HET HOBBY: Sindre Otten slipper ikke sin Chevrolet Camaro 1970 ½ av syne, selv når den vinterlagres i garasjen.

Vi som vintervarmer oss med bilprat:

Er linjene til Camaro heitere enn Mustang?

Veteranbillister har det vondt om vinteren. Et halvår med veisalt får likevel ikke ødelegge garasjehyggen med Chevrolet Camaro og en Ford Mustang.

Publisert Sist oppdatert

Tenk: Fire kalde måneder uten den store Kjærligheten.

Hvordan overleve når veteranbilen står på vinterlagring?

Chevrolet Camaro vs. Ford Mustang

  • 1964: Ford introduserte Mustang
  • 1966: Chevrolet svarte Ford med Camaro
  • Chevrolet stoppet produksjon av Camaro fra 2002 til 2009
  • Ford har bygget Mustang kontinuerlig, som er mest solgt totalt
  • Bilene kalles «pony cars», fordi de er «lette» etter amerikansk standard
  • Motorversjoner gir dem også status som «muskelbiler»

Selv om du ikke kan kjøre den på saltede veier, finnes  alternativer – som å gå og se den i garasjen mens snøen laver ned utendørs. 

Ja, synet av hobby­bilen kan gi mer gnist og varme enn tørr bjørkeved i peisen.

Både Ford Mustang og Chevrolet Camaro egner seg spesielt godt til formålet. 

Heng på mektige Mustang-mann Rolf Eigil Søhus og lettere overtent Camaro-entusiast Sindre Otten:

VARMEKILDE: Sindre Otten og barna Eline og Emrik holder varmen med å leke seg med sin ytterst sjeldne Chevrolet Camaro 1970 ½.

For å besøke til Sindre Otten i Aurskog i Romerike må du bile gjennom et snødekt landskap som er så forbasket fredfylt at du knapt vet hvordan du skal takle all den plutselige sjeleroen.

Vi gyver løs på Fetsund-brua over Glomma, og videre på riksvei 170 – som lokalfolk bare kalte «Kompveien» etter åpningen i 1970.

Strekket mellom Fetsund via Aurskog til Bjørkelangen var nemlig en statlig kompensasjon for at myndighetene la ned jernbanen på grunn av lite trafikk.

Barndomsdrøm

På gårdsplassen – noen hundre meter fra Aurskog sentrum – har Otten fyrt opp en røslig bålpanne og legger oppi et par ekstra vedkubber, så flammene fyker opp i nye gnister.

BÅLPLASS: Sindre Otten fyrer opp bålpanne på tunet når han ruller ut sin sjeldne Chevrolet Camaro.

– Jeg nærmest vokste opp i fars, gamle amerikanske van, sier han – som forklaring til at han kom på amcar-sporet.

Som 10-åring fikk han øye på en Chevrolet Camaro – ganske lik den han har kjørt ut på tunet nå – under et arrangement på Ekebergsletta i Oslo.

Gutten begynte å spare penger til et eksemplar av arten.

– Jeg klipte plener i nesten hele nabolaget: Honoraret var 50 kroner per plenklipp, som var bra den gangen. I 12-års alderen begynte jeg også å jobbe som gårdsgutt. Alle pengene gikk til planen om å kjøpe egen Camaro, sier han bestemt.

Den iherdige jobbinnsatsen gjorde at han til slutt hadde samlet rundt 200.000 kroner, og som større tenåring klarte han å sette til side 20.000 kroner i måneden – godt hjulpet av muligheten til å bo hjemme.

KAMERAT CAMARO: Aurskogingen Sindre Otten gleder seg til ny sommersesong og bruker ventetiden på å synke godt ned i sportssetene.

Så fant han en Camaro, årsmodell 1970 ½, hos Phoenix cars – og kjøpte den.

– Trond Edh, daglig leder i Phoenix, så på meg, og sa: «Enkelte sjanser må man ta i livet. Og dette er en slik sjanse», forteller Otten.

Det halve årstallet – «1970 1/2» – kommer av at Chevrolet ikke fikk orden på pressing av karosserideler i tide, og at nyheten først ble rullet ut hos forhandlerne den 26. februar 1970.

«Matching numbers»

– I 1971 ga Chevrolet sin Camaro en hel frontfanger i ett stykke. Jeg vil ha den som fortsatt var splittet, fra modellåret før. Å finne maken av akkurat denne riktige årgangen, er nærmest en umulighet.

Ottens eksemplarer er såkalt «matching numbers», som betyr at delene og komponentene er de samme som satt i bilen da den var fabrikkny.

– Jeg vil kalle bilen terapi. Hvis det har vært mye å gjøre, avreagerer jeg ved å kjøre en tur.

HÅNDFAST: Chevrolet Camaro er kjent for heftige karosserilinjer, og følger opp stilen i interiøret.

En gang, i et svakt øyeblikk, fikk han for seg at han skulle selge bilen.

– Sønnen min satte heldigvis ned foten. Noen gang trenger man barn som sier ifra, ler han.

– Av alle aksjer jeg har, og alt jeg har investert i, er denne Camaroen nok det tryggeste, og det som kommer til å stige mest i verdi.

De få som er til salgs, kan koste bortimot 400.000 kroner. Camaro er sjelden i forhold til erkekonkurrenten Ford Mustang.

– Det finnes mange alternativer med sterke motorer, men få som har Camaro V8s brutalitet. Jeg liker også Camaros linjer bedre enn Mustang, som er svært vanlig blant amcar-entusiaster, fastslår Otten.

Rolf Eigil Søhus ratter Ford Mustang 1973-modell i Risør, hjemstedet som har kunnet feiret 300 år som by i hele 2023. I så mye som 40 av disse årene har Risør arrangert sin feststemte trebåtfestival – særskilt populær blant sjeler som verdsetter håndfaste håndverkstradisjoner.

Nesten like lenge holdt Søhus selv koken som møbel- og innredningsnekker hos nå avviklede Bosvik (trearbeider – til Gardermoen, Biblioteket i Alexandria og mye mer). Nylig gjøv han løs på ny jobb hos Nansen interiør, en snekkerbedrift som har spesialisert seg på båtinteriører.

Ulmende interesse

– Godt noen har tro på en mann som har fylt 65, sier han halvt i spøk.

Hans egen landyacht har derimot lite med treverk, plank og flis å gjøre: I 2012 reiste Søhus til Porsgrunn for å se en griselekker Ford Galaxy 1967-modell, men falt istedenfor en seks år yngre, lys blå Ford Mustang – som selgeren hadde hentet hjem fra California året i forveien.

GODE GAMPER: Hestekreftene i Rolf Eigil Søhus' Ford Mustang er muligens mer spretne enn i andre kjøretøy.

– Jeg er svært fornøyd med at tilfeldighetene gjorde at jeg fikk fatt i akkurat denne Mustangen.

Han har gjort stas på bilen med en rekke oppgraderinger, og ramser opp rehabilitering av forstilling med nye fjærer og senkefjærer – og nye Weld-felger. Interiøret i blått skinn er nå nærmest i like god stand som da det var nytt

Interessen for amerikansk bil har alltid ligger og ulmet rundt Søhus.

– Jeg tilbrakte mye av barndommen i baksetet på pappas Chevrolet Bel Air 1956, og skaffet meg selv etter hvert en 1967 Dodge Dart.

SIDEVEIS: Rolf Eigil Søhus liker året 1973, spesielt når det gjelder Ford Mustangs buktende linjer.

Han nekter å delta i et verbalt slagsmål om hvilken biltype som er best – Mustang eller Chevrolet Camaro:

– Jeg er egentlig altetende når det gjelder amerikansk veteran med V8, lover han.

Kostnaden per kjøretur interesserer ham ikke, så lenge han får gleden av å bruke Mustangen til å utforske sideveier – eller bare ta en tur på butikken. Enkelte ganger kan ha føle han blir belønnet for å lufte Mustangen:

– Mest gøy er det når barn og unge viser tommel opp – når jeg er ute og ruller. Hva er vel viktigere enn rekruttering? skratter Søhus. 

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla

Vi som besøker bilmessen for å skravle – på Norges største bil­messe er praten like viktig som bilene

Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine

Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica

Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby