
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
Porsche mot Ferrari, versus Aston Martin? Det kan fort bli opphetet, ja, eksplosivt. Møt Motors tilspissede sportsbilister med mot og meninger.
Klar for å bli tråkket på ømme (bil)tær?
Vi skal diskutere motsetningene mellom Ferrari og Porsche – og om vi tåler mer verbal skambank – de to, kontra erkeengelske Aston Martin.
Mange tar emnet på blodig alvor: En Ferrari-kjenner ber oss «droppe hele temaet» – og advarer om at emnet kan bety «døden» for en biljournalists karriere, med mindre man personlig har fulgt merkene tett siden andre verdenskrig.
Farligere, nei: festligere, blir det knapt. For vi tør selvsagt der andre tier (Ferrari og Porsche er jo selv ganske uforskammet høylytte maskiner) og lar et par motorglade motstemmer slippe til:
Heng på Ferrari-elsker Ottar Olsen og Porsche- og Aston Martin-sliter Gard Kvalheim:

Gard Kvalheim i Bergen kjører og har kjørt en rekke Porsche-varianter. Nå tyner han også en bakhjulsdreven DBS, den hvasseste modellen fra fabrikken som flere år på rad er kåret til Englands mest sexy merkevare. V12-motoren på 6 liter er for lengst på listen av utrydningstruede skapninger fra Maskinens tidsalder.
– Absolutt alt ved bilen er deilig, lover mannen som har hatt bortimot 50–60 biler.
2010-modellen har karosseri i karbon.
– Å presse disse komplekse formene i stål ville vært for komplisert. Den utrolig vakre fasongen lå langt foran sin tid. Bilen ser mer moderne ut enn den faktisk er, analyserer han.
Som eier av en Aston Martin møter du smil – i motsetning til om du ratter enkelte andre sportsbilmerker:
– Du får like ofte tommel opp med en AM som du får finger’n med en Ferrari. I Bergen er nok janteloven sterkere enn i Oslo, forklarer han.

– Hvis man vil unngå negativ oppmerksomhet, er AM et godt alternativ, ler han.
Tyske Porsches magnetfelt på norske bilelskeres kjøpekraft overrasker ham lite:
– Alt er presist, strengt, stramt og bunnsolid. Bilen gir inntrykk av å være smidd ut av ett stykke aluminium.
Kvalheim blir alvorlig:
– For meg er Aston Martin derimot perfekt i det uperfekte.
Han peker på den håndsydde, skinnkledde takhimlingen. Skjermen for navigasjon som er omgitt av høyglanspolert tre. Det tykkmyke læret i setene.
– Likevel ser du at sømmene, og hvert sting, langt fra er identiske. Håndverkere har brukt fryktelig mye tid. Det høres ut som jeg ikke er Porsche-fantast, men det er jeg, altså.
Han kjører Porsche hele året, som andre ikler seg allværsjakke.
– Fordelen ved Porschene er at de tåler slitasje. De tre seneste 911-ene jeg har hatt, Turbo S, Cabriolet og S – de er jo fantastiske. Men du klarer ikke å finne avvik i noen del av interiøret.
Han minnes også sin Porsche 911 Turbo 1992-modell, totalrenovert til mint condition.
– Jeg elsker formene. Bilen kom spesielt godt til sin rett da den dukket opp med skuespilleren Will Smith i kinofilmen Bad Boys (1995).

Ottar Olsen fra Oslo beskriver seg halvt humoristisk som «ateist, bolighai, aksjespekulant og Ferraristi»
– Jeg vet at pressen liker å fokusere på motsetninger og konflikter, også innen motormiljøet. Selv mener jeg at Porsche- og Ferrari-entusiaster deler entusiasmen for motor, teknikk, design, lyd og kjøreopplevelse.
Ansiktet er et kjent syn for mange, der han gliser fra sidevinduet i sin pianosorte Ferrari Testarossa eller andrebilen, en Mondial T Coupé.
– Siden jeg aldri har kjørt eller eid noen Porsche, dreier mine erfaringer seg om Ferrari. Men såpass kan jeg fastslå: Ferrari handler om lidenskap, ikke fornuft.

For Ferraris grunnlegger, Enzo Ferrari, var racing bokstavelig talt drivkraften.
– Å bygge gatebiler var kun et verktøy for å finansiere racing. Enzo brydde seg ikke om karosseriet var ufullendt. Det viktigste var fart – og å vinne løp, forklarer Olsen.
Ferraris fantastiske racinghistorie er tilstrekkelig grunn for å sokne til merket, mener han:
– Hele 36 ganger har Ferrari vunnet LeMans i ulike klasser. Ingen bilmerker har stilt til start i flere Formel 1-løp. Fabrikken har vunnet førermesterskapet 15 ganger, tatt 241 race, og vært på podiet 793 ganger. Hvor mange har Porsche deltatt i? spør han, uten å ha noe eksakt tall i hodet.

Hver gang Ferrari vinner et løp i F1, ringer kirkeklokkene i fabrikkens italienske hjemby, Maranello.
– Dét gjør de ikke i Stuttgart, når Porsche seirer i Le Mans, gjetter Olsen.

Det sies at de to viktigste tingene for italienere er paven og Ferrari.
– Pave Johannes Paul II besøkte faktisk Ferrari-fabrikken i 1987, kort tid før Enzo Ferrari døde. Paven velsignet flere biler, derav Formel-1 bilen som ble bygget det året. Som takk har Vatikanet fått enkelte Ferrarier i gave av Ferrari-fabrikken, minner Olsen om, og skyter inn at disse blitt auksjonert bort til veldedige formål.

Uinnvidde kan ha problemer med å skille Ferrari fra Lamborghini.
– Men det er enklere å skille Ferrari og Porsche, da Porsche har holdt seg til en svært konservativ designlinje. For meg ser nesten alle Porscher like ut, fastslår Olsen.
Han siterer fra storfilmen Ford vs Ferrari (2019): «Hvis dette var en skjønnhetskonkurranse, har vi allerede tapt» (konkurrenten i Ford Shelby-teamet om Ferraris design).
– Det fantastiske Ferrari-designet fra 1960-tallet er en medvirkende årsak til at modellene fra denne tidsperioden er blant de mest verdsatte bilene på kloden.

Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy:
«Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
-
Vi som liker briter og bilene deres:
«Fin bil er bra for stemmen»
-
Vi som får bilen tatovert på armen:
Slik beholder du drømmebilen livet ut
-
Vi som liker gamle bensinstasjoner:
Var de Norges varmeste møteplasser?
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Den berømte lyden fra Ferrari-motorene er et kapittel for seg selv:
– Hvis jeg har en dårlig dag, går jeg bare i garasjen og starter min 12-sylindrede Testarossa. Da er livet herlig igjen.
Han mener kjøreopplevelsen knapt dreier seg om hvor mange hundredeler det tar å skifte gir, eller om den bruker 2,8 eller 5,5 sekunder fra 0–100. Kjøreopplevelse er å delta i prosessen, ved gire manuelt, gi mellomgass ved nedgiring, kjenne hver ujevnhet i veien helt opp i ryggraden, snuse inn lukten av lær i kupeen, og lyden av 12 blåsere, rett bak ryggen, som lystrer høyrefotens minste bevegelser.
– Ferrarier er laget for å brukes. Selv kjører jeg 8000–10.000km i et normalt år, rapporterer Olsen.
I fjor kjørte han fra Oslo til Grense Jacobselv i Finnmark og tilbake, via Lofoten og andre omveier.
– Norske Ferrari-eiere er alt fra håndverkere til milliardærer. De med tynnest lommebok er nok de største entusiastene. Folk som har både en Ferrari, Maserati, McLaren, Lamborghini og en Porsche i garasjen, har som sjelden et sterkt forhold til Ferrari.
Han ber alle ta testen hans:
– Hvis du snur deg to ganger etter bilen hver gang du har parkert, har du kjøpt riktig bil. Slutter du med det, kan du like gjerne bytte den i en Toyota. Forza Ferrari! jubler Olsen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris