PANSRET KJØRETØY: Kenneth Fredriksen tar vare på opptil flere linjelekre veteranbiler – og hans BMW eier en kombinasjon av vannrett linjeflørting, lysebrunt hudinteriør, dyp rød metallic og grønntonede ruter.

Vi som trives best med rene linjer:

– Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Ny elbil-design ser noen ganger ut som ... kollisjonsskader. Heng på to utvalgte entusiaster som minner om den geniale stilrenheten til klassikere fra BMW og Jaguar.

Publisert Sist oppdatert

Noen av oss har bil mest for å kunne hvile øynene på linjene, og kjenne at vi blir glade og varme inni oss.

Bildesign – historikk

1900: Bildesign var forlengelse av hestevogner

1930-tallet: Stilretningen «airsteam» dominerte

1949: Ford lanserte skjermfri «shoebox»-fasong

1960: Trend med lange, lave, lekre linjer

1980: Starten på klumpete SUV-design

2020-tallet: Elbildesign tar mange kuriøse retninger

De heteste bil­klassikerne har en så yppig kroppsfasong og ansiktsuttrykk at man nesten blir våryr (nei, jeg sa ikke brunstig).

Så hva har skjedd med nye biler? SUV-enes oppblåste kropper og sprengte tryner er langt fra eye candy.

Forslag: Miljøeetaten innfører bøter for stygge biler. Det holder ikke at kjøretøy er riktig parkert, så lenge de forsøpler det visuelle miljøet.

Hvis bildesign var bedre før, er trøsten at de fortsatt gnistrer i 2023: Les skamskrytet og argumentene til Jaguar-entusiast Erlend Peder Valberg og BMW-vokter Kenneth Fredriksen:

LINJERETT: Kenneth Fredriksen tar vare på flere linjelekre veteranbiler – og hans BMW sørger for en spesiell kombinasjon av vannrett linjefløring, lysebrunt hudinteriør, dyp rød metallic og grønntonede ruter.

Kenneth Fredriksen i Nittedal kjører BMW 3.0 CS og blir aldri lei av å glo og glane for å få et gløtt av de glitrende, griselekre formene.

– I mine øyne er dette det vakreste fra BMW noensinne, med etterfølgeren, 6-serien (1976-1989), tett på.

Han nevner spesielt den såkalte Hofmeister-knekken, som er den bakre delen av de bakre sidevinduenes typiske boomerang-design, introdusert av Wilhelm hofmeister, BMWs designhøvding fra 1955 til 1970.

– Legg merke til at utlufting fra kupeen foregår bak BMW-merket på den bakerste pilaren. Det er jo både lekkert og funksjonelt, jubler han.

INTERIØRREPORTASJE: Kenneth Fredriksen gjør natursgilde Nittedal enda litt vakrere med BMW 3.0 CS – og skjønnheten kommer innenifra.

Den karakteristiske haikjeften gjør at de fleste umiddelbart gjenkjenner den som en BMW.

– Det hellende frontpartiet virker aggressivt og hyperelegant på samme tid, og karosseriets utforming fortsetter uovertruffent med lave hofter, flytende linjer, store glassflater med perfekt oversikt og utrolig lekkert interiør. Ja, sjekk detaljene, helt ned til baksetes vakre fasong, ramser han opp.

GT-ytelser

Designen er svært klassisk, javel – men virker ikke datert, selv i 2023:

– Den skiller seg ganske enkelt elegant fra alle Teslaer og deres kopier. Klassisk, linjelekkert design og lave og slanke linjer går aldri av moten, spår han.

Formgivingen til denne toppmodellen i sportsbilform, produsert fra 1968 til 1975, skulle vise seg å være selve blinkskuddet for å bygge BMWs posisjon.

– Det var jo her BMW lanserte sine sterke, fleksible og senere så berømte rekkeseksere. Først da ble BMW forbundet med GT-ytelser, i snedig innpakning. Det gjelder selvsagt også sedan-versjonen, med internkode E3.

BAK FRAM: Kenneth Fredriksen blir aldri lei av å betrakte BMW 3.0 CS’ fra ulike vinkler. Designerne gjorde en knakandes god jobb, hele veien fra front til bakende.

Ifølge Fredriksen kunne endelig BMW med rette fylle de store skoene i slagordet «Freude am fahren», som merket fortsatt kommuniserer så hyppig det kan.

«Fete såpekopper»

– Selv om jeg er usikker på om det passer til en moderne BMW 2-serie med stor skiboks, smeller han til.

Hva er sjansen for at vi får se noe så linjelekkert igjen – blant bilnyheter?

– Det må bli når SUV-enes storhetstid er forbi. I overskuelig fremtid ser jeg bare fete såpekopper. Jeg kjører selv en Tesla Model Y til daglig, skratter Fredriksen.

BÅTPLASS: Sønn Erlend Valberg og far Erlend Peder Valberg har likelydende navn og sammenfallende Jaguar-interesse. Her med fjellkjeden De sju søstre i bakgrunnen.

Erlend Peder Valberg har en hyperelegant, liten samling langstrakte Jaguarer - i teorien i krass kontrast til dramatisk høye fjell på bostedet på Herøy utenfor Sandnessjøen på Helgelandskysten.

I 2019 valgte Norsk Jaguar Klubb, hvor han er selvsagt medlem, å legge et populært treff her.

– Jaguarklubben blinket ut arrangementets åsted mye grunnet den egenartede naturen. Er det rart? De spesielle fjellene våre er like vakre som en Jaguar, sammenligner ingeniøren i lokalbedriften Torsjon.

MØTEKULTUR: Erlend Peder Valberg inviterte like godt Norsk Jaguar klubb hjem på tunet på Helgeland. I noen få, men hektiske dager fikk medlemmene oppleve å kjøre i omgivelser som er like linjelekre som de engelske kjøretøyene.

Et uvanlig stort antall klubbmedlemmer skviset seg inn på Valbergs private tun, for siden å ta seg videre til nærliggende turistattraksjoner.

Racing green ...

De er mange: En av Norges mest utenomjordiske fjellkjeder, De syv søstre. Petter Dass-museet – og, ja, Røssvoll motorstadion – som er en lukket bane for opplæring og bilmoro.

Valbergs aller første gnist for Jaguar ble tent under et besøk hos importøren på slutten av 1990-tallet – da han fikk glo på, grafse på og prøvesitte flere nye og klassiske Jaguarer.

– Full tenning oppsto likevel først bak rattet på en XJ12 serie 3, i fargen british racing green.

KATTEDYR: Helgelendingen Erlend Peder Valberg omgir seg med et knippe Jaguarer som kler landskapene han farter rundt i.

Jaguars freidig, frydefulle linjeføring har ofte satt konkurrenter i skyggen, eller bare ti år tilbake.

– Merket holdt lenge fast ved lange, klassiske spektakulære linjer, som får folk til å snu hodet og slippe alt de har i hendene. Personlig ser jeg likhetstrekk med en vakker kvinne, sier Valberg.

Så hvilken x-faktor har de klassiske Jaguarene tilført bil verden, som bare kunne kommet fra fabrikken i Coventry?

HVIT DAG: Erlend Peder Valberg synes sine Jaguarer er for pene til å stå i garasje vinteren igjennom.

– I starten, før merkenavnet ble viden kjent, hadde Jaguar ry for banebrytende tekniske løsninger innen racing, men også luksuriøse personbiler med eksklusiv kjørekomfort. Superlativer som «verdens vakreste bil» om Jaguar E-type, og «verdens vakreste sedan» om XJ, repeteres hyppig. For meg er også nøttetre, skinn og kraftfulle V12-motorer synonymt med merket, fastslår Valberg.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen