BOKSÅPNER: Martin Fjeld og bonussønnen Leon Gulliksen Sonrier stiller på VW-treff uansett antall regndråper.

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig:

– Jeg har null penger, men råd til denne

Bilen går fortere med frekke klistremerker. Her en prat med noen av de luftkjølte humoristene i VW-miljøet.

Publisert Sist oppdatert

Klassisk VW

  • Opprinnelig betegnelse for luftkjølte Volkswagen
  • Inkluderer nå også f.eks. tidlige utgaver av Golf
  • Et av de største norske bilentusiast-miljøene
  • Facebooksider: VW Luftkjølt Norge, VW Norge, Veteran VW Norge
  • Kommende treff: vwklubb.no/vwtreff/

Endelig sommer: regnet pøser pinadø ned i nakken. Men hvem bryr seg: foran oss står humørfylte, klassiske Folkevogner i spik spenna gærne, vitamininnsprøytende farger: eplegrønn, gulrotrange og blåbærblå.

Klistremerker er klasket på hekkene – med meldinger som: «Den lekker ikke olje, den svetter krefter», «Jeg ække gammal, jeg er vintage», «0–100 på et senere tidspunkt» eller bare: «Jesus er min airbag».

Kjærlige, små beskjeder er skrevet på dashbordet: «La ikke en kremidiot ødelegge dagen din», «Alt jeg ønsker meg er en tulling som deg», eller: «Den siste som går: husk å slukke lyset».

En fridag hvor mange biltreff er avlyst på grunn av dyster værmelding, samler enkeltmedlemmer i Follo VW Klubb venner og ukjente – og fyrer opp grill, kjøretøy og stemning. Møt gjengen som kan lære også elbilister noe om den uslåelige kombinasjonen av bil og humor: Martin Fjeld og Leon, Mikkjel Andreassen, Patrik Usler, Stian Robrahn og Henrik Steen:

TO MÅ MAN VÆRE: Martin Fjeld og Leon ser på Folkevogn-treff som en mektig mulighet for et avbrekk fra hverdagen.

Martin Fjeld og bonussønnen Leon Gulliksen Sonrier har tatt turen fra Spydeberg i deres lille, unnskyld: ille grønne 1970-modell VW Type 3 Variant.

– Modellen er blant de første med såkalt «langsnute», opplyser Fjeld, og forklarer at modellserien, som kom allerede i 1961, i starten var utstyrt med en rundere, kortere front. Det spissere nesepartiet introduserte også en større motor, og betegnelsen ble blåst opp fra «1500» til «1600».

Alle velkomne

Ideen med å ha bilen?

– Lufte oss, og komme litt vekk fra hverdagen, fastslår han.

Han mener Folkevogn-miljøet skiller seg fra andre merkeklubber.

– Her er alle velkomne, enten du liker originale biler – det vil si beholde og vedlikeholde dem slik de var da de kom fra fabrikk – eller uoriginale: At du gjør den til din – med rigg, humoristiske innslag og modifikasjoner bare du kunne funnet på.

FRONTFIGURER: For Martin Fjeld og Leon (til venstre) er målet med Folkevogn-hobbyen å bruke minst mulig penger på mest mulig moro.

Økonomi spiller også en rolle.

– Eldre folkevogn er rett og slett billig veteranbil-alternativ for å komme seg inn i miljøet. Jeg har jo ingen penger, men likevel har jeg råd til dette, skratter han, og oppgir at kjøpesummen for den grønne var knappe 30-40.000 kroner.

Leon fikk nylig i tillegg et Boble-prosjekt – som familien handlet for skarve 6000 kroner.

Martins bilmekaniker-bakgrunn gjør hobbyen enklere.

«Gjør hva dere vil»

– Men hvem som helst kan lære seg å mekke gammel VW. Leon er 10 år og har egentlig vært mest opptatt av dataspill, men har nå vridd hodet en litt annen vei og lært seg å skru. Det synes jeg jo er veldig gøy.

VW-miljøet har fin fart på rekrutteringen.

– Stadig nye folk kommer til. Folkevogner som ikke er utstillings-objekter gjør terskelen lav for at barn og unge kan fatte interesse for dette. De får ta på bilen, sitte i bilen, og ikke bare stå og se på. Jeg sier gjerne: «Dere unger kan gjøre hva dere vil med bilen», sier Fjeld uten å blunke.

BLÅBÆRFARGET: Mikkjel Andreassen har lang fartstid i VW-miljøet som fotgjenger: Nylig endret han status til «golfer» – ved kjøpet av en lekker Golf GLi Cabriolet.

Mikkjel Andreassen i Vestby har i årevis tilhørt VW-miljøet: For få dager siden skaffet han seg også egen transport, nærmere bestemt en sjeldent blå Golf GLi Cabriolet. Perfekt formede regndråper lander på kalesjen nærmest som pynt: Bilen kler all slags vær.

For å delta på treff for VW-klassikere, var skapninger med luftkjølte motorer lenge det eneste gangbare. Heldigvis har tidene – og holdningene – endret seg. Nå er også vannavkjølte akseptert, og dermed også et ras av Golf i alle varianter.

– Se på den, da! utbryter Andreassen, som svar på spørsmålet om hvorfor han blinket seg ut åpen VW – akkurat i tide for sommeren.

KULTBIL: Mikkjel Andreassens Golf Cabriolet er like sjelden som vanlig Golf er ... vanlig.

De sylskarpe, kontrollerte formene med rette vinkler står i vill kontrast til forgjengeren Boblas frodige fasong.

– Golf uten tak har en spesielt heldig kombinasjon av utseende og fantastiske kjøreegenskaper, diagnostierer eieren.

EN FRI MANN: Patrik Usler overtok en Boble med mye historie i hver detalj, og bruker mye tid og kjærlighet på fortsettelsen.

Som 15-åring knuget Patrik Usler nevene om rattet på sin første Boble. Hobbybilen var en oppdragende gave fra faren som ønsket at gutten skulle drive med noe vettugt.

Mye gikk bra inntil Folkevognens tidligere eier fikk nyss om at gamlebilen var i live. En fremmed stemme i telefonen spurte om å få kjøpe vidunderet tilbake.

– Ja, spørsmålet var overraskende, men også greit. Likevel måtte jeg jo vite sikkert at jeg hadde et annet Boble-prosjekt å gå til, for nå kunne jeg ikke være uten.

Urestaurert

Usler hadde fylt 16 da han fant 1965-modellen han fortsatt pleier omgang med – nesten ti år etter.

VELKOMSTHILSEN: Patrik Usler satser alt på at Boble-prosjektet skal ose varme og sjarme.

Et uredd «Velkommen» står skrevet tydelig på sideruten.

– Det betyr at hvem som helst får hoppe ombord, lover han.

Midt på dashbordet har noen klistret ordlyden «Bobla vår er elleve år, huff som tiden går: 1976» – et bånd i plastikk, antageligvis gjort med en såkalt Dymo-maskin.

– Bilen er full av slike bevis på historie, som vitner om at noen før meg også har vært glade i denne farkosten. Bobla er urestaurert – den har fått lov å være som den alltid har vært – og det betyr mye for meg.

Surfebrettet på taket er håndlaget i Australia.

– Mulighetene for å surfe spontant er mange uansett vær og årstid. Gjerne på Stadt, lokker han.

FARGESJOKK: Stian Robrahn får ofte mer oppmerksomhet enn når kongeparet ruller forbi folkemasser i en mørk bil.

Stian Robrahn på Mysen i Østfold stiller i tett duskregn med fandenivoldsk fargesterk 1966-modell VW 1500 med såkalt «rumpe» – som betyr at den har en utstikkende bakende med ordentlig koffertlokk – i motsetning til søsterutgavene i fastback- og stasjonsvogn-format.

– I korte trekk er den sterkt modifisert med 1980-talls look i knæsje farger, hvite felger fra Revolution Wheels og «godt med senk». Det siste betyr noe i retning av at hjulopphenget er senket, slik at bilen garantert skraper nedi de verste fartshumpene.

Høyrerattet ... for moro skyld

Lilla vindusvisker-holdere er med på å piske opp stemmingen.

– Ja, her er alt lakkert, også store deler av interiøret, helt ned til girspaken., guider Robrahn.

TOPPMØTE: Gruppebilde av de fleste frammøtte på spontan-treffet. Det var dagen da mange klubber avlyste treff på grunn av dårlig vær.

Rattet sitter «på feil side».

– Altså, dét er faktisk bare for show-effekten. Bilen er opprinnelig norsk, men er bygd om slik at føreren sitter på «engelsk side». Det ser jo gøy ut.

Han oppgir at han bruker bilen hver dag hele sommeren.

– Uansett hvor jeg stopper, kommer folk bort og ytrer at de synes den er kul. Om det er plagsomt? Nei, da hadde jeg aldri kjørt rundt i et sånt spetakkel. At folk deler sin entusiasme, er da bare hyggelig, forsikrer han.

– Både gubber og damer snur seg etter denne.

Nylig rattet han fem timer i retning av den årlige gigant-utstillingen Elmia Custom Motor Show i Jönköping i Sverige, hvor han fikk stille ut skapningen – midt blant flere hundretalls andre glitrende eksos-monstre.

– Bilen slo godt an, godt hjulpet av at Elmia-showet som helhet hadde et tydelig 1980-talls tema.

REGN MED VW: Henrik Steen er primus motor for denne bussen – og ikke minst Follo VW-klubb.

Henrik Steen på Røa i Oslo har tatt på seg ansvaret for en romslig Transporter DeLuxe fra 1968.

– Den er altså en varebil i luksus-utgave – en versjon veldig få nybilkjøpere den gang var villige til å bruke ekstra penger på. Derfor er den svært sjelden.

På siden av bilen står signaturen «Keblo», som er artistnavnet til Quentin Desvaux.

– Samme kunstner som har dekorert bussen, har også utført en hel del gatekunst i Oslo og Bærum.

­Når Transporteren ikke deltar på VW-treff, kan du vanligvis se denne parkert utenfor Kongen Marina på Sjølyst i Oslo.

– Jeg holder den på veien, og Marinaen bruker den som firmabil ­– det vil si varetransport sommeren igjennom, opplyser han.

Steen har montert elektrisk servostyring, slik at rattet kan dreies uanstrengt rundt med lillefingeren – som om den var en smidig Cadillac fra glansdagene.

– Jeg liker bussens blanding av funksjon og humor. Det stemmer godt med VW-miljøet, fastslår Steen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»