Volvo lanserte PV, ler hun.

PÅ INNSIDEN: Wenche og Knut Fagerlid har holdt sammen siden tenårene i tykt, tynt – og i Volvo PV. Her på tur i Danmark.

Wenche og Knut Fagerlid i Borgen i Ullensaker ble et par da hun var 15 og han 19. Siden første dag har de kjørt Volvo PV.

– PV-en, som Knut overtok fra sin far, ble liksom vårt lille kjærlighetsrede, hvor vi tilbrakte mye tid, forteller hun.

Medlem nr. 8!

I 1980 fant Knut en innbetalingsblankett under vindusviskeren med spørsmål om å bli medlem i Norsk Volvo PV klubb. 

De 100 kronene for medlemskap resulterte i medlemsnummer åtte, og Wenche og Knut ble styremedlemmer. Siden har de påtatt seg ulike verv og oppgaver.

TURFØLGE: Sommerens turer med Volvo PV-klubben er blant Wenche og Knut Fagerlids høydepunkt.

– Jeg har alltid hevdet at PV-ens popularitet skyldes de kvinnelige formene. I starten var PV en typisk ungdomsbil som var overkommelig å kjøpe, reparere og holde i drift – selv med alle milene på kveldstid for å reke rundt. Minnene om en lykkelig ungdom gjør at mange ikke klarer å la disse bilene være, rapporterer hun.

Hver sommer spanderer Wenche, Knut og andre klubbmedlemmer én uke av sommerferien til turvirksomhet. Det skjer i kjølvannet av PV-klubbens årvisse landstreff.

– Vi har vært på rundreise til Holland og kjørt mye i Sverige og Danmark. Til sommeren skal vi hele 14 dager til Moseldalen i Tyskland.

Ekteparet Fagerlid har to stykk PV til bruk på treff og andre turer. Den ene PV-en er rigget for campingvogn – og motor er oppgradert med mer krefter. De får også tid til rallydeltakelser med sin Volvo 142.

SLOTTSFERIE: Wenche og Knut Fagerlid ser Volvo PV som et verktøy for sosialisering på vei til nye reisemål. Her på Dalen Hotel i Telemark i selskap med klubb-vennene Lisbeth Falling og Harald Vikan.

På lur hjemme i kjelleren har de også en PV fra 1953.

– Den har stått i 20 år i påvente at vi blir pensjonister, slik at vi kan starte med restaurering.

Ekteparet innrømmer at en forgubbing av klubben er et faktum.

– Heldigvis ser vi en liten økning av ungdommer som ønsker seg Duett. Løsningen på videre klubbdrift er å etablere en base med ungdommer – som kan finne hverandre i en felles interesse, slik vi en gang gjorde, analyserer hun.

Lykke for barnebarn

Klubben premierer verving av nye medlemmer og er godt synlige på bilrelaterte utstillinger og markeder.

– Klubbens 43-årige historie har hjulpet Norge å beholde disse flotte bilene på veien. Selv om vi kanskje har mislykkes i å smitte våre egne barn med livsstilen, utstråler barnebarna våre lykke på tur, sier Wenche fornøyd.

TID FOR TRE: Lars Teistedal har en lang historie med «Blåmann fra Haugesund», Volvoen som han sammen med datteren fikk på veien mange år etter at han så den første gang.

I studietiden fikk Lars Teistedal, nå bosatt utenfor Lillesand i Agder, tips om en vakker, blå Volvo PV som var maken til en han hadde bilde av på veggen. 20 år senere fikk han spørsmål om han ville overta svensken, som fortsatt sto velholdt i Haugesund.

Han var allerede PV-grossist og -entusiast, og takket ja – før han satte den på lagring. Etter enda noen år viste datteren hans interesse for prosjektet og var villig til å gjøre sin del for å få den i stand. Datter Teistedal så at den blå – som de heretter kalte «Blåmann fra Haugesund» – ville bidra til at hele familien endelig kunne kjøre sammen på ferier.

LANGTUR: Lars Teistedal legger gjerne ut på lengre turer med sin PV, som her – på en 14-dagersferd gjennom Sørlandet, Nordfjord og Sunnmøre og tilbake.

Svensken ble et avskjedsprosjekt i en flytteprosess, hvor noen titalls venner og familiemedlemmer deltok i arbeidet med å få bilen ferdig, før den i 2010 endelig var klar for veien.

– Jeg vokste opp i det jeg vil kalle en «Volvo-bygd», der PV var en attraktiv ungdomsbil for mange av kameratene til storebrødrene mine. De gikk senere over til 140-serien, og var i gifteferdig alder da 245 ble et familiebil-alternativ. For min del har PV-interessen vart hele veien – fra jeg kjøpte min første i 1983.

Mimrefaktor

Teistedal trekker fram at minimale forskjeller mellom PV-ens ulike årgangene gjør dem enkle å skru.

– Slikt er greit for en amatørmekaniker uten bakgrunn fra yrkesskole, innrømmer han.

Synet av PV alene suger også til seg folks blikk, spesielt gjelder det sjeler som husker dem fra da de selv var unge og raste rundt.

– Jeg opplever stadig mindre interesse og reaksjoner blant folk mellom fire og 65 år, rapporterer Teistedal.

– Det er likevel interessant å se hvordan biler utenom det vanlige fanger småbarns oppmerksomhet, fra de sitter i en «sportsvogn» og i videre alder, observerer han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla

Vi som besøker bilmessen for å skravle – på Norges største bil­messe er praten like viktig som bilene

Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine

Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica

Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby

Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?