TIDSREISE: Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonsdirektør i Møller, velger seg en rallyrigget Skoda Octavia TS blant Møllers klassiske biler.

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling:

Historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Plutselig ble Møllers støvete, unnskyld: staselige bilsamling tilgjengelig for alle. Møt sju sjeler med hver sin grunn til å peke ut sin favoritt blant gullklassikerne.

Publisert Sist oppdatert

Vi er en bande biljournalister som får beskjed om å møte hos Møller Medvind Arena, Alfasetveien 11, 0668 Oslo.

Store ting er visst på gang, men jeg leser knapt resten av invitasjonen: Det er pirrende nok å bli invitert til et ukjent sted, ikke sant?

Møller bilsamling

  • For første gang er rundt 20 historiske Møller-biler samlet
  • Besøksadresse: Møller Medvind Arena, Alfasetveien 11, 0668 Oslo
  • Medvind har skadeavdeling og bilteknisk samarbeid med Nav om unge i fast stilling
  • Medvind huser også Norges største opplæringssted for bilfag

Så, Møller Medvind Arena. De fleste lesere kjenner «Møller»: Norges største bilimportør, som startet med Chrysler en gang før andre verdenskrig, og som fortsatte for fullt med VW, Audi, Skoda, Seat.

Men «Medvind»? En tung nysatsing fra Møller på å få unge som står utenfor arbeidslivet, inn i fast jobb.

Og «Arena»? Innenfor dørene på dette gigantbygget finner vi ikke bare verkstedhaller, men også et serveringssted, lounger – og viktigst for oss – en festsal, en utstillingsarena med Møllers historiske bilsamling som ingen har samlet skikkelig før – nå.

Vi skrev nylig om importøren Bertel O. Steens klassiske bilsatsing, og her kommer noen andre blikk på fortidens vidundere – som er mye framtid for disse folka:

GUL LAST: Odd Erik Skavold Lystad i Bilbransje24 mener at i Norge er pickup synonymt med arbeidshest: – Med denne spesialutgaven fra 1998 beviste Skoda at hester kan brukes til så mangt. Jeg kjører jo selv pickup, en Toyota Hilux, som er verdens mest allsidige bil. Dessverre ser vi for få slike gøyale prosjekter som Skoda Felicia Fun, sier biljournalisten.

Vel inne hos Møller Medvind Arena finner du raskt ut at den historiske bilsamlingen består av 20 ytterpunkter – slik som en pen overlever blant de 64 første Boblene som ble lirket inn til Norge i juli 1949 – men også et eksemplar av Auds ytterst sjeldne ur-quattro fra 1986 og det noe seinere råskinnet Audi R8.

På et gulv står en Skoda Felicia pickup «Fun», én av 39 enheter solgt her i landet, i tillegg til 3023 stykk langt mer vanlige, umorsomme Felicia pickuper.

I 1997, fem år etter at Møller startet import av Skoda til Norge, var Skodas regionssjef Caspar Hille pådriver for at 10 eksemplarer av denne raringen skulle ble tatt inn i landet.

Bakseter uten tak

Skoda Felicia pickup i «Fun»-versjon var et fullrigget påfunn, skrudd sammen i et begrenset antall på fabrikken i Tsjekkia for å skape en smule blest og begeistring rundt en merkevare som var blitt stadig gråere.

En ung kvinne i Skien i Grenland fikk et av pickup-eksemplarene i tide til sin 18-årsdag og rocka rundt med den – inntil hun fikk barn som etter hvert ble for svære til å stappes ned i de små bakseteplassene uten tak, halvveis ute på lasteplanet.

Hun utlyste bilen til salgs i 2010 og Møller fikk kjøpe pickupen til samlingen, som et håndfast bevis på bilglede.

BUSSFORBINDELSE: Ellen Svaheim, kommunikasjonsansvarlig i Møllers familieselskap Aars, anbefaler selvsagt alle å legge turen til Møller Medvind Arena for å oppleve historien om både bil- og bedriftskultur. Valget faller fort på Samba-bussen, når hun skal velge en fargesterk favoritt blant samlingens milepæler.

En av samlingens mest beglodde skapninger er utstyrt med 23 glugger (ruter), om du ikke også medregner frontdørenes tredelte vindusløsning.

Farkosten akselerer fra 0–80 på døsige, deilige 38 sekunder, ved hjelp av et 1,2 liters firesylindret treskeverk på 34 hester.

Selv om Folkevognen knapt har 1200 kilo egenvekt, har den plass til minst åtte skravlesjuke passasjerer – og mye mer bagasje enn de trenger i løpet av en ovalhelg.

Dette tøffe eksemplaret av Volkswagen Bus De Luxe var pressebil (kjøretøy til utlån for journalister som skulle teste den) for importøren Harald A. Møller fra den 26. september 1961, ti år etter at den første bussversjonen av varebilen Type 2 ble sluppet løs på verden.

Samba-buss

Etter at uvørne journalister hadde clutchet og giret som gale, ble den pleiet med omsorg av tre ulike eiere: Den første skjøttet den i hele 13 år, den andre toppet med 16. Tredje eier tok vare på den helt fra 1990 til 2022, da Møller omsider fikk kjøpe tilbake kjerra – unnskyld, klenodiet.

VW selv kalte T2-varianten «Sonderanfertigung mit beschränkter Auflage», forkortet til SAMBA, altså noe sånt som «spesialproduksjon i begrenset antall». I 1963 ble antallet vakre ruter – for kjennere – radikalt redusert fra 23 til 21, og da verdens mest produserte nyttekjøretøy fikk en kraftig oppgradering i 1968, ble den elskede Samba-bussen brutalt nappet ut av produksjonsprogrammet.

Det tofargete karosseriet, den anti-klaustrofobiske familiebuss-følelsen og det rake retrointeriøret er ingredienser som nye VW ID. Buzz på strøm har gjort til sitt.

GODE TONER: Ali Pervez er produksjonsleder og fagansvarlig hos Møller Medvind: – Audi R8 velger jeg mest fordi den var min drømmebil i ungdomstiden. For en tid tilbake fikk jeg endelig kjøre et slikt eksemplar, og oppdaget at V8-motoren produserer et helt fantastisk lydbilde.

Denne skråparkerte, utstilte Audi R8 Coupé startet livet i 2008 – som demobil hos Møller-eide Auto Riga i Latvia.

Den lange utstyrslisten omfatter blant annet elektrisk justerbare sportsseter i Nappa skinn med kontrastsømmer, Magnetic Ride understell, Bang & Olufsen lydanlegg, karbondekor i motorrom, interiør og eksteriør – pluss innvendig tak trukket i Alcantara. Norsk totalpris i 2008 tilsvarte ubeskjedne 2.118.020 kroner.

4,6 sekunder

Audi R8 Coupé ble første gang presentert på bilutstillingen i Frankfurt i 2007. Betegnelsen R8 ble tidligere brukt om Audis løpsbiler i Le Mans 24-timersløp fra 1999 til 2005.

Rammen, Audi Space Frame, er i aluminium og magnesium, og karosseriet i aluminium veier knapt 270 kilo. Konstruksjonen med midtplassert motor rett bak førerens ryggvirvel gir vektfordeling på 44 prosent i front og 56 prosent akter. R8 når 0–100 km/t på bare 4,6 sekunder, med teoretisk toppfart som bikker 300 km/t.

Slike tall hjalp på populariteten, og bidro til at Audi bygget første generasjon R8 i 26.037 eksemplarer fra 2007 til tampen av 2014.

ENERGISK: Jon Winding-Sørensen, beryktet gudfar og evig inspirator i norsk biljournalistikk, med en stadig yngre tilnærming til emnet, mener Golf «Stavanger energi» er Møller-samlingens viktigste objekt: – Den er en levning fra den gangen vi trodde alvorlig på at vi kunne få en elbilindustri i Norge. Miljøet i Stavanger, der denne bilen kommer fra, var blant dem som jobbet hardest. I stedet ble det gratis bomring og subsidier av importerte biler, en Norsk Elbilforening og bare surr, fyrer Winding-Sørensen løs.

Dagens mest gniene, unnskyld: gnistrende, objekt er en Golf CitySTROMer. Skapningen er historiens første el-VW i salg, rett nok bare til utvalgte energiselskaper.

Energiverkene i Oslo, Kristiansand og Stavanger handlet hver sin Golf CitySTROMer for å utforske interessen for eldrift. Denne farkosten, som er eneste gjenværende i sitt slag i Norge, er en gave fra Stavanger Energiverk (nå Lyse Energi).

Fra 1989 til 1992 bygget fabrikken 70 biler, hvorav 4 fant veien hit. Prisen var på rundt 400.000 norske kroner, bortimot det dobbelte av en vanlig fossil-Golf.

Blybatteriene ombord veier bortimot 400 kg – med maks effekt på 25 hk – og ladetid som nærmer seg åtte lange timer.

Neste elbilslipp fra VW kom med e-up! I 2013, e-Golf året etter – og siden 2020, rushet av nye ID.-modeller.

LANGE LINJER: Møller Medvind ble etablert i 2017 av Mari Førde (bildet) og Bjørn Erik Tangen. Da Førde blir spurt om sin favoritt i samlingen, peker hun på Audi S5 Coupé, kjøpt av Harald Møller i 2007: – Jeg hadde ikke mulighet til å kjøpe en sånn bil da, men fikk låne denne av en raus Harald en hel uke, og følelsen av å sitte i førersetet av den bilen, det husker jeg fortsatt.

Tredje generasjon i Møller-familien, Harald Møller, har hatt omsorgen for en Audi S5 Coupé siden den ble levert ny i juli 2007 – og nå står den utstilt i samlingen på Alfaset, når han ikke bruker den på solskinnsdager.

Grunnmodellen A5 Coupé var lansert få måneder i forveien, og listeprisen på det biffa eksemplaret vi står og ser på, tangerte 1,3 millioner kroner, hvorav rundt 110.000 alene var ekstrautstyr.

Den velvoksne V8-motoren på 4,2 har selvsagt skylda for noe av den høye totalsummen. Til gjengjeld kunne de 354 hestene flytte Audis første coupé siden 1996 fra null til hundre på den gang respektable 5,1 sekunder.

Den frigjorte, nesten løsslupne linjeføringen – i tradisjonen med bølgende colaflaske-design – ble en stor suksess som staket ut ny kurs for Audis designambisjoner.

REPARATØREN: På skadeavdelingen i etasjen under klassiker-utstillingen finner vi teamleder Øyvind Wistner med sin Golf fra 1982: – Den er smykket mitt. Jeg var lenge oppslukt av bestemors tilsvarende VW, men da en slektning var uheldig å vrake den, kjøpte jeg min egen. Bilen skal være kosebilen fremover, med mange fine sommer- og langturer, inntil den dagen jeg napper pluggen. Jeg har også plantegninger for ombygging til elbil, røper han.

I 1986 kjøpte en sveitser en av samlingens største stjerner, ur-quattroen, og behandlet den usedvanlig pent – fram til han solgte den i 2004. Neste eier, Per Henning Torgersen fra Krogstadelva, pusset opp bilen og vant flere priser.

Allerede etter to år fikk Møller kjøpe gliset og registrerte den på UR-skilt, som egentlig hører hjemme i Molde, for å synliggjøre at dette er en såkalt «ur-quattro» – første Audi-modell med firehjulstrekk.

Da Audi quattro, altså med kjælenavnet ur-quattro, ble sluppet løs på verden i 1980, var den en sensasjon i bilbransjen og rallysporten – og ble første FIA-godkjente modell med firehjulstrekk.

Under Audi Sport teamsjef Roland Gumpert, og med førere som Michèle Mouton og Hannu Mikkola, markerte Audi seg ettertrykkelig de første årene. Spesielt på ondskapsfulle underlag som snø og grus var bilen totalt overlegen. Så ble også Stig Blomquist og Walter Röhrl en del av fabrikkteamet – og sikret Audi både merketittelen og førertittelen i 1984.

I mai 1991 trillet aller siste Audi quattro ut fra fabrikken – teknikken ble med videre i nye Audi-modeller. Totalt produserte Audi 11.452 eksemplarer ur-quattro fra 1980 til 1991.

RALLYRÆSER: Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonsdirektør i Møller mener den historiske samlingen er en tidsreise i teknologi og design. – Såvidt ulike biler som denne, Skoda Octavia TS, og Audis «ur-quattro» fra tidlig 1980-tall kan man beundre samtidig. Foran Feliciaen tenker hun på dette: – Er det noe bransjen trenger, er det mangfold. Denne Skodaen ble kjørt av Laila Schou Nilsen og Anneli Linqvist i blant annet Rally Monte Carlo på 1960-tallet. Vi jobber jo iherdig for å få kvinner til å ta rattet, og har funnet ut at altfor få deltar i beslutninger når det gjelder bilkjøp heller ikke setter seg bak rattet når familien skal ut på tur.

En 1963-modell Skoda Octavia, som er det mest illrøde objektet i Møller-samlingen, deltok i Monte-Carlo fire ganger fra 1961 til 1964 – rallykjørt og filleristet av Laila Schou-Nilsen (1919–1998) med co-pilot.

Schou-Nilsen fikk trimmet motoren fra 57 til 75 hk før hun stilte på startstreken i det beryktede løpet gjennom Frankrike og Monaco. Den sportslige Oslo-kvinnen tok ellers mer enn 100 NM-titler i andre, ulike idrettsgrener.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn