SKJØNNHETEN OG DYRET: DS er flere ganger kåret til verdens vakreste – eller var det «mest spennende» – bildesign, og DS/ID klubb Norge satser høyt og feirer bilen og hverandre 435 meter over havet på Frognerseteren restaurant i Holmenkollen.
SKJØNNHETEN OG DYRET: DS er flere ganger kåret til verdens vakreste – eller var det «mest spennende» – bildesign, og DS/ID klubb Norge satser høyt og feirer bilen og hverandre 435 meter over havet på Frognerseteren restaurant i Holmenkollen.

Vi som deltar på DS-treff:

Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Ingen bil handler så til de grader om stil, stas og stolthet som DS. Mingle med folkene på hyperelegant DS-treff i Holmenkollåsen.

Publisert Sist oppdatert

Hvem i all verden inviterer til høyhælt biltreff på fasjonable Frognerseteren restaurant (435 m.o.h.) i Holmenkollen i Oslo?

Citroën DS

  • Bygget 1955–1975, hovedsakelig på fabrikken i gangavstand fra Eiffeltårnet i Paris
  • Mer enn 80.000 ordrer de første dagene og nærmere to års ventetid
  • Total produksjon rundt 1,46 millioner på 20 år
  • ID er den rimelige utgaven av DS, med enklere hydraulisk system
  • Klubbmedlemskap: dsid.no
  • Siden 2015 er DS skilt ut som eget bilmerke

Jo, den norske Citroën DS-klubben, vel.

C’est naturel: Mytiske DS er jo glamour på hjul. Helt siden oktoberdagen i 1955, da skapningen ble sluppet løs på oss, har alt fra presidenter og spradebasser til filmstjerner og festløver befolket de marshmallow-myke sofasetene.

På fransk uttales konsonant-kombinasjonen DS «déesse», som betyr «gudinne».

Fjæringssystemets hydraulikk finnes ellers bare på store fly, og ble en periode aller nådigst lisensiert av Citroën til Rolls-Royce – men bare for bakakslingen.

DS regnes da også som mer komfortabel, og med langt mer skulpturelt, kunstnerisk design. Den fortsatt radikale fasongen får også enhver nybil til å framstå pysete og puslete.

Se når Motor svinger innom DS-folkets høytflyvende Holmenkollen-treff – og få historiene til DS-gudinner som Dalia Schibsted og Kjersti Johanne Bergsaker:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ARMEN I KARMEN:</span> Kjersti Johanne Bergsaker var den fartsfylte sjåføren i kortesjen under den franske presidentens Norgesbesøk. I forbindelse med Citroën DS/ID klubbs Holmenkollen-treff, stiller hun med samme sorte DS som den gang.
ARMEN I KARMEN: Kjersti Johanne Bergsaker var den fartsfylte sjåføren i kortesjen under den franske presidentens Norgesbesøk. I forbindelse med Citroën DS/ID klubbs Holmenkollen-treff, stiller hun med samme sorte DS som den gang.

Kjersti Johanne Bergsaker sitter sirlig sommerpyntet på sigarbrunt skinn av sjelden kvalitet – og er godt synlig fra sidevinduet til sin pianosorte Citroën DS21 injection éléctronique Pallas fra 1970.

I 1984, for 38 år siden, fikk hun et uventet spesialoppdrag med samme bil.

Årsak? Frankrikes president François Mitterand og ektefellen Danièle skulle på statsbesøk i Norge.

Norske myndigheter strevde for å få tak i franske nok luksusbiler til en stilfull kortesje for presidentparet med fyldig følge. Ekstra vrient var kravet om at alle kjøretøy måtte være sorte.

Kjersti Johannes ektemann, og formelle eier av den staselige DS-en, Harald Bergsaker, fikk telefon om bilen kunne stille.

I hui og hast, søndagen før statsbesøket, sikkerhetsklarerte Den franske ambassade i Oslo bilen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PANSERKYSSER: </span>Kjersti Johanne Bergsaker fra Oslo kjører en Citroën DS som hun og mannen Harald Bergsaker har skjøttet siden de kjøpte den for 40 år siden. Tidligere var den stasbilen til den franske direktøren hos importøren Norsk Citroën.
PANSERKYSSER: Kjersti Johanne Bergsaker fra Oslo kjører en Citroën DS som hun og mannen Harald Bergsaker har skjøttet siden de kjøpte den for 40 år siden. Tidligere var den stasbilen til den franske direktøren hos importøren Norsk Citroën.

Harald selv skulle på forretningsreise, og Kjersti Johanne ble sjåføren som skulle skysse franskmennene mellom sightseeing-steder som Holmenkollen og Henie Onstad Kunstsenter.

– DS-en ble fylt til randen med parisiske pressekontakter, attachés de presse. De satt i baksetet og skrek i skrekkblandet fryd: «Mon dieu, mon dieu, herregud». Jeg liker å kjøre fort, rapporterer Kjersti Johanne.

Den franske presidentens pr-folk forgudet ellers bilvalget: Raske, sorte Citroëner har vært fast følge for franske presidenter i parader.

Forresten: Like før start på Fornebu, den gang fortsatt landets hovedflyplass før Gardermoen åpnet i 1998, sjekket en politimann bilen med et halvt øye, og utbrøt:

«Hadde det ikke vært for at du straks skal kjøre i den offisielle kortesjen, ville jeg avskiltet bilen på grunn av dårlige dekk».

– De dekkene var vel litt slitt, humrer Kjersti Johanne.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PUDDELPADDE:</span> DSens norske kjælenavn er «Padda», på grunn av de utstående padde- eller froske-øynene. Dalia Schibsted oppfordrer alle til å besøke Citroën DS-treff som dette i Holmenkollen, og tar selv med seg familien og storpudlene Amie og Bianca.
PUDDELPADDE: DSens norske kjælenavn er «Padda», på grunn av de utstående padde- eller froske-øynene. Dalia Schibsted oppfordrer alle til å besøke Citroën DS-treff som dette i Holmenkollen, og tar selv med seg familien og storpudlene Amie og Bianca.

Dalia Schibsted åpner sidedøren bak – og lar storpudlene Amie og Bianca bykse ut på asfaltdekket foran Frognerseteren restaurant i Holmenkollen.

Arne Lund, legendarisk Oslo-drosjesjåfør, selvlært DS-mekaniker og DS/ID-bærebjelke gjennom mange år, gikk nylig bort og er dypt savnet i klubben.

Sammen med mannen Henrik Schibsted har hun duvet av gårde de 37 kilometerne fra hjemstedet Nærsnes i Asker – gjennom usynlige skyer av sommerens tusenvis av insekter, forbi veikantens viltvoksende vakre kvaster med langstilket ugress, i stilsikker slalåmstil mellom E18s utallige Teslaer – og til slutt opp de bråbratte bakkene med Villa-Oslos mest glinsende takstein.

– Vi kaller pudlene våre for «de franske hundene», for de er jo like elegante som Citroënen, mener hun.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPPMØTE:</span> Citroën DS er helt i toppen blant bilhistoriens eksos-ikoner, og den norske klubben arrangerer jevnlige treff og annen moro.
OPPMØTE: Citroën DS er helt i toppen blant bilhistoriens eksos-ikoner, og den norske klubben arrangerer jevnlige treff og annen moro.

Bilen er en nokså sjelden 1966-modell DS 21 H Confort, hvor «H» hinter om den halvautomatiske girkassen, som ryktene sier er langt mørere enn det mer kranglete, seige, helautomatiske alternativet.

Citroën-vitere som deltar på DS-treffet vet selvsagt at den grå Citroënen er første årgang som ble utstyrt med en kraftigere 2,1-liters motor – og siste årgang med rødfarget hydraulikkolje. Grønngrønn LHM ble først introdusert i 1967, må vite.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MYKINGER: </span>Dalia Schibsted og puddelen Bianca liker spesielt DSens ekstravagant-myke kjøreopplevelse – en tilstand som har blitt sammenlignet med å sveve avgårde på et flygende teppe i et eventyr.
MYKINGER: Dalia Schibsted og puddelen Bianca liker spesielt DSens ekstravagant-myke kjøreopplevelse – en tilstand som har blitt sammenlignet med å sveve avgårde på et flygende teppe i et eventyr.

– DS’ myke seter og beroligende fjæring får Amie og Bianca til å slappe merkbart bedre av her enn i hverdagsbilen. Vi liker å ta med oss pudlene på hyggelige reiser for å se Norge og treffe kjente, flotte folk, jubler hun.

Paret Schibsted har flere ulike Citroën-modeller på tunet og i garasjer. Under en ferietur til Danmark for noen år siden fant mannen DS-en hos mytiske Retro Garage – og tok med seg den nær rustfrie bilen i bytte mot skarve 30.000 danske kroner.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LANGSTRAKT: </span>Citroën DS var Citroëns absolutte topp-produkt i 20 år inntil 1975, selv om stasjonsvognen – kalt Break – fortsatt ble bygget enda noen måneder som ambulanse. Her er et spesielt pent Break-eksemplar – på entusiasttreffet utenfor Frognerseteren restaurant i Holmenkollen.
LANGSTRAKT: Citroën DS var Citroëns absolutte topp-produkt i 20 år inntil 1975, selv om stasjonsvognen – kalt Break – fortsatt ble bygget enda noen måneder som ambulanse. Her er et spesielt pent Break-eksemplar – på entusiasttreffet utenfor Frognerseteren restaurant i Holmenkollen.

Bilens historikk viste seg å være enkel: Første og eneste tidligere eier var en nå avdød franskmann som hadde hatt bilen siden den var ny. Ideen om å kjøre til Frankrike og vise sønnen oppvekstens bil, trengte seg på.

Nevnte sønn bedrev fredelig hagearbeid da DS-en plutselig dukket opp på den andre siden av gjerdet. Vennlig gestikulering kompenserte for manglende, felles språkkunnskaper.

– Jeg blir glad over å se flere nye ansikter her i Holmenkollen. Vi som har vært medlemmer en stund, ser viktigheten av å ile til og ta vel imot dem – og gi råd og vink.

– I vårt sympatiske klubbmiljø er det alltid hjelp å få, lover Schibsted.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PÅ MOTEN: </span>Brita Hvidsten dukker opp med hvit svane, unnskyld: DS Break – og tidsriktig antrekk.
PÅ MOTEN: Brita Hvidsten dukker opp med hvit svane, unnskyld: DS Break – og tidsriktig antrekk.

Selv om DS’ futuristiske ytre snart er å regne som en antikvitet om man tar alderen i betrakting, får klubben stadig vekk tilfang av ferske medlemmer. Andre har hengt med nærmest helt siden Édith Piafs storhetstid, og atter andre – som visepresident Bjørn Vidar Lazar Braathen – kommer stadig med forslag til treff og andre påfunn som sveiser folk sammen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TREFF-GENERAL: </span>Eiendomsmegler Bjørn Vidar Lazar Braathen er primus bensin-motor for DS-klubbens treff i Holmenkollen.
TREFF-GENERAL: Eiendomsmegler Bjørn Vidar Lazar Braathen er primus bensin-motor for DS-klubbens treff i Holmenkollen.

Når sommerkvelden smulder hen, slurpes de siste skjeene med løksuppe. Utenfor Frognerseteren restaurant ruller Lazar Braathen fram en helt ny doning som får DS-deltakerne til å stusse.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ARVTAKER: </span>DS-klubben har lirket landets eneste DS9 opp til Holmenkollen, en skapning som det nyslåtte merket DS sier er deres toppmodell – og dermed en slags videreføring av DS-arven.
ARVTAKER: DS-klubben har lirket landets eneste DS9 opp til Holmenkollen, en skapning som det nyslåtte merket DS sier er deres toppmodell – og dermed en slags videreføring av DS-arven.

DS-medlemmene peker, mumler og diskuterer: En moderne bil lukeparkert blant de virkelige Gudinnene? Ja, her er toppmodellene til det ganske nye bilmerket DS, et navn som Stellantis (holdingsselskap for en rekke franske og italienske merker, foruten Opel) har skilt ut som egen luksusdivisjon.

Kan den nye formgivningen holde tritt med den originale DS-en? Vi lar det ligge til en annen dag. Nå skal medlemmene kjøre ned igjen fra Holmenkollen og sveve inn i nattemørkets E18.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre