FRANSK FULLTREFFER: Roger Isaksen lette lenge etter en rød Peugeot 205 GT, tilnærmet lik den faren og han selv raste rundt i, i oppvekstens bil-fikserte dager.

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år»:

– Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Peugeot 205 fyller 40. Vi fant folka som feirer bilen som gjorde Frankrikes mest konservative merke très cool.

Publisert Sist oppdatert

Lite låter så fordømt pompøst, klisjéfylt og kraftløst som «ikon»: Duste-begrepet brukes snart om alt mulig.

Peugeot 205

  • Produsert fra 1983 til 1999
  • Designansvarlig: Gérard Welter
  • Karosserier: 3 og 5 dører, cabriolet og varebil
  • Motorer fra 45 til 200 hk
  • Totalproduksjon: 5.278.050 enheter på 16 år
  • 205 er også produsert på lisens under andre navn

Likevel finnes noen ytterst få biler som faktisk er ... et ikon (der kom det intetsigende intetkjønn-ordet igjen): altså et symbol, forbilde og idol.

Porsche har 911, og Peugeot sin 200-serie.

På sitt mest intense er klassikeren 205 GTis runde fasong – med breiale hjulbuer – frekt formfullendt som en Porsche 911.

YPPIG SMÅTASS: Peugeot kom i en rekke sivile og mer villstyrige varianter – som disse 205 T16 og Cabriolet. Tredje bilde: Nye 208, som nå er Europas mest solgte bil. Foto: PRIVAT

Fra introåret 1983 brøytet suksessoppskriften 205 vei for en kø av moro: 205 Turbo16 leverte en maktdemonstrasjon i VM i rally. I fjor ble 205 den hyppigst videresolgte veteranbilen i Frankrike. Seneste pode, 208 / e-208, er i vår en av Europas mest solgte bilmodeller, nå når stamfaren 205 feirer 40 år.

Dump ned i passasjersetet til to som mener «to null fem» fortsatt er storeslem: Anne Margrete Seim Bakketun og Roger Isaksen:

VISUELL TIDSBOMBE: Roger Isaksen raste en stund rundt i denne blendende drømmen av en Peugeot 205 GTi. Bildet er tatt i 1998. Nå har han en rød 205 GT.

Roger Isaksen på Dal i Akershus drifter bilbutikken L&R Youngtimers sammen med kona Lene Holmås Isaksen.

Som firmanavnet hinter til, lever paret av å selge såkalte youngtimers, et hyppig brukt sekkebegrep om nyere veteranbiler, primært fra 1980- og 90-tallet.

Lette i over 10 år

Selv er Isaksen kanskje Norges fremste 205-casus, og kjøpte sin første 205, en GT, da han såvidt hadde bikket 19.

– Som 21-åring høynet jeg, og handlet topputgaven GTi. Siden fulgte diverse hobbybiler som 1.6 og 1.9 GTi, Automat, GR – og nå sist GT'n, som jeg importerte fra Italia – etter å ha lett etter et pent eksemplar i over 10 år, ramser han opp.

RØD LØPER: Roger Isaksen har skaffet en sjeldent pen 205 GT som gir minner om alle turene med faren i samme bilmodell.

Han ser på 205 som en arvelig interesse han har fra en omsorgsfull far – som ble alvorlig syk, og som nå er gått bort:

– GT'n har fått kallenavnet «Bjørnis», etter min pappa Bjørnar Isaksen. Han og hans 205 GT representerer oppvekstens beste minner.

Far og sønns felles 205-krønike startet hos bilforhandleren City Bil på Ensjø i Oslo, som førte to franske merker, Peugeot og Talbot. Faren ble først stående og glo på en snasen, vinrød Talbot Horizon.

– Jeg pekte isteden på en hvit 205 GT og ropte: «Pappa, kom og se! Jeg husker ennå det sterke synsinntrykket av interiøret, GT-dekoren and andre kule designdetaljer.

Etter en liten prøvekjøring var far og sønn solgt:

– Bilen var overlegen på alle felt: komfort, design, lydisolering, utstyrsnivå og ikke minst fenomenale kjøreegenskaper, rapporterer Isaksen.

FJELLGEIT: En ung Roger Isaksen på tur med far og Peugeot 205 GT.

Flere helger på rad hadde gått med til prøvekjøring av alternativer som Mazda 323, Nissan Cherry, Fiat Uno, og Ford Escort – og høytlesing av utallige bilbrosjyrer som ble samlet på – med kjærlighet.

Holdt stand mot Alfa ...

– Fatter’n slukte alle mulige bilblader, og vi brukte alle lørdager på besøk i bilbutikker

I løpet av åtte års eierskap ble Peugeoten tynt bortimot 230.000 km, uten nevneverdige mén.

– Jeg glemmer aldri en episode der vi terget på oss to unggutter i en Alfa Sprint – som forsøkte å rykke fra oss opp Flaggfjell i Etnedal, før Fagernes. Fatter'n holdt stand hele strekket, ler han.

INNESTUND: Roger Isaksen driver entusiastbil-butikken L&R Youngtimers i tospann med kona Lene Holmås Isaksen. Lokalet har også vært varmestue for hans 205 GT gjennom vinteren.

Isaksen oppgir at han egentlig liker alle Peugeoter fra 1980-tallet:

– Men bare 205 ser fortsatt futuristisk ut. Det runde karosseriet tåler tidens tann bedre enn merkets øvrige modeller. 205 var jo som kjent en game changer i segmentet, selv om Fiat Uno tok tittelen «Årets bil i Europa».

205 staket ut en ny retning for merket.

– Den ledet til etterfølgeren 206, tidenes meste solgte Peugeot. Dagens 208, generasjon 2, har mest 205-design ved seg, sammenlignet med de foregående modellene som fulgte.

– Tidenes beste

Han har et kjøpstips for lesere som får lyst på 205:

– Absolutt alle varianter er morsomme å kjøre, fra basismodellene til GTi-utgavene. Felles personlighet er «lekent småtroll». 205 er tidenes beste småbil, fastslår han.

FESTLØVER: Anne Margrete Seim Bakketun og mannen Olav foran Fleischer’s hotell på Voss, i forbindelse med tidligere års veteranbilløp, kalt VossaRudl'n.

Tannlegesekretær Anne Margrete Seim Bakketun på Voss i Hordaland sitter på et irriterende velholdt eksemplar av 205 GTi. Mange ønsker seg maken, men denne juvelen er ikke til salgs – med god grunn:

– Første eier kjøpte den ny av Peugeot-forhandleren her på Voss i september 1985. Det betyr jo litt for affeksjonsverdien at denne forhandleren var min ektemanns onkel.

Bakketun er andre eier av franskmannen, som hun handlet inn til husholdningen i 2013. Hun og mannen er aktive i Norsk Peugeot-klubb, på treff og turer.

Den svarte GTien får full oppmerksomhet – og blir ofte satt pris på, med håndfaste priser, som «Beste sportsvogn» i forbindelse med Fransk bildag i Årdal i Sogn.

PARADEGATE: Anne Margrete Seim Bakketun liker seg på turer med felles sjelefrender. I forgrunnen hennes egen Peugeot 205 GTi.

Hun mener djevelen ligger i detaljene:

– Min 205 er jo svart med lister med røde detaljer og kraftfulle skjermutbyggere flankert av tøffe felger. Fargene går igjen i interiøret, der sportssetene er holdt i svart og rødt, og golvteppet er knallrødt. Rødt, rødt, rødt! Bilen er råtøff, sporty og ungdommelig,

Rift om dem

Hun mener 205 fortsetter å bety mye for Peugeots image:

– Mange ble solgt, men få er igjen. Nå er det rift om disse bilene.

Hun får merke at en hel generasjon har minner om 205 som en tøff ungdomsbil. Synet av bilen utløser fortellerlyst.

– Den har fortsatt kjøreglede i bøtter og spann. Formene til nye 208 er en direkte etterkommer av 205 GTI og en hyllest til 205. Jeg tror jeg etter hvert må ha en sånn 208.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av