Vi som får veteranfordeler:
De kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Hold ut med holken lenge nok, så får den verdifull veteranbil-status. Her er folka med bruksbiler som i år bikker 30 år.
Kanskje du er Norges mest sorgløse bileier akkurat nå: Du som ratter en kjær bruksbil – som i år har nådd respektable 30 år – og dermed fått den fordømt etterlengtede veteranstatusen.
Premien er lavere årsavgift, litt høyere puls:
Heftige 1993-modeller er som en tidsreise tilbake til en bekymringsfri, glad verden – med sofamyke seter, såpestykke-karosseri og digg dashbord med håndfaste hendler, brytere og spaker – fri for famling på kaotiske touch-screens som er fulle av fandenivoldsk fete fingermerker.
Gjennomsnittsbilen i Norge lever 19,2 år (kilde: Autoretur). En bil spekket med hele 30 år historie er uansett en sikker samtalestarter, som muligvis gir noen flere nye venner enn for eksempel en kliss ny elbil.
For hvert år som går, rykker stadig mer brukbare biler – og eierne deres – nærmere Skatteetatens 30 års-regel. Her er Motors utvalgte trio: Alexander Brevik, Kjell Terje Trones og Elisabeth Hammerstad:
Hver bidige dag i 30 år har Elisabeth Hammerstad på Lillehammer vært eneste eier av en snasen 1993-modell Volvo 240 – som fortsatt står hjemme på tomta.
For 30 år siden så hun seg tilbake: Hun hadde slitt to stykk Volvo og nå trengte hun en ny, pålitelig bil – blant annet for å komme seg til og fra jobben på kjøkkenet ved Sykehuset Innlandet på Lillehammer, hvor hun også i dag jobber.
En bekjent, som hadde jobbet hos Volvo-forhandleren Malterud på Gjøvik, tipset om en staselig utstyrt Volvo 240 som skulle være et spesielt godt kjøp.
Vrak etter viltpåkjørsel
– Prisforlangende var 199.900, og jeg hadde faktisk vært flink å spare såpass, at jeg kunne handle den kontant.
På 30 år har de fine turene blitt mange, men for 10 år siden var hun så uheldig å kollidere med elg.
– Kostnaden på skaden overgikk bilens verdi, og forsikringsselskapet definerte Volvoen som vrak. Jeg valgte likevel å få satt den i stand igjen, for jeg innrømmer at jeg alltid har likt denne bilen spesielt godt.
Siden den omfattende reparasjonen har svensken knapt hatt behov for utskifting av slitasjedeler.
– Joda, Volvoen har sjel, men karakteren har selvsagt forandret seg siden den var ny. Det skulle bare mangle, og handler mest om at den må tåle sammenligning med stadig mer støysvake og teknisk avanserte nybiler, fulle av førerassistenter, og annet ditt og datt.
På lur har Hammerstad også en Volvo 850 fra 1994 som hun har arvet fra faren, som kjøpte den ny.
– Her er jeg altså eier nummer to.
I tillegg skjøtter hun en engelsk MGA roadster, som sammen med hennes andre Volvo har fått husly i morens rommelige garasje, på Skreia på andre siden av Mjøsa.
– Ettersom mor ikke har førerkort, står de trygt, gliser Hammerstad spøkefullt.
Alexander Brevik bor i Rakkestad, jobber som driftstekniker hos Østfold energi og har Fordferdelig bred erfaring med Ford-produkter.
På tunet står en 30 år gammel Ford Scorpio, som straks bikker 600.000 kjørte kilometer.
– Distansen låter selvsagt ekstrem, men føles nesten som en bagatell med denne bilen.
For noen år siden kom et av de største, internasjonale veteranbil-mediene, Petrolicious, til hjemtraktene hans og gjorde et filmportrett som ble vilt populært (les: sinnssykt mye avspilt og strømmet). Alt gikk knirkefritt selv om amerikanerne frekt og freidig kalte Østfold-veiene for «Swedish backroads». Se filmen her.
I 2018 kjøpte han den nevnte 1993-modell Ford Scorpio stasjonsvogn, rett og slett fordi behovet meldte seg for en ny bruksbil, etter at han solgte sin forrige Scorpio sedan.
Scorpio hadde den tyngende, strabasiøse oppgaven å være Ford Europas spydspiss og toppmodell – på et urettferdig langt strekk i hele 14 år, fra 1985 til 1998. Estetisk og teknisk var den en bola versjon av den langt mer kjente og suksessrike Sierra, som Ford slapp løs på verden tre år tidligere, i 1982.
Likevel, for den som har teft, kan den litt uglesette, unnskyld: oversette Scorpio, være et skarpt, godt parti.
– Den har plass til alt og alle jeg trenger å ta med på tur, lover Brevik.
Litt snillere med den nå
Hva tenker han om Scorpio i 1993 kontra 2023?
– Den fortsatt er svært komfortabel, driftssikker og billig å vedlikeholde. 2,0 DOHC-motoren betyr knappe 0,65 liter per mil på blandet kjøring, ramser han opp.
Hittil har han pint den daglig, på helårsbasis.
– Den blir fortsatt min hverdagsbil, men skal skånes for dagene med dårligst vær og mest salt på veien. Jeg har skaffet en nyere Ford Focus som får ta de dagene og den støyten.
Avtar eller øker gløden for Scorpio?
– Entusiasmen er sterkere nå enn da jeg kjøpte den. Dette eksemplaret skal jeg ta vare på enda i mange år, lover Brevik.
Kjell Terje Trones i Trondheim er pedagogisk leder i barnehage: Når han er ferdig med alvoret på jobb, er det hans tur til å leke – med en Mazda MX-5 som han har eid i en syvårsperiode.
– Du kan vel si at bilen er essensen av rundt 50 år med variert bilinteresse, ler han.
I mange året puslet han med luftkjølte Folkevogner og diverse motorsykler, og fant til slutt ut at MX-5 kunne være en god krysning.
– Jeg lette etter et eksemplar med benevnelsen «NA», altså første generasjon MX-5 med vippelykter. Skjulte frontlys som kan vippes opp når det er behov for dem, er viktig for meg som vokste opp med minner om slike sportsbiler på 1970- og 80-tallet.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Han beskriver Mazdaen som «et rullende prosjekt». En tidligere, lang karriere med ulike nevenyttige jobber, hjelper på mekke-ferdighetene. Han oppgraderer på vinteren, slik at han kan trille bekymringsløst avgårde hele sommeren.
– Og taket på en slik farkost skal alltid være nede, uansett vær og temperatur, lekser han opp.
Ettersom Trones kjører den såpass mye sommerstid, betaler han vanlig forsikring.
– Fordelen med at den blir veteran, er selvsagt at årsavgiften senkes merkbart – men også at den presise kjørefølelsen er intakt uansett alder, fastslår han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil