Vi som møter våren i 911:
Nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Aldri før har så mange av oss realisert drømmen om Porsche 911. Her er folka som har tjuvstartet sesongen.
I april blir veiene plutselig fylt med 911-folk
Våren? Det er den rare tiden på året da en hel brølende bøling Porsche 911 slippes løs på veiene fra Lindesnes til Nordkapp – samtidig.
De utålmodige, våryre eierne har ventet i månedsvis på å få svi asfalt og spinne grus.
Over 4200 stykk 911 er offisielt registrert på norske skilter, noe som kanskje gjør den til Norges hyppigst realiserte jente- og guttedrøm, og Porsche Club Norge til en av landets merkbart største merkeklubber.
911 blir ofte omtalt i kjølige, nei – kjærlige – ordelag, som «den eneste helårsbilen blant sportsbiler». Likevel velger mange å vente med å lirke ut vidundrene til uti april.
Men vent: Barskingene Jan Vidar Ødegaard og Øyvind Kvinlog Brakstad ruller fryktløst ut sine eksemplarer av arten – mens store deler av Norge er utsatt for vintervær på overtid:
Hver gang Jan Vidar Ødegaard lufter sin 1969-modell Porsche 911 T, skjer det ting. Tyskeren med toliters motor har han holdt fast ved siden 2006.
Ødegaard har for lengst funnet ut at 911s fallende hekkparti – i retrostilistisk kombinasjon med krombelagt bagasjebrett – egner seg spesielt godt til skifrakt.
– Porsche Club Norge avdeling sør inviterte til «slalåmkjøring» på området til SkanTraf-senteret (skandinavisk trafikksenter, red.anm.) i Kristiansand, på en palmesøndag.
– Jeg misforstod med overlegg og møtte med slalåmski på bilen, ler han.
De legendariske plankene akter er av det østerrikske merket Kneissl, med Marker Rotamax-bindinger.
– Utstyret er identisk med det alpinstjernene Franz Klammer (1953-) og Ingemar Stenmark (1956-) kjørte med, skyter han inn.
Begge skikjendisene hadde mye av sin storhetstid på 1970-tallet.
– Skistativet er levert av «Classic carriers» og enkelt og greit montert i samme fester som motorrommets luftegitter. Løsningen har vist seg stødig og stabil.
1969 er året da Stuttgart-fabrikken moderniserte sin da seks år gamle 911 – ved å øke akselavstanden. Bakakselen ble dyttet noen centimenter bakover for å svare på kritikken om halsbrekkende retningsstabilitet ved brå manøvre.
«Rett ut sexy»
– Den er opprinnelig levert ny i Sverige og ble importert til Norge i 1996. Jeg kjøpte den fra en i Oslo-mann, erindrer Ødegaard.
Han slutter seg til det store flertallet som omtaler Porsches mest kjente silhuett som «ikonisk».
– Designen til de tidlige 911-ene er spesielt gjenkjennelig, også for dem som nøyer seg med å være bittelitt bilinteressert. Selv synes jeg linjen fra taket, og bakover langs bakskjermen, er rett ut sexy. Etter 17 års eierskap kan jeg også konstatere den er solid og driftssikker, fastslår mannen - som ellers hygger seg med å kjøre engelsk sportsbil.
Porschens eksteriørfarge – som var eksakt den Ødegaard jaktet etter i 2006 – var resultatet av forrige eiers omlakkering.
– Den var opprinnelig «Bahama yellow», og nå ønsker jeg nesten at den hadde beholdt den lakknyansen, sier han om sin «Sølvpilen».
I 1968 slapp Porsche racingmonsteret 908 svøpt i lakkfargen «silberpheil grau».
Ødegaard har selv en annen, betydelig mer omfangsrik sølvskatt på lur:
– Min Mercedes 600 er det største fra Mercedes, som jeg blant annet har brukt mye til bryllupskjøring. Nå vil jeg selge, men Porschen blir her, lover han.
Øyvind Kvinlog Brakstad i Sandnes i Rogaland ivrer etter å lirke sin tyske pasjon ut av garasjehulens vinterhi, men er nesten like snar med å lukke den inne igjen.
– Jeg nøt en fin kjøretur i hele går, på tørre veier og med opptil ti plussgrader – men våknet til fem centimeter snø i dag. Det er på ingen måte greit, rapporterer han.
Gulfoliert
Brakstad livslange, bilorienterte fritidsinteresse har manifestert seg i en lang rekke Porscher – og tyter stadig utover diverse flater, også i sosiale medier som på Porsche-fokuserte @mrbrakky på Instagram.
Han har fått helfoliert sin opprinnelig 2016-modell 911 GT3 i en knall gul, ublu nyanse – knapt med tanke på påske:
Porsches mest beryktede modellserie tåler uansett en stilsikker signalfarge.
– 911 er vel udiskutabelt den mest ikoniske sportsbilen der ute og tar jobben med å bære mye historie. Populariteten skyldes også at nær samtlige 911-er holder seg svært bra i pris, minner han om.
Blant sportsbilene han har hatt et samliv med, skiller 911 seg ut med klart høyest verdinivå over tid, og som han så langt har til gode å tape penger på.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
– At du likevel får de ulike variantene og årsmodellene i tilnærmet alle prisklasser, uten konkurrentenes verditap, gjør at 911 blir en oppnåelig hobby for veldig mange, argumenterer han.
Sosialt
Hvordan vil han beskrive spenningen ved sesongens første, ordentlige luftetur?
– Jo, det blir som med all sesongbasert hobby: at veiene blir tørre, temperaturen stiger, og man ruller bilen ut kan vel sammenlignes med den første langrennsturen i nypreppa løyper – eller mer vårlig: Når golfbanen endelig blir grønn.
Sommerhalvåret betyr uavbrutt, motorisert mingling:
– 911 er noe av det mest sosiale man kan holde på med. Jeg har fått nye bekjentskaper i Porsche-miljøet som jeg nok beholder livet ut, spår han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter