Vi som bruker fritiden i militærbiler:
Dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Her er bruktbilene utenfor allfarvei: Møt to sjeler med dyp interesse for militærkjøretøy.
Lyst på en 3,3 meter stutt Jeep i grønnkledd kamuflasje, eller en stridsvogn som bikker 50 tonn?
Ved ett tilfelle solgte Forsvaret unna nær 900 kjøretøy i en jafs, blant dem rundt 100 vintage snøscootere i perfekt stand og 250 stykk beltevogner med utropspris på inntil 250.000 kroner.
Siden har Forsvarsdepartementet pålagt strenge restriksjoner:
Avansert materiell skal ikke havne mellom nevene på diktatorer.
Noen tusen norske sivilister ruller fortsatt rundt i avlagte militærkjøretøy. Her forteller to av dem hvorfor.
Har du møtt disse artige folkene?
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
-
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
-
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
-
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Lars Nord Johansen i Sande i Vestfold tar vare på en 1942 Ford GPW, – og finner likesinnede gjennom Historiske militære kjøretøyers forening. På hobbybasis gjør han ting som å pusse opp historiske stridsvogner for Forsvarsmuseet, i lag med andre medlemmer av «Panservenner».
Hans Ford GPW er «bilen som vant Andre verdenskrig». Eller ... vent, var ikke dét en Jeep?
Johansen forklarer:
– Merket Willy’s bygget den, men klarte ikke levere nok til det amerikanske forsvaret, som delte kontrakten, slik at Ford fikk deler av oppdraget.
Fra 1940 til 1945 leverte de to fabrikkene tilsammen nær 650.000 enheter.
Bokstavkombinasjonen GPW? Jo, «G» betyr «government», «P» referer til «purposes» og «W» står for «Willy’s». Ettersom amerikanere uttalte GP som «djip», valgte fabrikken Willys-Overland å la Jeep bli eget merke allerede i 1950. På denne tiden begynte den sivile versjonen av militærkjøretøyet GPW å selge i solide antall.
Sjekk skiltet
På Fordens instrumentpanel står det småkomiske skiltet «Røyking og spytting forbudt».
– Dette kjøretøyet er egentlig min mors. Mannen hennes, min stefar, fikk en tråbil-utgave som treåring i 1949. Han var så glad i den, at han like godt – i 1975 – kjøpte denne fullskalaversjonen.
Han presiserer at stefaren fikk den i deler, og måtte frakte hjem to-tre tilhengerlass.
– Han satte den sammen med stødige hender, helt uten hjelp fra Youtube, som selvsagt ikke fantes da.
Da stefaren døde for fire år siden ble bilen stående.
– Så fant jeg ut at jeg skulle fikse den og bruke den. Sammen med mor møtte jeg opp på Panservenners sommertreff på Brandbu og fikk god respons. Det viste seg at flere av medlemmene hadde rehabilitert en M24 stridsvogn, et eksemplar som stefar hadde vært vognkommandør for, i sin tid i Forsvaret. Deler og instruksjonsbok ligger fortsatt i garasjen hjemme hos mor. Dermed ble historiene knyttet sammen.
Fikses i farta
Klesskapet ditt må ikke være stappet med militæruniformer for at du skal trives i miljøet:
– Jeg er ikke der: For meg står kjøretøyet i fokus, selv om vi er mange som også synes enkelte effekter som historiske uniformer og telt hører med.
Forden er konstruert for å kunne fikses i full fart i felt.
– Bilen er så enkel å skru at det blir komplisert. Jeg har lært meg å mekke biler som nyere BMWer, men her må jeg tilegne meg en annen type kunnskap.
På tomta hjemme hos moren på Hadeland har han to kvadratkilometer privat skogsområde – hvor han kan kjøre fritt.
– Der kan jeg herje på skogsbilveien, som fra før ikke var oppkjørt på over 20 år.
Bilen er en del av noen tusen GPWer som fant veien til Norge – som en del av USAs såkalte Marshall-hjelp etter Andre verdenskrig, rundt 1953.
Fordens soliditet er en klar fordel, også i 2023.
– Jo, når jeg tar den med på treff, kan unger få klatre og utforske bilen så mye de vil. Her er ingenting de klarer å ødelegge, så lenge de overholder forbudsskiltet på instrumentpanelet om røyking og spytting, ler Johansen.
Svenn Carlsen og hans velstelte Volvo Felt bor i 2165 Hvam, som Carlsen selv beskriver som «nord-øst i Romeriksbygdene» i Akershus.
– Broren min eide samme type feltvogn, og etter hans bortgang for syv år siden, ønsket jeg å kjøpe maken. Mange gode minner gjør meg veldig glad i dette kjøretøyet, forteller han.
Volvo Laplander L-3314, også kalt Volvo «Felt» og «Valp», ble utviklet av merkets militærkjøretøy-avdeling på 1950-tallet og lånte kjente komponenter fra Volvo Amazon. Produksjonen startet i 1961 og fortsatte til slutten av 1960-tallet.
Carlsen har hatt sitt eksemplar i vel ett år – og fritiden brukes helst i skog og nær elv og fiskevann.
Ut på tur
– Vognen er ideell på skogsbilveier, og jeg er veldig nøye
på å ikke kjøre i utmark. Skogsområdene på Romerike og i gamle Hedmark har
etter hvert mange kilometer av disse stekkene.
Selv om Volvoen er kompakt, er den godt egnet for overnatting:
– Den er rett og slett en litt røff campingbil.
Han mener dem er komfortabel, på sitt vis:
– Du sitter høyt og får litt flott lastebilfølelse.
Den støyer uhemmet, og vindsus går ofte over til ren trekk.
– Jeg kompenserer med hørselsvern og vindtette klær, ler Carlsen.
Høyt forbruk
I februar, i minus 10 grader, kjørte han og en kamerat
kjørte til Trysil og returnerte samme dag for å hente en Vespa Scooter.
– Feltvognen har kraftig varmeapparat, så vi frøs aldri.
Slitasjedeler er avgjørende for å holde den på veien:
– Olav Teigen Maskinforretning på Skotselv skaffer alt av deler. De er ikke dyre, og kan kjøpes på nettet, tipser han.
Største ulempe er ubeskjedent bensinforbruk.
– Jeg tror ikke man skal la seg overraske av om den sluker rundt to liter på mila. Jeg benytter blytilsetning til 95 oktan: erfaringer med nye E10 95 skal bli spennende.
Innhogget i privatøkonomien er uansett beskjedent med få kjørte kilometer per år.
– Dette er bare kos, lover Carlsen.
Mest lest på Motor.no:
-
Ulovlig lyktepynt:
Vegvesenet advarer mot ny lyktetrend
-
Dundret inn i naboens hage:
– Plutselig gikk Volvoen som en rakett
-
Lakkskader for 75.000 kr:
Slik så Tesla-lakken ut etter første vask
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Les alle biltestene på Motor:
-
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
-
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!