Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse:
Da Mercedes slapp luksus løs på folket
For 40 år siden rullet Mercedes ut sin 190E. Møt to som dyrker 1980-årenes sitrende, silkemyke kjøresjokk – pluss en ertende erkekonkurrent.
Den 8. desember 1982 slapp Stuttgart-ingeniører i hvite
frakker for første gang en Mercedes i størrelse krymp (les: small).
Skapningen, med internkode W201, gjorde skam på folk som mente luksus måtte være et langt, breialt slagskip.
Bare noen gustne november-dager i forveien hadde BMW sluppet sin kliss nye 3-serie, med internkode E30, en benevnelse BMW-entusiaster helst bruker når de omtaler den.
Folk ble tvunget til å ta stilling til erkekonkurrentene, spesielt om de skulle kjøpe bil.
Selv 40 år etter lever rivaliseringen.
Møt to med neste helgs 40-årsjubilant, Mercedes 190, og en entusiast med BMW 352iX:
Ballettpedagog Gro Malones på Ljan i Oslo har godt grep om nøklene til en burgunder Mercedes 190.
Hennes mor Henny kjørte den i Åndalsnes i Romsdalen siden hun fikk den ny av sin mann i 1992.
– Blant fjord og fjell bikket den nok aldri særlig over 80 km/t, og alle visste det var Henny som kom: Bare hun hadde slik bil på «Næs».
Da Henny døde i januar 2020, tok Malones Mærsjen med på langtur hjem til Oslo, etter en real understellsbehandling.
– Det må vel kunne sies at med sine 120.000 km, etter 27 år, var den daukjørt. Det låter veldig ille når vi sier det på romsdalsdialekt, ler hun.
Et par år i forpleining i hovedstaden har gjort Mercedesen godt:
– Den er blitt både kjappere i avtrekkeren og en tanke høy på pæra: Den får mye oppmerksomhet, og folk vil til stadighet kjøpe den.
I starten var forholdet langt fra kjærlighet ved første blikk – hun følte rett og slett hun manglet følelsene man kan få til veteranbiler med familiehistorie.
– Jeg syns også den var liten, firkantet og litt ulekker. Den har dog vokst på meg, og vi har blitt ganske så glad i hverandre, sukker Malones.
Hennes hvite dvergschnauzer Fnugg har også funnet sin faste plass i forsetet.
– Mercedes er Mercedes: Her er kvalitet på alle nivåer; den er smidig å kjøre, god å sitte i – og ikke minst har den teak-lignende paneler som omkranser stereoanlegget.
Malones stusser, nei: steiler, over at noen kaller BMW 3-serie «argeste konkurrent».
– Slik sammenligning blir for nedverdigende for oss, skratter hun.
Arnt Stuestøl i Lyngdal i Agder, servicetekniker hos AutoMateriell i Kristiansand, har kanskje flere 190-utgaver i oppkjørselen enn en stor, tysk Mercedes-Benz-forhandler hadde på utstilling da bilene var nye.
– Jeg er muligens en noe sær type som har grodd fast i W201-serien. Den fanget interessen min i ungdomsårene, da to bekjente i miljøet kjørte den heftige utgaven 190E 2.3-16. Da begge bilene senere ble vrak, kjøpte jeg dem like godt, forklarer Stuestøl.
Han omfavnet designet, ytelsene og kjøreegenskapene, og trålet alt av annonser på let etter deler til eget og andres bruk.
– Det gjør jeg for så vidt fortsatt, noen tiår etter, ler han.
Ved hjelp av sin skoletysk kom han tidlig i kontakt med klubber i Tyskland – og har siden 2008 deltatt på treff og sammenkomster, ofte på den lukkede banen Hockenheimring.
Stuestøl har hatt kloa i mange av motorutgavene på det europeiske markedet, fra 190D med 72hk til AMG 190E 3.2.
– Likevel banker hjertet mest for de 16-ventilerte utgavene, mye grunnet racinghistorikken. Jeg har hatt utallige 2.3-16, og én 2.5-16 – før jeg i 2013 fikk napp på en original 190E 2.5-16 Evolution. Disse ble produsert i kun 500 eksemplarer i 1989 for Mercedes-Benz sin deltakelse i DTM, en av datiden mest populære racingserier, forklarer han.
Samlingen teller nå syv utgaver, alt fra innstegsmodellen 190, med en 2-liters M102 forgasser med 90 hk, via 190E på 122 hk. Så de nevnte 190E 2.5-16 Evolution, samt to stykk 1991 AMG 190E 3.2 med 234 hk.
– Da Mercedes lanserte W201 den 8. desember 1982, rynket mange litt på nesa. En Mercedes-Benz skulle jo være stor og duvende komfortabel. Dette gjorde at den fikk det nedrige kallenavnet «Fattigmanns-Mærsje», men også «Baby-Benz».
Sammenlignet med BMW E30 står mini-Mercedesen seg fortsatt bra:
– To ulike typer publikum omfavner disse bilene. Tradisjonelt har nok E30 gitt flere tuning-muligheter, men i dag er begge omtrent like populære som veteraner.
Interessen på sosiale medier, som Instagram, brer om seg:
– Utrolig mange andre enn meg har opparbeidet seg vel så mye kunnskap, både gutter og jenter, sier Stuestøl.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
Kenneth Volden på Leira i Oppland handlet sin første E30 allerede for 25 år siden, i 1997.
– Jeg falt for E30-serien på grunn av karosseriets rene linjeføring og lyden av den sekssylindrede motoren – som har godt med hester. Her var BMW tidlig ute med komfortable sportsstoler annen interiørluksus. Bilen er behagelig både på korte og lange turer, rapporterer mannen, som jobber på Fagernes Intersport.
Siden har denne generasjonen 3-serie spesielt, og BMW generelt, vært storfavoritter. Den røde han nå fyker rundt i, er en sjelden 1988-modell 325 iX, altså med firehjulstrekk, eller -trøkk.
– Erkerivalen Mercedes 190 har selvsagt mange gode kvaliteter, men ikke på samme nivå som BMW E30. Mercedesen har litt for lite power, og den mangler litt motorlyd. 3-serien har også bedre setekomfort – og utseendet, synser Volden.
Han iler til:
– Men smaken er delt, og jeg har aldri eid en 190, så jeg vet for lite om dem.
Volden mener youngtimer-klassikeren 3-serie ikke er for fin til å brukes, uansett hvor pene de måtte være:
– Selv har jeg hatt mange flotte turer på Østlandet og Vestlandet, og flere skal det bli, lover han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – Den mest Volvoete av alle Volvoer
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?