TOMANNSHÅND: Christopher Skjæveland lever godt med både splitter ny VW ID.Buzz og Ford Torino Brougham fra 1970.

Vi med elbil pluss veterankjøretøy:

Elbilistene som må ha veteran for å leve

Elbilister og veteranbilfolk hater hverandre. Eller hvordan var det? Møt folka med både strømdrøm og gammalt gull på tunet.

Publisert Sist oppdatert

Kjører du elbil, er du teknologi-frik, akselerasjons-junkie og en bærekraft-wannabe som heller dauer enn å få oljesøl på fingra.

Elbiler og veteraner

  • Starten av 2023: Antall elbiler i Norge passerte 600.000
  • Årsskiftet 2022/23: Elbiler = 21 % av personbilparken
  • Antallet nysolgte elbiler spås økt fra 80 til 90 % mot slutten av 2023
  • Over 200.000 veterankjøretøy er registrert i Norge
  • På 10 år har omsetningen av veteraner økt med nær 40 %
  • Kilder: SSB, OFV, Motor.no og KNA

Ratter du derimot veterankjøretøy, dyrker du støvete, støyende greier og synes alt var bedre før – selv når «før» framkalte angst, astma og allergier.

Eller?

En alternativ folke­gruppe sprenger seg fram, de som er lei av å velge mellom nytt eller gammalt, strøm eller drønn, heldigitalt eller mekanisk.

Ta vel imot gjengen som roper «ja takk, begge deler», og som lukeparkerer fortid og nåtid sammen.

Sjekk de arge argumentene, nei: gromme gledene, til veteran- OG elbilentusiastene Christopher Skjæveland, Ole Martin Schei, Leif Moen og Jon Håvard Vold:

BAKKEMANNSKAP: Da Christopher Skjæveland beriket familielivet med en VW ID. Buzz, var forutsetningen å beholde hans Ford Torino Brougham.

Christopher Skjæveland i Sandnes i Rogaland gliser mens han lener seg vekselvis på familiens nye VW ID. Buzz og en Ford Torino fra 1970.

Som guttunge observerte han Torinos spesielle front i et glimt i Playstation-spillet «Test Drive 5».

– Klippet varer knapt et halvt sekund, men holdt i massevis for å plante et frø i mitt unge sinn. Som 25-åring kom endelig muligheten til å kjøpe bilen, og 11 år senere er den fortsatt her. Med V8, frekt design og skarpe farger.

Retro-vibber

ID. Buzz bestilte han i lanseringsuken i fjor, den 29. mai, og han fikk den levert om lag ett år etter. Til glede for den turglade familien med to barn og bikkje.

– Også her er mine krav til design særs godt ivaretatt. Todelt lakk i Candy White og Bay Leaf Green, sammen med matchende interiør, gir gode retro-vibber. Buzz er hverdagsbilen, mens Torino er ren kos – og alle familiemedlemmene blir glade ved synet av begge.

TVEKAMP: Hvis Christopher Skjæveland blir bedt om å velge mellom VW ID.Buzz og Ford Torino Brougham, velger han ganske enkelt ... bort spørsmålet.

Overgangen fra det høyt plasserte førersetet i Buzz til den lavtkrypende Torinoen er merkbar:

– Da virker Forden plutselig gokart-lav. Og bunndraget med påfølgende lyd er magisk. Buzz har vel så bra skyv, med et Star Wars-aktig hvin, som også er moro, forsikrer han.

– Buzz'en passer litt på deg, hyler og piper om den tror du gjør noe dumt. Det skjer ikke med Torinoen: Begynner den å hyle, har det gått for langt.

Eneste virkelige likhet mellom bilene, ifølge Skjæveland, er interiørene.

– Se på de fargene: Man blir glad av å sette seg inn i begge. Torino har blåfarget indre, mens Buzz’ dagligstue er holdt i hvitt og jadegrønt. Altfor mange velger sort interiør – det må folk slutte med, befaler han.

V8 = terapi

Ellers har skapningene få fellestrekk:

– De er mer kontraster enn de er like. Kanskje derfor passer de så godt sammen? undrer han, og legger til:

– Den ene skjerper sansene ved å kreve din oppmerksomhet. V8-lyden er terapi i seg selv. Den andre skjermer deg fra omgivelsene, samtidig som passer på at du har det bra, mens den spiller favorittsangen din, ler Skjæveland.

FORTID I NÅTID: Ole Martin Schei kjører både Jaguar iPace, Ford Anglia, Volvo Duett og noen andre hobbybiler, og mener livet blir rikere med ulike kjøretøy.

Ole Martin Schei på Stadsbygd i indre Fosen i Trøndelag har en kø av veteranbiler på tunet – i kontrast til hans – til sammenligning – sjokkerende moderne Jaguar i-Pace på strøm.

– Likheten mellom i-Pace og veteranbilene er interiørene. Her har Jaguaren også mange fine detaljer, blankpolerte knapper i metall og en særegen interiørlukt. Nesen kjenner det er noe annet enn bare plast, fastslår han.

Får kommentarer

Hva er årsaken til at multiveteran-eieren trenger en elbil?

– Jo, for å unngå å slite ut finingene jeg allerede har. Jeg pendler hele 12 mil daglig og ville ha noe jeg kunne bruke opp med god samvittighet. Pengene jeg sparer ved å kjøre elbil, går til veteranene og utstyr til veterangarasjen.

Ettersom han er kjent som gammelbil-grossist, har han blitt vant til diverse kommentarer.

– Det kan være utsagn som «dæven, den der har nok kortere levetid enn hobbybilene dine» og «skal du restaurere den om 30 år»? ler Schei.

FJERNE SLEKTNINGER: Leif Moens Kia EV6 2022 og 1972 Triumph GT6 har én ting felles: En eier med sans for underholdende bildesign.

Leif Moen på Løten i Innlandet kjører heftig linjeføring uansett kjøretøyenes alder – som i hans tilfelle har et spenn på nøyaktig 50 år.

Både hans Kia EV6 fra 2022 og Triumph GT6 fra 1972 får folk til å peke og prate.

For å ta briten først: Moen var eier av en likedan Triumph GT6 store deler av 1980 tallet.

– Det ble starten på en livslang kjærlighet til Triumph. Tøffere fasong og mer underholdende, upretensiøs kjøreopplevelse finnes knapt.

I 1988 var han slepphendt nok til å selge vidunderet i et svakt øyeblikk.

– Men jeg glemte aldri bilen. Da en likedan kom til salgs for et par år siden, måtte den bare bli min.

Flest smil ...

Valget av KIA EV6 var noe mer tilfeldig.

– Nyheten kom på markedet da jeg skulle pensjonere meg etter 18 år som bilselger for Bertel O Steen på Hamar. Jeg prøvekjørte og falt umiddelbart for koreaneren.

GT6’n og EV6’n har litt like modellnavn, om man vil.

– Der stopper også likhetene: For mens EV6 er komfortabel og stillegående, er GT6 sporty, stiv og støyende. Å kjenne forskjellen på bilene er særdeles morsomt, og GT6’n har selvsagt mest smil per mil.

Han er også i overmåte fornøyd med Kiaen som hverdagstransport. Den går langt mellom ladingene, ligger godt på veien og er rimelig i drift, skryter han.

– Og i tilfelle jeg får lyst på noe annet, har jeg også en åpen, 1998-modell Jaguar XK8 som jeg også liker svært godt, avslører Moen.

VOLVO-FAMILIEN: Jon Håvard Vold får dekket fritids- og hverdagsbehov ved hjelp Volvo 1800S, som regnes for å være noe av det vakreste fra Gøteborg – og en C40, som er svenskenes coupé-alibi på elbilfronten.

Jon Håvard Vold på Overhalla i Trøndelag lukeparkerer sin Volvos såkalt SUV-coupé C40 ved siden av veteranbilen han handlet i fjor, en obskønt linjesmekker Volvo 1800S.

I 50 år pønsket han på muligheten til å eie svensken med de ublu halefinnene.

– Min nå avdøde far jobbet som mekaniker, verksmester og selger hos den lokale Volvo-forhandleren Bjarne Wist A/S og hadde med 1800S hjem. Det var en fryd å få sitte på, og senere kjøre den, rapporterer han.

Valget av veteranbil var opplagt, men å finne en som ikke var rusten eller raskt rustsveiset, viste seg vanskeligere.

Han fikk kjøpt denne 1800S-en, som er noe restaurert og lakkert, i originalfargen lyseblå, fargekode 89.

Knapt likheter

Den trillet ut fra fabrikken 26. februar 1966 og ble eksportert til USA måneden etter, samme år. 30 år senere ble den importert til Norge fra California.

– Når det gjelder el-bil, var merkevalget enkelt, da jeg er svært godt fornøyd med stedets Volvo forhandler Otto Moe as gjennom mange år.

INTERIØR: Dashbordet i Volvo C40 (øverst) har få likheter med tilsvarende i 1800S, men røslige dyser og instrumenter går igjen.

Han ser knapt noen likhet mellom to bilene:

– Bortsett fra de kraftige luftdysene på C40s dashbord og de tilsvarende temperaturmålerne i 1800S.

– Det som er sikkert, er at jeg og mitt følge får veldig mye oppmerksomhet når vi er ute på tur med veteranen, fastslår Vold.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet