FEM-MILA: Henrik Thorstensen feirer 50-årsjubileet til Renault 5 med en verbal hyllest til bilen som satte hjul på som millioner av hektiske familieliv – og enkelte fartsfantomer. Thorstensens egen Turbo-variant var i sin tid en real rakker.
FEM-MILA: Henrik Thorstensen feirer 50-årsjubileet til Renault 5 med en verbal hyllest til bilen som satte hjul på som millioner av hektiske familieliv – og enkelte fartsfantomer. Thorstensens egen Turbo-variant var i sin tid en real rakker.

Vi som feirer Renault 5:

Da Renault kjørte fra Ferrari

Raringen Renault 5 fyller femti og har fortsatt mye fremti’: Heng på Motors tre utvalgte Femmer-elskere som forklarer det franske fenomenet med nydelige froskeøyne.

Publisert Sist oppdatert

Renault 5 1972–1984

  • Renaults største småbilsuksess noensinne ble sluppet den 28. januar 1972.
  • Et beskjedent bagasjerom på rundt 200 kubikk ble til 900 ved å folde ned seter.
  • Femmer’n var mer praktisk enn tidligere småbiler: Integrerte støtfangere i plast, tre store dører og kompakt svingradius på 9.8 meter.
  • Renault lover i år en ny Renault 5 på strøm.

Renault 5? Den brukte så lite drivstoff at den nærmest produserte bensin.

Å gire føltes som å røre rundt i en gryte med vassgraut.

Direkte kjøreopplevelse og frekk fasong ga til gjengjeld følelsen av fransk liberté.

I år fyller fransk bilindustris sprøeste baguette på hjul femti år: Tassen insisterer fortsatt på den intense gleden ved bilkjøring som har ellers gått tapt med kolossale pseudo-SUV-er.

Senere kom turbo-variantene som – med lav vekt og fullt trøkk fes, unnskyld: føk forbi, Ferrarier så det sang.

Møt trioen som hyller, heier og hoier på Renault 5: GTE-rytter Bjørn Rummelhoff-Larsen, fransk kjøreskole-mimrer Knut Moberg og Maxi Turbo-typen Henrik Thorstensen:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">A-BIL I B-BEITE:</span> Henrik Thorstensen er smått stolt av at hans Renault 5 Turbo 2 er enhet nummer 149 av 200 produserte homologerings-biler som i sin tid gjorde det mulig for Renault å delta i Gruppe B i rally.
A-BIL I B-BEITE: Henrik Thorstensen er smått stolt av at hans Renault 5 Turbo 2 er enhet nummer 149 av 200 produserte homologerings-biler som i sin tid gjorde det mulig for Renault å delta i Gruppe B i rally.

Henrik Thorstensen jobber i Norsk Scania, hvor han har de potente tittelen digital solutions and performance marketeer. I garasjen hjemme på Kolbotn i Follo brummer en Renault 5 Turbo2 med Maxi Turbo-spoilere – nummer 149 av 200 håndbygde homologerings-biler – et antall som i sin tid ga Renault 5 tillatelse til å delta i rally Gruppe B.

– Ja, altså, det tøffeste som fantes i hele verden før Game Boy og Kardashians, skratter Thorstensen.

Alle barn av 1980-tallet har et forhold til megasuksessen Renault 5:

– Neppe fordi den er så fryktelig pen, tvert imot. Men den tar det igjen – så til de grader – på karakter. Det er noe med den klossete fronten, og da særlig Turboene, som oser «verktøy». Dette skal fungere, ikke appellere, analyserer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HVERDAGSRACER:</span> Renault 5 Turbo 2 med Maxi Turbo-detaljer gir Henrik Thorstensen den finfine følelsen av høy fart på hyggelige, svingete sideveier.
HVERDAGSRACER: Renault 5 Turbo 2 med Maxi Turbo-detaljer gir Henrik Thorstensen den finfine følelsen av høy fart på hyggelige, svingete sideveier.

Det hjelper lite at bilen er designet av samme fyr som tegnet Lamborghini Countach:

– At franske husmødre og -fedre kjøpte vanlig Renault 5 i hopetall, bunner nok i pris, men å lage en superbil, med samme ansikt? Ren galskap – og en beslutning man bare må elske og respektere.

De ulike turbo-utgaver av Femmer’n holdt følge med mer enn én samtidig Ferrari:

– Nå er jeg så heldig å ha en Ferrari fra samme epoke i garasjen, og skulle jeg velge våpen på for eksempel den legendariske strekningen Gamle Mossevei – hadde Ferrarien fått stå.

Renault 5 Turbo er overlegen på veigreip: Mangler på faktorer som effekt og toppfart tar den igjen på kvikkhet og effektivitet. Du må holde tunga rett i munnen – som i sadelen på en fyrrig, totakts motorsykkel, lover han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FULLE FEM:</span> Henrik Thorstensen kjører på norsk asfalt med et av Frankrikes barskeste nasjonalsymbol når det kommer til kategorien Gruppe B i rally. Felgene er av typen Gotti 75BA.
FULLE FEM: Henrik Thorstensen kjører på norsk asfalt med et av Frankrikes barskeste nasjonalsymbol når det kommer til kategorien Gruppe B i rally. Felgene er av typen Gotti 75BA.

Gjennom en hel tiårsperiode har Thorstensen rukket å utvikle vennskapet med sitt private Renault-beist.

– Jeg møter ofte folk som har hatt en opplevelse hvor de enten er blitt frakjørt, eller selv har kjørt fra andre, i denne type bil. I dag går jo de fleste nye biler godt, men i 1985 var nok dette heftig redskap.

Bilen er blant annet å se i spillefilmen Børning 1, hvor Thorstensen selv satt bak rattet.

– Vi grisekjørte da lovlig vis på svingete vei med politisperringer. Da er den i sitt ess, rapporterer han og nevner han har får ulike reaksjoner i trafikken:

– Enkelte elsker nok å hate den. Det kan være ellers greie folk med Chevrolet Corvette – og gjerne katten sin som profilbilde på Facebook – som lirer av seg noe i retning av: «franske drittbiler» – noe som de selvfølgelig stort sett har rett i, men ikke i dette tilfellet, flirer Thorstensen.

– De som digger den, er gjerne såpass gærne at de følger etter for å prate – dét har skjedd flere ganger. Så min melding til 50 års-jubilanten er: «Ikke bry deg om hva folk sier. Du er mer enn god nok», buldrer Thorstensen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PÅ STRIPA:</span> Bjørn Rummelhoff-Larsen har nylig skrudd ferdig denne skjønnheten, en Renault 5 GTE, komplett med doble fartsstriper.
PÅ STRIPA: Bjørn Rummelhoff-Larsen har nylig skrudd ferdig denne skjønnheten, en Renault 5 GTE, komplett med doble fartsstriper.

Bjørn Rummelhoff-Larsen, bosatt i Vestby i Follo, jobber som produktsjef i Valvoline og kjører en Renault 5 GTE som egenhendig er krydret med en 1,7 liters Volvo turbo-motor.

– Helt lovlig, beroliger han.

Rummelhoff-Larsen kjøpte tre stykk Renault 5 og satt igjen med én – to gikk med i dragsuget som donor-biler.

Han har skrudd Renault siden 1970-tallet: I 1950- og -60-årene var faren teknisk sjef hos det norske Renault-hovedkontoret Autoimport.

– Interessen min for Renault og fransk bilisme er uhelbredelig. Noe annet enn alt det tyske mange driver med, er jo litt morsomt, sukker han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BLÅMANN:</span> Bjørn Rummelhoff-Larsen har tatt vare på dette fotografiet fra 1978, som viser ham selv og en Gordini-variant av Renault 8.
BLÅMANN: Bjørn Rummelhoff-Larsen har tatt vare på dette fotografiet fra 1978, som viser ham selv og en Gordini-variant av Renault 8.

I 1976 kjøpte broren en ny Renault 5 TS.

– Det var bak rattet på den særingen jeg lærte å kjøre bil. Takket være kjøreegenskapene virket Femmer’n større enn den var. Modellen var klart mer understyrt enn arvtakeren, Super 5, men likevel en kvikk småbil som var praktisk med vid bakluke.

Flere Renault har rent mellom nevene til Rummelhoff-Larsen: Alt fra en villkatt av en Renault-Alpine 310 til en koselig-potent R8 Gordini.

– Dessverre har jeg solgt unna mer enn jeg burde ha gjort, men jeg gleder meg til sommeren med 5 GTE, gliser han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FEM RETTE:</span> Biljournalist Knut Moberg tok førerkort i en Renault 5 som så omtrent ut som denne. Her er modelltypen i et glimt fra filmen «L’homme qui aimait les femmes» – Mannen som elsket kvinner – fra 1977.
FEM RETTE: Biljournalist Knut Moberg tok førerkort i en Renault 5 som så omtrent ut som denne. Her er modelltypen i et glimt fra filmen «L’homme qui aimait les femmes» – Mannen som elsket kvinner – fra 1977.

Knut Moberg, journalist i Bilforlaget, har varme, trafikale minner fra studietiden Frankrike for noen tiår tilbake – det følelsesmessige toppunktet var da han kjørte opp i en hvit Renault 5 TL i juni 1981. Kjøreskolen CFR lå i rue Beauvoisine i elvebyen Rouen i Nordmandie.

– Jeg lykkes i å ta lappen takket være at Femmer'n var utrolig lettvint bil å kjøre og rask nok for en nybegynner. Den blide kjørelæreren ga meg vanen å stort sett ha klampen i bånn det meste av tiden – samt å følge med i speilene i løpet mine relativt få kjøretimer. «Husk at speedometeret viser altfor mye», sa hun allerede første dag, og det stemte nok, ler Moberg.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ANSIKTSGJENKJENNING:</span> Knut Moberg studerte i Frankrike da Renault 5 var å se i alle gater. Her er bilen i et stillbilde fra filmen «Teheran 43» fra 1981.
ANSIKTSGJENKJENNING: Knut Moberg studerte i Frankrike da Renault 5 var å se i alle gater. Her er bilen i et stillbilde fra filmen «Teheran 43» fra 1981.

Renault 5 utgjorde halvparten av alle bilene han observerte på franske veier:

– Og de fleste relativt hvite – stort sett med småbulker her og der.

– De fikk trafikkbildet til å fremstå moderne: Tidligere var det jo overvekt av Renault 4, Citroën 2CV og andre antikviteter. «La R5» preget gatebildet i langt større grad enn den temmelig anonyme og unnselige erkerivalen Peugeot 104. Dét bildet skulle endre seg dramatisk da 205 kom i 1983 – to år etter at jeg tok lappen, minnes Moberg.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!