Vi som trives best med rene linjer:
– Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Ny elbil-design ser noen ganger ut som ... kollisjonsskader. Heng på to utvalgte entusiaster som minner om den geniale stilrenheten til klassikere fra BMW og Jaguar.
Noen av oss har bil mest for å kunne hvile øynene på linjene, og kjenne at vi blir glade og varme inni oss.
De heteste bilklassikerne har en så yppig kroppsfasong og ansiktsuttrykk at man nesten blir våryr (nei, jeg sa ikke brunstig).
Så hva har skjedd med nye biler? SUV-enes oppblåste kropper og sprengte tryner er langt fra eye candy.
Forslag: Miljøeetaten innfører bøter for stygge biler. Det holder ikke at kjøretøy er riktig parkert, så lenge de forsøpler det visuelle miljøet.
Hvis bildesign var bedre før, er trøsten at de fortsatt gnistrer i 2023: Les skamskrytet og argumentene til Jaguar-entusiast Erlend Peder Valberg og BMW-vokter Kenneth Fredriksen:
Kenneth Fredriksen i Nittedal kjører BMW 3.0 CS og blir aldri lei av å glo og glane for å få et gløtt av de glitrende, griselekre formene.
– I mine øyne er dette det vakreste fra BMW noensinne, med etterfølgeren, 6-serien (1976-1989), tett på.
Han nevner spesielt den såkalte Hofmeister-knekken, som er den bakre delen av de bakre sidevinduenes typiske boomerang-design, introdusert av Wilhelm hofmeister, BMWs designhøvding fra 1955 til 1970.
– Legg merke til at utlufting fra kupeen foregår bak BMW-merket på den bakerste pilaren. Det er jo både lekkert og funksjonelt, jubler han.
Den karakteristiske haikjeften gjør at de fleste umiddelbart gjenkjenner den som en BMW.
– Det hellende frontpartiet virker aggressivt og hyperelegant på samme tid, og karosseriets utforming fortsetter uovertruffent med lave hofter, flytende linjer, store glassflater med perfekt oversikt og utrolig lekkert interiør. Ja, sjekk detaljene, helt ned til baksetes vakre fasong, ramser han opp.
GT-ytelser
Designen er svært klassisk, javel – men virker ikke datert, selv i 2023:
– Den skiller seg ganske enkelt elegant fra alle Teslaer og deres kopier. Klassisk, linjelekkert design og lave og slanke linjer går aldri av moten, spår han.
Formgivingen til denne toppmodellen i sportsbilform, produsert fra 1968 til 1975, skulle vise seg å være selve blinkskuddet for å bygge BMWs posisjon.
– Det var jo her BMW lanserte sine sterke, fleksible og senere så berømte rekkeseksere. Først da ble BMW forbundet med GT-ytelser, i snedig innpakning. Det gjelder selvsagt også sedan-versjonen, med internkode E3.
Ifølge Fredriksen kunne endelig BMW med rette fylle de store skoene i slagordet «Freude am fahren», som merket fortsatt kommuniserer så hyppig det kan.
«Fete såpekopper»
– Selv om jeg er usikker på om det passer til en moderne BMW 2-serie med stor skiboks, smeller han til.
Hva er sjansen for at vi får se noe så linjelekkert igjen – blant bilnyheter?
– Det må bli når SUV-enes storhetstid er forbi. I overskuelig fremtid ser jeg bare fete såpekopper. Jeg kjører selv en Tesla Model Y til daglig, skratter Fredriksen.
Erlend Peder Valberg har en hyperelegant, liten samling langstrakte Jaguarer - i teorien i krass kontrast til dramatisk høye fjell på bostedet på Herøy utenfor Sandnessjøen på Helgelandskysten.
I 2019 valgte Norsk Jaguar Klubb, hvor han er selvsagt medlem, å legge et populært treff her.
– Jaguarklubben blinket ut arrangementets åsted mye grunnet den egenartede naturen. Er det rart? De spesielle fjellene våre er like vakre som en Jaguar, sammenligner ingeniøren i lokalbedriften Torsjon.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
Et uvanlig stort antall klubbmedlemmer skviset seg inn på Valbergs private tun, for siden å ta seg videre til nærliggende turistattraksjoner.
Racing green ...
De er mange: En av Norges mest utenomjordiske fjellkjeder, De syv søstre. Petter Dass-museet – og, ja, Røssvoll motorstadion – som er en lukket bane for opplæring og bilmoro.
Valbergs aller første gnist for Jaguar ble tent under et besøk hos importøren på slutten av 1990-tallet – da han fikk glo på, grafse på og prøvesitte flere nye og klassiske Jaguarer.
– Full tenning oppsto likevel først bak rattet på en XJ12 serie 3, i fargen british racing green.
Jaguars freidig, frydefulle linjeføring har ofte satt konkurrenter i skyggen, eller bare ti år tilbake.
– Merket holdt lenge fast ved lange, klassiske spektakulære linjer, som får folk til å snu hodet og slippe alt de har i hendene. Personlig ser jeg likhetstrekk med en vakker kvinne, sier Valberg.
Så hvilken x-faktor har de klassiske Jaguarene tilført bil verden, som bare kunne kommet fra fabrikken i Coventry?
– I starten, før merkenavnet ble viden kjent, hadde Jaguar ry for banebrytende tekniske løsninger innen racing, men også luksuriøse personbiler med eksklusiv kjørekomfort. Superlativer som «verdens vakreste bil» om Jaguar E-type, og «verdens vakreste sedan» om XJ, repeteres hyppig. For meg er også nøttetre, skinn og kraftfulle V12-motorer synonymt med merket, fastslår Valberg.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen