PORSCHE-KONTRAST: Gard Kvalheim har lang fartstid med diverse raske Porscher – og kjøpte seg en Aston Martin for å bli kjent med engelsk håndverk.
PORSCHE-KONTRAST: Gard Kvalheim har lang fartstid med diverse raske Porscher – og kjøpte seg en Aston Martin for å bli kjent med engelsk håndverk.

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:

– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Porsche mot Ferrari, versus Aston Martin? Det kan fort bli opphetet, ja, eksplosivt. Møt Motors tilspissede sportsbilister med mot og meninger.

Publisert Sist oppdatert

Klar for å bli tråkket på ømme (bil)tær?

Vi skal diskutere motsetningene mellom Ferrari og Porsche – og om vi tåler mer verbal skambank – de to, kontra erkeengelske Aston Martin.

Mange tar emnet på blodig alvor: En Ferrari-kjenner ber oss «droppe hele temaet» – og advarer om at emnet kan bety «døden» for en biljournalists karriere, med mindre man personlig har fulgt merkene tett siden andre verdenskrig.

Aston Martin, Ferrari og Porsche

  • Aston Martin ble etablert i 1913 av herrene Lionel Martin og Robert Bamford. Siden 1950-tallet har merket vært synonymt med luksuriøse sportsbiler.
  • Ferrari slapp sin første produksjonsbil i 1947. Enzo Ferrari startet eget merke etter fartstid i Alfa Romeos racingteam.
  • Ferdinand Porsche startet konsulentselskapet Porsche i 1931. Første egne bilmodell (løpsbil) i 1939 lånte en rekke komponenter fra Volkswagens kommende Boble.

Farligere, nei: festligere, blir det knapt. For vi tør selvsagt der andre tier (Ferrari og Porsche er jo selv ganske uforskammet høylytte maskiner) og lar et par motorglade motstemmer slippe til:

Heng på Ferrari-elsker Ottar Olsen og Porsche- og Aston Martin-sliter Gard Kvalheim:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ENGELSK ALTERNATIV: </span>Bergenseren Gard Kvalheim.
ENGELSK ALTERNATIV: Bergenseren Gard Kvalheim.

Gard Kvalheim i Bergen kjører og har kjørt en rekke Porsche-varianter. Nå tyner han også en bakhjulsdreven DBS, den hvasseste modellen fra fabrikken som flere år på rad er kåret til Englands mest sexy merkevare. V12-motoren på 6 liter er for lengst på listen av utrydningstruede skapninger fra Maskinens tidsalder.

– Absolutt alt ved bilen er deilig, lover mannen som har hatt bortimot 50–60 biler.

2010-modellen har karosseri i karbon.

– Å presse disse komplekse formene i stål ville vært for komplisert. Den utrolig vakre fasongen lå langt foran sin tid. Bilen ser mer moderne ut enn den faktisk er, analyserer han.

Som eier av en Aston Martin møter du smil – i motsetning til om du ratter enkelte andre sportsbilmerker:

– Du får like ofte tommel opp med en AM som du får finger’n med en Ferrari. I Bergen er nok janteloven sterkere enn i Oslo, forklarer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">«PERFEKT I DET UPERFEKTE»: </span>Gard Kvalheim setter pris på de små avvikene som følger med håndlagede detaljer.
«PERFEKT I DET UPERFEKTE»: Gard Kvalheim setter pris på de små avvikene som følger med håndlagede detaljer.

– Hvis man vil unngå negativ oppmerksomhet, er AM et godt alternativ, ler han.

Tyske Porsches magnetfelt på norske bilelskeres kjøpekraft overrasker ham lite:

– Alt er presist, strengt, stramt og bunnsolid. Bilen gir inntrykk av å være smidd ut av ett stykke aluminium.

Kvalheim blir alvorlig:

– For meg er Aston Martin derimot perfekt i det uperfekte.

Han peker på den håndsydde, skinnkledde takhimlingen. Skjermen for navigasjon som er omgitt av høyglanspolert tre. Det tykkmyke læret i setene.

– Likevel ser du at sømmene, og hvert sting, langt fra er identiske. Håndverkere har brukt fryktelig mye tid. Det høres ut som jeg ikke er Porsche-fantast, men det er jeg, altså.

Han kjører Porsche hele året, som andre ikler seg allværsjakke.

– Fordelen ved Porschene er at de tåler slitasje. De tre seneste 911-ene jeg har hatt, Turbo S, Cabriolet og S – de er jo fantastiske. Men du klarer ikke å finne avvik i noen del av interiøret.

Han minnes også sin Porsche 911 Turbo 1992-modell, totalrenovert til mint condition.

– Jeg elsker formene. Bilen kom spesielt godt til sin rett da den dukket opp med skuespilleren Will Smith i kinofilmen Bad Boys (1995).

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KJENT FJES: </span>Ottar Olsen mener selv de kjedeligste strekninger blir en stor opplevelse med foten på gassen her. Ferrari Testarossa er noe av det raskeste fra italiensk bilindustri fra noen tiår tilbake.
KJENT FJES: Ottar Olsen mener selv de kjedeligste strekninger blir en stor opplevelse med foten på gassen her. Ferrari Testarossa er noe av det raskeste fra italiensk bilindustri fra noen tiår tilbake.

Ottar Olsen fra Oslo beskriver seg halvt humoristisk som «ateist, bolighai, aksjespekulant og Ferraristi»

– Jeg vet at pressen liker å fokusere på motsetninger og konflikter, også innen motormiljøet. Selv mener jeg at Porsche- og Ferrari-entusiaster deler entusiasmen for motor, teknikk, design, lyd og kjøreopplevelse.

Ansiktet er et kjent syn for mange, der han gliser fra sidevinduet i sin pianosorte Ferrari Testarossa eller andrebilen, en Mondial T Coupé.

– Siden jeg aldri har kjørt eller eid noen Porsche, dreier mine erfaringer seg om Ferrari. Men såpass kan jeg fastslå: Ferrari handler om lidenskap, ikke fornuft.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ITALIENSKE ALPER: </span>Ottar Olsen har bildebevis for at han tar sine ene av to Ferrarier til reisemål – hvor den absolutt hører hjemme.
ITALIENSKE ALPER: Ottar Olsen har bildebevis for at han tar sine ene av to Ferrarier til reisemål – hvor den absolutt hører hjemme.

For Ferraris grunnlegger, Enzo Ferrari, var racing bokstavelig talt drivkraften.

– Å bygge gatebiler var kun et verktøy for å finansiere racing. Enzo brydde seg ikke om karosseriet var ufullendt. Det viktigste var fart – og å vinne løp, forklarer Olsen.

Ferraris fantastiske racinghistorie er tilstrekkelig grunn for å sokne til merket, mener han:

– Hele 36 ganger har Ferrari vunnet LeMans i ulike klasser. Ingen bilmerker har stilt til start i flere Formel 1-løp. Fabrikken har vunnet førermesterskapet 15 ganger, tatt 241 race, og vært på podiet 793 ganger. Hvor mange har Porsche deltatt i? spør han, uten å ha noe eksakt tall i hodet.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NORDKAPP: </span>Ottar Olsen kjører på langtrekkende bilturer med andre Ferrari-entusiaster fra inn- og utland.
NORDKAPP: Ottar Olsen kjører på langtrekkende bilturer med andre Ferrari-entusiaster fra inn- og utland.

Hver gang Ferrari vinner et løp i F1, ringer kirkeklokkene i fabrikkens italienske hjemby, Maranello.

– Dét gjør de ikke i Stuttgart, når Porsche seirer i Le Mans, gjetter Olsen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PREKESTOL: </span>Paver har kommet og gått, men Ferrari består. Vatikanet og merkevaren – med den steilende hesten som symbol – har en lang historie sammen.
PREKESTOL: Paver har kommet og gått, men Ferrari består. Vatikanet og merkevaren – med den steilende hesten som symbol – har en lang historie sammen.

Det sies at de to viktigste tingene for italienere er paven og Ferrari.

– Pave Johannes Paul II besøkte faktisk Ferrari-fabrikken i 1987, kort tid før Enzo Ferrari døde. Paven velsignet flere biler, derav Formel-1 bilen som ble bygget det året. Som takk har Vatikanet fått enkelte Ferrarier i gave av Ferrari-fabrikken, minner Olsen om, og skyter inn at disse blitt auksjonert bort til veldedige formål.

KNEBØY: Oslo-boer Ottar Olsen kommer ned i markhøyde – også bak rattet på sin Ferrari Testarossa.
KNEBØY: Oslo-boer Ottar Olsen kommer ned i markhøyde – også bak rattet på sin Ferrari Testarossa.

Uinnvidde kan ha problemer med å skille Ferrari fra Lamborghini.

– Men det er enklere å skille Ferrari og Porsche, da Porsche har holdt seg til en svært konservativ designlinje. For meg ser nesten alle Porscher like ut, fastslår Olsen.

Han siterer fra storfilmen Ford vs Ferrari (2019): «Hvis dette var en skjønnhetskonkurranse, har vi allerede tapt» (konkurrenten i Ford Shelby-teamet om Ferraris design).

– Det fantastiske Ferrari-designet fra 1960-tallet er en medvirkende årsak til at modellene fra denne tidsperioden er blant de mest verdsatte bilene på kloden.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KJØREKLAR: </span>Ferrari-entusiast Ottar Olsen har mye pent å si om Porsche, men det er Italia som vant hjertet hans.
KJØREKLAR: Ferrari-entusiast Ottar Olsen har mye pent å si om Porsche, men det er Italia som vant hjertet hans.

Den berømte lyden fra Ferrari-motorene er et kapittel for seg selv:

– Hvis jeg har en dårlig dag, går jeg bare i garasjen og starter min 12-sylindrede Testarossa. Da er livet herlig igjen.

Han mener kjøreopplevelsen knapt dreier seg om hvor mange hundredeler det tar å skifte gir, eller om den bruker 2,8 eller 5,5 sekunder fra 0–100. Kjøreopplevelse er å delta i prosessen, ved gire manuelt, gi mellomgass ved nedgiring, kjenne hver ujevnhet i veien helt opp i ryggraden, snuse inn lukten av lær i kupeen, og lyden av 12 blåsere, rett bak ryggen, som lystrer høyrefotens minste bevegelser.

– Ferrarier er laget for å brukes. Selv kjører jeg 8000–10.000km i et normalt år, rapporterer Olsen.

I fjor kjørte han fra Oslo til Grense Jacobselv i Finnmark og tilbake, via Lofoten og andre omveier.

– Norske Ferrari-eiere er alt fra håndverkere til milliardærer. De med tynnest lommebok er nok de største entusiastene. Folk som har både en Ferrari, Maserati, McLaren, Lamborghini og en Porsche i garasjen, har som sjelden et sterkt forhold til Ferrari.

Han ber alle ta testen hans:

– Hvis du snur deg to ganger etter bilen hver gang du har parkert, har du kjøpt riktig bil. Slutter du med det, kan du like gjerne bytte den i en Toyota. Forza Ferrari! jubler Olsen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?