Vi som feirer Peugeot 205 «40 år»:
– Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Peugeot 205 fyller 40. Vi fant folka som feirer bilen som gjorde Frankrikes mest konservative merke très cool.
Lite låter så fordømt pompøst, klisjéfylt og kraftløst som «ikon»: Duste-begrepet brukes snart om alt mulig.
Likevel finnes noen ytterst få biler som faktisk er ... et ikon (der kom det intetsigende intetkjønn-ordet igjen): altså et symbol, forbilde og idol.
Porsche har 911, og Peugeot sin 200-serie.
På sitt mest intense er klassikeren 205 GTis runde fasong – med breiale hjulbuer – frekt formfullendt som en Porsche 911.
YPPIG SMÅTASS: Peugeot kom i en rekke sivile og mer villstyrige varianter – som disse 205 T16 og Cabriolet. Tredje bilde: Nye 208, som nå er Europas mest solgte bil. Foto: PRIVAT
Fra introåret 1983 brøytet suksessoppskriften 205 vei for en kø av moro: 205 Turbo16 leverte en maktdemonstrasjon i VM i rally. I fjor ble 205 den hyppigst videresolgte veteranbilen i Frankrike. Seneste pode, 208 / e-208, er i vår en av Europas mest solgte bilmodeller, nå når stamfaren 205 feirer 40 år.
Dump ned i passasjersetet til to som mener «to null fem» fortsatt er storeslem: Anne Margrete Seim Bakketun og Roger Isaksen:
Roger Isaksen på Dal i Akershus drifter bilbutikken L&R Youngtimers sammen med kona Lene Holmås Isaksen.
Som firmanavnet hinter til, lever paret av å selge såkalte youngtimers, et hyppig brukt sekkebegrep om nyere veteranbiler, primært fra 1980- og 90-tallet.
Lette i over 10 år
Selv er Isaksen kanskje Norges fremste 205-casus, og kjøpte sin første 205, en GT, da han såvidt hadde bikket 19.
– Som 21-åring høynet jeg, og handlet topputgaven GTi. Siden fulgte diverse hobbybiler som 1.6 og 1.9 GTi, Automat, GR – og nå sist GT'n, som jeg importerte fra Italia – etter å ha lett etter et pent eksemplar i over 10 år, ramser han opp.
Han ser på 205 som en arvelig interesse han har fra en omsorgsfull far – som ble alvorlig syk, og som nå er gått bort:
– GT'n har fått kallenavnet «Bjørnis», etter min pappa Bjørnar Isaksen. Han og hans 205 GT representerer oppvekstens beste minner.
Far og sønns felles 205-krønike startet hos bilforhandleren City Bil på Ensjø i Oslo, som førte to franske merker, Peugeot og Talbot. Faren ble først stående og glo på en snasen, vinrød Talbot Horizon.
– Jeg pekte isteden på en hvit 205 GT og ropte: «Pappa, kom og se! Jeg husker ennå det sterke synsinntrykket av interiøret, GT-dekoren and andre kule designdetaljer.
Etter en liten prøvekjøring var far og sønn solgt:
– Bilen var overlegen på alle felt: komfort, design, lydisolering, utstyrsnivå og ikke minst fenomenale kjøreegenskaper, rapporterer Isaksen.
Flere helger på rad hadde gått med til prøvekjøring av alternativer som Mazda 323, Nissan Cherry, Fiat Uno, og Ford Escort – og høytlesing av utallige bilbrosjyrer som ble samlet på – med kjærlighet.
Holdt stand mot Alfa ...
– Fatter’n slukte alle mulige bilblader, og vi brukte alle lørdager på besøk i bilbutikker
I løpet av åtte års eierskap ble Peugeoten tynt bortimot 230.000 km, uten nevneverdige mén.
– Jeg glemmer aldri en episode der vi terget på oss to unggutter i en Alfa Sprint – som forsøkte å rykke fra oss opp Flaggfjell i Etnedal, før Fagernes. Fatter'n holdt stand hele strekket, ler han.
Isaksen oppgir at han egentlig liker alle Peugeoter fra 1980-tallet:
– Men bare 205 ser fortsatt futuristisk ut. Det runde karosseriet tåler tidens tann bedre enn merkets øvrige modeller. 205 var jo som kjent en game changer i segmentet, selv om Fiat Uno tok tittelen «Årets bil i Europa».
205 staket ut en ny retning for merket.
– Den ledet til etterfølgeren 206, tidenes meste solgte Peugeot. Dagens 208, generasjon 2, har mest 205-design ved seg, sammenlignet med de foregående modellene som fulgte.
– Tidenes beste
Han har et kjøpstips for lesere som får lyst på 205:
– Absolutt alle varianter er morsomme å kjøre, fra basismodellene til GTi-utgavene. Felles personlighet er «lekent småtroll». 205 er tidenes beste småbil, fastslår han.
Tannlegesekretær Anne Margrete Seim Bakketun på Voss i Hordaland sitter på et irriterende velholdt eksemplar av 205 GTi. Mange ønsker seg maken, men denne juvelen er ikke til salgs – med god grunn:
– Første eier kjøpte den ny av Peugeot-forhandleren her på Voss i september 1985. Det betyr jo litt for affeksjonsverdien at denne forhandleren var min ektemanns onkel.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
Bakketun er andre eier av franskmannen, som hun handlet inn til husholdningen i 2013. Hun og mannen er aktive i Norsk Peugeot-klubb, på treff og turer.
Den svarte GTien får full oppmerksomhet – og blir ofte satt pris på, med håndfaste priser, som «Beste sportsvogn» i forbindelse med Fransk bildag i Årdal i Sogn.
Hun mener djevelen ligger i detaljene:
– Min 205 er jo svart med lister med røde detaljer og kraftfulle skjermutbyggere flankert av tøffe felger. Fargene går igjen i interiøret, der sportssetene er holdt i svart og rødt, og golvteppet er knallrødt. Rødt, rødt, rødt! Bilen er råtøff, sporty og ungdommelig,
Rift om dem
Hun mener 205 fortsetter å bety mye for Peugeots image:
– Mange ble solgt, men få er igjen. Nå er det rift om disse bilene.
Hun får merke at en hel generasjon har minner om 205 som en tøff ungdomsbil. Synet av bilen utløser fortellerlyst.
– Den har fortsatt kjøreglede i bøtter og spann. Formene til nye 208 er en direkte etterkommer av 205 GTI og en hyllest til 205. Jeg tror jeg etter hvert må ha en sånn 208.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av