MORSARVEN: Balletpedagog Gro Malones ble uventet eier av denne staselige Mercedes 190E da hun fikk overta den etter moren. I motsetning til alle verdens 190-entusiaster, var hun småskeptisk i starten, men har med tiden blitt venner med den stutte tyskeren.

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse:

Da Mercedes slapp luksus løs på folket

For 40 år siden rullet Mercedes ut sin 190E. Møt to som dyrker 1980-årenes sitrende, silkemyke kjøresjokk – pluss en ertende erkekonkurrent.

Publisert Sist oppdatert

Den 8. desember 1982 slapp Stuttgart-ingeniører i hvite frakker for første gang en Mercedes i størrelse krymp (les: small).

Mercedes 190E

  • Første kompakte personbil fra Mercedes
  • Motorer fra 1,8 til 3,2 liter
  • Produsert fra 1982 i 11 år
  • Design: Bruno Sacco (Mercedes-designer fra 1975–1999)
  • Nær 1,9 millioner enheter produsert ved to tyske fabrikker
  • BMW 3-serie omtalte vi her.

Skapningen, med internkode W201, gjorde skam på folk som mente luksus måtte være et langt, breialt slagskip.

Bare noen gustne november-dager i forveien hadde BMW sluppet sin kliss nye 3-serie, med internkode E30, en benevnelse BMW-entusiaster helst bruker når de omtaler den.

Folk ble tvunget til å ta stilling til erkekonkurrentene, spesielt om de skulle kjøpe bil.

Selv 40 år etter lever rivaliseringen.

Møt to med neste helgs 40-årsjubilant, Mercedes 190, og en entusiast med BMW 352iX:

FAMILIESØLV: Gro Malones i Oslo overtok bilen til moren, som hadde lirket forsiktig rundt på bygdeveier i Romsdal fra 1992 til inntil for få år siden. Tross flytting til hovedstaden har bilen beholdt romsdalsdialekten.

Ballettpedagog Gro Malones på Ljan i Oslo har godt grep om nøklene til en burgunder Mercedes 190.

Hennes mor Henny kjørte den i Åndalsnes i Romsdalen siden hun fikk den ny av sin mann i 1992.

– Blant fjord og fjell bikket den nok aldri særlig over 80 km/t, og alle visste det var Henny som kom: Bare hun hadde slik bil på «Næs».

Da Henny døde i januar 2020, tok Malones Mærsjen med på langtur hjem til Oslo, etter en real understells­behandling.

– Det må vel kunne sies at med sine 120.000 km, etter 27 år, var den daukjørt. Det låter veldig ille når vi sier det på romsdals­dialekt, ler hun.

ARVESØLV: Gro Malones viser fram puten som har fulgt bilen siden 1992 og som pyntet andre biler før den tid. Moren begynte å kjøre denne 190E-en i Romsdal for 30 år siden, ti år etter at Mercedes lanserte den første utgaven, og ett år før modellseriens slutt. 30 år etter har Malones den som hyggebil i Oslo.

Et par år i forpleining i hovedstaden har gjort Mercedesen godt:

– Den er blitt både kjappere i avtrekkeren og en tanke høy på pæra: Den får mye oppmerksomhet, og folk vil til stadighet kjøpe den.

I starten var forholdet langt fra kjærlighet ved første blikk – hun følte rett og slett hun manglet følelsene man kan få til veteranbiler med familiehistorie.

– Jeg syns også den var liten, firkantet og litt ulekker. Den har dog vokst på meg, og vi har blitt ganske så glad i hverandre, sukker Malones.

KOMPAKTKLASSISK: I starten var Gro Malones nølende ved synet av 190Es firkantede kroppsbygning, men hun har myknet noe. I dag er hun og Mærsjen blitt gode busser.

Hennes hvite dvergschnauzer Fnugg har også funnet sin faste plass i forsetet.

– Mercedes er Mercedes: Her er kvalitet på alle nivåer; den er smidig å kjøre, god å sitte i – og ikke minst har den teak-lignende paneler som omkranser stereoanlegget.

Malones stusser, nei: steiler, over at noen kaller BMW 3-serie «argeste konkurrent».

– Slik sammenligning blir for nedverdigende for oss, skratter hun.

UTSIKTEN: Arnt Stuestøl tar med familien til Gloppedalsura i Bjerkreim i Rogaland. Bilen er en av hans originale 190E 2.5-16 Evolution.

Arnt Stuestøl i Lyngdal i Agder, servicetekniker hos AutoMateriell i Kristiansand, har kanskje flere 190-utgaver i oppkjørselen enn en stor, tysk Mercedes-Benz-forhandler hadde på utstilling da bilene var nye.

– Jeg er muligens en noe sær type som har grodd fast i W201-serien. Den fanget interessen min i ungdomsårene, da to bekjente i miljøet kjørte den heftige utgaven 190E 2.3-16. Da begge bilene senere ble vrak, kjøpte jeg dem like godt, forklarer Stuestøl.

Han omfavnet designet, ytelsene og kjøreegenskapene, og trålet alt av annonser på let etter deler til eget og andres bruk.

– Det gjør jeg for så vidt fortsatt, noen tiår etter, ler han.

MUSEUMSPRYD: Arnt Stuestøl nøler ikke med å parkere sin ytterst sjeldne AMG 190E 3.2 fra 1991 utenfor Mercedes-museet i Stuttgart i Tyskland. Bilen er én av bare 125 produserte eksemplarer av arten.

Ved hjelp av sin skoletysk kom han tidlig i kontakt med klubber i Tyskland – og har siden 2008 deltatt på treff og sammenkomster, ofte på den lukkede banen Hockenheimring.

Stuestøl har hatt kloa i mange av motorutgavene på det europeiske markedet, fra 190D med 72hk til AMG 190E 3.2.

– Likevel banker hjertet mest for de 16-ventilerte utgavene, mye grunnet racinghistorikken. Jeg har hatt utallige 2.3-16, og én 2.5-16 – før jeg i 2013 fikk napp på en original 190E 2.5-16 Evolution. Disse ble produsert i kun 500 eksemplarer i 1989 for Mercedes-Benz sin deltakelse i DTM, en av datiden mest populære racingserier, forklarer han.

BIL PÅ BOKS: Arnt Stuestøl deltar rett som det er på arrangementer i Tyskland som hyller 190-serien.

Samlingen teller nå syv utgaver, alt fra innstegsmodellen 190, med en 2-liters M102 forgasser med 90 hk, via 190E på 122 hk. Så de nevnte 190E 2.5-16 Evolution, samt to stykk 1991 AMG 190E 3.2 med 234 hk.

– Da Mercedes lanserte W201 den 8. desember 1982, rynket mange litt på nesa. En Mercedes-Benz skulle jo være stor og duvende komfortabel. Dette gjorde at den fikk det nedrige kallenavnet «Fattigmanns-Mærsje», men også «Baby-Benz».

Sammenlignet med BMW E30 står mini-Mercedesen seg fortsatt bra:

– To ulike typer publikum omfavner disse bilene. Tradisjonelt har nok E30 gitt flere tuning-muligheter, men i dag er begge omtrent like populære som veteraner.

Interessen på sosiale medier, som Instagram, brer om seg:

– Utrolig mange andre enn meg har opparbeidet seg vel så mye kunnskap, både gutter og jenter, sier Stuestøl.

Kenneth Volden på Leira i Oppland handlet sin første E30 allerede for 25 år siden, i 1997.

– Jeg falt for E30-serien på grunn av karosseriets rene linjeføring og lyden av den seks­sylindrede motoren – som har godt med hester. Her var BMW tidlig ute med komfortable sports­stoler annen interiør­luksus. Bilen er behagelig både på korte og lange turer, rapporterer mannen, som jobber på Fagernes Intersport.

Siden har denne generasjonen 3-serie spesielt, og BMW generelt, vært storfavoritter. Den røde han nå fyker rundt i, er en sjelden 1988-modell 325 iX, altså med firehjulstrekk, eller -trøkk.

GULLFUGLEN: Kenneth Volden skjøtter en sjelden BMW 325iX, hvor «X» hinter til firehjulstrekket.

– Erkerivalen Mercedes 190 har selvsagt mange gode kvaliteter, men ikke på samme nivå som BMW E30. Mercedesen har litt for lite power, og den mangler litt motorlyd. 3-serien har også bedre setekomfort – og utseendet, synser Volden.

Han iler til:

– Men smaken er delt, og jeg har aldri eid en 190, så jeg vet for lite om dem.

Volden mener youngtimer-klassikeren 3-serie ikke er for fin til å brukes, uansett hvor pene de måtte være:

– Selv har jeg hatt mange flotte turer på Østlandet og Vestlandet, og flere skal det bli, lover han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – Den mest Volvoete av alle Volvoer

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?