SKJØNNHETEN OG DYRET: DS er flere ganger kåret til verdens vakreste – eller var det «mest spennende» – bildesign, og DS/ID klubb Norge satser høyt og feirer bilen og hverandre 435 meter over havet på Frognerseteren restaurant i Holmenkollen.Alle foto: KARL EIRIK HAUG
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Ingen bil handler så til de grader om stil, stas og stolthet som DS. Mingle med folkene på hyperelegant DS-treff i Holmenkollåsen.
Hvem i all verden inviterer til høyhælt biltreff på fasjonable Frognerseteren restaurant (435 m.o.h.) i Holmenkollen i Oslo?
Citroën DS
Bygget 1955–1975, hovedsakelig på fabrikken i gangavstand fra Eiffeltårnet i Paris
Mer enn 80.000 ordrer de første dagene og nærmere to års ventetid
Total produksjon rundt 1,46 millioner på 20 år
ID er den rimelige utgaven av DS, med enklere hydraulisk system
Klubbmedlemskap: dsid.no
Siden 2015 er DS skilt ut som eget bilmerke
Jo, den norske Citroën DS-klubben, vel.
C’est naturel: Mytiske DS er jo glamour på hjul. Helt siden oktoberdagen i 1955, da skapningen ble sluppet løs på oss, har alt fra presidenter og spradebasser til filmstjerner og festløver befolket de marshmallow-myke sofasetene.
På fransk uttales konsonant-kombinasjonen DS «déesse», som betyr «gudinne».
Fjæringssystemets hydraulikk finnes ellers bare på store fly, og ble en periode aller nådigst lisensiert av Citroën til Rolls-Royce – men bare for bakakslingen.
DS regnes da også som mer komfortabel, og med langt mer skulpturelt, kunstnerisk design. Den fortsatt radikale fasongen får også enhver nybil til å framstå pysete og puslete.
Se når Motor svinger innom DS-folkets høytflyvende Holmenkollen-treff – og få historiene til DS-gudinner som Dalia Schibsted og Kjersti Johanne Bergsaker:
Kjersti Johanne Bergsaker sitter sirlig sommerpyntet på sigarbrunt skinn av sjelden kvalitet – og er godt synlig fra sidevinduet til sin pianosorte Citroën DS21 injection éléctronique Pallas fra 1970.
I 1984, for 38 år siden, fikk hun et uventet spesialoppdrag med samme bil.
Årsak? Frankrikes president François Mitterand og ektefellen Danièle skulle på statsbesøk i Norge.
Norske myndigheter strevde for å få tak i franske nok luksusbiler til en stilfull kortesje for presidentparet med fyldig følge. Ekstra vrient var kravet om at alle kjøretøy måtte være sorte.
Kjersti Johannes ektemann, og formelle eier av den staselige DS-en, Harald Bergsaker, fikk telefon om bilen kunne stille.
I hui og hast, søndagen før statsbesøket, sikkerhetsklarerte Den franske ambassade i Oslo bilen.
Harald selv skulle på forretningsreise, og Kjersti Johanne ble sjåføren som skulle skysse franskmennene mellom sightseeing-steder som Holmenkollen og Henie Onstad Kunstsenter.
– DS-en ble fylt til randen med parisiske pressekontakter, attachés de presse. De satt i baksetet og skrek i skrekkblandet fryd: «Mon dieu, mon dieu, herregud». Jeg liker å kjøre fort, rapporterer Kjersti Johanne.
Den franske presidentens pr-folk forgudet ellers bilvalget: Raske, sorte Citroëner har vært fast følge for franske presidenter i parader.
Forresten: Like før start på Fornebu, den gang fortsatt landets hovedflyplass før Gardermoen åpnet i 1998, sjekket en politimann bilen med et halvt øye, og utbrøt:
«Hadde det ikke vært for at du straks skal kjøre i den offisielle kortesjen, ville jeg avskiltet bilen på grunn av dårlige dekk».
– De dekkene var vel litt slitt, humrer Kjersti Johanne.
Dalia Schibsted åpner sidedøren bak – og lar storpudlene Amie og Bianca bykse ut på asfaltdekket foran Frognerseteren restaurant i Holmenkollen.
Arne Lund, legendarisk Oslo-drosjesjåfør, selvlært DS-mekaniker og DS/ID-bærebjelke gjennom mange år, gikk nylig bort og er dypt savnet i klubben.
Sammen med mannen Henrik Schibsted har hun duvet av gårde de 37 kilometerne fra hjemstedet Nærsnes i Asker – gjennom usynlige skyer av sommerens tusenvis av insekter, forbi veikantens viltvoksende vakre kvaster med langstilket ugress, i stilsikker slalåmstil mellom E18s utallige Teslaer – og til slutt opp de bråbratte bakkene med Villa-Oslos mest glinsende takstein.
– Vi kaller pudlene våre for «de franske hundene», for de er jo like elegante som Citroënen, mener hun.
Bilen er en nokså sjelden 1966-modell DS 21 H Confort, hvor «H» hinter om den halvautomatiske girkassen, som ryktene sier er langt mørere enn det mer kranglete, seige, helautomatiske alternativet.
Citroën-vitere som deltar på DS-treffet vet selvsagt at den grå Citroënen er første årgang som ble utstyrt med en kraftigere 2,1-liters motor – og siste årgang med rødfarget hydraulikkolje. Grønngrønn LHM ble først introdusert i 1967, må vite.
– DS’ myke seter og beroligende fjæring får Amie og Bianca til å slappe merkbart bedre av her enn i hverdagsbilen. Vi liker å ta med oss pudlene på hyggelige reiser for å se Norge og treffe kjente, flotte folk, jubler hun.
Paret Schibsted har flere ulike Citroën-modeller på tunet og i garasjer. Under en ferietur til Danmark for noen år siden fant mannen DS-en hos mytiske Retro Garage – og tok med seg den nær rustfrie bilen i bytte mot skarve 30.000 danske kroner.
Bilens historikk viste seg å være enkel: Første og eneste tidligere eier var en nå avdød franskmann som hadde hatt bilen siden den var ny. Ideen om å kjøre til Frankrike og vise sønnen oppvekstens bil, trengte seg på.
Nevnte sønn bedrev fredelig hagearbeid da DS-en plutselig dukket opp på den andre siden av gjerdet. Vennlig gestikulering kompenserte for manglende, felles språkkunnskaper.
– Jeg blir glad over å se flere nye ansikter her i Holmenkollen. Vi som har vært medlemmer en stund, ser viktigheten av å ile til og ta vel imot dem – og gi råd og vink.
– I vårt sympatiske klubbmiljø er det alltid hjelp å få, lover Schibsted.
Selv om DS’ futuristiske ytre snart er å regne som en antikvitet om man tar alderen i betrakting, får klubben stadig vekk tilfang av ferske medlemmer. Andre har hengt med nærmest helt siden Édith Piafs storhetstid, og atter andre – som visepresident Bjørn Vidar Lazar Braathen – kommer stadig med forslag til treff og andre påfunn som sveiser folk sammen.
Når sommerkvelden smulder hen, slurpes de siste skjeene med løksuppe. Utenfor Frognerseteren restaurant ruller Lazar Braathen fram en helt ny doning som får DS-deltakerne til å stusse.
DS-medlemmene peker, mumler og diskuterer: En moderne bil lukeparkert blant de virkelige Gudinnene? Ja, her er toppmodellene til det ganske nye bilmerket DS, et navn som Stellantis (holdingsselskap for en rekke franske og italienske merker, foruten Opel) har skilt ut som egen luksusdivisjon.
Kan den nye formgivningen holde tritt med den originale DS-en? Vi lar det ligge til en annen dag. Nå skal medlemmene kjøre ned igjen fra Holmenkollen og sveve inn i nattemørkets E18.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: