DESIGNFORBILDE: Kai Roger Ugland i Halden kjøpte sin første Manta som 19-åring, og liker formene såpass at han nå har sin tredje. Til daglig selger han nye Opeler.

Vi som smykker oss med Opel:

Produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Deilig design levere videre takket være folka som tar vare på bilene. Heng med når to ulike Opel-tilbedere pynter opp høstvåte landeveier.

Publisert Sist oppdatert

Så feil kan man ta:

Søvnige, sutrete, surmagede biljournalister har ofte beskrevet Opel som «mann-med hatt-bilen».

Opel-design

  • Opel begynte med bilproduksjon i 1899
  • I 1920-årene startet merket med Citroën-design på lisens
  • USAs største bilprodusent GM eide Opel fra 1929 til 2017
  • Først påvirket amerikanerne designen, så designet Opel flere Buicker
  • Opel er nå en del av storkonsernet Stellantis

Bytt «hatt» med «caps». Gjerne «caps bak fram».

For formgiverne i Rüsselsheim har gitt oss en kø av klodens mest sporty, linjelekre skapninger (kanskje for å kompensere for en like lang kø av grå hverdagsåk).

Sjekk Manta, oppkalt etter djevelrokken.

Og Opel GT, en småfrekk lillebror til amerikanske Chevrolet Corvette.

Videre: Monza, det sene 1970-tallets mest sexy coupé med navn som er tjuvlånt fra racingbanen i Italia.

Pluss, selvsagt, Calibra, en av 1990-tallets mest dirrende asfaltdrømmer.

GULLREKKA: I flere tiår var Opel en stolt storprodusent med økonomi til å bygge særs stilige skapninger, som (øverst) Manta CC (1977–1986), Monza (1977–1986) og Calibra (1989–1997).

Eksemplene er langt flere – her slipper vi løs Kai Roger Ugland med landets kanskje mektigste Manta og Hilde Mælen Melhus bak rattet på Nord-Europas mest beryktede Kadett:

MARKERER REVIR: Hilde Mælen Melhus på Vigeland i Lindesnes lar ingen være i tvil om at hun er stor fan av Opels langstrakte linjeføring fra noen tiår tilbake.

Hilde Mælen-Melhus på Vigeland i Lindesnes kommune jobber som fjøsavløser, med melkekyr.

I stallen, unnskyld: garasjen – står en 1968-modell Opel Kadett LS, med en 1100 SR motor.

Hun aner ikke hvordan livet hennes ble formet av en lang rekke Opeler.

– Jeg bare falt for dem, én etter én, analyserer hun.

Hennes aller første bil, og Opel, var en 1990-modell Omega 2.4 i.

– Den var kul, til en pris jeg kunne klare.

GRUSER ALLE: Opel Kadett i coupéform gjør en hverdagstysker mer spennende enn de fleste.

Melhus' første veteranbil ble en 1961-modell Opel Olympia Rekord.

– Den var bare innmari skjønn. Dessverre solgte jeg den igjen raskt, for å få nok til å kjøpe en veteran-lastebil – en aldri så liten julegave til mannen min.

Som plaster på såret anskaffet hun etter hvert en Kadett fra 1965.

– Jeg satt og glodde på finn.no og lette etter en billig veteranbil til det lokale Rally classic, et løp for veterankjøretøy. Da dukket en gul, rar sak opp. Den var bare så gøy – og nå bruker jeg det ordet igjen – skjønn, flirer hun.

– Jeg har nok gjerne en svakhet for de små og søte.

Unntak oppsto da hun for to år siden kjøpte sin første amerikaner, en røslig Buick Regal fra 1976.

– Gubben jeg kjøpte bilen av, handlet samtidig selv denne røde Kadetten. Jeg tenkte: «Den må jeg bare ha», skratter hun.

BAKOVERSVEIS: Hilde Mælen Melhus gjør Lindesnes litt mer rampete, unnskyld: lekrere – med sin elegante Opel Kadett.

Da han endelig annonserte Opelen til salgs i sommer, slo hun til.

– Kadetten er bare så rå. Sjekk de formene, nærmest plystrer hun.

Hun mener den største fordelen ved bilen er ... bakdelen.

– Designen er bare helt elsk. Råskap i en liten kropp. Denne bilen er jeg innmari stolt av. Og det er jo moro når folk står i kø for å kjøpe den. Men beklager, den er ikke til salgs, avslår hun.

Lenge ble Opel betraktet som et rimelig alternativ til dyrere merker.

– Kanskje derfor har disse bilene kommet litt i bakgrunnen? Opel blir jo ofte kalt for «Skropel». Men designet overgår det meste, sier hun alvorlig.

RIGGA RÆSER: Hilde Mælen Melhus har investert tungt i interessen for morsomme, stilige biler fra Opel.

Melhus’ husholdning eide en stund et par nyere Opeler, som hun tror kan ha vært Vectra eller Astra. Hun husker ikke navnene. Bare at de skapte misnøye.

– Anyway, jeg sa at vi aldri skulle ha Opel igjen. Men her sitter jeg med to stykker, skratter hun.

Hun reagerer på at Opel tidligere ble kalt «mann-med-hatt-bil»:

– Første eier til min Kadett A syklet til jobben de dagene det regnet, mens bilen sto tørt og godt hjemme i garasjen. Men, om han hadde hatt, vet jeg ikke.

Hun tror absolutt interessen for veteranopeler er på vei opp.

– Nå oppdager mange hvor flotte de er. Og jeg håper flere tar vare på dem. Nå som jeg eier både Kadett generasjon A og B, må jeg vel etter hvert skaffe meg en C. Men der stopper det, lover hun.

KANTKLIPPER: Når Kai Roger Ugland er ferdig med å snakke Opel som salgssjef ved Berg Bil i Halden, fortsetter han Opel-entusiasmen med sin private Manta.

Kai Roger Ugland i Halden burde ikke få si et kvekk om Opel, siden han selger Opel i stillingen som salgssjef hos Berg Bil i samme by.

Med andre ord: Han er inhabil så det synger. Men greia er: På fritiden kjører han et helt spesielt eksemplar av Opel Manta – med en spekk som gjør den til et uvanlig solid eksempel på Opels storhetstid.

Den er så gild at Opel-importøren Bertel O. Steen viser den fram, som i forbindelse med lanseringen av elektriske Mokka-e. Og vi klarer heller ikke å la være å inkludere den her.

UTSTILLINGSOBJEKT: Kai Roger Uglands Manta var et av midtpunktene da Opel lanserte sin nye designprofil, inspirert av merkets storhetstid.

I løpet av knappe 28 år er den mannens tredje Manta A («A» står for første generasjon).

– Den første kjøpte jeg som 19 åring. Etter at jeg dessverre kom i skade for å selge den, klarte jeg liksom aldri å glemme de flotte linjene.

Tanken om å gjenopplive ungdomsforelskelsen oppsto i voksen alder.

Tilfeldigvis fikk han kontakt med en hyggelig Manta-eier i Danmark, via en nettside for Opel-entusiaster.

– Etter utveksling av store mengder dokumentasjon og mange gigabite bildemateriale, ble vi enige, og jeg angrer ikke et sekund. Bilen er svært godt restaurert og i topp stand.

HAGEPYNT: Opel-salgssjef Kai Roger Ugland i Østfold tenker at plenen tåler en og annen Manta, spesielt når eksemplaret er så velstelt.

Mantaen er en original 1900, men under panseret sitter nå en litt hvassere toliters motor. Vidunderet har også fått oppgraderte bremser, understell, girkasse og drivlinje. For å nevne noe.

– I tillegg har jeg fått sydd skinnseter, lakkert taktrekket fra hvitt til sort – samt montert ønskede dekk og felger. Og kost meg med å gjøre litt småkosmetisk, ler Ugland.

Han bruker ordet «betatt» når han skal beskrive hvor oppslukt han er av den sjeldne karosseriformen «coupé».

– Spesielt i 1970-årene kom Opel inn i en gunstig periode, hvor designerne i Rüsselsheim tok sjangeren «tøffe sportscoupeer» noen steg videre, skryter selgeren.

Han innrømmer at Opel langt fra var alene. Ford Capri og Toyota Celica var selvsagte, verdige utfordrere.

– Mine Opel-favoritter er Manta A, Manta B, Commodore A og B og selvsagt Opel Calibra fra 1990-åra, sukker Ugland.

Det mest kuriøse ved bilen? Opel fikk den bygget ved den for lengst nedlagte fabrikken i København, rett ved dagens kompleks til importøren Opel Danmark.

– Det jo litt artig at bilen altså er skrudd sammen et annet sted enn ved hovedfabrikken i Rüsselsheim, fastslår han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?