CITROËN OG COLA: Arne-Otto Engs far, Terje (bildet), lånte en feiende flott Citroën av sin mor, som sammen med sin mann hadde virket som Citroën-forhandler i Drammen siden 1957.

Vi som stadig stopper på rasteplasser:

Beste med den norske bilturen? Rastepausen!

En spontan sving innom en av landets rasteplasser kan bli sommerens hyggeligste ferieminne. Her er tre rastløse rastere om kunsten å pause bilturen.

Publisert Sist oppdatert

Her er en hyllest til Norges tusenvis av rasteplasser, og folka som sliter dem.

Det handler om å stoppe langs veien, spise maten med fingrene, le høyt og uhemmet, prate alvor og preike tull – selvsagt på eget ansvar.

Rasteplasser

  • Norges riks- og Europaveier har over 700 rasteplasser
  • I tillegg kommer rasteplasser langs fylkesveiene
  • Fra 2007 ble Nasjonale turistvegers rasteplasser en vandreutstilling i internasjonale kunstinstitusjoner
  • NAF har hatt kåringer av Norges beste rasteplasser, med kriterier som spisemøbler og bademuligheter
  • Mer informasjon finner du her

På landets tusenvis av rasteplasser oppleves store ting gjennom små greier: Den som én gang har rastet, vet at sommeren er best blant grøftekantens termoser, fryse­bokser, ugress, insekter og den uimotståelige duften av «solsvidd asfalt».

For enkelte har mikroøyeblikkene blitt høydepunkt blant familiebildene. Snok i albumene til Jens-Olav Smestad, Arne-Otto Eng og Tormod Magelssen:

BIL OG BUFFET: I 1980 fant Tormod Magelssen og vennene Øyvind Elverum og Ole Chr. Trondsen en reisekamerat i Trondsens 1954-modell Ford. I dag kjører Magelssen selv en USA-Ford av samme årgang.

Tormod Magelssen, rak redaktør av magasinet Norsk Motorveteran, sees ofte i sommerhalvåret med nevene rundt rattet på en oppsiktsvekkende stilsikker 1954-modell Ford Crestline Victoria.

Nå finner han fram noen bilder som viser en annen 1954-modell Ford: En sommerdag i 1980 gikk turen fra hjembyen Sarpsborg til Moss, deretter ombord i Bastøferga over Oslofjorden til Horten, så på ru E18-asfalt gjennom Vestfold, Telemark og til Arendal kommune.

Magelssen og kompisene Øyvind Elverum og Ole Chr. Trondsen var på vei til amcar-treff, som skulle arrangeres på Tromøya, Sørlandets største øy.

Trondsen stilte med sin bruksbil, en 1954 Ford Customline, drevet av en nokså kampvillig V8-motor, spleisa med tretrinns manuell girkasse og tøft rattgir.

Åttesporskassetter

– Jeg minnes også motorens slappe oljetrykk og et merkbart slark i styresnekka, for denne bilen kjørte min venn på helårsbasis. I garasjen hans sto også en flott Lincoln Coupé fra 1949, men det var Forden vi fikk bryne oss på denne sommeren, presiserer Magelssen.

BORDET FANGER: Denne amerikanske Forden var 24 år gammel her – i 1980 – da Tormod Magelssen og guttetur-kompisene Øyvind Elverum og Ole Chr. Trondsen skjente inn til siden – og rastet i ei veilomme et sted i Telemark.

E18 til Arendal var snirklete, så selv en guttetur tok sin tid.

– For å slå i hjel tida, spilte vi 1950-talls rock på åttesporskassetter – og vi passasjerene drakk øl underveis.

Ordet «bompenger» eksisterte ennå ikke i turvokabularet.

– Ole Christian var uansett en nøysom kar: I utforbakkene satte han bilen i fri og rullet så lenge han kunne, for å spare bensin.

Magelssen antar rastepausen på turen skjedde et sted i Telemark.

– På et av bildene ser jeg ketsjup og sennep, og vi inntok nok kalde pølser rett fra plastposen. En annen mat-langs-veien-favoritt var brødskiver med peanøttsmør, ramser han opp.

Gjensyn

Tok ungdommen til seg tid til sanseinntrykk fra naturopplevelsene?

– Vel, vi var nok mest opptatte av å prate og drikke øl i gammel amerikaner, forklarer Magelssen.

Vel framme på treffet med et utall amerikanske biler ble det enkel overnatting – i et gammelt telt fra 1970-tallet.

PAUSEFISKER: Tormod Magelssen fotograferer og kona Elin Kristine Granath Magelssen nyter fiskekaker på kaia i Larvik fra den lokale sjømat-butikken.

Over 40 år senere har Tormod, sammen med kona Elin Kristine Granath Magelssen, tatt turen tilbake til reisens mest spesielle strekk: den såkalte «Korketrekkeren», eller «Svingbrua», i Porsgrunn kommune – et snodig veistrekk som ofte skapte kø. Veien går i en sløyfe rundt seg selv - først som bro, og deretter under samme bro.

Norges kanskje mest spesielle europaveibit ble bygget allerede i 1859, oppgradert på starten av 1940-tallet og i 1979 erstattet som hovedvei av to større broer.

– Gjensynet påkalte selvsagt morsomme minner fra kompisturen sommeren 1980.

SVINGRADIUS: Paret Tormod Magelssen og Elin Kristine Granath Magelssen tok sin 1954-modell Ford Victoria Crestline til den gamle Europa-veiens snodigste kringle-sving, kalt «korketrekkeren» og «Svingbrua».

Dagens rasteplasser? De holder Magelssen og kona seg unna:

– De framstår jo svært lite trivelige, ofte med overfylte søppelkasser, grisete toaletter og andre ubehageligheter. På tur ombord i vår gamle Ford sporer vi heller opp hyggelig kroer og små restauranter.

Paret er også kjent for mer spontane innfall:

– Som i fjor sommer, da vi var på vei mot Porsgrunn og kjørte gamleveien «sørlandske» sørover. Vi stoppet hos fiskehandler Georg Marius Larsen i Larvik og kjøpte nydelige, varme fiskekaker. De nøt vi på kaia ved Tollerodden, mens vi så på gamle trebåter – med bilen strategisk parkert rett bak.

MAT FOR MONZA: Jorunn Wattum forsyner seg av medbrakt proviant mens samboer Jens-Olav Smestad har påtatt seg jobben med å ta bilde av måltidet og parets Opel Monza. Foto: PRIVAT

I 10 år har Jens-Olav Smestad i Askim rattet Opel Monza, av mange regnet som Rüsselheim-fabrikkens mest linjefrekke objekt noensinne.

Smestad er pensjonert bilansvarlig i PR-avdelingen hos den tidligere Opel-importøren General Motors Norge – og fortsetter altså ferden i Opels coupé-sportsbil på norske landeveier.

I lag med samboer Jorunn Wattum deltok han på Opel-registerets (@opelregisteret på facebook har over 22.000 medlemmer) seneste landstreff på Savalen i Østerdalen.

– Da vi allerede hadde kjørt nær 40 mil hjemmefra nordover, tok vi en omvei om Rissa på Fosenhalvøya hvor vi besøkte familie, og bildet har vi tatt på Oppdal, på vei hjem.

BAKENFORLIGGENDE: Jens-Olav Smestad har tatt vare på sin Opel Monza, produsert fra 1977 til 1986, i 10 år.

Brød, pålegg og melk spretter opp av den obligatorisk medbrakte kjøleboksen.

– Kaffe på termos fikk vi med fra slekta. Ellers funker varmt vann og pulverkaffe godt for oss når vi er på slike turer, forsikrer Smestad.

Paret stanser ellers gjerne ved en av spisestedene som er å finne langs veien og river i en middag.

– En softis føler vi også at vi må unne oss.

Når de skal bruke ferje, tar de ikke bryet med å sjekke rutetidene:

Hytter langs veien

– Når vi er på reise, har vi god tid. Vi har en stolt tradisjon for å stoppe, kose oss og nyte naturen og, ja, livet.

De lar seg gjerne friste til overnatting i en hytte, om den ligger i fine omgivelser.

– På lengre turer begrenser planleggingen seg til at vi har med sengetøy med i bagasjerommet, ler Smestad.

HENSLENGT: Terje Eng fartet mellom Norge og Østerrike i et stilsjokk av en Citroën. Sønnen Arne-Otto Eng har funnet fram bildene som viser kosen ved rastepausene. Her konsumerer faren en medbrakt brus på vei fra Norge til studiestedet i Wien i Østerrike.

Arne-Otto Eng, regionsjef for Citroën-forhandlerne i Norge, har tatt bryet med å rote fram rundt 50 år gamle glade rasteplass-fotografier fra familiealbumet.

På ett av bildene balanserer en tidsriktig Coca-cola-flaske på et vaklende utebord, men det er ikke den han vil fortelle om, snarere den burgunderrøde bilen i bakgrunnen – en freidig, fransk skapning som nøster opp mye av familiehistorien.

Tre generasjoner

Bildet viser Engs far, og den rødvins-fargede Citroën DS-en (utgaven heter egentlig ID 19) ville neppe vært i motivet, hadde det ikke vært for Engs mormor og morfar.

– Allerede i 1957 startet besteforeldrene mine Citroën-agentur i Drammen, knappe to år etter at den revolusjonerende DS-en ble vist for første gang under bilutstillingen i Paris i oktober 1955. forklarer Eng.

Paret kjøpte 1968-modellen ny. Da morfaren gikk bort i 1971, var det også slutten på 14 år som Citroën-forhandler.

– Samtidig, fra 1966, hadde far begynt å studere medisin i Wien i Østerrike, og kjørte en VW Boble mellom studiested og gamlelandet, inntil han en dag krasjet den. Til alt hell fikk han låne den nevnte DS-en av sin mor.

NÅ OG DA: På øverste bilde poserer Arne-Otto Eng med kone og sønn foran favoritten Citroën CX Prestige. Bildet under viser Arne-Ottos far Terje Eng med Citroënen han lånte av sin mor, den tidligere Citroën-forhandleren i Drammen.

På bildene er Eng knapt et år og ligger i såkalte «barnebag» i bilens myke baksete, kanskje uten å verken hyle eller skrike.

Engs sterkeste DS-minner oppsto imidlertid da faren var ferdig med medisin-studiene i 1973 – og mormoren fikk tilbake sin egen bil. Han husker når hun demonstrerte den hydrauliske fjæringen –kalt «flygende teppe – ved å heve og senke bilen, slik man bare kunne med en Citroën.

– Jeg følte jeg satt ombord i et fly, og de samtidige konkurrentene, som Volvo 140/240, så jeg på som triste greier, ler Eng.

Ved tusenårsskiftet kjøpte han selv en DS.

– Jeg var litt uforberedt da jeg satte meg bak rattet: Materialene var jo de samme som i mormors Citroën, og luktene slo mot meg og ga meg en lett gjenkjennbar glede, rapporterer Eng.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner