FIREHJULSSNEKKE: Jonny Myran er Subaru-bonde på gård i Nore og Uvdal kommune. Hans GL 1600 4WD har vært i familien siden den var ny.

Vi som tar vare på slektsbilen:

Biler som alltid har vært i familien, er de beste

I Norge går både bunader og biler i arv. Møt en slekt med sølje, unnskyld: Subaru, og en familie med Boble i blodet.

Publisert Sist oppdatert

Samtidig som prisene på nye ting stiger, får gamle greier stadig mer verdi.

Gjenbruk skjer for eksempel når neste generasjon kan bruke den gamle, fordømte ostehøvelen, den bøllete klamme bunaden eller den blidgjørende, tilårskomne bilen – som alternativ til å kaste alt brutalt i søpla.

Biler i arv

  • I hele Norge tar folk vare på biler som en del av familiehistorien
  • PÅ grunn av myndighetenes mangeårige vrakpant er eldre biler ofte skrotet
  • Biler som har gått i arv, oppnår gjerne høyere verdi når de skal selges som hobbybiler

Som bonus blir bilene vakrere enn da de var nye og får flere ømme blikk enn de yppigste ungdommene.

Heng på Motors utvalgte slektsforskere, nei: slektsbilbrukere Jonny Myran og Inger, Ivar og Tor Sigurd Skåre:

BOBLENDE: Tor Sigurd Skåre skjøtter bilarven fra foreldrene, og heldigvis er både mor, far og Boble fortsatt sprell levende. Bildet øverst viser far Ivar, mor Inger og sønn Tor Sigurd Skåre.

Tor Sigurd Skåre på Birkeland i Agder jobber hos 3B-fibreglass Norway som produserer forsterkninger til vindmølleblader.

– Historien om Folkevogna med registreringsnummer I-109 begynner i midten av sekstiåra, da min far, Ivar Skåre handlet sin første bil. Hensikten var ene og alene å reise og besøke sin store kjærlighet, Inger, som bodde noen mil unna, fyrer han av.

Paret giftet seg i 1968, og som nyutdannede lærere hadde de sitt pliktår i Tromsø. I 1970 flyttet de hjem igjen til Birkeland.

FAMILIEKLENODIUM: Inger og Ivar Skåre fikk være mere sammen i starten av kjæresteforholdet takket være kjøpet av Bobla. Nå steller sønnen Tor Sigurd pent med arvesølvet.

– Høsten i 1971 hentet min far mamma og nyfødte meg på sykehuset i Kristiansand, i denne Bobla.

Fram til 1976 holdt den koken som familiens eneste bil, da motoren skar seg – og tiden var inne for å bytte den ut.

– Pappa satte inn ny motor og kjørte den på en låve i Vegusdal.

Den ble stående tørt og fint i låvens tussmørke i om lag 20 år, før den ble taua hjem igjen til Birkeland for restaurering og lakkering. Våren 1996 var den fiks ferdig nyregistrert.

FAMILIEHISTORIE: Man kan tro «B»-en i Birkeland i Agder står for «Boble», når man teller antallet eksemplarer av arten på tun og veier. Merk skiltene! Over: Den nyinnkjøpte Bobla på Varoddbroen i 1968.

– Vi har hatt mange fine turer, helst rundt på Sørlandet og ikke minst Rally Tronåsen, på fylkesgrensa mellom Rogaland og Agder.

Skåre anbefaler også turen familien og Bobla gjorde til Lysebotn over fjellet.

– Nybilister viste respekt og hadde ingen hast med å smette forbi på smale veier.

På vei hjem oppsto motorstopp ved Rysstad.

– Vi måtte ta bussen hjem, og så tilbake igjen dagen etter. Da startet den umiddelbart. Den er uslitelig, oppsummerer Skåre.

SUBARU-RAKKER: Numedal-mannen Jonny Myran tar ekstra godt vare på Subaru GL 1600 4WD – farens tanter og onkler var de første eierne.

Jonny Myran er bonde på gård i Nore og Uvdal kommune – intenst idyllisk plassert mellom Kongsberg og Geilo.

Midt på tunet står en flunkende ny, nei: en nytelse av en Subaru GL 1600 4WD. 1978-modellen er sterk kandidat til statusen som en av landets aller eldste Subaruer, og er muligens også Norges første stasjonsvogn med firehjulstrekk.

Farens to tanter og to onkler var fire av en søskenflokk på åtte, som bodde i samme hus – hvor Myran selv har adresse nå – og brukte bilen fra den var ny i 1978 fram til tidlig 1990-tall.

Distansen på én kilometer ned til hovedveien inkluderte tøffe bakker, lumsk grus og krappe svinger.

– Tenk, før søsknene kjøpte den japanske firehjulstrekkeren, så de seg nødt til å parkere den forrige bilen i garasje nede ved hovedveien vinterstid.

FLERBRUK: Jonny Myran bruker Subaruen til tøffe tak, og har også interesser i retning av større, røsligere firehjulstrekkere.

Slekta brukte bilen mest til sjeldne byturer i retning Kongsberg og Drammen, og ellers på lokalvei i Nore i Numedal.

– Subaruen bærer preg av forsiktig bruk og har neppe vært veldig stappa med bagasje. Jeg tipper derimot den har fraktet mange kasser Solo og vørterøl, som jeg husker de snille tantene og onklene ofte serverte meg som liten. Snakk om gode barndomsminner, sukker Myran.

Bilen ble plukket ut hos forhandleren Næsco i Kongsberg.

– I sommer var jeg så heldig å få møte mekanikeren som klargjorde bilen den gangen i 1978, rapporterer han.

Det korte, høye karosseriet har likhetstrekk med kroppen til en fjellgeit:

– Bilen takler hindringer godt, og bakkeklaring og angrepsvinkel foran og bak er ganske imponerende til å være en liten stasjonsvogn.

Med «angrepsvinkel» mener Myran overhenget fra for- og bakhjul.

NATURLIG: Jonny Myran mener Subaru GL 1600 4WD tåler tidens tann bedre enn flere langt dyrere konkurrenter.

– Subaru er jo kjent for å være blant de aller beste firehjulstrekkerne. Og snu er likevel ikke enkelt. Da trengs en fotballbane, med mindre man kobler ut trekket, flirer han.

Litt knirking under kjøring kler det stramme utseende med røffe linjer.

– Panseret har kule detaljer med luftinntak og krom. Reservehjulet ligger på motoren, med jekk ved siden. Jeg får nesten Outback-vibber, skratter Myran.

NAF OG NYTTIG: Jonny Myran har gode erfaringer med slektas Subaru og spår bilen en driftssikker framtid.

Sittekomforten er bedre enn på kjøkkenstoler.

– Jeg har null problem med å legge ut på langtur på 20 mil.

Lydmessig er den best i hastigheter under opptil 70 km/t:

– Dekkdimensjonene trekker noe ned. 155 / 13 er smått på en bil.

Egenvekt på bilen er skarve 980 kilo, og dét på en stasjonsvogn med grei nyttelast.

– Brosjyra skryter av toppfart på 140 km/t. Det får bli en påstand, ler Myran.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?