LYSERE TIDER: Vaksdølingen Marianne Løtvedt kan endelig lirke ut sin Porsche 944 – etter å ha stuet bort tyskeren gjennom vinteren.

Vi som nyter veteranbilen i vårsola:

– Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår

Nå skal beistet som har vært innesperret hele vinteren ut. Heng på tre veteranbilister som ypper seg mot vårsolas granskende blikk.

Publisert Sist oppdatert

Sa du «vårslapp»?

Nei, «vårslepp».

Folk over hele landet slipper vinterlagrede vesener løs i maisola. Glemt er hobby­kjøretøyenes ufrivillige langtids­opphold i garasjens støvete skammekrok eller i låvens stusselige tussmørke.

Vårrengjøring av bil

  • Husk: bilvask i direkte sol kan gi lakkskader
  • Vask bilen ofte, istedenfor sjelden og hardhendt
  • Bruk såkalt lakkfornyer ved falmet lakkoverflate
  • Polér bare bilen når den er nøye rengjort
  • Å gni frontrute med halv sitron skal hindre skjolding

Gjensynsgleden er stort sett gjensidig:

Veteranbiler trenger sårt å bli kjørt for å hoste og harke vekk spindelvev og andre uhumskheter – og de behøver god, gammel­dags pleie og litt kjærlighet.

Her sjekker Motor stemningen under første kjøretur, hvor vinteren skal røskes og ristes vekk, og ber oss selv ombord – hos amcar-fantast Per Andersen, Mercedes-magiker Thor-Erik Berger Lislien og Porsche-kusk Marianne Løtvedt:

BAKENFOR: Hordalendingen Marianne Løtvedt er nøye med å rette på folk som kaller denne Porschen en «924»: Hennes 944 er kraftigere, og mer moderne.

Marianne Løtvedt og hennes potente Porsche 944 bor i Vaksdal, en obskønt naturvakker vestlandskommune midtveis mellom Voss og Bergen, som på hjemmesiden skryter skråsikkert av å tilby besøkende «alt, unntatt storbyliv».

– Nå har jeg gått rundt her og gledet meg siden nyttår til å få bilen ut – og endelig! På første tur, og de neste deretter, smiler jeg fra øre til øre, rapporterer hun.

Løtvedt tyr til sommerhalvårets intense insektverden for å beskrive veiegenskapene:

– 944 er lettkjørt, stabil og sitter som en klegg på veien.

TUNG BAGASJE: Som ihuga Porsche 944-entusiast har Marianne Løtvedt også skaffet salgsbrosjyren fra den gang bilen var ny.

Vaksdølingen innrømmer glatt at hun gjerne treffer bilvalg basert på et fordelaktig utseende – som den stikkende vårsola nå avdekker på den mest nådeløse måten.

– Den er like lekker å se på som den er god å kjøre, fastslår hun.

Hun punkterer samtidig myten om at du må ratte en Cayenne SUV for å få en praktisk Porsche:

Uvant med bil som bare virker

– Da jeg skulle ha ny bil, var et av kriteriene at jeg ønsket en sportsbil med plass til hunden vår, Dixie. 944 er noe så sjeldent som en kompakt racer med praktisk bakluke som en kombikupé. Da vi fant denne, falt vi selvsagt pladask.

Tidligere har husholdningen bare holdt seg med engelske kjøretøy:

– Gubben synes derfor det er uvant å ha en bil som bare går og går, og som han slipper å skru på, skratter hun.

INNAFOR: Hunden Dixie er en såkalt Staffordshire bull terrier som gir uttrykk for å trives på turer med Porsche 944 og Marianne Løtvedt.

Målet er å bruke tyskeren mest mulig gjennom sommeren og tyne de lyse kveldene maksimalt.

– Vi koser oss med å reise rundt på ulike treff og tilstelninger, som den såkalte «Torsdagsklubben» på Blom servicesenter på Rong utenfor Bergen, og det langt større Cars & coffee, som gjerne arrangeres ulike steder der det er plass til mer enn hundre kjøretøy.

Det som trekker mest er det sosiale, med en vrimmel av folk som har samme interesse. Da er det lov å ta imot skryt og selvsagt huske på å skryte litt av andres biler.

163 hk = nok!

– Gubben mener at med de gode kjøreegenskaper 944 har, skulle vi hatt den kraftigere motoren med turbo.

Hun ser på Porschen med et blikk som er det nærmeste man kommer betingelsesløs forelskelse – som gjerne oppstår når den første varmen fyller mai-lufta:

– Men dette er min bil, og jeg er storfornøyd med de 163 hestene jeg har, ler Løtvedt.

DEN GRØNNKLEDDE: Per Andersen har manøvrert sin Ford Thunderbird gjennom 15 somre.

Under et velvoksent løvtre langs Gamle Mossevei, cirka 11 minutter sørover fra grensen til Oslo, står en Ford Thunderbird 1979-modell.

Den er mer lysegrønn enn all den omkringliggende naturen til sammen, lidderlig irrgrønn tvers gjennom, i alle detaljer – helt ned til deksel på vippelykter, brytere på dashbord og setebelter.

– Den er rett og slett en grønn bil, ler eier Per Andersen, som selv bor midt i naturen i vernede Østmarka I Oslo.

Én liter på mila

For 44 år siden kjøpte Hafslund gods i Sarpsborg denne som en direksjonsbil.

– ­ Den var fabrikkens siste, store Thunderbird, før biltypen som nesten alle andre amerikanere ble krympet året etter. Bensinkrisen på slutten av 1970-årene krevde sitt, minner han om.

FUGLEPERSPEKTIV: Ford Thunderbird har et navn som lukter storfugl, og eier Per Andersen setter pris på å sveve av gårde på myke fjær – unnskyld: myk fjæring.

I 28 år var den nå pensjonerte mannen innkjøpssjef for delelageret hos Isbergs Volvo. På fritiden hadde han alltid en eller annen USA-bil som sto i kontrast til arbeidsplassens biltyper.

– ­ Fordelen er at den ikke har en veldig stor V8-er, så den drikker lite bensin og nøyer seg med rundt én liter på mila.

Han har tatt den helt med til postkort-pene steder som Valdresflya i den østlige delen av Jotunheimen.

– Jeg holder øye med det tekniske hele året, slik at jeg kan legge ut på tur uten å bekymre meg.

SUPERTANKER: Oslo-mannen Per Andersen har valgt en utgave av Ford Thunderbird som slurper minst mulig bensin: Kolossen klarer seg med rundt én liter på mila.

Droget er over fem meter langt – og inntrykket av lengden forsterkes av vannrett, langstrakt linjeføring.

– Du skiller deg litt ut med denne. Ellers sees jo flest Ford Mustang og Chevrolet Corvette.

Om han skal beholde Thunderbird for all evighet?

– Jeg vet ikke helt. Jeg er egentlig van-gutt (red.anm.: amerikansk varebil med personbilinnredning) og har hatt en del av dem, også en med 400 hester. Den brukte tre liter på mila. Det er slurping, skratter Andersen.

HVIT SVANE: Thor Erik Berger Lislien synes første generasjon Mercedes CLS har de reneste linjene: Så er det bare opptil han å holde dem rene, gjennom en real vårrengjøring.

Thor Erik Sivertsen på Kongsberg planlegger sommeren med første generasjon Mercedes CLS (2004–09) – som for 19 år siden vekket til live en klassisk tradisjon: kompromissløst coupéformet karosseri med fire, frekke dører.

«Noe magisk»

– De vakre linjene beviser at den er ikke er en vanlig sedan som helst vil være en coupé – men at den er en ren coupé med to ekstra dører. Tidløse former gjør den til en av de flotteste Mercedesene noensinne. De nyere CLS-ene er også stilfulle, men det er noe magisk ved den opprinnelige utgaven, med internkode W219. Etterfølgerne mangler litt av dette, mener Sivertsen.

I ungdomstiden jobbet han på bensinstasjon og observerte silhuetten for første gang mellom pumpene.

– Den tilhørte en fast kunde, og det var nok den peneste bilen jeg hadde sett.

Mye senere ga synet inspirasjon til selv å skaffe en Mercedes sommerbil. Han ønsket spesifikt en hvit CLS 55 AMG.

– Lyse nyanser gjør at linjene kommer bedre frem. Jeg fikk kombinert hvitt eksteriør med et mørkt interiør, ditto treverk og sort skinn, lister han opp fornøyd.

SPENNENDE AVSLUTNING: Kongsberg-innbygger Thor Erik Berger Lislien mener Mercedes CLS er snasen fra alle vinkler, og at den renskårne hekken er spesielt vellykket.

Sivertsens alfa og omega for vårstell?

– Vaske absolutt hele bilen i alle kroker og kriker for oppsamlet støv. Polering må selvsagt til, og sjekk av dekkslitasje, fylle på luft, bytte oljer og mer. Fordelen med litt eldre kjøretøy er jo at du kan gjøre mye selv, fastslår han.

Mercedesen er importert fra Japan, med kun 100.000 kjørte kilometer siden 2005.

Flere hester enn oppgitt?

– En bil har ikke gått av å stå stille over tid, så jeg kjøper heller et eksemplar som er gått litt lenger, enn en som har svært få kilometer på telleren.

LINJEMANN: Mercedes-supporter Thor Erik Berger Lislien synes CLS’ frodige former er blant fabrikkens mest stilsikre.

Mercedes-entusiasten ønsket spesielt en rå, pålitelig 55 AMG, og ikke topputgaven 63 AMG, som er mer avansert og intrikat – og med ditto tekniske ting som kan gå galt.

– 476 hester med et dreiemoment på 700nm gjør dette til noe helt spesielt, rapporterer han.

Han tror likevel modellen i realiteten har nærmere 500 gamp, som i roadsteren SL 55 AMG.

– Mercedes har nok valgt å oppgi 476 hk for å skape en viss avstand til SL, som var fabrikkens flaggskip, humrer Sivertsen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen