OPPSTILLING: Trond Thorbjørnsen og Eva Nordvik konstaterer noe krymping av Fiats modeller i løpet av hundre år. Den langstrakte 501S fra 1922 byr på sjenerøse dimensjoner på alt fra hjul og skjermer til motor og grill.
OPPSTILLING: Trond Thorbjørnsen og Eva Nordvik konstaterer noe krymping av Fiats modeller i løpet av hundre år. Den langstrakte 501S fra 1922 byr på sjenerøse dimensjoner på alt fra hjul og skjermer til motor og grill.

Vi som kjører rundt i hundreåringer:

Vi feirer bilene som er hundre i år!

Hundreåringene blant oss blir stadig flere, og ja. frekkere og freidigere. Utforsk bilenes frodige former og få historien til to par som feirer 1922-modellenes hundre år.

Publisert Sist oppdatert

Klar for bilnyheter?

Skru klokken 100 år tilbake.

I 1922 står folk i kø for å sikre seg en T-Ford, verdenshistoriens første bilmodell produsert i over én million eksemplarer i løpet av ett kalenderår. Med god margin – nemlig 1,3 millioner.

Bilindustrien anno 1922

  • I Europa var Citroën pionér innen serieproduksjon.
  • Ford sto for halvparten (ca. 1,3 mill.) av den amerikanske bilproduksjonen.
  • I USA rullet 111 biler per 1000 innbyggere, totalt 7,5 millioner kjøretøy, på veiene.
  • Rundt 20 merker leverte modeller med V8-motorer.
  • «Bilboken for Norge 1922» er tilgjengelig her.

Samme år kliner italienske Lancia Lambda til med såkalt selvbærende karosseri, en genial idé som gir grønt lys for å designe lange, lave, likandes, linjelekre biler.

1922 betyr også starten på et noe enklere liv – med utbredelse av selv-startere (istedenfor sveiv), luftfylte ballongdekk og dashbord med bensinmåler.

Svenske Jonas Jonassons bestselger-bok fa 2008, «Hundreåringen som klatret ut vinduet og forsvant», styrker ryktet om at hundreåringene er blant de mest rampete og selvrådige.

Biler som fyller hundre, blir uansett stadig mer moderne som årene går: Sjekk de vitale «hundringsene» til Stange-duoen Eva Kragnes og Stein Harald Bystad, samt Oslo-paret Eva Nordvik og Trond Thorbjørnsen:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LUFTETUR:</span> Eva Nordvik ikler seg flott skaut med tøft veteranbilmotiv når hun kjører åpen Fiat fra 1922.
LUFTETUR: Eva Nordvik ikler seg flott skaut med tøft veteranbilmotiv når hun kjører åpen Fiat fra 1922.

Trond Thorbjørnsen og Eva Nordvik i Oslo sitter bakoverlent og gliser i myke, dype seter du neppe finner maken til i kliss nye biler.

Deres 1922-modell Fiat 501S – hvor «S» står for Sport – har V-formet grill og ditto, rammeløs deltfrontrute – en slags pirrende, pilformet framtoning – som gjør at farkosten ser ut som den kjører i hundre selv når den står stille.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPPSTILLING:</span> Oslo-paret Trond Thorbjørnsen og Eva Nordvik kjører 100 år ung Fiat med vinkelformet radiatorgrill og ditto rammeløse, delte frontrute.
OPPSTILLING: Oslo-paret Trond Thorbjørnsen og Eva Nordvik kjører 100 år ung Fiat med vinkelformet radiatorgrill og ditto rammeløse, delte frontrute.

Karosseriet er antagelig tegnet som en rask, hyperelegant skisse over et glass Pinot Grigio, En akt-tegning – en kjærlig gjengivelse av alle drømmers drømmekropp – i sterk kontrast til mange av 2022s elbilers utilgivelig utall av uharmoniske linjer som kræsjer stygt i hverandre.

– Fiat hadde innførte 12 volts anlegg og fire gir. Disse italienerne var dyre, og billigste modell 501 – som jeg i tillegg til denne har to av – kostet rundt 12.000 kroner da T-Forden gikk for om lag 3300, opplyser Thorbjørnsen, som for tiden holder seg med fire Fiater, etter å ha skjøttet veteranobjekter fra samme merke helt siden 1971.

– Denne holder bra fart om nødvendig, men vi koser oss best i rundt 60 til 70 km/t, smiler han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HØY TEMPERATUR:</span> Fiat-entusiastene Trond Thorbjørnsen og Eva Nordvik har langt panser med temperaturmåler i baugen.
HØY TEMPERATUR: Fiat-entusiastene Trond Thorbjørnsen og Eva Nordvik har langt panser med temperaturmåler i baugen.

Totalt produserte Fiat 454 stykk 510S, hvorav et fåtall har overlevd to verdenskriger og skiftende bilmoter.

– Fiat fra 1922 fungerer fint når vi unngår tett trafikk. De gamle, gode veiene snor seg jo ofte parallelt med de nye, og der er vi stort sett alene, rapporterer Thorbjørnsen.

Parets 501S stammer fra New Zealand. Den gang var det å importere chassis, og bygge karosseri lokalt, en rimeligere løsning:

– Myndighetene hadde avgifter den gangen også, minner han om.

I 1999, da Fiat feiret 100 år, kjørte Thorbjørnsen sin 1925 Fiat 501 Spider til Torino sammen med en kamerat.

– I sommer kjører vi denne hundreåringen for å teste norsk sommer, lover paret.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PLENKLIPPER: </span>Paret Eva Kragnes og Stein Harald Bystad driver gjestegården Bryhni Søndre på Stange i Innlandet, hvor en Citroën gjør jobben med å pynte tunet.
PLENKLIPPER: Paret Eva Kragnes og Stein Harald Bystad driver gjestegården Bryhni Søndre på Stange i Innlandet, hvor en Citroën gjør jobben med å pynte tunet.

Paret Eva Kragnes og Stein Harald Bystad driver gjestegården Bryhni Søndre på Stange i Innlandet. En 1922-modell Citroën B2, som troner lettere skråparkert på tunet, er pur ung i forhold til grunnen den hviler gummihjulene på.

Her har arkeologer avdekket at folk bosatte seg om lag 200 år før vår tidsregning. Betegnelsen Bryhni stammer fra gårdsnavnet som oppsto her rundt år 200 og betyr poetisk nok «åpen, frodig slette på et høydedrag».

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PYNTET OG KLAR:</span> En Citroën fra 1922 kan skape mer oppmerksomhet enn hundre nye, grå biler fra 2022.
PYNTET OG KLAR: En Citroën fra 1922 kan skape mer oppmerksomhet enn hundre nye, grå biler fra 2022.

Mye senere utstyrte Citroën modellen B2 med firesylindret motor på 1,5 liter – som produserer rundt 20 hester.

– Da bilen ble bygget, var far fem år og mor enda ikke født, reflekterer Bystad, som er arkitekt og sommelier, altså vinkelner. Kona er viltjeger og dyrker urter og grønnsaker til servering for de betalende gjestene.

Citroënen er den eneste av sitt slag her i landet og ble først restaurert da den rundet 62 år – og deretter i 2011.

– Tenk, den er 100 år og går som ei klokke. Fabrikkens grunnlegger og toppsjef, Andre Citroën, var så trygg på kvaliteten at han sendte en konvoi med noen eksemplarer gjennom Sahara-ørkenen for å bevise bilens fortreffelighet.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BENK FOR TO:</span> Citroën-entusiastene Eva Kragnes og Stein Harald Bystad er imponert over at starten av den europeiske masseproduksjonens historie byr på så mye sjarm som denne hundreårige modellen.
BENK FOR TO: Citroën-entusiastene Eva Kragnes og Stein Harald Bystad er imponert over at starten av den europeiske masseproduksjonens historie byr på så mye sjarm som denne hundreårige modellen.

Fra 1921 til 1926 tøt Citroën ut nær 90.000 eksemplarer av B2 – som sammen med forgjengeren A regnes som Europas første serieproduserte biler.

– Og alt dette skjedde på fabrikken Quai de Javel bare få minutter til fots fra 330 meter høye Eiffeltårnet, som sto ferdig til verdensutstillingen i Paris i 1889.

Han understreker at B2 beviser at Citroën tidlig viste at ingeniørene var opptatt av smart formgiving:

- Her sitter for eksempel ventilene på innsiden av felgen, for ikke å virke forstyrrende på platefelgene, jubler Bystad.

I sommer skal det pariske kjøretøyet tjenestegjøre som bryllupsbil en rekke ganger:

– Oppskriften på lykke er kanskje en hundreårig Citroën, filosoferer han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag