Vi som tar biltreffet ved kroa:
Hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren
Oppskriften er sur vind og blide folk: Ved Sjøflyhavna kro treffes en gjeng som drøyer vinterparkeringen av bilhobbyen i det lengste.
Den
helsikes høsten er sleip, slesk og vemmelig våt på en klam, klissete måte: Med
andre ord er vi inne i den mest stemningsfulle av de fire årstidene.
Ja, folk trekker inn i garasjer og klubblokaler med dampende kaffe og daffe nystekte vafler.
Et godt alternativ er noen av landets gjenværende kroer, med myk sofatrøst, mektig meny og kanskje full fyr på peisen.
Heng på Motors utvalgte, unge sjeler som trosser råd om å sette hobbybilene inn for vinteren.
De lufter motoriserte sukkertøy og eget snakketøy i frisk temperatur – der hobbybiler er bålet – før samling rundt et livgivende måltid på Sjøflyhavna kro i Bærum.
Robin R. Olsen i Oslo pynter opp parkeringsplassen utenfor
Sjøflyhavna kro med en skapning som får folk til å lete – i den delen av
hjernen som inneholder et uryddig arkiv over obskure biltyper.
Så hva er dette for noe rart? Svaret kommer samtidig som et
vindkast, og bilen forblir dermed mystisk enda et minutt eller to.
– Jeg er spontan når det kommer til bil, forklarer Olsen.
Men hva ER det ...?
– Da denne kom for salg, tenkte
jeg «må ha». Knappe ti minutter etter at bilen ble lempet ut for salg, hadde
jeg gjort en avtale om å hente den, ler han.
Det viser seg at farkosten er født uten et spesielt navn,
langt mindre en modellbetegnelse.
– Alt jeg vet, er at den er en såkalt kit-car, et
byggesett – tuftet på et gammelt Boble-understell
med støpt glassfiberkarosseri. Noen tok den inn til landet i 1997, samme år som
jeg ble født.
Det roadsteraktige, lave kjøretøyet framsto slitt da Olsen
fikk overta og krevde noen mindre oppgraderinger og en dose kjærlighet.
– Kjørefølelsen veier opp for alt annet. Den har
ingen dører, tak eller sikkerhetssystemer. Med beskjeden vekt på rundt 600 kilo
gir den en kompromissløs gokart-følelse.
Sjarmfaktoren bidrar til at den knapt ligner noe annet på
veien og skaper hodebry selv for bilkjennere.
– Bilen brukes kun til småturer for å lette på
smilebåndet, medgir Olsen.
Sebastian Hellvik Holst fra Drøbak sørger for kontrast på
asfalten med en RUF-modifisert Porsche.
Å være uvitende om hva RUF er, er som å ikke kunne alle navn
på Norges ministre på rams – om du er særs politisk interessert.
Så hør her: RUF er en selvstendig bilbygger i Pfaffenhausen i Tyskland som tar oppdrag basert på Porsche-modeller.
Drivverk og interiør
regnes som enestående kunstverk, og hvert eksemplar er unikt blant de nærmere 35
enhetene fabrikken ferdigstiller årlig.
– Mange misforstår og antar RUF bare driver med
motortrimming, men virksomheten rommer selvsagt langt mer. Porsche leverer bare
chassis, og det sier litt at disse til slutt får RUF sitt eget serienummer. I
tillegg bygger RUF enkelte utgaver som er inspirert av diverse Porscher, men som
i utgangspunktet er noe helt annet, opplyser Holst.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
For ham er RUF et solid kvalitetsstempel som fortsatt går
under radaren hos mange sportsbilentusiaster.
– Det første jeg tenker på, er «headroom», et begrep innen miljøet for at noe er konstruert for høyere krav enn den tiltenkte bruken.
Han viser til at kreftene RUF henter
ut, er mye mindre enn det ligger til rette for – dette for å ivareta
driftsikkerhet og kvalitet.
Gnagde lenge
– Ting kan tunes mye, og strikken kan strekkes langt. Men det jeg synes er kult, er hvor mye mer det egentlig er å gå på med tanke på krefter, sier Holst – og tilføyer:
– RUF leverer produkter som er hevet godt over Porsche. Men det er likevel like
skuddsikkert som det som kom fra Stuttgart.
Bilen kjøpte han av en hyggelig bekjent i Porsche-klubben.
– Jeg var heldig og fikk lov til å kjøre bilen i Autoslalom i 2020. Og vant sammenlagt over daværende eier. Han kan ikke ha tatt det for mye til seg, for det ble det beste kjøpet jeg har gjort.
Det var ingen ny tanke – Holst hadde hatt klenodiet på radaren en god stund:
– Den hadde vært luftet for salg tidligere, men da var jeg ikke i posisjon til å kunne kjøpe. Det lå og gnagde lenge.
Så, hvordan bruker man en slik bil?
– Alt bortsett fra køkjøring er gøy! Jeg bruker den på bane, gate, om sommeren, på vinteren, på langtur, til småkjøring, når enn jeg har lyst.
Ashti Waledkhani i Sandvika i Bærum dyrker ulike kreative
prosjekter, men når han dumper ned i førersetet på sin skarpladde, blå Nissan
350Z, lar han nesten alt fare.
– Jeg er en kar som liker biler på deltid, bare,
og kjøpte denne fordi japaneren har vært en av barndomsdrømmene.
Waledkhani er nysgjerrig av natur, i den grad at gjerne blir
kjent med eksotiske sportsbiler ved å eie dem for en stund.
– For meg var det på tide å sjekke ut denne tralla,
og krysse den av på lista.
Etter en tids samliv føler han seg i stand til å avfyre
følgende, kortfattede attest:
– Det er en vill bil.
Ny hjerne
Selv de sløveste vil kunne observere forskjeller fra
standardversjonen som kommer fra fabrikk:
– Jo, den har blant annet fått Exoticspeed R1-T
Catback eksos med såkalt highflow katalysator, karbonpanser lakkert
i bilens farge, samt senk, lister han opp, og iler til med at «hjernen er
skifta» – et lite hint om ekstra ytelser og skyv.
Han hopper glatt over den utagerende frontleppen og den
himmelhøye bakspoileren: Utvekstene burde være opplagte for alle som kan se.
Magnus J. Helgesen i kunstnerkollektivet Duer stiller med ombygget Porsche 911, som han mener er en kunstopplevelse.
Fargenyansen er en såkalt «Nato olivengrønn». Breiale felger, veltebur, og kroppsomsluttende seter er bare noen av modifikasjonene.
1984-modellen har i tillegg blitt utsatt for
fenomenet «backdating», som betyr at utseendet er tilbakedatert til en gang på
1970-tallet.
Helgesen oppgir å ha brukt ekstremt mange timer på å få tyskeren slik han lyster, etter inspirasjon fra Porsches egen, originale 1973-utgave RSR – og det amerikanske bilbyggerfirmaet Singer.
Oss venner imellom
– Gjengen som samles her i kveld, er kreative
mennesker innenfor felt som musikk, kunst, foto og annet. Grunnen til at
akkurat vi møtes, er bilinteressen, som langt fra alle i miljøet har.
Formålet med kveldtreffet er beskjedent:
– Vi ville ganske enkelt samle venner og bekjente
med litt spesielle biler, for en siste, samlet tur for året.
Menyen på Sjøflyhavna er mer kaloririk enn han klarte å
fordøye:
– Vi spiste vel egentlig bare fries og drakk kaffe
før vi kjørte en tur videre opp mot Holmenkollen, rapporterer Helgesen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?