KJÆLKEFØRE: Magne Ludvigsen fyker rundt med sin vintervante Renault 4 på usaltede veier i Hedalen i Sør-Aurdal.

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier:

Du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

For eller imot veisalting? Ullkledde sjeler i trekkfulle veteranbiler søker til sideveier og gamleveger. Møt to entusiaster som lovpriser at lokale favorittstrekk forblir usaltede.

Publisert Sist oppdatert

En skapning i stål fra noen tiår tilbake kommer dansende gjennom svingene, med rompa på snei – på den mest ertende måten.

Veisalting

  • Statens vegvesens inndeler Norges veier i fem såkalte vinterdrifts­klasser.
  • De mest trafikkerte veiene er i driftsklasse A og B. Salt benyttes som hjelpemiddel i vinterdriften i tillegg til brøyting.
  • På veier i driftsklasse C, D og E brukes salt når strøing med sand har liten effekt, f. eks. hvor temperaturen veksler rundt 0 °C.
  • Kilde: Vegvesen.no

Over hele Norge finner veteranbilister fram til usaltede vei­strekk som Gud, nei, Statens vegvesen glemte.

Selv kinkige kynikere som er for salting, risikerer å mykne i meningene ved synet av kritthvite, snødekte veier.

Her er den suverene sivilisasjonens sørpe, saltlake, og annen sausete søle byttet ut med postkort-pene motiver som hentet ut fra evig eventyr.

Innimellom kanefart med Blakken og bjelle suser jernhester over bakketopper og gjennom svaie svinger med brautende brøytekanter.

Heng på Volvo-PV-grossist Jostein Teistedal og Renault 4-fantast Magne Ludvigsen:

AKEBAKKE: Magne Ludvigsen bor i Lommedalen og stikker til hytta i Hedalen og sin kjære Renault 4 så snart han kan.

Magne Ludvigsen i Lommedalen i Bærum har kretset rundt bil som helårshobby siden han for over 30 år siden kjøpte en vinterskodd Wartburg 311, 1958-modell.

– Og den har jeg faktisk fortsatt, til tross for at jeg i mellomtiden har samlet en lang kø av veteranbiler, konstaterer Ludvigsen, som jobber med transport og installasjon av kunst – etter å ha drevet i bruktbilbransjen i et par tiår.

I 1995 handlet han en veldig fransk Renault 4 – av bilens første eier. Han har etter hvert tatt omsorgen for flere eksemplarer av arten. Denne hvite har han stående i garasjen på hytta i Hedalen i Sør-Aurdal.

KRYPINN: Hedalen i Sør-Aurdal har fortsatt veier som vanligvis forblir usaltede vinteren igjennom, og det er her Magne Ludvigsen hans Renault 4 ferierer så ofte de kan.

– Der kan vi heldigvis nyte godt av usaltede veier, og derfor er Renaulten flittig i bruk hver gang vi er på hytta, både sommer som vinter.

Renaults minste, men kanskje mest karismatiske skikkelse, ble pumpet ut fra fabrikken i Boulogne-Billancourt utenfor Paris – og fra andre samlebånd over hele verden – i mer enn åtte millioner eksemplarer, over en periode på 31 år, fra den ble sluppet løs på publikum høsten 1961.

Ludvigsens 1980-modell var opprinnelig en del av norske Securitas' bilflåte, og eksemplaret ble benyttet over en lengre periode.

– Kreket hadde gått rundt 40.000 kilometer da vi i 2004 kjørte fra Oslo til Cape Town – og hjem igjen – i lag med to andre Renault 4-er. De afrikanske turminnene bidrar til at familien har stor glede av denne bilen i Hedalen, sier han.

TENTE LYS: Magne Ludvigsen mener de usaltede veiene i Hedalen gir så stemningsfulle kjøreturer at han gjerne fortsetter etter mørkets frambrudd.

I Hedalen kan han og de tre barna kjøre helt til Nes i Ådal og til Nesbyen på usaltede veier vinteren igjennom.

– Renaults firer utmerker seg jo allerede med sin finstemte fjæring på sommerhalvårets dårlige grusveier, og på vinterføre kommer de smale dekkprofilenes festegrep på glatta virkelig til sin rett. Fjæring og framkommelighet er vel så bra som på langt dyrere kjøretøy. I tillegg er varmeapparatet glødende bra, lover Ludvigsen, som dermed utelukker behov for firehjulstrekker.

– Usaltede veier gir det gode, gammeldagse vinterføret, uten det grusomme saltet som ellers ville omgjort et slikt stykke bilhistorie til et rustvrak, minner han om.

RØDMANN: Familien «Volvo PV» på tur arrangert av Storfjorden automobilklubb. Fra venstre sønnen Gabriel, kona Brita og Jostein Teistedal.

Som 18-åring med ferskt sertifikat i neven ønsket Jostein Teistedal seg en gammel amerikaner.

– Slikt hadde jeg ikke råd til i 1983, så i stedet for å kjøpe en 1946-modell Ford, ble løsningen noe som liknet, nemlig en Volvo PV 544 Sport.

Hvorfor «Sport»? Jo, fordi ingen av kameratene eller deres storebrødre hadde denne atletiske toppmodellen – i ei bygd, som på den tida, var kjent på folkemunne som «Volvo-bygda» og som «PV-bygda».

Volvo PVs stridsvogn-solide konstruksjon og værharde lynne gjør svensken spesielt godt egnet for vinterkjøring.

– Volvos kraftige varmeapparat er en forutsetning for at jeg skal få familien til å trives med helårsbilen, fastslår Teistedal, som presiserer at ungdommens Volvo PV lenge har stått nedplukket i deler i påvente av rehabilitering.

Sørlendingen, som vokste opp i transportbransjen, er utdannet journalist og lærer og har lang fartstid som mangeårig entusiast innen motorhistorie og klubbvirksomhet..

En rød PV, som familien kaller «Røde-Harry», overtok i år 2000 rollen som rullende familiemedlem på turer til og fra jobb, barnehage og til ferieformål.

PÅHENGS-GJENGEN: Jostein Teistedal lar store og små henge etter sin aldrende bilhobby. Situasjonen er arrangert og skjer på privat vei.

For fire år siden fikk «Røde Harry» en vikar – med kallenavnet «Blåmann fra Haugesund» – en originalutgave som fører kjøreopplevelsen tilbake til 1959, lagom utrustet med 1,6 liters motor, tretrinns girkasse, 6 volt batteri og 2-punktssele.

Teistedal og familien bor i ei skogsbygd, 13 km inn i landet fra Lillesand. I den hjemlige dalen møtes Fylkesveiene 41 fra Kristiansand og 402 fra Lillesand: 41 går videre nordover og innover i landet og omtales gjerne som «Telemarksveien».

Lokalt finnes et mylder av såkalte «heiveier», eid av private, kommunen og fylket.

RØD DAG: På dagstur til Geiranger fra noen år tilbake. Jostein Teistedal til høyre med reisefølge.

– Fenomenet jeg kaller «Saltormen», sprer seg stadig innover i landet og korter stadig mer ned på min helårlige veteranbilmoro. For kun ett par år siden ble bare hovedveiene mellom tettstedet vårt og kysten saltet, mens nær hele veisystemet innover i landet lå åpent for flotte nytte- og nyteturer, rapporterer Teistedal.

Et gledelig unntak fra saltede veier i nærområdet er fylkesvei 256.

– Denne gamleveien er en alternativ bakvei i retning Lillesand, som leder meg saltfritt hjemmefra og til Birkenes Bygdemuseum og den private Steinars Garasje, der jeg bruker mye fritid i et trivelig, motorhistorisk miljø.

Teistedal, som også sogner til Agder motorhistoriske klubb, brenner for å formidle veteranbilgleden til folk i alle aldre.

– Saltede veier er, slik jeg ser det, en stor trussel i dette historiske arbeidet, konkluderer han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut