NYTT GREP: Børre Bratvolds familie klagde over at husholdningens Toyota Land Cruiser var unødvendig svær. Han kom hjem med knøttet Fiat panda 4x4 Cross som svar.

Vi som krymper bilholdet:

Små firehjuls­trekkere gir godt grep om humøret

Her er guiden til å redusere utgifter og bilstørrelse, og få mer moro for pengene. To krympe-entusiaster forteller. 

Publisert

Små 4x4

  • Suzuki Ignis: Minste fra Suzuki med 4x$
  • Dacia Duster: Rumensk SUV med firehjulsdrift
  • Toyota Yaris Cross: Japansk 4x4
  • MG Marvel R: kinesisk elbil med 4x4
  • Smart #1 Pulse: større Smart med trekk på alle fire

Dyrtid? Nei takk, det var i fjor.

I 2024 skal vi ned­skalere, redusere, krympe komprimere og forminske.

For å flytte til et mindre hus kan vise seg å være lunere, hyggeligere og langt billigere. 

En velfylt tallerken smaker bedre enn en overfylt.

Og en mindre bil er enklere å manøvrere, parkere, vaske, stelle, fylle og elske. Biler hvor man sitter tettere, skaper dessuten en uant intimitet man absolutt ikke visste at man hadde savnet.

Møt to sjeler som har blitt gladere av å krympe bilholdet, ­ men som fortsatt har godt vintergrep med firehjulstrekk. Heng på Suzuki-venn Rune Lersveen og nyslått Fiat 4x4-fantast Børre Bratvold:

KRYMPING: Børre Bratvold ser stor humor i liten Fiat Panda 4x4 Cross, som er rigget med firehjulstrekk og øvrig tilbehør som tar den dit han lyster.

Børre Bratvold gikk fra giganten Toyota Land Cruiser til knøttet Fiat Panda 4x4 Cross over natta – ved en slump.

Ved en tilfeldighet fant markedsføreren hos ombyggingsspesialisten Arctic Trucks Pandaen på gaten og ble i fyr og flamme. Han fant eier via registreringsnummeret – men fikk tydelig beskjed om at italieneren ikke var til salgs.

Best for to

Tre år senere ringte likevel eieren og ymtet frampå at et salg av 2013-modellen likevel kunne la seg gjøre. I mellomtiden hadde medlemmene i familien Bratvold klaget over at de hadde unødvendig stor bil.

KJEMPELITEN: Fiat Panda 4x4 Cross kjemper seg vei vel så bra som firehjulstrekker som er fire ganger så store.

De fikk om ikke hevn, så i hvert fall svar – da Pandaen sto på tunet hjemme.

– Størrelsesforskjellen mellom Toyotaen og Fiat er sprø. Land Cruisers bagasjerom er jo hele kupeen her, ler han.

– Til gjengjeld er forsetene overraskende romslige, og baksetene tilsvarende begrensede. Resultatet er at vi svært sjelden er fire på farten med denne, ofte bare to – inklusive sjåfør.

På hekken har han laget sin egen, stutte versjon av arbeidsgiveren Arctic Trucks slagord «Explore Without Limits»: Nå står det «Explore With Limits».

– Jeg bare fjernet «out».

EVENTYRER: 4x4-fantast Børre Bratvold mener begrensninger trigger eventyrlysten.

For å understreke «limits»-aspektet ytterligere, minner han om at motoren er en tosylindret maskin.

 – Da jeg kjøpte den, trodde jeg den i det minste hadde tre sylindre. Da jeg skulle skifte coiler og plugger, fant jeg rett og slett ikke den tredje, innbilte sylinderen.

Vekker oppsikt

Han går bak bilen og røsker opp bakluken. På innsiden har han montert en anretning for å henge verktøy og enkle ting for å overleve mikroekspedisjoner.

– Se, den camp-kniven er nærmest større enn bilen, skratter han. 

Han kaller Panda-konseptet «komprimert moro»

– Fiaten vekker sykt mye oppsikt, og det er dét som er gøy ved den. Folk uttrykker at de synes den er søt og tøff samtidig – selv synes jeg den er drit tøff. De som tror den er en tullebil, tar feil – her kjører jeg med snø til langt over hjulene. Den er motstykket til alt som skal være stort og flott, smeller han til.

VERKTØYKASSE: Nyslått Fiat Panda 4x4 Cross-entusiast Børre Bratvold viser fram innsiden av bakluken med verktøyfeste.

Bratvolds ansikt får et alvorlig drag. 

– Husk at politiet i alpene visstnok fortsatt kjører Panda. Og at første generasjon Panda ble produsert ved samme fabrikk i Østerrike som Mercedes Geländewagen.

For leseren som vil skaffe maken, kan jakten bli langdryg.

– Ifølge Fiat-kjennere finnes muligens bare ett annet eksemplar her i landet. Et alternativ er å importere fra utlandet, eller gå for den vanlige forhjulstrekker-varianten, uten sklibrett og annet rigg, tipser Bratvold.

TERRENGSMIL: Rune Lersveen liker terrengbiler med beskjedent fotavtrykk og tøft ansiktsuttrykk. Her i Sverige under prøvekjøring av ny Suzuki Jimny, som ikke tas inn til Norge.

Rune Lersveen på Løten i innlandet har caps og klokke med svær Suzuki-logo. Selv om han er en glad Suzuki-supporter, godt hjulpet av merkeforhandler Elverum Auto, er likevel livet langt fra så enkelt.

En dag ble Lersveen nemlig plutselig eier av en røslig Ford Ranger. 

At den var rød, har ingenting å gjøre med at han har rundet 25 år i jobben hos Hedmarken Brannvesen.

GIGANTEN: Rune Lersveen gjorde et unntak fra sin kompaktbil-strategi da han brått og uventet handlet en Ford Ranger.

– Sværingen var en ekstrabil jeg kjøpte fordi jeg ønsket en robust trekkvogn, som jeg i ettertid ser var et barnslig kjøp, ler han.

Med tilhenger målte han dieselforbruket til nær 1,4 liter på mila, en ekstravaganse som ble for kostbar i lengden.

Heldigvis hadde han en Mitsubishi Colt i bakhånd, som han brukte som primærtransport.

OVER STOKK OG STEIN: En pent brukt Suzuki Vitara fra 2019 ble løsningen da Rune Lersveen ville redusere størrelsen på bilparken – i dobbel forstand.

– Nylig bestemte jeg meg for å erstatte både min Ford Ranger og Mitsubishi Colt med en Suzuki Vitara, som alene dekker egenskapene til de to nevnte bilene. Vitara har i tillegg fremkommeligheten til Ranger og drivstoffgjerrigheten til Colt, jubler han.

Vil ha Jimny, også ...

Valget av en Vitara var ellers også nokså soleklart:

– Jeg er jo glad i kantet bildesign, høy bakkeklaring, firehjulstrekk, bensindrift og automat.

Den pent brukte 2019-modellen hadde kun gått kun rundt 20.000 km. Lersveen har ettermontert Defa varmepakke, motor- og kupevarmer og batterilader.

– Vitara er en universalbil for norske forhold. Jeg satser på å ha den evig, lover han.

LOGOMANIA: Rune Lersveen mener caps og klokke med merkelogo gir ekstra bilglede.

Etter hans 12 år lange Colt-eierskap fikk datteren overta nøklene til Mitsubishien, og suget etter noe nytt og kompakt meldte seg. 

En spontan Sverige-tur medførte at han fikk prøvekjøre en Suzuki Jimny, en nyhet som den norske importøren foreløpig ikke tar inn her i landet. 

– Den er en knalltøff terrengbil som er svært god å kjøre. Norske avgifter gjør den dessverre ufornuftig dyr å importere selv, så det ble ingen Jimny på meg. Men som den barnslige 57-åringen jeg er, ønsker jeg fortsatt en Jimny, medgir Lersveen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla

Vi som besøker bilmessen for å skravle – på Norges største bil­messe er praten like viktig som bilene

Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine

Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica

Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby

Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?

Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere

Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 bil­typiske jule­gaver du kan få (eller gi)

Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt

Vi som feirer Golfs 50 år – oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut

Vi som ser på biler i TV-serier – «Makta» valgte Alexanders bil