KLAR, FERDIG. GOLF: VW utforsket flere spennende Golf-alternativer før lansering i 1974. Mangeårig VW-kjempe Carl Hahn døde i fjor, 93 år gammel.
KLAR, FERDIG. GOLF: VW utforsket flere spennende Golf-alternativer før lansering i 1974. Mangeårig VW-kjempe Carl Hahn døde i fjor, 93 år gammel.

Vi som feirer Golfs 50 år:

Oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut

Nå i 2024 runder Golf 50. Visste du at VWs braksuksess kunne blitt seende helt annerledes ut? Sjekk bildene!

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Golf

  • Mer enn 37 millioner solgt siden 1974
  • Design: Giorgetto Giugiaro
  • Skapte begrepet «Golf-klassen»
  • Serie 1 ble bygget helt til 1984
  • Produsert i totalt åtte utgaver
  • Seneste versjon introdusert 2019
  • Ny utgave vises ultimo januar i år

Si «Golf», og bilder dukker opp i hodet av en tøff, kompakt tysker med strammere linjer enn noen Lederhosen.

Men: VWs mega­suksess som i år fyller 50 år, kunne lett ha sett fullstendig annerledes ut.

Motor har plukket fram fotografiene som viser hvordan 37 millioner kjøpere kunne fått levert en helt annen bil. Folkevogns utviklingsavdeling i Tyskland utforsket flere alternativer, før det endelige produktet sto ferdig i 1974.

TILBAKEBLIKK: Mange viljesterke personligheter har styrt utviklingen i VW-konsernet. En av dem var Carl H. Hahn. I 1954 startet mannen på høyt nivå, og ble sjef for VW i USA allerede fra 1959. I 1964 kom Hahn tilbake VW i Tyskland. Etter et avbrekk hos Continental Gummi-Werke, var han tilbake som VW-sjef og styreformann.
TILBAKEBLIKK: Mange viljesterke personligheter har styrt utviklingen i VW-konsernet. En av dem var Carl H. Hahn. I 1954 startet mannen på høyt nivå, og ble sjef for VW i USA allerede fra 1959. I 1964 kom Hahn tilbake VW i Tyskland. Etter et avbrekk hos Continental Gummi-Werke, var han tilbake som VW-sjef og styreformann.
SKJULT FAMILIE: Hils på prototypen VW EA276 fra 1969, EA266 fra tidlige 1970-tallet – og EA337 som ble sluttresultatet Golf.
SKJULT FAMILIE: Hils på prototypen VW EA276 fra 1969, EA266 fra tidlige 1970-tallet – og EA337 som ble sluttresultatet Golf.

Som bilfabrikker flest brukte Folkevogn i Wolfsburg god tid på grubling – når en ny modell skulle utvikles. Problemet var at erstatteren til den gamle Bobla hastet noe voldsomt: Fasongen stammet fra før andre verdenskrig og teknikken dro mildt sagt på åra.

Toppåret 1972 ga mer enn 1.220.000 solgte Bobler, men mot midten av 1970-tallet gikk lufta ut av ballongen. Selv om 1974 endte med 791.000 produserte eksemplarer, skjedde stadig flere av disse salgene nå utenfor Europa og USA.

PÅ REKKE OG RAD: Porsche-designet EA266 (over) var nesten ferdig for lansering. Samtidig briljerte det konkurrende prosjektet EA337, som skulle bli Golf.
PÅ REKKE OG RAD: Porsche-designet EA266 (over) var nesten ferdig for lansering. Samtidig briljerte det konkurrende prosjektet EA337, som skulle bli Golf.

Hvis historien hadde snodd seg annerledes, kunne du ha kjørt rundt i en Porsche-designet farkost – istedenfor den italiensk-tegnede Golfen.

Rundt 1970 tegnet nemlig Porsche et futuristisk bud på en arvtaker til Bobla. 

Prototypen EA266 ble utstyrt med en småvill linjeføring som var milevis forut for sin tid. For å forstå hva vi har gått glipp av, nyt synet av det buede frontpartiet, den gullfiskboll-aktige frontruta og den mykt avrundede silhuetten.

Porsche og Volkswagen var langt fra ukjent med samarbeid: De to har felles historie helt siden utviklingen av den første Bobla, og Volkswagen var med da sportsbilmerket lanserte sin første bestselger, 356.

HEISANN: VW var dønn seriøse med planene om å lansere EA266. Flere eksemplarer ble bygget – og en rekke reklamefoto tatt.
HEISANN: VW var dønn seriøse med planene om å lansere EA266. Flere eksemplarer ble bygget – og en rekke reklamefoto tatt.

EA266 virket noe krympet i forhold til Bobla. Magien lå i at motoren var stappet under baksetet, med romslig beinplass i kupeen og ditto bagasjeplass både i baugen og akter.

For komplisert

En av ulempene var at baksetet måtte demonteres for tilgang til motoren. 

På flere andre områder viste Porsche-designet seg også å være like komplisert å produsere som Bobla var enkel. 

I 1971 trakk den nye VW-toppsjefen Rudolph Leiding i nødbremsen.

FIRKLØVER: Folkevogn testet proporsjonene til prototypen EA266 (andre fra venstre) mot forgjengeren Bobla – og de samtidige konkurrentene Ford Escort og Fiat 128.
FIRKLØVER: Folkevogn testet proporsjonene til prototypen EA266 (andre fra venstre) mot forgjengeren Bobla – og de samtidige konkurrentene Ford Escort og Fiat 128.

Bilen som kunne ha kompensert for et Boble-salg i fritt fall, skulle plutselig ikke lages likevel. Folkevogn hadde ingen andre modeller som solgte spesielt bra. «Fare for konkurs» var blant de stygge overskriftene som dukket opp i pressen.

FRONTFIGUR: Det avbrutte prosjektet VW EA266 var tiltenkt ulike karosserivarianter. Sjekk skiltet: Navnet skulle etter all sannsynlighet være «191», og designerne hadde også forslag til justert VW-logo.
FRONTFIGUR: Det avbrutte prosjektet VW EA266 var tiltenkt ulike karosserivarianter. Sjekk skiltet: Navnet skulle etter all sannsynlighet være «191», og designerne hadde også forslag til justert VW-logo.

Selv om fasongen framsto moderne, virket kanskje den utstikkende fronten litt nesevis og den stutte hekken en tanke snål – som om man fikk en halv bil til prisen av en hel.

I 1972 omfavnet ledelsen isteden en mer traust løsning, med forhjulsdrift. Prosjektet EA337 var unnfanget – men svangerskapet skulle ta hele to år.

LISTEPOP: Her er Volkswagens eget skjema for framtidige varianter av EA266. Spesielt bussen, som er oppført som den nederste modellen her, virker fristende.
LISTEPOP: Her er Volkswagens eget skjema for framtidige varianter av EA266. Spesielt bussen, som er oppført som den nederste modellen her, virker fristende.

Ulykkeligvis betydde kanselleringen av EA266 også døden for en rekke spennende avkom. VW-designerne hadde begynt å skisse en romslig coupé, en halvcabriolet og en spenstig minibuss – kanskje som erstatter for Transporter-serien?

FIRKANTET: Forslaget VW EA276 fra 1969 hadde småfrekke hjulbuer, som senere ble adoptert av Golf GTi.
FIRKANTET: Forslaget VW EA276 fra 1969 hadde småfrekke hjulbuer, som senere ble adoptert av Golf GTi.

EA266 var brutalt avlivet. Men skitt au: Vi må et par år tilbake for å finne kimen til det ferdige produktet «Golf».

Mange regner prototypen EA276, altså ett nummer opp fra den allerede nevnte EA266, som selve mora til Golf. Dette boksformede forslaget kom hele fem år før Golf rullet ut fra samlebåndet.

Selv om EA276 mangler Golfens runde frontlys og mer harmoniske hekkparti, var mye av Golfens fysikk allerede på plass. 

Alt var nyskapende, fra fronthjulsdriften til kombidesignet. Eneste gammeldagse element var den utgamle, luftkjølte Boble-motoren, som her hadde fått plass under panseret foran.

Hva med Brasilia?

De utstående hjulbuene – med kraftig, sort listverk som kryper over langs dørsidene – var et bråtidlig varsel om hvordan Golf-utgaven GTi ville bli presentert i andre halvdel av 1970-tallet.

Virker silhuetten kjent? Sekk den mye senere Talbot Samba fra 1981.

BROSJYRESKRYT: Tøffe VW 1600 Brasilia ble sluppet løs på publikum i Sør-Amerika omtrent samtidig med VW Golf i Europa, og ble skrudd sammen i åtte år. I 1982 erstattet nyheten Gol den gamle 1600 Brasilia.
BROSJYRESKRYT: Tøffe VW 1600 Brasilia ble sluppet løs på publikum i Sør-Amerika omtrent samtidig med VW Golf i Europa, og ble skrudd sammen i åtte år. I 1982 erstattet nyheten Gol den gamle 1600 Brasilia.

Nærmest samtidig med lanseringen av Golf i Tyskland slapp Folkevogn i Brasil en helt annen bil i Golf-størrelse. Modellen VW 1600 Brasilia kan minne om en krympet VW 411/412 – og ble bygget fra 1974 til 1982. Salget var friskt: Hele 950.000 eksemplarer fant kunder i hjemmemarkedet Brasil alene.

VW-toppsjef Rudolph Leiding var blant pådriverne for å utvikle en etterfølger til Bobla, og konspirasjonsteoretikeren i oss ser VW 1600 Brasilia som et Golf-forslag – basert på prototypen EA276 – som kan ha blitt skrotet for det europeiske markedet.

Kjørt over med tanks?

Hvorfor VW-konsernet valgte å utvikle to forskjellige modeller, forblir et av markedsføringsfagets mysterier. Om VW hadde solgt 1600 Brasilia også her, hadde trafikkbildet vårt utvilsomt sett annerledes ut.

SØSKENKJÆRLIGHET: Hele fem år før lanseringen av VW Golf viste prototypen EA276 vei for en ny, mer firkantet framtid for Volkswagen.
SØSKENKJÆRLIGHET: Hele fem år før lanseringen av VW Golf viste prototypen EA276 vei for en ny, mer firkantet framtid for Volkswagen.

Da VW endelig blottet Golf for publikum i 1974, holdt de prototypene skjult for allmenheten. Ryktene sier at de fleste eksemplarene av Porsche-forslaget EA266 ble destruert med tanks. 

Folkevogn-ledelsen var så råstolte av den Giorgetto Giugiaro-designede nykommeren, at alt annet ble uviktig. 

Alle merkets produkter ble ikledd det nye designspråket, selv om Golf raskt fikk en egen, opphøyet status.

NESTEN I MÅL: Her er Golf i nesten ferdig produksjonsutgave. Legg merke til lufte-rillene på hver side av bakruten.
NESTEN I MÅL: Her er Golf i nesten ferdig produksjonsutgave. Legg merke til lufte-rillene på hver side av bakruten.

Helt opp mot lanseringen av Golf flikket utviklingsavdelingen på karosserivariasjoner. 

USA: Rabbit

Avviket som skilte seg mest ut var firkantede frontlys, istedenfor runde. Dette forslaget ble til USA-versjonen, som fikk produktnavnet Rabbit istedenfor Golf.

Det aller frekkeste designgrepet har vi likevel blitt snytt for: 

I dag finnes bare ett bilde av den løsningen med lufteriller på hver side av bakruten. Rillene ga inntrykk av fart og moro, og tøffet opp designet ytterligere. 

Den ferdige Golf-utgaven ­– med et mer konservativt ytre – ble uansett gøy. 

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla

Vi som besøker bilmessen for å skravle – på Norges største bil­messe er praten like viktig som bilene

Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine

Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica

Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby

Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?

Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere

Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 bil­typiske jule­gaver du kan få (eller gi)

Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt