FAMILIEJUVELEN: Ketil Solvik-Olsen har tatt vare på sin Cadillac Seville i 11 år. Entusiasmen for denne spesielle biltypen startet bråtidlig: Ungdomsbilen var en maken Seville.

Vi som svinger oss i Seville:

Hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Hva har en yrkessjåfør og Norges mest berømte tidligere samferdselsminister felles? Jo, de varmer seg gjennom vinteren med hver sin heite Cadillac Seville.

Publisert Sist oppdatert

Krass oljekrise. Røff rasjonering på bensinstasjonene. Og enda verre og villere:

Cadillac hadde sluppet løs sin største, feteste skapning noensinne – som drakk mer enn Jeppe på Bjerget.

Kromkongen tviholdt på den falmede statusen som «The Standard of the World». Samtidig utnyttet utfordreren Mercedes svakheten, og firedoblet USA-salget på bare fem år.

I 1975 trakk Cadillac i nødbremsen. Redningen het Seville. Nyheten tok posisjonen som den dyreste Cadillacen, men også den netteste og letteste, – ja, slanket 400 kilo i forhold til volummodellen DeVille.

I 1976 kjøpte hele 43.772 sjeler Seville – mer enn det samlede antall kunder som handlet Mercedes sine ulike modeller (43.205 eksemplarer). De to neste årene tok Seville ytterligere innpå Mercedes, så det sang.

Rundt 50 år etter ruller et lite knippe nordmenn i Cadillacs gromme game-changer. Heng på Motors to utvalgte, Colin Jonassen og Ketil Solvik-Olsen:

UNGDOMSBILEN: Ketil Solvik-Olsen med sin første bil, en dyp grønn Cadillac Seville – fra tiden som ung mann i USA. Mye senere kjøpte han en annen Seville, som han nå har skjøttet i 11 år.

Sosialøkonom og statsviter Ketil Solvik-Olsen gløder for bil. Fra 2013 til 2018 var han samferdselsminister med sin velkjente rolige, rullede rogalandsdialekt – som kan minne om den lave brummingen fra en V8-motor med Cadillac-logo.

– Mitt aller første kjøretøy var en 1985 Cadillac Seville, kjøpt brukt i 1994, mens jeg jobbet i Disney World i Orlando i USA.

Han prøvekjørte en Cadillac Sedan DeVille da han passerte en grønn metallic Seville, med overdådig kromgrill og beige tak – som imiterer cabriolet-look.

– Den blinket til meg i kveldsmørket. Så ble den min, og de neste tre årene kjørte jeg den over 150.000 km med fremoverlent entusiasme.

SEVILLE-SELFIE: Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har, og har hatt, mange drabelige drog, og har et spesielt godt ørneblikk til Cadillac Seville.

På det fjerde året langstidsparkerte Solvik-Olsen droget i Michigan – i påvente av gunstig import til Norge – i henhold til 30-årsregelen for veteranbiler.

– I mellomtiden fant Cadillacen ufrivillig sin plass i bilhimmelen, da en lokal kamerat var uheldig på en spontan prøvetur, rapporterer Solvik-Olsen.

I 2011 kjøpte han en tilsvarende Seville fra en samler i Illinois.

Fargen er mer dempet, utgaven mer eksklusiv og den har fortsatt under 70.000 miles på odometeret.

PRAKTEKSEMPEL: Eks-samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har beholdt sin hvite Cadillac Seville i mer enn ti år.

Hvilke detaljer ved farkosten er coolest, om ikke kulest?

– Den formelig flyter på highwayene og har et preg av det jeg kaller «pimpmobile». I Norge virker slikt kanskje like negativt, som det i Detroit er kult, skratter Solvik-Olsen.

Hvor sant er det at Seville kunne konkurrere med Mærsje?

– Sammenlignet med tilsvarende Mercedeser fra 1985, er Seville en bedre luksusbil og cruiser, men samtidig litt mer overdådig i sin fremferd – på godt og vondt, forklarer han, og legger til:

– Dessverre ble Seville levert med en upålitelig V8-teknologi, som skjemmet de første årgangenes ry og rykte. Min egen 1985-modell har derimot vært problemfri.

FRONTFIGUR: En sniktitt i garasjen røper familien Solvik-Olsens langt framskredne bilinteresse.

Seville har frodige former som skiller seg frekt og freidig fra andre, samtidige Cadillac:

Den har en svært annerledes bakende, som gjør at folk elsker å hate den, eller bare elsker den helt vilt. Interiøret er derimot lett gjenkjennelig som en Cadillac. Seville fra 1970-tallet var litt kortere og mer sportslig, for å konkurrere med europeiske luksusmerker. Begge utgavene fremstår nok likevel fortsatt mer som flak, enn man forbinder med europeiske merker, fastslår han.

AMERIKA KALLER: Colin Jonassen har eid et hundretalls ulike kjøretøy, og den siste er kanskje den gjeveste. Her har hans Cadillac Seville bare vært timer i hans eie.

Bakgårdskatt

Yrkessjåfør Colin Jonassen på Jessheim er kjent i vennekretsen å finne på å dukke opp i alskens artige kjøretøy.

Han beskriver seg som en «avdanka, langhåra bakgårdskatt og tidligere råner», som lar seg rive med av skiftende vinder og luner innen egen bilsmak.

Nylig ville han selge sin 1977 Lincoln Continental Mark V. En interessent foreslo byttehandel med sin Seville.

Jonassen kjente allerede merket godt: Fra før har han en Cadillac Sedan DeVille fra 1976, og broren en ‘68 DeVille Convertible.

– Denne spesialutgaven av Seville skiller seg markant fra andre Cadillacer. Vinyltaket og det innfelte, falske reservehjulet på koffertlokket – er særegne idéer. Cadillac var ikke redd for å dra på designmessig med denne modellen, fastslår han.

– Det beste er likevel at den er en ekte Cadillac. Ett eneste blikk på den, og du er ikke i tvil om at den var noe av det ypperste å få kjøpt i 1983.

AMERIKANSK DRØNN: Colin Jonassen bor i et landskap i Ullensaker i Akershus som kan minne om det flateste flate USA – og har en flat, lang Cadillac som matcher.

Han koser seg med tanken på at Seville var merkets dyreste, og mest påkostede, familiemedlem.

Bilen er jo nedlessa med utstyr for alle tenkelige, og utenkelige, behov.

Hva er mindre imponerende ved amerikaneren?

– Den har en relativt slapp energikilde: En V8-motor på 4,1 liter som yter skarve 135 hester. Dessuten har den jo det jeg kaller «feilhjulstrekk», altså forhjulstrekk. Bakhjulstrekk er liksom mer typisk Cadillac, mener han, og føyer til:

– Seville har i overkant mye elektronikk, som tross alt er nærmere 40 år gammelt, med alt av potensielle problemer slikt kan medføre.

Jonassen heier uansett på annerledes biler.

– Man må jo ikke nødvendigvis kjøre maken bil som andre, right? Jeg har vel hatt rundt 100 biler de siste 30 åra, medregnet rubbel og bit, ler han.

Jonassen har ellers for det meste holdt seg til såkalte billigbiler.

– Jeg fikk faktisk flere til å snu seg etter min nyinnkjøptye 1981-modell Mazda 626, enn med min andre Cadillac, den knallblå 1976-modellen. Seville kan rette opp noe av dette, tror han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – Den mest Volvoete av alle Volvoer