ÅPEN DAG: Anders Engesvoll rir et rasende råskinn av en rikt ombygd Opel Commodore Coupé.
ÅPEN DAG: Anders Engesvoll rir et rasende råskinn av en rikt ombygd Opel Commodore Coupé.

Vi som kjører rampete biler:

Bygg om bilen og få halve Norge som venner

Noen ganger trengs praktfullt provoserende futt, farger og former. Les om tre bilfolk med vilt vanvittige ombygninger.

Publisert Sist oppdatert

Her kommer en heidundrende hyllest til deg som gjør noe gromt gøy ut av bilen.

Ombygging av biler

  • Facebook-gruppen Norske ombygde veteranbiler startet for to år siden
  • På rekordtid har gruppen nå mer enn 40.000 medlemmer
  • Mentorordning kobler drevne hobbymekanikere med ivrige nybegynner.
  • Miljøet for ombygging vokser takket være at «alt er velkomment»
  • Revidert lovverk gir fordeler som inntil 271 hk/1000 kg

Ja, du er en del av et mindretall, men sprer tusen ganger mer glede enn én million grotesk grå biler.

Vi slang ut et spissformulert spørsmål i noen nettfora: «Hvem har landets mest rampete biler»?

Altså: Hvem har tatt bryet med bygge om alt fra drivverk til hjulbuer – og gitt kjærlighet til et prosjekt som ikke ligner noe annet?

Et stort antall svar trillet fram fra garasjer over hele Norge. Noen av kjøretøyene er skamløst høylytte monstre, andre rene kunstverk.

Enkelte mener standardbiler – etter ombygg, dristig lakkvalg og breiale felger – blir til en estetisk ruin. Men her feirer vi dere som faktisk tør, der andre feiger ut. Thomas Tøndevold Jønland, Stian Robrahn og Anders Engesvoll lærer bort hvordan det skal gjøres:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LOKAL POKAL:</span> Thomas Tøndevold Jønland med premiebilen. Pokalen stammer fra et treff arrangert av Gauldal gatebil, Jønland var blant kjøretøyeierne som ble stemt inn som «Topp fem» av rundt 250 utstilte vidundre.
LOKAL POKAL: Thomas Tøndevold Jønland med premiebilen. Pokalen stammer fra et treff arrangert av Gauldal gatebil, Jønland var blant kjøretøyeierne som ble stemt inn som «Topp fem» av rundt 250 utstilte vidundre.

Thomas Tøndevold Jønland i Lundamo i Trøndelag raser rundt i et visuelt spetakkel – med et lydbilde som røper superkrefter som ellers bare oppleves i urealistiske bilspill. Ekstra moro er basen, en jordisk Ford Escort fra midtveis i 1970-tallet.

Jønland har gjort seg noen tanker om bilens vesen:

– Den er bygget for å være en «ræserbil» på gata, fullt lovlig rigga med skilter. Men jeg har den jo mest for å delta på treff, trackdays [organisert racingarrangement, red.anm] og annen moro på lukket bane.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SIDEVEIS:</span> Ford Escorten til trønderen Thomas Tøndevold Jønland får muligens flere blikk enn feiende flotte jålebukker på Karl Johans gate i Oslo.
SIDEVEIS: Ford Escorten til trønderen Thomas Tøndevold Jønland får muligens flere blikk enn feiende flotte jålebukker på Karl Johans gate i Oslo.

Jønland gasser opp humøret når han beskriver farkosten:

– Kjernen i drømmen om en racingbil på offentlig vei, handler også om at den har et utseende ulikt alt annet.

Han vokste opp med lignende Ford Escort, samt søstermodellen Capri, og har siden mekket for harde livet.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MONSTERMASKIN: </span>Ford-fantast Thomas Tøndevold Jønland skjøtter en Escort som muligens er mer fyrrig enn fisefine luksus-sportsbiler.
MONSTERMASKIN: Ford-fantast Thomas Tøndevold Jønland skjøtter en Escort som muligens er mer fyrrig enn fisefine luksus-sportsbiler.

Han får stadig en stri strøm av positive reaksjoner på «ræserbilen»:

– Folk sier det er moro at jeg har gått min egen vei. Negative kommentarer går gjerne på småpirk, som skavanker som må kommenteres bare for å komme med noe. Eller: «Jeg liker best de originale bilene, jeg», ler han, og forklarer hvorfor et fåtall går i gang med å bygge egne, rampete kjøretøy:

– Utfordringene med godkjenning er dessverre mange. Og en del er engstelige for å forringe bilens verdi. De går for det trygge.

Hva sier Jønland til folk som irriterer seg over stil, støy og ståk?

– Tja, det er ikke mitt problem. Den er min bil, og jeg bygget den slik jeg ønsker, flirer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKOGSALVEN:</span> Stian Robrahns ektefelle Ida Fredriksen vokter Folkevognen på veien gjennom den lokale skogen.
SKOGSALVEN: Stian Robrahns ektefelle Ida Fredriksen vokter Folkevognen på veien gjennom den lokale skogen.

Stian Robrahn i Trøgstad i Indre Østfold var knapt to år gammel da hans nåværende VW 1500 ble lakkert i en sjokkartet fargekombinasjon – som fortsatt får folk til å gni seg i øynene, av skrekk eller fryd.

Folkevognen har fått lov til å beholde sitt ytre, selv om den ble kunstnerisk omlakkert så langt tilbake som for 33 år siden, i 1989.

Mange blir glade og varme inne i seg når de får øye på fargeeksplosjonen, mens et fåtall sutrer: «Tenk at noen har hatt den frekkheten å tukle med skaperverket til Folkevognfabrikken i Wolfsburg i Tyskland».

– Men, tvert imot. I mine øyne er ikke bilen ødelagt. Den er unik, kontrer Robrahn.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FREKK HEKK:</span> Stian Robrahn har bevart bilen som den var, da den den ble ombygd for over 30 år siden. Hans VW 1500 er kanskje Norges mest oppsiktsvekkende Folkevogn.
FREKK HEKK: Stian Robrahn har bevart bilen som den var, da den den ble ombygd for over 30 år siden. Hans VW 1500 er kanskje Norges mest oppsiktsvekkende Folkevogn.

Da Norge gikk inn i 1980-årene, slapp myndighetene løs kreativiteten. Vi fikk såkalte nærradioer – og for første gang flere TV-tilbud. Samtidig begynte de titusener av Folkevognene, som Møller-importøren hadde solgt her siden 1950-årene, å bli gamle.

– Takket være det glade 1980-tallet, var det plutselig inn med mye gærne farger og motivlakkering. Bilen hadde aldri sett slik ut uten denne kulturen, sier Robrahn.

– Jeg digger de knæsje nyansene, og at den tiltrekker seg mye oppmerksomhet.

Selv har han oppgradert interiøret med nye seter, ratt og stereo. Utvendig har han senket bilen så mye han synes han kan, skaffet nye felger og montert hengerfeste.

– Det hele har gitt en renere look, samtidig som bilen har blitt noe mer praktisk.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FARGEFEST:</span> Farge-moroa fortsetter langt under skallet på Stian Robrahns VW 1500.
FARGEFEST: Farge-moroa fortsetter langt under skallet på Stian Robrahns VW 1500.

Og hvor rampete er motoreffekten?

– He-he, VW-en er en gatebil med en litt frisert 1600-motor. Jeg aner ikke hvor mye det bor i motoren, men den drar meg til butikken, sier Robrahn hemmelighetsfullt.

Bilinteressen tok fyr da han var liten:

– Jeg likte å skru tingene til fatter i filler, for så å skru dem sammen igjen. Noen ganger var resultatet vellykket, og andre ganger ble far selvsagt litt amper når han fikk defekte greier i retur, ler Robrahn.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LOKAL TÅKE: </span>Anders Engesvoll kjører Opel Commodore Coupé med krefter som en vill trykkoker.
LOKAL TÅKE: Anders Engesvoll kjører Opel Commodore Coupé med krefter som en vill trykkoker.

Anders Engesvoll på Brandbu i Hadeland presenterer seg selv i en herlig fart – en fart som nesten bare overgås når hans Opel Commodore kommer skrikende, skrålende og skrensende sidelengs gjennom en sving:

– Jeg liker biler som ingen andre har. Her går det i bil, bil og bil!

Engesvoll beskriver jordskjelvet av en Opel slik:

– Hjulbuene er flyttet opp 40 mm, og panseret er forlenget. V8-motoren på 5,7 liter gir et pent overskudd av hester. Girkasse og ni-bolt aksling er også hentet fra en Chevrolet Camaro Iroc-Z. Bremser er fra Mercedes 500 SEL, ramser han opp.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPEL: </span>Anders Engesvoll i Hadeland synes Opel Commodore Coupé fra 1976 er så vilt vakker at den tåler en ombygging – med lengre og bredere proporsjoner.
OPEL: Anders Engesvoll i Hadeland synes Opel Commodore Coupé fra 1976 er så vilt vakker at den tåler en ombygging – med lengre og bredere proporsjoner.

På 1990-tallet bygde bilmagikeren Inge Tveitan om både karosseri og drivverk. En annen spesialist, Jan Einar Krakevik, har sørget for kliss nytt interiør. Firmaet Pood custom har mekket nye felger på mål. Ytterligere gode hjelpere har spesialkonstruert vitale deler, samt annen, ren moro.

Innimellom mater Engesvoll motoren med søtsaker, også kalt «lystgass»:

– Jeg lar tyskeren få strekke beina på street legal og dragrace. Rekorden er 12.3 sekunder på 402 meter, som jo er dragracing-distansen, sier han.

Til lesere som vrir seg i smerte – fordi de mener en så sjelden Commodore burde fått forbli original, som fra fabrikk – har han klar beskjed:

– Det er da langt bedre at den ble bygget om, i stedet for at den havnet hos huggeren. Hittil har jeg kun fått positiv respons. Og nysgjerrigheten øker når folk får nyss om alt som er endret ved bilen. Og ja, Opelen er absolutt godkjent hos Biltilsynet, ler han.

Han oppfordrer flere til å begynne med ombygging:

– For å komme i gang, må du starte et sted. Enklest er å senke bilen, montere frekkere felger eller pønske ut en spennende lakkering. Dessverre tar fåtallet slike prosjekter videre, mest grunnet mangel på kunnskap og økonomi, og ikke minst siden slikt krever. Men de som fortsetter, får sin belønning, lover han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag