KJEMPEN: Cindy Steen Wollan synes Hongqi E-HS9 er passe stor for hennes glade behov.

Vi som elsker svære elbiler:

– Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Hvem kjører Norges mest vulgære, unnskyld: vidunderlige elbildesign? Cindy med Hongqi E-HS9 og Kristine med Tesla Model X forteller om sine ville valg.

Publisert Sist oppdatert

Utviklingen akselerer styggfort om dagen.

For fem minutter siden var en elbil en stutt skapning med plass til to, sammenkrøpete mennesker (les: Think og Buddy).

Hongqi E-HS9 og Tesla Model X

  • Kinesiske E-HS9 har «opptil 465 km rekkevidde» og 551 hk
  • Mulighet for 6/7 seter og 4-hjulstrekk
  • Fra kr 629.000
  • Amerikanske Model X har opptil 580 km rekkevidde og 600 hk
  • 6 seter og 4-hjulstrekk
  • Er ikke å få kjøpt ny akkurat nå – oppdatert versjon er på vei

Senhøsten 2022 er elbiler blitt de største farkostene du får tak i, de nye land-yachtene – fartøy som fortøyes frekt på kjøpesentre, minst over én og en halv plass.

Stadig større, stautere kjøretøy på strøm får grådig grommere griller, tjukkere hjul og tyngre batterier.

Om eierne ikke avkreves båtprøve, må de i hvert på hjemmebane ofte utvide oppkjørselen og bygge ny garasje.

Her tauer Motor inn lykkelige stor-elbilister for å forklare fenomenet – heng på Tesla Model X-entusiast Kristine Broen og Hongqi E-HS9-supporterne Stig Grønsdal og Cindy Steen Wollan:

STORARTET: Stig Grønsdal og Cindy Steen Wollan falt for Hongqi E-HS9 av grunner enkelte andre knapt kan forstå – og lever fint med det.

Sittepute?

Cindy Steen Wollan, butikksjef hos Floyd på Åsane Storsenter utenfor Bergen, er helt sjef bak rattet på en glamorøs-hvit Hongqi E-HS9. Hun deler doningen med mannen, Stig Grønsdal, som jobber med «drilling i offshore».

– Først og fremst falt vi begge for utseendet. Ja den er vulgær, men samtidig rålekker. Fronten sier det meste, mener hun – mens han – uten å nøle – kaller den «vulgær og nydelig i samme syn».

Cindy bruker kineseren mest, og får stadig vekk kommentarer, både fra venner og ukjente, om hvor lekker den er.

– Samtidig spøker enkelte med størrelsen: Jeg har fått spørsmål om jeg trenger sittepute for å nå frem til rattet, ler hun.

Sittestillingen er himmelhøy, med panorama-oversikt.

– Bilen er lettkjørt med gode kameraer rund baut, slik at jeg kan manøvrere under alle forhold.

GOD TUR: Bergens-kvinnen Cindy Steen Wollan henter Hongqi E-HS9 hos forhandleren.

Hongqi gir mer oppmerksomhet for penga enn de fleste:

– Nærmest uansett hvor jeg stopper, står folk og diskuterer og studerer den når jeg kommer tilbake.

Parkeringsplanlegging

Kontrasten til de tidligere bilene hennes er merkbar:

– Før Hongqi har jeg mest kjørt mindre greier. Min forrige bil var en VW Golf.

Stig repliserer at arbeidet i offshore gjør ham vant til store omgivelser, ved siden av at han selv kjører en annen kjempe, en Mercedes GL.

Lettere overdimensjonerte kjøretøy er, om ikke en fanesak, så en vanesak:

– Så klart, jeg merker godt størrelsen, men har vent meg til å beregne ekstra til parkering, sier Cindy.

Trenger hun, og resten av verden, stadig større biler?

– Ja, det vil jeg si. I 2022 kjører vi lengre og mer enn før, og ofte skal vi ha med oss større mengder bagasje. Selv skal vi blant annet kjøre til Spania med den til sommeren og møblere leiligheten vår. Da blir størrelsen en kjempefordel.

Den tidligere Rolls-Royce designeren Gilles Taylor er mannen bak fasongen til Hongqi E-HS9.

– Ja, jeg vet. Det er vel dét som gjør utseendet så majestetisk, triumferer hun.

REISEVANT: Kristine Broen mener at noe av vitsen ved å investere i elbil med solid rekkevidde, er lykken på langturer. Her ved Nordlandsporten.

Kristine Broen på Avaldsnes i Rogaland er i ferd med å fullføre master i finans ved universitet i Stavanger. Hun og samboeren Henrik Våge handlet deres første elbil, en Tesla Model S, i 2020 og ble hekta. Allerede året etter kjøpte de en bil nummer to, Tesla Model X.

Hva har hun å melde til folk som skulle mene Model X er for svær og vulgær?

– Nei, hva skal man si? Jo, den er stor. Men er den så vulgær? I Norge har vi sett stadig flere Model X på veiene, så modellen er på en måte normalisert. Den virket nok ganske drøy da de første X'ene rullet ut, og folk tenkte nok sitt. Etter hvert ble vel uttrykket "Tesla-eier" også litt negativt ladet, rapporterer hun.

Kleine vinger ...

De bakre sidedørene er hengslet i taket, og åpner seg, som om en storfugl flakser febrilsk for å lette fra bakken.

– I starten syntes jeg de såkalte «måkevingedørene» var litt kleine, for folk stirret jo. De første ukene vi hadde bilen, turte jeg ikke engang åpne vingene utenfor butikken, ler Broen.

FJELLTUR: Kristine Broen ser Tesla Model X som den perfekte fritidsbil, også som romslig hotellsuite. Her er hun på uhøytidelig befaring i Lofoten.

På sommerferietur i Sverige fikk hun til gjengjeld et begeistret publikum:

– Vi bestemte oss spontant for å sove i bilen på en trivelig campingplass. Da vi åpnet måkevingene, glodde de andre campingturistene som om en UFO nettopp hadde landet, gliser hun.

Under pandemien la paret ut på en to ukers tur, fra Karmøy til Nordkapp, inkludert en svipp innom Lofoten.

Hva med Hongqi?

– Det hjelper at jeg er i overkant glad i å kjøre bil. I tillegg har Tesla kjørekomfort, fantastisk ladenettverk og enorm plass. Også for overnatting – med Teslas egen camp mode. Vi planlegger selvsagt flere turer nedover i Europa.

Hun synes Teslaen er mindre håndterlig i smale bygater og trange parkeringshus, hvor hotellets ladetilbud ofte er lokalisert.

HURRA: Slik ser det ut når Kristine Broen og samboeren skal feire og inviterer Teslaene med på moroa.

– Det blir spennende å se hvordan vi skal løse det, når vi havner i en smal bygate i Italia eller lignende, skratter hun, og forsikrer at hun har prøvekjørt andre, nye biler på strøm:

– Tesla har fortsatt forsprang. Hongqi er eneste kinesiske elbil jeg har testet, men den var ikke like sporty som min Model X, fastslår Broen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder