MESTER GRØNN: Harald Skjøldt gleder tusenvis av publikummere med en av sine Lamborghinier på Norsk sportsvogn klubbs årlige treff Vårslippet på Øvrevoll Galoppbane i Bærum.

Vi som sporter i sportsbil:

En spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Over tusen rastløse sjeler deler samme skjebne: Bli med når sportsbil-entusiaster treffes for å diskutere ... sportsbil.

Publisert Sist oppdatert

Hva i huleste er egentlig en sportsbil? Hvem kan driste seg til å kalle seg sportsbillist?

Hvem får slippe inn den trange porten til Norges største sportsbiltreff, og hvilke gamle og nye tryner får vi se i år?

Sportsbil-hierarkiet

  • Sportsbil: Kjøretøy som setter ytelser foran det praktiske
  • Roadster: Åpen toseters sportsbil med minimalt karosseri/vekt
  • Grand tourer (GT): Fokus på plass og komfort i tillegg il hestekrefter
  • Supersportsbil: Påkostet toseter med krefter og pris i øverste klasse

Her kan du lese vår reportasje fra fjorårets treff

Det etter hvert Norges-berømte «Vårslippet» til Norsk Sportsvogn klubb startet med et strengt regime for fullblods racere og har etter hvert favnet bredere til å bli det som må være landets største biltreff (når vi ser bort fra endeløse køer på E6, altså).

Heng på våre utvalgte representanter for sportsbil-folket – en heit forsommerdag på Øvrevoll Galoppbane i Bærum:

PORSCHE-KLANEN: Monica Doreen Welsvik, datteren Frida og mannen Sondre Husby Rostad viser at Porsche-interessen overlever ferskt familieliv – enn så lenge.

Monica Doreen Welsvik, datter Frida og mann Sondre Husby Rostad fra Oslo galopperer ... nei: triller inn på veddeløpsbanen, rett før midtfeltet overfylles av Norges største konsentrasjon av Porscher.

Trioen tyter ut av «familiebilen» Porsche 928, som om noen presset iherdig på en kaviartube.

– Den dagen Sondre kom og plukket meg opp til date i Porschen, var jeg dobbelsolgt, forklarer Welsvik:

– Han hadde kjøpt den noen år før vi møttes, og man kan trygt si jeg digget bilen – og eieren, selvsagt. Sammen har vi reist rundt omkring i Norge på tur, og det har vært magisk.

Noen henslengte kosedyr svetter i den stadig hetere kupeen:

– Etter at Frida kom til verden, har dessverre turene med Porschen blitt sjeldnere. Minimale bakseter, kombinert med en korrekt barne-bilstol og to foreldre som er relative høye, blir trangt og klamt, rapporterer hun.

Snuser på Jaguar

Familien besøkte også Vårslippet i fjor.

- Å kjøre inn hit med vakre biler på alle kanter, og parkere side om side med andre 928-er, er noe helt spesielt. Men mest av alt synes vi spenningen ligger i å gå omkring og se på de andre nydelige veteranbilene, mens vi drømmer oss helt bort mellom støv, skinnlukt og motordur.

PORSCHE-TRO: Monica Doreen Welsvik, datteren Frida og mannen Sondre Husby Rostad blant hundrevis av ulike Porscher.

På lengre turer kommer Porsche 928 til kort som familieslede.

– Derfor gikk vi litt rundt nå for å se hva vi kan erstatte et smalt baksete med – og vi snuser litt på en eldre Jaguar XJR, røper hun.

Vårslippets absolutte klimaks?

– Det skjedde da Frida og jeg kunne prøvesitte en Ferrari 400 med V12-motor og fikk full bakgrunnshistorie fra eieren.

Ett enslig ord som alene oppsummerer årets opplevelse?

– Megasjarm, utbryter Welsvik.

DEN GRØNNKLEDDE: Harald Skjøldt begynte sin karriere som mestvinnende, profesjonell kroppsbygger – og har også vist stor interesse for bilkropper, som hans Lamborghini Countach.

Harald Skjøldt er kjent som grunnleggeren av Harald’s Gym, hvor han på 43. året (minst) fortsatt sørger for solid daglig drift.

De av oss som møter Skjøldt på treff som Vårslippet, kjenner ham også som Norges fremste Lamborghini-ekspertise – i form av kunnskap og interesse for den private samlingen av biler han har bygget opp.

Han er også blant få norske bilsamlere som stadig vekk deler gledene han selv har i garasjen. Denne gang har han med en av verdens tidligste Lamborghini Countach.

– Det er viktig og av stor betydning at vi som er interessert i sportsbiler, kan samles på en dag som dette. Vårmønstringen er en tradisjon, og Norsk Sportsvognklubb gjør en god jobb som vi alle er veldig takknemlige for, uttaler Skjøldt med stødig overbevisning.

SVENSK STÅL: Rolf Asbjørn Haugmo og Karin Sand Haugmo (i passasjersetet) pynter treffet med Saab Sonett.

Rolf Asbjørn Haugmo og Karin Sand Haugmo smetter inn på treffområdet i en Saab Sonett III – som opprinnelig ble kjøpt ny Texas i USA – før den i mange år sto utstilt på et lite Saab-museum i Danmark, der Rolf Asbjørn fikk kjøpe den.

– Sonetten er jo en spesiell og kul bil å vise frem, særlig når man merker at den er en magnet på bilinteresserte. Og det er jo gøy, innrømmer han.

Paret feirer gullbryllup den 9. juni i år og har dermed vært gifte like lenge som Sonetten har eksistert: Den forlot fabrikken i Arløv i 1973.

Rallymodell, som bråker litt ..

– Vi er så heldige at vi deler bilinteressen, og at vi har vært en del av Saab-miljøet i mange år.

RULLEVINDU: Ekteparet Rolf Asbjørn Haugmo og Karin Sand Haugmo synes det er ekstra stas at de har vært gifte like lenge som denne Saab Sonett-en har eksistert.

Den lette farkosten veier knappe 800 kilo.

– Og med en 1,7 liters V4-motor er skyvet ganske friskt, med tanke på at bilen er et halvt århundre gammel.

Sonett var å se som deltaker i enkelte rallyer.

– Grunnmodellen Saab 96 hadde jo en glansperiode i 60-årene og begynnelsen av -70-årene i mange billøp – med legendariske førere som Erik Carlsson, Per Eklund og Stig Blomqvist, minner han om.

Haugmos eksemplar av arten er lett modifisert, for å avgi det han kaller et «herlig flerr»:

– Lydbildet er kult, og kanskje litt slitsomt når man skal kjøre langtur – men det hjelper å bruke Saabs berømte «frihjul», som gjør at motoren går på tomgang i nedoverbakker når man slipper gassen, forklarer han.

Under Gammalsaabens venners landstreff i Halden lot Haugmo Sonetten stå i fred:

– Da kjørte vi familiens andre svenske, en Saab 96L V4, opplyser han.

TOSOMHET: Patrik og Daniel Ekløf får akkurat plass i de minimale setene i Lotus Seven Series II.

Racingføreren Patrik Ekløf og sønnen Daniel har en av de smaleste og letteste sportsbilene på Øvrevoll, nærmest en bilindustriens anti-konformist, en bilkropp ribbet for alt unødvendig utstyr når kjøreegenskaper er viktigere enn stæsj.

Lotus Seven, som senere morfet til å bli Caterham Seven, trer her fram i en ytterst sjelden utgave, en 1962-modell med tilnavnet «Super», som vitner om ekstra driv og skyv.

Ekte mester

– På Øvrevoll viser en masse forskjellige folk interesse for bilen, og gir uttrykk for at de synes det er spennende at den deltok i racing i det sørlige Afrika på 1960- og 70-tallet, sier han.

Denne skapningen, med det berømte chassisnummeret SB1619, ble først kjøpt av en herre med det glade navnet John Love, som siden sørget for å vinne den sør-afrikanske Formel 1-tittelen hele seks ganger.

– Mange kommenterte også det faktum at jeg har renovert bilen tilbake til original og latt være å falle for fristelsen til å modernisere den, oppsummerer Ekløf.

Nils Harald Gjerløw Hegdahl stiller på treffet i egenkombinert bunad: Racingjakke over en Dickies genser – merket som startet med arbeidsklær, før det ble omfavnet av urban cowboys. Sandefjordmannen er en kjent figur i entusiast­miljøet med omsorg for gamle biler og folk i alle aldre som er unge til sinns.

– Jeg møter alltid mange kjente her, mest fordi jeg har holdt på med biler siden jeg kjøpte første bil i 1983. Noen av dem ser jeg nesten bare her i løpet av sesongen, forklarer han.

Grisetøff Lola

Så langt i løpet har han registrert 15 kjente som han har skravlet med.

– Vi prater om alt fra stil og historie, så lenge temaet er bil.

RØDT KONFEKTDROPS: Nils Harald Gjerløw Hegdahls favoritt på årets Vårsklipp er en Lola racer.

Han har kjøpt og solgt en rekke kjøretøy på biltreff og andre samlinger.

– Jeg er alltid på leit etter noe litt ukurant som faller i min smak, som gjerne ikke følger strømmen med Ford Capri, Escort, BMW, Opel og lignende – selv om jeg også har hatt slike i samlingen tidligere.

I fjor stilte han med sitt eldste kjøretøy, en norsk-solgt Austin Seven Ulster.

– Det grommeste kjøretøyet for meg her i år, er Lola. Den er grisetøff – og prosessen for å få skilter på den, var visst lang, overhørte jeg da jeg kikket på den, rapporterer Hegdahl.

MELLOMLANDING: Thomas Øvreseth stiller med en rekke kjøretøy i forbindelse med at han etablerer sin nystartede entusiast-orienterte forhandlervirksomhet «Øvreseth». Han har lang fartstid på Vårslippet, og ja, han figurerte også i vår reportasje fra i fjor, som du kan lese her.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt