SKORPION: Alexander Brevik fikk tak i en velholdt Ford Scorpio stasjonsvogn, merkets slagskip i 1993. I år har den fått status som veteranbil – med de økonomiske fordelene som medfølger.

Vi som får veteranfordeler:

De kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Hold ut med holken lenge nok, så får den verdifull veteranbil-status. Her er folka med bruksbiler som i år bikker 30 år.

Publisert Sist oppdatert

Kanskje du er Norges mest sorgløse bileier akkurat nå: Du som ratter en kjær bruksbil – som i år har nådd respektable 30 år – og dermed fått den fordømt etterlengtede veteranstatusen.

30-årsregelen

Veteranbil: Kjøretøy som blir 30 i 2023 (gjelder fra 1/1) eller eldre kjøretøy

Fra 1/7 2019: Avgiftsfritak (engangsavgiften) for 20 år gamle biler eller eldre

  • Statusen «veteranbil» gjelder likevel bare 30 år gamle biler eller eldre
  • Bare veteranbileiere nyter godt av lavere årsavgift
  • Antallet veteranbiler i Norge er over 200.000 og økende

Premien er lavere årsavgift, litt høyere puls:

Heftige 1993-modeller er som en tidsreise tilbake til en bekymringsfri, glad verden – med sofamyke seter, såpestykke-karosseri og digg dashbord med håndfaste hendler, brytere og spaker – fri for famling på kaotiske touch-screens som er fulle av fandenivoldsk fete fingermerker.

Gjennomsnittsbilen i Norge lever 19,2 år (kilde: Autoretur). En bil spekket med hele 30 år historie er uansett en sikker samtalestarter, som muligvis gir noen flere nye venner enn for eksempel en kliss ny elbil.

For hvert år som går, rykker stadig mer brukbare biler – og eierne deres – nærmere Skatteetatens 30 års-regel. Her er Motors utvalgte trio: Alexander Brevik, Kjell Terje Trones og Elisabeth Hammerstad:

NATURBARN: I 30 år har Elisabeth Hammerstad vært eneste eier av sin Volvo 240 – som i år blir veteranbil.

Hver bidige dag i 30 år har Elisabeth Hammerstad på Lillehammer vært eneste eier av en snasen 1993-modell Volvo 240 – som fortsatt står hjemme på tomta.

For 30 år siden så hun seg tilbake: Hun hadde slitt to stykk Volvo og nå trengte hun en ny, pålitelig bil – blant annet for å komme seg til og fra jobben på kjøkkenet ved Sykehuset Innlandet på Lillehammer, hvor hun også i dag jobber.

En bekjent, som hadde jobbet hos Volvo-forhandleren Malterud på Gjøvik, tipset om en staselig utstyrt Volvo 240 som skulle være et spesielt godt kjøp.

Vrak etter viltpåkjørsel

– Prisforlangende var 199.900, og jeg hadde faktisk vært flink å spare såpass, at jeg kunne handle den kontant.

På 30 år har de fine turene blitt mange, men for 10 år siden var hun så uheldig å kollidere med elg.

– Kostnaden på skaden overgikk bilens verdi, og forsikringsselskapet definerte Volvoen som vrak. Jeg valgte likevel å få satt den i stand igjen, for jeg innrømmer at jeg alltid har likt denne bilen spesielt godt.

Siden den omfattende reparasjonen har svensken knapt hatt behov for utskifting av slitasjedeler.

– Joda, Volvoen har sjel, men karakteren har selvsagt forandret seg siden den var ny. Det skulle bare mangle, og handler mest om at den må tåle sammenligning med stadig mer støysvake og teknisk avanserte nybiler, fulle av førerassistenter, og annet ditt og datt.

GODE VENNER: Lillehamringen Elisabeth Hammerstad har flere biler på lur ved siden av sin 30 år gamle Volvo 240. I midten en MGA roadster – og til høyre i garasjen en Volvo 850 hun har arvet fra faren.

På lur har Hammerstad også en Volvo 850 fra 1994 som hun har arvet fra faren, som kjøpte den ny.

– Her er jeg altså eier nummer to.

I tillegg skjøtter hun en engelsk MGA roadster, som sammen med hennes andre Volvo har fått husly i morens rommelige garasje, på Skreia på andre siden av Mjøsa.

– Ettersom mor ikke har førerkort, står de trygt, gliser Hammerstad spøkefullt.

DAGLIG DRIFT: Østfoldingen Alexander Brevik er glad i Ford fra 1990-tallet og har valgt seg toppmodellen Scorpio med ekstra bagasjeplass.

Alexander Brevik bor i Rakkestad, jobber som driftstekniker hos Østfold energi og har Fordferdelig bred erfaring med Ford-produkter.

På tunet står en 30 år gammel Ford Scorpio, som straks bikker 600.000 kjørte kilometer.

– Distansen låter selvsagt ekstrem, men føles nesten som en bagatell med denne bilen.

For noen år siden kom et av de største, internasjonale veteranbil-mediene, Petrolicious, til hjemtraktene hans og gjorde et filmportrett som ble vilt populært (les: sinnssykt mye avspilt og strømmet). Alt gikk knirkefritt selv om amerikanerne frekt og freidig kalte Østfold-veiene for «Swedish backroads». Se filmen her.

I 2018 kjøpte han den nevnte 1993-modell Ford Scorpio stasjonsvogn, rett og slett fordi behovet meldte seg for en ny bruksbil, etter at han solgte sin forrige Scorpio sedan.

INTERIØRREPORTASJE: Alexander Brevik i Rakkestad kjører Fords spydspiss Scorpio fra 30 år tilbake, og dermed har den status som veteranbil fra og med i år, 2023.

Scorpio hadde den tyngende, strabasiøse oppgaven å være Ford Europas spydspiss og toppmodell – på et urettferdig langt strekk i hele 14 år, fra 1985 til 1998. Estetisk og teknisk var den en bola versjon av den langt mer kjente og suksessrike Sierra, som Ford slapp løs på verden tre år tidligere, i 1982.

Likevel, for den som har teft, kan den litt uglesette, unnskyld: oversette Scorpio, være et skarpt, godt parti.

– Den har plass til alt og alle jeg trenger å ta med på tur, lover Brevik.

Litt snillere med den nå

Hva tenker han om Scorpio i 1993 kontra 2023?

– Den fortsatt er svært komfortabel, driftssikker og billig å vedlikeholde. 2,0 DOHC-motoren betyr knappe 0,65 liter per mil på blandet kjøring, ramser han opp.

Hittil har han pint den daglig, på helårsbasis.

– Den blir fortsatt min hverdagsbil, men skal skånes for dagene med dårligst vær og mest salt på veien. Jeg har skaffet en nyere Ford Focus som får ta de dagene og den støyten.

Avtar eller øker gløden for Scorpio?

– Entusiasmen er sterkere nå enn da jeg kjøpte den. Dette eksemplaret skal jeg ta vare på enda i mange år, lover Brevik.

SPA-BEHANDLING: Kjell Terje Trones i Trondheim har en Mazda MX-5 som nettopp har fylt 30 og fått status som veteranbil. Vinteren har vært en fin tid for å utbedre japaneren.

Kjell Terje Trones i Trondheim er pedagogisk leder i barnehage: Når han er ferdig med alvoret på jobb, er det hans tur til å leke – med en Mazda MX-5 som han har eid i en syvårsperiode.

– Du kan vel si at bilen er essensen av rundt 50 år med variert bilinteresse, ler han.

I mange året puslet han med luftkjølte Folkevogner og diverse motorsykler, og fant til slutt ut at MX-5 kunne være en god krysning.

– Jeg lette etter et eksemplar med benevnelsen «NA», altså første generasjon MX-5 med vippelykter. Skjulte frontlys som kan vippes opp når det er behov for dem, er viktig for meg som vokste opp med minner om slike sportsbiler på 1970- og 80-tallet.

Han beskriver Mazdaen som «et rullende prosjekt». En tidligere, lang karriere med ulike nevenyttige jobber, hjelper på mekke-ferdighetene. Han oppgraderer på vinteren, slik at han kan trille bekymringsløst avgårde hele sommeren.

LUFTETUR: Kjell Terje Trones mener Mazda MX-5 som 30-åring oppfyller behovene for lavterskel-ekskursjoner.

– Og taket på en slik farkost skal alltid være nede, uansett vær og temperatur, lekser han opp.

Ettersom Trones kjører den såpass mye sommerstid, betaler han vanlig forsikring.

– Fordelen med at den blir veteran, er selvsagt at årsavgiften senkes merkbart – men også at den presise kjørefølelsen er intakt uansett alder, fastslår han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil