Vi som koser oss med tidlig Corvette:
Corvette er det kuleste du kan kjøre med hatt
For 70 år siden ble Corvette sluppet løs. Her forteller to sjeler med den første utgaven.
Mye gikk galt i starten for en av bilhistoriens mest populære modellserier, Chevrolet Corvette – som kom til verden i 1953, hele ti år før Porsche 911.
Selv om fabrikken kun skrudde sammen rundt 3000 biler i 1954, klarte forhandlerne bare å kvitte seg med omlag 600 av dem.
Mye av ondskapen lå i den første motoren, en uinspirert rekkesekser, som Chevrolet uten skam hentet fra sine lastebiler. I tillegg var den gledesløst koblet til en småtrist totrinns automatkasse.
I 1955 gjorde den våkne ingeniøren Zora Arkus-Duntov en genistrek da han skrotet motoren til fordel for merkets nye, ambisiøse V8 «Small block»-maskin og matchet den med en leken tretrinns manuell girboks.
USA-psyke
De fandenivoldske forbedringene gjorde at Arkus-Duntov
rykket opp som sjefingeniør og fikk videreutvikle og tyne Corvette-konseptet
de neste 20 årene – med det allmektige kallenavnet «The Father of Corvette».
USAs mest støyende sportskjøretøy, som en amerikansk biljournalist kalte «en legemliggjøring av den amerikanske psyken», provoserer fortsatt folk med sin bøllete design og brutale kjøreopplevelse.
Heng på to
entusiaster som skjøtter hver sin årgang av første generasjon Corvette i sin
beste støpning:
Gjennom mange somre har Peter Goldsbrough i Røyken i Asker knuget
rattet på sin Corvette 1958-modell.
– Lenge var dette en biltype min kone og jeg hadde øye for.
Den framsto frisk og annerledes sammenlignet med lignende sportsbiler fra
tampen av 1950-tallet. Vi har erfaring med flere eldre sportsbiler, som en
Mercedes-Benz 190 SL fra 1957. Noen bekjente eide denne Corvetten, så vi
kjøpte den.
Uvanlig farge
De fleste av de fire årene Goldsbrough har bodd her i landet, har han lagret Corvetten i England – helt til han i fjor bestemte seg for å
kjøre den hjem til Norge – i løpet av to raske dager – bekymringsløst og
uanstrengt, som om den tilårskomne Corvetten var en kliss ny bil.
Den gule pastellfargen er noe han liker spesielt godt ved eksemplaret:
– Mange Corvetter fra denne epoken er røde eller turkise.
Jeg liker det faktum at dette kanskje var det sjeldneste fargealternativet som
ble produsert dét året, og at nyansen bidrar til å framheve karosseriets myke
kurver.
Han peker på glassfiberkroppens smekre hofter:
– Chevrolet leverte så ekstremt avrundet bakende i løpet av
kun tre årsmodeller, fra 1958 til 1960. Det er jo disse formene som gjør denne
bilen så lett å like.
Goldsbrough hevder at andre merker lot seg påvirke av denne
Chevroleten, eller at de bokstavelig talt stjal designideer:
– Den franske luksussportsbil-produsenten Facel Vega gjorde
en frekk rip-off av Corvettens dramatisk buede frontrute, sannsynligvis ved å
kopiere den nøyaktige layouten.
Prisene på franske Facel var omtrent seks ganger høyere enn
Corvetten, som etter hvert klatret på de
amerikanske salgstistikkene – godt hjulpet av den relativt moderate
utropsprisen.
– Begge hadde likevel elendige kjøreegenskaper, flirer han,
men er likevel ikke enig i at Corvette er blant historiens mest erkeamerikanske
biler.
– Formgiveren, Harvey Earl, signerte en bråte amerikanske
ikoner, men jeg ser på denne tidlige Corvetten som svært europeisk orientert –
mest på grunn av de kompakte, stilfulle linjene.
«Som en lastebil»
Eneste torn i øyet er altså kjøreopplevelsen:
– Ærlig talt, den kjører jo som en lastebil. Vi har fått
modifisert fjæringen slik at den føles noe bedre, men som helhet er teknologien
fortsatt veldig gammel. Slikt ødelegger aldri gleden for oss. Hvis du først har
et eldre kjøretøy, bør du jo sette pris på at den både kjører og ser ut som en
gammel bil, ikke sant? oppsummerer Goldsbrough.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Jan Erik Nilsen og sønnen Milo bor på på Hvalstad i Asker
sammen med en Roman Red – romersk rød –Chevrolet Corvette fra 1960.
Bilen er siste årsmodell med baklysenes originale
plassering, nærmest på toppen av skjermene. Enkelte mindre endringer på
dashbordet skiller den fra året før. Disse
utgavene går gjerne for $60.000.
– Corvette av denne typen var lenge drømmen. Så fikk jeg to barn – og kikket etter en hobbybil med fire eller fem seter. Men det var jo dette jeg ville ha, og da fikk det heller være at den kun har plass til to.
Europeisk tradisjon
Nilsen jobber med næringseiendom og uforutsette oppgaver kan
dukke opp når som helst:
– Jeg har fraktet en del rare ting i Corvetten,
som flis og lim. Riktignok i sekker og spann, men likevel, ler han.
Familien bor i nærheten av landlige, fredelige veistrekk
hvor mulighetene er mange for å la Corvetten sparke i fra seg.
For ytterligere å jekke opp humøret, er dashbordet pyntet med
en hula-hula figur som står på en fjær som får den til danse lystig – når bilen
beveger seg.
I hverdagen kjører Nilsen en annen amerikaner, en rugg av en
Ford Explorer – den nye modellen med hybrid drivlinje. Kontrasten er stor
mellom de to USA-drogene:
– Det finnes knapt noen annen biltype som denne. Den
føyer seg inn i den europeiske tradisjonen for klassiske sportsbiler, men på en
annen side er den selvsagt råere.
Designen er mer kraftfullt og motoren solid dimensjonert –
noen vil si «overdimensjonert». Nilsen har måttet fått den reparert og justert,
og oppsummerer kjøreegenskapene slik:
– Jeg synes Corvetten er grei, så lenge den går.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig