VEDFYRRIG: Skogeier Erik Falla hugger brutalt ned på strie strømpriser ved å fyre med egenkløyvd ved – og har bilene som tåler tyngden av moroa. Bildet er tatt spesielt for Motors småfrosne lesere.

Vi som kjører hjem egen ved:

Full bil med ved kløyver strøm­regningen

Strømregningen kan brukes til ... å fyre opp i peisen. Ta vel imot to fyrrige vedfyrings-fyrer med pickupversjon av gammal Folkevognbuss og tunglastet Nissan King Cab.

Publisert Sist oppdatert

Når synet av den skumle summen på den stygge strømregningen får det til å gå iskaldt nedover ryggen på folk, varmer lite bedre enn hevnen: vissheten om å ha sørget for nok ved for vinteren.

Vedfyring

  • Siden 2020 har rundt 350.000 norske husstander anskaffet ildsted
  • En av fem nordmenn har ved som hovedkilde til varme
  • Halvparten av norske husstander fyrer med ved, ved minusgrader
  • Rundt 75 % har vedovn
  • Direktoratet for samfunnssikkerhet (DSB) ser på vedfyring som avgjørende beredskap

Kilde: norskvarme.no

Å være bærekraftig i 2023 handler, ja, om bæring. At man for egen kraft bærer egen ved i bilen, kjører lasset hjem, lemper det ut på tomta og lagrer forsvarlig tørt.

Noen synes BMW-ens lyse, filtkledde laste­rom er for fint for ved­kjøring, mens andre har sørget for å skaffe kjøretøy som tåler flis, kvist, barkbiller og det som verre er.

Heng på Folkevognbuss-pickup-eier Mathias Krogh og selvkjørende, nei, sjølberga skogforvalter Erik Falla:

TØMMERMANN: Erik Falla er omgitt av egen skog på eiendommen i Akershus og kan hogge og kjøre hjem det vedovnen klarer å ta unna.

Erik Falla i Høland i Akershus laster uanstrengt opp svære, flisete, barkete greier på planet til en Nissan King Crab, unnskyld: King Cab. Denne dagen skal blytungt tømmer bli til ved. Mengden hinter til svære, hjemlige flater å fyre.

– Neida, vi bor i et lite, gammelt hus omgitt av rundt 100 mål. Her koser vi oss blant annet med egenbygd crossbane når snø ikke tildekker den, forteller Falla

Familien Falla har egen skog på tomta med dertil tilgang til egenkløyvde vedkubber.

– Nå på vinteren fyrer vi minst 20 timer i døgnet og bruker svært lite strøm. Vi har litt varme på badet og ellers er det bare kjøleskap og tv som drar strøm, ramser han opp.

Skal «oppgradere» til annen bil

Forbruk regner han i «kubikkmeter»:

– Ja, rundt 20 kubikkmeter i løpet av vinteren.

Hvordan får han de pokkers stokkene opp på planet?

– Bare ved hjelp av nevene og muskelkraft, opplyser skogvokteren tørt.

UTSTIKKER: Skogmester Erik Falla laster tunge stokker med bare nevene – så mye Nissans bakaksling bærer.

Falla har ikke notert seg noe særlig karosserislitasje.

– Men det skal sies at ingen av bilene mine er utstillingskjøretøy, flirer han.

Om Nissan King Cab er spesielt velegnet som skogsmaskin?

– Nei, det var litt tilfeldig at det ble akkurat Nissan for min del: Den dukket opp i veldig bra stand til en grei pris. Nå oppgraderer jeg forresten gårdsbilen til størrelse XXL, i form av 1990-modell Ford F 250 med 7,3 liter dieselmotor.

Solid bil har vist seg nyttig og nødvendig for frakt av de rareste, tunge ting:

– Foruten vedhogst drivere vi med mye annet morsomt her på småbruket, sier Falla lurt.

MIN BIL ER LASTET MED: Vestfoldingen Mathias Krogh Juland kjøpte en klassisk bruksbil, som fortsatt kan brukes til det meste.

I 2005 snokte Mathias Krogh Juland, bosatt på Nøtterøy i Vestfold, litt rundt. Han snuste opp en sjelden VW Transporter T2 med lasteplan.

Selgeren i Hamar-området kunne blant annet fortelle at det nå nedlagte firmaet Koppang Bygg i Stor-Elvdal hadde kjøpt Folkevognen ny i 1973.

– Kjempegøy å kunne fylle på

– Broren min og jeg fikk handle den tilårskomne og tilsynelatende skrøpelige skapningen for 15.000 kroner. Kjøreturen hjem gikk greit, for mekanisk sett var den i brukbar stand.

I mellomtiden har disse Folkevognene steget vilt i verdi – og på tunet på Nøtterøy står Julands restaurerte eksemplar – med lasteplanet fylt til randen med oppstablede vedkubber.

– Humørsyke strømpriser gjør hyppig vedfyring fornuftig. Og så er det veldig hyggelig, sier han – så stemmen nærmest spraker og knitrer som tørr bjerk i gloheit peis.

TRYNEFAKTOR: Mathias Krogh Juland fikk kloa i en misunnelsesverdig, tøff nytte-Transporter før utropsprisene føk i været.

Skrytebildet med vedlasset er knipset i god tid før første snøfall.

– Det ble to slike fullastede turer, men bare på landevei et par–tre kilometer på Nøtterøy. En slik klassisk arbeidshest fortjener å bli brukt ved enhver anledning som byr seg, mener Juland.

Pickuper, nyttekjøretøy med lasteplan, er en biltype han føler en ekstra kjærlighet for.

– Folkevogn bygget jo denne varianten av Transporter som en ren arbeidsbil, og jeg trives med å bruke den som den er tiltenkt. Det rommelige lasteplanet gjør det kjempegøy å kunne fylle på all mulig last.

TOSOMHET: Mathias Krogh Juland er fornøyd med å ha en veteranbil som varmer. Lasteplanet rommer vedkubber nok til flere måneder peisvarme.

Den lettere falmede logoen til Koppang bygg var fortsatt synlig på bilen, da han kjøpte den.

Frakter «alt»

– Bilen har mange interessante bruksmerker etter planker som er slengt inn på planet, som at bakveggen på førerhytta, under vinduet, er fullstendig bulket i. Jeg har til og med funnet sagespor i planet, etter en håndsag.

Juland blir oppstemt av tanken på å kunne laste på både høyreist last og langstrukket last.

– Jeg har brukt Folkevognen til flyttelass, hageavfall til søppeldynga, frakt av kajakk, sup-brett til badestranda, vaskemaskin, en gjeng med russ – samt et stort flyfoto av Tønsberg fra 1970, montert på en treplate, på 180 ganger 300 centimeter.

Bilen har fått mye omsorg i løpet av de siste årene, i form av restaurering og beundring.

– I sommerhalvåret kjører vi den mest mulig, og ellers bruker familien vår hverdagslige Skoda Kodiaq, konstaterer Juland.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?