RØD DAG: Daniel Skulstadberg bruker helligdagen på å hylle italiensk bilkultur og stiller med Alfa Romeo SZ Zagato.

Vi som iler til italiensk biltreff:

Italienske biler er så pene at det gjør vondt

Bli med når en kø av italienske bilentusiaster samles for å gjøre en bortgjemt parkeringsplass i Bærum mer passione.

Publisert Sist oppdatert

Italienske bilklubber

    Facebook:

  • Italofile bensinhoder forenet
  • Fiatkameratene
  • Klubb Alfa Romeo Norge
  • Lancisti Norvegesi (Norsk Lancia Klubb)
  • Ferrari-entusiaster Norge
  • Norsk Maserati Klubb

Italiensk sommer? Du må vite hvor det skjer: Kjør fra Sandvika og ta av fra E16 mot Rud, vingle deg gjennom minst to veldig rundkjørte rund­kjøringer, ta inn en snodig sidevei som leder inn til en annen snedig sidevei.

Adressen for dagen er Autovia, Rudssletta 52, den italiensk-orienterte bilforretningen som er arrangør av forsommerens knatrende treff i grønt, hvitt og rødt.

Her er såvidt lovlig lave Ferrarier, frekt frodige Alfa Romeoer, fandenivoldsk fiffige Fiater og obskønt elegante Lanciaer.

Vanlig vel bevarte nordmenn legger all sjenanse til side, og flokkes rundt bilene som italienere samles rundt et mektig måltid. Heng på Andrine Lunewski, Ali Kowkabi, Alexander Karlsen og Daniel Skulstadberg.

GAP OPP: Alfisten Daniel Skulstadberg synes hans spesielle og sjeldne Alfa Romeo SZ Zagato er et godt eksempel på italiensk bilkultur al dente.

Daniel Skulstadberg, senior prosjektleder i Mantena i Oslo, blir ufrivillig blikkfang straks han braser inn på treffet. Selv blaserte italo-entusiaster løfter tunge øyelokk, noe annet ville vært rart ved synet av ytterst sjeldne Alfa Romeo SZ Zagato.

Fasongen er like vill som arkitekturen til Oslos nye Munchmuseum er brutal.

– Jeg har hatt lyst på denne i 15 år, som er det eneste eksemplaret på skilter i Norge. Jeg hadde muligheten til å kjøpe den en gang, men det ble aldri noe av. Når jeg nå på nytt fikk sjansen, var det lite å lure på, forklarer han.

Fortsatt uavhengig

Tre frontlys på hver side er et frekt frampek, som hinter til trynene på senere Alfa-modeller – som det småtøffe familiebilformatet 159 (2004–2011).

– Enten så liker man SZ, eller så synes man den er helt jævlig. Altså jævlig kul, presiserer han.

Vi får vite at SZ Zagato er bygget på et forkortet understell av Alfa Romeo 75, og er siste modell med den gamle plattformen som bærer merkets internkode «116».

– SZ kom i 1989 som et sterkt signal. Kort tid i forveien hadde Fiat-konsernet kjøpt Alfa Romeo, og nyheten skulle vise at Alfa fortsatt forble uavhengig.

KUBEFORM: Hvis du synes Alfa Romeo SZ Zagato virker kantete sett forfra, sjekk bakpartiet. Hele bilen er tegnet av den tidligere Citroën-guruen Robert Opron.

Litt over 1000 eksemplarer av arten tøt ut fra fabrikken inntil 1991, sammen med rundt 250 cabrioleter (1992–1994), da kalt RZ.

Den fandenivoldske fasongen skyldes Robert Opron, den franske designeren som er kjent som far til både Citroën CX og Renault Fuego.

V6-motoren på tre liter kubikk er Alfas egen, og flytter 1250 kilo egenvekt med litt over 200 hester. 0–100 går unna på sju blanke.

– SZ er like kul å kjøre som den ser ut, lover Skulstadberg.

BLÅTT TIL LYST: Alexander Karlsen ivrer for flere medlemmer i Norsk Maserati Klubb og deler gjerne den intense gleden over Gran Turismo MC Stradale med alle som vil se.

Alexander Karlsen i Holmestrand i Vestfold sitter i styret i Norsk Maserati klubb og jobber til daglig i revisjonsselskapet Ernst & Young.

– Jeg rattet Ferrari i en kort periode i fjor, men konkluderte raskt med at Maserati står hjertet nærmest. Ferrari er fantastisk, men Maserati er jo mer spesielt: sært på en god måte, analyserer han.

Lettere bil

Karlsen fant en ny lekekamerat i Maserati Gran Turismo MC Stradale.

– Den er en spesialutgave, hvor fabrikken har gjort en hel del endringer sammenlignet med standard utgave, som selvsagt heller ikke er helt standard.

Maseratis mål har vært mer kraft, og mindre vekt å drasse på.

– Bilen er 110 kilo lettere, ved grep som å kaste ut baksetene og erstatte forsetene med racing-seter i karbon.

PUSSIG: Alexander Karlsen mener en så gild italiener som Gran Turismo MC Stradale fortjener å pusses og holdes ren.

Løsninger er hentet rett fra Maseratis ekstreme supersportsbil MC12 (håndbygget fra 2004 til 2005), som et Google-søk avslører er verd rundt 4 millioner dollar. Andre vektbesparende tiltak er lette, keramiske bremser og færre kilo med støyisolerende materialer.

– Mange Ferrari-eiere har selvsagt et entusiast-forhold til bilene sine, mens jeg vil tro absolutt alle Maserati-eiere føler slik. Der ligger forskjellen, påpeker han, og roser Autovias arrangement:

Åpent for alle

– Jeg liker mangfoldet: At alle kan delta på treffet, uansett hvilken italiener de kjører. Miljøet har mange middelaldrende mannfolk, men mange krefter gjøre en innsats for å få med nye, unge fjes. Selv om inngangsbilletten til Maserati-eierskap er noe dyrere enn for eksempel en eldre og rimeligere Alfa Romeo, opplever Maserati-klubben en god vekst, rapporterer han.

MELLOM SLAGENE: Andrine Lunewski stiller med rosegull-farget Fiat 500 e på treffet arrangert av Autovia i Bærum.

Andrine Lunewski på Nesbru i Asker er stolt vinner av showets spesialpris for «Blankeste kjøretøy» med sin nye, gullrosa Fiat 500 La Prima på strøm.

– Det er jo moro å vinne, for jeg stiller på treffet mest fordi jeg fikk beskjed om det, ler hun:

– Og så er det gøy å se hvilke andre italienere folk kjører.

Hun bruker bilen ofte til og fra Rud videregående skole. Etter videregående ønsker hun å spesialisere seg innen filmyrket, nærmere bestemt som art director.

– Filmbransjen er fascinerende med kule folk og varierte oppgaver, noe jeg har erfart gjennom praksisplass.

RATTATATA: Andrine Lunewski kjører rosa ratt-trekk til gullrosa Fiat 500 e. Hun gleder seg ellers til å kvitte seg med de midlertidige setetrekkene når russetiden er over: Under venter de originale, hvite skinnsetene.

Det er pinlig lenge siden en av Italias mest kjente filmskapere gjennom tidene, Federico Fellini (1920–1993), befolket La Dolce Vita og andre av sine verk med en bråte små Fiater.

– Det er flott at Fiat fortsetter med de samme formene gjennom nye, elektriske 500, fastslår Lunewski.

GATERÆSER: Ari Kowkabi har tatt med seg en av fem italienere som vanligvis står i garasjen.

På vanlige ukedager driver Ali Kowkabi med det han omtaler som «strategi- og forretningsutvikling» – på fritiden pleier han omgang med mer eksplosjonsartede, dirrende, vibrerende, bråkete skapninger.

Om han skal beskrive seg selv med to ord?

– Alfa-frik, lyder svaret før spørsmålet er ferdig formulert:

– Jeg har hatt mange ulike Alfaer i garasjen. For tiden har jeg fire pluss én Ferrari, ramser han opp.

Kunstverk!

På den solheite asfalten steker en rugg av en rallyrigga Alfa, et unikt, bola eksemplar basert på merkets modellklassikker «GT», skrudd sammen helt fra 1963 til 1977.

– Jeg har bygget den historisk korrekt, om du sammenligner med versjonen Alfa GTA, som fabrikken bygget fra 1967 til 1970.

Kowkabi finner stor glede i hver minste detalj. Alt skal høre sammen.

– Det gjelder langt fra bare utseendet og teknikken, men også ting som bredde, og ikke minst vekt, som selvsagt betyr mye for kjøreegenskapene.

For kjennere er dette spesialbygget såpass nære å være et kunstverk, at den gjerne kunne fått plass på stua eller soverommet.

– Jeg skulle gjerne hatt bilen på soverommet, men den står faktisk i garasjen, ler han.

Hva roser de gode kreftene som med jevne mellomrom trommer sammen til italiensk treff:

– Jeg er opptatt av at vi må være flere som tar vare på biler som viser hvordan de var den gangen de ble brukt, enten på gaten eller bane.

Han ser liten motsetning til elbilismen:

— De bilene som står her nå, har en annen oppgave, nemlig å vise en arv. Klart vi har plass til både det gamle og det nye, mener han.

MANGFOLD: Det italienske biltreffet hos Autovia i Bærum samler alle slags biltyper og antrekk. T-skjorten viser en Fiat 127 (1971–1983), og den grønne på bildet under er en litt større Alfa Romeo Alfasud (1971–1989).

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske