KJEMPEN: Cindy Steen Wollan synes Hongqi E-HS9 er passe stor for hennes glade behov.Foto: PRIVAT
Vi som elsker svære elbiler:
– Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Hvem kjører Norges mest vulgære, unnskyld: vidunderlige elbildesign? Cindy med Hongqi E-HS9 og Kristine med Tesla Model X forteller om sine ville valg.
Kinesiske E-HS9 har «opptil 465 km rekkevidde» og 551 hk
Mulighet for 6/7 seter og 4-hjulstrekk
Fra kr 629.000
Amerikanske Model X har opptil 580 km rekkevidde og 600 hk
6 seter og 4-hjulstrekk
Er ikke å få kjøpt ny akkurat nå – oppdatert versjon er på vei
Senhøsten 2022 er elbiler blitt de største farkostene du får
tak i, de nye land-yachtene – fartøy som fortøyes frekt på kjøpesentre, minst over
én og en halv plass.
Stadig større, stautere kjøretøy på strøm får grådig
grommere griller, tjukkere hjul og tyngre batterier.
Om eierne ikke avkreves båtprøve, må de i hvert på
hjemmebane ofte utvide oppkjørselen og bygge ny garasje.
Her tauer Motor inn lykkelige stor-elbilister for å forklare
fenomenet – heng på Tesla Model X-entusiast Kristine Broen og Hongqi
E-HS9-supporterne Stig Grønsdal og Cindy Steen Wollan:
Sittepute?
Cindy Steen Wollan, butikksjef hos Floyd på Åsane Storsenter
utenfor Bergen, er helt sjef bak rattet på en glamorøs-hvit Hongqi E-HS9. Hun
deler doningen med mannen, Stig Grønsdal, som jobber med «drilling i offshore».
– Først og fremst falt vi begge for utseendet. Ja den er
vulgær, men samtidig rålekker. Fronten sier det meste, mener hun – mens han – uten
å nøle – kaller den «vulgær og nydelig i samme syn».
Cindy bruker kineseren mest, og får stadig vekk kommentarer,
både fra venner og ukjente, om hvor lekker den er.
– Samtidig spøker enkelte med størrelsen: Jeg har fått spørsmål
om jeg trenger sittepute for å nå frem til rattet, ler hun.
Sittestillingen er himmelhøy, med panorama-oversikt.
– Bilen er lettkjørt med gode kameraer rund baut, slik
at jeg kan manøvrere under alle forhold.
Hongqi gir mer oppmerksomhet for penga enn de fleste:
– Nærmest uansett
hvor jeg stopper, står folk og diskuterer og studerer den når jeg kommer
tilbake.
Annonse
Parkeringsplanlegging
Kontrasten til de tidligere bilene hennes er merkbar:
– Før Hongqi har jeg mest kjørt mindre greier. Min forrige
bil var en VW Golf.
Stig repliserer at arbeidet i offshore gjør ham vant til
store omgivelser, ved siden av at han selv kjører en annen kjempe, en Mercedes
GL.
Lettere overdimensjonerte kjøretøy er, om ikke en fanesak,
så en vanesak:
– Så klart, jeg merker godt størrelsen, men har vent meg til
å beregne ekstra til parkering, sier Cindy.
Trenger hun, og resten av verden, stadig større biler?
– Ja, det vil jeg si. I 2022 kjører vi lengre og mer enn
før, og ofte skal vi ha med oss større mengder bagasje. Selv skal vi blant
annet kjøre til Spania med den til sommeren og møblere leiligheten vår. Da
blir størrelsen en kjempefordel.
Den tidligere Rolls-Royce designeren Gilles Taylor er mannen
bak fasongen til Hongqi E-HS9.
– Ja, jeg vet. Det er vel dét som gjør utseendet så
majestetisk, triumferer hun.
Kristine Broen på Avaldsnes i Rogaland er i ferd med å
fullføre master i finans ved universitet i Stavanger. Hun og samboeren Henrik
Våge handlet deres første elbil, en Tesla Model S, i 2020 og ble hekta.
Allerede året etter kjøpte de en bil nummer to, Tesla Model X.
Hva har hun å melde til folk som skulle mene Model X er for
svær og vulgær?
– Nei, hva skal man si? Jo, den er stor. Men er den så
vulgær? I Norge har vi sett stadig flere Model X på veiene, så modellen er på
en måte normalisert. Den virket nok ganske drøy da de første X'ene rullet ut,
og folk tenkte nok sitt. Etter hvert ble vel uttrykket "Tesla-eier"
også litt negativt ladet, rapporterer hun.
Kleine vinger ...
De bakre sidedørene er hengslet i taket, og åpner seg, som
om en storfugl flakser febrilsk for å lette fra bakken.
– I starten syntes jeg de såkalte «måkevingedørene» var litt kleine, for folk stirret jo. De første
ukene vi hadde bilen, turte jeg ikke engang åpne vingene utenfor butikken, ler
Broen.
På sommerferietur i Sverige fikk hun til gjengjeld et
begeistret publikum:
– Vi bestemte oss spontant for å sove i bilen på en trivelig
campingplass. Da vi åpnet måkevingene, glodde de andre campingturistene som om
en UFO nettopp hadde landet, gliser hun.
Under pandemien la paret ut på en to ukers tur, fra Karmøy
til Nordkapp, inkludert en svipp innom Lofoten.
Annonse
Hva med Hongqi?
– Det hjelper at jeg er i overkant glad i å kjøre bil. I
tillegg har Tesla kjørekomfort, fantastisk ladenettverk og enorm plass. Også
for overnatting – med Teslas egen camp mode. Vi planlegger selvsagt flere turer
nedover i Europa.
Hun synes Teslaen er mindre håndterlig i smale bygater og
trange parkeringshus, hvor hotellets ladetilbud ofte er lokalisert.
– Det blir spennende å se hvordan vi skal løse det, når vi
havner i en smal bygate i Italia eller lignende, skratter hun, og forsikrer at
hun har prøvekjørt andre, nye biler på strøm:
– Tesla har fortsatt forsprang. Hongqi er eneste kinesiske
elbil jeg har testet, men den var ikke like sporty som min Model X, fastslår
Broen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: