RØD RUGG: Jan Erik Nilsen og sønnen Milo farter rundt i en 1960-modell Chevrolet Corvette med fargekombinasjon som frekker opp den allerede obskønt deilige linjeføringen.

Vi som koser oss med tidlig Corvette:

Corvette er det kuleste du kan kjøre med hatt

For 70 år siden ble Corvette sluppet løs. Her forteller to sjeler med den første utgaven.

Publisert Sist oppdatert

Mye gikk galt i starten for en av bilhistoriens mest populære modellserier, Chevrolet Corvette – som kom til verden i 1953, hele ti år før Porsche 911.  

Chevrolet Corvette C1

  • Første av åtte generasjoner Corvette
  • Karosseri i glassfiber
  • Designer: Harvey J. Earl
  • Produsert fra 1953–1962
  • 1958: Doble frontlys erstattet de enkle
  • 1961: Nytt bakparti også videreført til gen. C2

Selv om fabrikken kun skrudde sammen rundt 3000 biler i 1954, klarte forhandlerne bare å kvitte seg med omlag 600 av dem.

Mye av ondskapen lå i den første motoren, en uinspirert rekke­sekser, som Chevrolet uten skam hentet fra sine lastebiler. I tillegg var den gledesløst koblet til en småtrist totrinns automatkasse.

I 1955 gjorde den våkne ingeniøren Zora Arkus-Duntov en genistrek da han skrotet motoren til fordel for merkets nye, ambisiøse V8 «Small block»-maskin og matchet den med en leken tretrinns manuell girboks.

USA-psyke

De fandenivoldske forbedringene gjorde at Arkus-Duntov rykket opp som sjefingeniør og fikk videreutvikle og tyne Corvette-konseptet de neste 20 årene – med det allmektige kallenavnet «The Father of Corvette».

USAs mest støyende sportskjøretøy, som en amerikansk biljournalist kalte «en legemliggjøring av den amerikanske psyken», provoserer fortsatt folk med sin bøllete design og brutale kjøreopplevelse. 

Heng på to entusiaster som skjøtter hver sin årgang av første generasjon Corvette i sin beste støpning:

STÅPLASS: Peter Goldsbrough dveler gjerne lenge ved 1958-modellens former. Foreløpig har han holdt ut i 10 år.

Gjennom mange somre har Peter Goldsbrough i Røyken i Asker knuget rattet på sin Corvette 1958-modell.

– Lenge var dette en biltype min kone og jeg hadde øye for. Den framsto frisk og annerledes sammenlignet med lignende sportsbiler fra tampen av 1950-tallet. Vi har erfaring med flere eldre sportsbiler, som en Mercedes-Benz 190 SL fra 1957. Noen bekjente eide denne Corvetten, så vi kjøpte den.

Uvanlig farge

De fleste av de fire årene Goldsbrough har bodd her i landet, har han lagret Corvetten i England – helt til han i fjor bestemte seg for å kjøre den hjem til Norge – i løpet av to raske dager – bekymringsløst og uanstrengt, som om den tilårskomne Corvetten var en kliss ny bil.

RUND ROMPE: Peter Goldsbrough mener linjeføringen til det sene 1950-tallets Corvette kompenserer i bøtter og spann for røffe kjøreegenskaper.

Den gule pastellfargen er noe han liker spesielt godt ved eksemplaret:

– Mange Corvetter fra denne epoken er røde eller turkise. Jeg liker det faktum at dette kanskje var det sjeldneste fargealternativet som ble produsert dét året, og at nyansen bidrar til å framheve karosseriets myke kurver.

Han peker på glassfiberkroppens smekre hofter:

– Chevrolet leverte så ekstremt avrundet bakende i løpet av kun tre årsmodeller, fra 1958 til 1960. Det er jo disse formene som gjør denne bilen så lett å like.

Goldsbrough hevder at andre merker lot seg påvirke av denne Chevroleten, eller at de bokstavelig talt stjal designideer:

– Den franske luksussportsbil-produsenten Facel Vega gjorde en frekk rip-off av Corvettens dramatisk buede frontrute, sannsynligvis ved å kopiere den nøyaktige layouten.

Prisene på franske Facel var omtrent seks ganger høyere enn Corvetten, som etter hvert klatret på de amerikanske salgstistikkene – godt hjulpet av den relativt moderate utropsprisen.

OMKRANSET: Peter Goldsbrough har valgt et amerikansk bensinikon som vekker følelser av alle slag.

– Begge hadde likevel elendige kjøreegenskaper, flirer han, men er likevel ikke enig i at Corvette er blant historiens mest erkeamerikanske biler.

– Formgiveren, Harvey Earl, signerte en bråte amerikanske ikoner, men jeg ser på denne tidlige Corvetten som svært europeisk orientert – mest på grunn av de kompakte, stilfulle linjene.

«Som en lastebil»

Eneste torn i øyet er altså kjøreopplevelsen:

– Ærlig talt, den kjører jo som en lastebil. Vi har fått modifisert fjæringen slik at den føles noe bedre, men som helhet er teknologien fortsatt veldig gammel. Slikt ødelegger aldri gleden for oss. Hvis du først har et eldre kjøretøy, bør du jo sette pris på at den både kjører og ser ut som en gammel bil, ikke sant? oppsummerer Goldsbrough.

KURVET: Sønnen Milo tar med seg faren Jan Erik Nilsen på biltreff i familiens Chevrolet Corvette – som ser yngre ut for hvert år den distanserer seg fra byggeåret 1960.

Jan Erik Nilsen og sønnen Milo bor på på Hvalstad i Asker sammen med en Roman Red – romersk rød –Chevrolet Corvette fra 1960.

Bilen er siste årsmodell med baklysenes originale plassering, nærmest på toppen av skjermene. Enkelte mindre endringer på dashbordet skiller den fra året før. Disse utgavene går gjerne for $60.000.

– Corvette av denne typen var lenge drømmen. Så fikk jeg to barn – og kikket etter en hobbybil med fire eller fem seter. Men det var jo dette jeg ville ha, og da fikk det heller være at den kun har plass til to.

Europeisk tradisjon

Nilsen jobber med næringseiendom og uforutsette oppgaver kan dukke opp når som helst:

– Jeg har fraktet en del rare ting i Corvetten, som flis og lim. Riktignok i sekker og spann, men likevel, ler han.

INNSIDEINFORMASJON: Interiøret i Chevrolet Corvette fra 1960 rommer minst like mange kurver som eksteriøret, og familien Nilsen topper stasen med en vaskeekte hula-hula figur.

Familien bor i nærheten av landlige, fredelige veistrekk hvor mulighetene er mange for å la Corvetten sparke i fra seg.

For ytterligere å jekke opp humøret, er dashbordet pyntet med en hula-hula figur som står på en fjær som får den til danse lystig – når bilen beveger seg.

I hverdagen kjører Nilsen en annen amerikaner, en rugg av en Ford Explorer – den nye modellen med hybrid drivlinje. Kontrasten er stor mellom de to USA-drogene:

– Det finnes knapt noen annen biltype som denne. Den føyer seg inn i den europeiske tradisjonen for klassiske sportsbiler, men på en annen side er den selvsagt råere.

BRUKSKUNST: Corvette-designer Harvey Earl regnes av mange som en av de stødigste formgiverne innen amerikansk bilkunst.

Designen er mer kraftfullt og motoren solid dimensjonert – noen vil si «overdimensjonert». Nilsen har måttet fått den reparert og justert, og oppsummerer kjøreegenskapene slik:

– Jeg synes Corvetten er grei, så lenge den går.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig