GRØNNE FINGRE: Lars Nord Johansen får utløp for interessen for militærkjøretøy gjennom å ta vare på forløperen til Jeep, som ble bygget av Ford.

Vi som bruker fritiden i militærbiler:

Dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Her er bruktbilene utenfor allfarvei: Møt to sjeler med dyp interesse for militærkjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Militærbilvenner

  • «Historiske militære kjøretøyers forening» har 2200 følgere på Facebook.
  • «Norsk Volvo Felt register» har 1900 følgere.
  • «Panservenner» har over 2000.
  • «Militærkjøretøy og utstyr kjøp og salg i Norge» har 12.600.

Lyst på en 3,3 meter stutt Jeep i grønnkledd kamuflasje, eller en stridsvogn som bikker 50 tonn?

Ved ett tilfelle solgte Forsvaret unna nær 900 kjøretøy i en jafs, blant dem rundt 100 vintage snøscootere i perfekt stand og 250 stykk beltevogner med utropspris på inntil 250.000 kroner.

Siden har Forsvarsdepartementet pålagt strenge restriksjoner:

Avansert materiell skal ikke havne mellom nevene på diktatorer.

Noen tusen norske sivilister ruller fortsatt rundt i avlagte militærkjøretøy. Her forteller to av dem hvorfor.

TO STØRRELSER: Lars Nord Johansen har to utgaver av kjøretøy-typen som senere skulle hete Jeep. Her ber Motor Johansen om å plassere den minste på panseret til den første for fotograferingens skyld.

Lars Nord Johansen i Sande i Vestfold tar vare på en 1942 Ford GPW, – og finner likesinnede gjennom Historiske militære kjøretøyers forening. På hobbybasis gjør han ting som å pusse opp historiske stridsvogner for Forsvarsmuseet, i lag med andre medlemmer av «Panservenner».

Hans Ford GPW er «bilen som vant Andre verdenskrig». Eller ... vent, var ikke dét en Jeep?

Johansen forklarer:

– Merket Willy’s bygget den, men klarte ikke levere nok til det amerikanske forsvaret, som delte kontrakten, slik at Ford fikk deler av oppdraget.

Fra 1940 til 1945 leverte de to fabrikkene tilsammen nær 650.000 enheter.

Bokstavkombinasjonen GPW? Jo, «G» betyr «government», «P» referer til «purposes» og «W» står for «Willy’s». Ettersom amerikanere uttalte GP som «djip», valgte fabrikken Willys-Overland å la Jeep bli eget merke allerede i 1950. På denne tiden begynte den sivile versjonen av militærkjøretøyet GPW å selge i solide antall.

SPADETAK: Militærkjøretøyet til Lars Nord Johansen er utstyrt med nødvendigheter som spade og øks. Tross en rekke hjelpemidler, som solid firehjulstrekk, veier farkosten bare rundt ett tonn.

Sjekk skiltet

På Fordens instrumentpanel står det småkomiske skiltet «Røyking og spytting forbudt».

– Dette kjøretøyet er egentlig min mors. Mannen hennes, min stefar, fikk en tråbil-utgave som treåring i 1949. Han var så glad i den, at han like godt – i 1975 – kjøpte denne fullskalaversjonen.

Han presiserer at stefaren fikk den i deler, og måtte frakte hjem to-tre tilhengerlass.

– Han satte den sammen med stødige hender, helt uten hjelp fra Youtube, som selvsagt ikke fantes da.

Da stefaren døde for fire år siden ble bilen stående.

– Så fant jeg ut at jeg skulle fikse den og bruke den. Sammen med mor møtte jeg opp på Panservenners sommertreff på Brandbu og fikk god respons. Det viste seg at flere av medlemmene hadde rehabilitert en M24 stridsvogn, et eksemplar som stefar hadde vært vognkommandør for, i sin tid i Forsvaret. Deler og instruksjonsbok ligger fortsatt i garasjen hjemme hos mor. Dermed ble historiene knyttet sammen.

TRYNEFAKTOR: «Historiske militære kjøretøyers forening» er det lange navnet på sammenslutningen som ble stiftet allerede i 1971.

Fikses i farta

Klesskapet ditt må ikke være stappet med militæruniformer for at du skal trives i miljøet:

– Jeg er ikke der: For meg står kjøretøyet i fokus, selv om vi er mange som også synes enkelte effekter som historiske uniformer og telt hører med.

Forden er konstruert for å kunne fikses i full fart i felt.

– Bilen er så enkel å skru at det blir komplisert. Jeg har lært meg å mekke biler som nyere BMWer, men her må jeg tilegne meg en annen type kunnskap.

På tomta hjemme hos moren på Hadeland har han to kvadratkilometer privat skogsområde – hvor han kan kjøre fritt.

– Der kan jeg herje på skogsbilveien, som fra før ikke var oppkjørt på over 20 år.

Bilen er en del av noen tusen GPWer som fant veien til Norge – som en del av USAs såkalte Marshall-hjelp etter Andre verdenskrig, rundt 1953.

Fordens soliditet er en klar fordel, også i 2023.

– Jo, når jeg tar den med på treff, kan unger få klatre og utforske bilen så mye de vil. Her er ingenting de klarer å ødelegge, så lenge de overholder forbudsskiltet på instrumentpanelet om røyking og spytting, ler Johansen.

TURGLAD: Svenn Carlsen er en av flere nordmenn som finner ny glede og nytte i Forsvarets tidligere militærkjøretøy Volvo Laplander, oftest kalt «Felt» eller «Valp».

Svenn Carlsen og hans velstelte Volvo Felt bor i 2165 Hvam, som Carlsen selv beskriver som «nord-øst i Romeriksbygdene» i Akershus.

– Broren min eide samme type feltvogn, og etter hans bortgang for syv år siden, ønsket jeg å kjøpe maken. Mange gode minner gjør meg veldig glad i dette kjøretøyet, forteller han.

Volvo Laplander L-3314, også kalt Volvo «Felt» og «Valp», ble utviklet av merkets militærkjøretøy-avdeling på 1950-tallet og lånte kjente komponenter fra Volvo Amazon. Produksjonen startet i 1961 og fortsatte til slutten av 1960-tallet.

Carlsen har hatt sitt eksemplar i vel ett år – og fritiden brukes helst i skog og nær elv og fiskevann.

INNESLUTTET: Selv om Volvo Laplander låner komponenter fra den vakre sivilisten Volvo Amazon, er instrumentpanelet av røffeste, enkleste sort.

Ut på tur

– Vognen er ideell på skogsbilveier, og jeg er veldig nøye på å ikke kjøre i utmark. Skogsområdene på Romerike og i gamle Hedmark har etter hvert mange kilometer av disse stekkene.

Selv om Volvoen er kompakt, er den godt egnet for overnatting:

– Den er rett og slett en litt røff campingbil.

Han mener dem er komfortabel, på sitt vis:

– Du sitter høyt og får litt flott lastebilfølelse.

Den støyer uhemmet, og vindsus går ofte over til ren trekk.

– Jeg kompenserer med hørselsvern og vindtette klær, ler Carlsen.

KOMPISTREFF: Det henter Svenn Carlsen Volvo Laplander får av og til selskap av tilsvarende feltvogner.

Høyt forbruk

I februar, i minus 10 grader, kjørte han og en kamerat kjørte til Trysil og returnerte samme dag for å hente en Vespa Scooter.

– Feltvognen har kraftig varmeapparat, så vi frøs aldri.

Slitasjedeler er avgjørende for å holde den på veien:

– Olav Teigen Maskinforretning på Skotselv skaffer alt av deler. De er ikke dyre, og kan kjøpes på nettet, tipser han.

Største ulempe er ubeskjedent bensinforbruk.

– Jeg tror ikke man skal la seg overraske av om den sluker rundt to liter på mila. Jeg benytter blytilsetning til 95 oktan: erfaringer med nye E10 95 skal bli spennende.

Innhogget i privatøkonomien er uansett beskjedent med få kjørte kilometer per år.

– Dette er bare kos, lover Carlsen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Les alle biltestene på Motor: