Vi som nyter veteranbilen i vårsola:
– Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår
Nå skal beistet som har vært innesperret hele vinteren ut. Heng på tre veteranbilister som ypper seg mot vårsolas granskende blikk.
Sa du «vårslapp»?
Nei, «vårslepp».
Folk over hele landet slipper vinterlagrede vesener løs i maisola. Glemt er hobbykjøretøyenes ufrivillige langtidsopphold i garasjens støvete skammekrok eller i låvens stusselige tussmørke.
Gjensynsgleden er stort sett gjensidig:
Veteranbiler trenger sårt å bli kjørt for å hoste og harke vekk spindelvev og andre uhumskheter – og de behøver god, gammeldags pleie og litt kjærlighet.
Her sjekker Motor stemningen under første kjøretur, hvor vinteren skal røskes og ristes vekk, og ber oss selv ombord – hos amcar-fantast Per Andersen, Mercedes-magiker Thor-Erik Berger Lislien og Porsche-kusk Marianne Løtvedt:
Marianne Løtvedt og hennes potente Porsche 944 bor i Vaksdal,
en obskønt naturvakker vestlandskommune midtveis mellom Voss og Bergen, som på
hjemmesiden skryter skråsikkert av å tilby besøkende «alt, unntatt storbyliv».
– Nå har jeg gått rundt her og gledet meg siden nyttår til å få bilen ut – og endelig! På første tur, og de neste deretter, smiler jeg fra øre til øre, rapporterer hun.
Løtvedt tyr til sommerhalvårets intense insektverden for å beskrive veiegenskapene:
– 944 er lettkjørt, stabil og sitter som en klegg på veien.
Vaksdølingen innrømmer glatt at hun gjerne treffer bilvalg basert på et fordelaktig utseende – som den stikkende vårsola nå avdekker på den mest nådeløse måten.
– Den er like lekker å se på som den er god å kjøre, fastslår hun.
Hun punkterer samtidig myten om at du må ratte en Cayenne SUV for å få en praktisk Porsche:
Uvant med bil som bare virker
– Da jeg skulle ha ny bil, var et av kriteriene at jeg ønsket en sportsbil med plass til hunden vår, Dixie. 944 er noe så sjeldent som en kompakt racer med praktisk bakluke som en kombikupé. Da vi fant denne, falt vi selvsagt pladask.
Tidligere har husholdningen bare holdt seg med engelske kjøretøy:
– Gubben synes derfor det er uvant å ha en bil som bare går og går, og som han slipper å skru på, skratter hun.
Målet er å bruke tyskeren mest mulig gjennom sommeren og tyne de lyse kveldene maksimalt.
– Vi koser oss med å reise rundt på ulike treff og tilstelninger, som den såkalte «Torsdagsklubben» på Blom servicesenter på Rong utenfor Bergen, og det langt større Cars & coffee, som gjerne arrangeres ulike steder der det er plass til mer enn hundre kjøretøy.
Det som trekker mest er det sosiale, med en vrimmel av folk som har samme interesse. Da er det lov å ta imot skryt og selvsagt huske på å skryte litt av andres biler.
163 hk = nok!
– Gubben mener at med de gode kjøreegenskaper 944 har, skulle vi hatt den kraftigere motoren med turbo.
Hun ser på Porschen med et blikk som er det nærmeste man kommer betingelsesløs forelskelse – som gjerne oppstår når den første varmen fyller mai-lufta:
– Men dette er min bil, og jeg er storfornøyd med de 163 hestene jeg har, ler Løtvedt.
Under et velvoksent løvtre langs Gamle Mossevei, cirka 11 minutter sørover fra grensen til Oslo, står en Ford Thunderbird 1979-modell.
Den er mer lysegrønn enn all den omkringliggende naturen til sammen, lidderlig irrgrønn tvers gjennom, i alle detaljer – helt ned til deksel på vippelykter, brytere på dashbord og setebelter.
– Den er rett og slett en grønn bil, ler eier Per Andersen, som selv bor midt i naturen i vernede Østmarka I Oslo.
Én liter på mila
For 44 år siden kjøpte Hafslund gods i Sarpsborg denne som en direksjonsbil.
– Den var fabrikkens siste, store Thunderbird, før biltypen som nesten alle andre amerikanere ble krympet året etter. Bensinkrisen på slutten av 1970-årene krevde sitt, minner han om.
I 28 år var den nå pensjonerte mannen innkjøpssjef for delelageret hos Isbergs Volvo. På fritiden hadde han alltid en eller annen USA-bil som sto i kontrast til arbeidsplassens biltyper.
– Fordelen er at den ikke har en veldig stor V8-er, så den drikker lite bensin og nøyer seg med rundt én liter på mila.
Han har tatt den helt med til postkort-pene steder som Valdresflya i den østlige delen av Jotunheimen.
– Jeg holder øye med det tekniske hele året, slik at jeg kan legge ut på tur uten å bekymre meg.
Droget er over fem meter langt – og inntrykket av lengden
forsterkes av vannrett, langstrakt linjeføring.
– Du skiller deg litt ut med denne. Ellers sees jo flest Ford Mustang og Chevrolet Corvette.
Om han skal beholde Thunderbird for all evighet?
– Jeg vet ikke helt. Jeg er egentlig van-gutt (red.anm.: amerikansk varebil med personbilinnredning) og har hatt en del av dem, også en med 400 hester. Den brukte tre liter på mila. Det er slurping, skratter Andersen.
Thor Erik Sivertsen på Kongsberg planlegger sommeren med første generasjon Mercedes CLS (2004–09) – som for 19 år siden vekket til live en klassisk tradisjon: kompromissløst coupéformet karosseri med fire, frekke dører.
«Noe magisk»
– De vakre linjene beviser at den er ikke er en vanlig sedan som helst vil være en coupé – men at den er en ren coupé med to ekstra dører. Tidløse former gjør den til en av de flotteste Mercedesene noensinne. De nyere CLS-ene er også stilfulle, men det er noe magisk ved den opprinnelige utgaven, med internkode W219. Etterfølgerne mangler litt av dette, mener Sivertsen.
I ungdomstiden jobbet han på bensinstasjon og observerte silhuetten for første gang mellom pumpene.
– Den tilhørte en fast kunde, og det var nok den peneste bilen jeg hadde sett.
Mye senere ga synet inspirasjon til selv å skaffe en Mercedes sommerbil. Han ønsket spesifikt en hvit CLS 55 AMG.
– Lyse nyanser gjør at linjene kommer bedre frem. Jeg fikk kombinert hvitt eksteriør med et mørkt interiør, ditto treverk og sort skinn, lister han opp fornøyd.
Sivertsens alfa og omega for vårstell?
– Vaske absolutt hele bilen i alle kroker og kriker for oppsamlet støv. Polering må selvsagt til, og sjekk av dekkslitasje, fylle på luft, bytte oljer og mer. Fordelen med litt eldre kjøretøy er jo at du kan gjøre mye selv, fastslår han.
Mercedesen er importert fra Japan, med kun 100.000 kjørte kilometer siden 2005.
Flere hester enn oppgitt?
– En bil har ikke gått av å stå stille over tid, så jeg kjøper heller et eksemplar som er gått litt lenger, enn en som har svært få kilometer på telleren.
Mercedes-entusiasten ønsket spesielt en rå, pålitelig 55
AMG, og ikke topputgaven 63 AMG, som er mer avansert og intrikat – og med ditto
tekniske ting som kan gå galt.
– 476 hester med et dreiemoment på 700nm gjør dette til noe helt spesielt, rapporterer han.
Han tror likevel modellen i realiteten har nærmere 500 gamp, som i roadsteren SL 55 AMG.
– Mercedes har nok valgt å oppgi 476 hk for å skape en viss avstand til SL, som var fabrikkens flaggskip, humrer Sivertsen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
-
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
-
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
-
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
-
Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
-
Vi som nyter klassikere i farta:
Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?
-
Vi som kjører vintage Audi:
Er Audi enda penere 40 år etter?