FINSTAS: Monica kler seg i lyserosa Porsche Taycan for å komme i godt humør.

Vi som vil ha elbiler med sjarm:

– Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Nå er nordmenn lei grå elbiler. Møt fire sj-el-er som mener sjarm er vel så viktig som rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Rekkevidde? Det handler også om dette: Du kan komme LANGT med sjarm.

Kanskje nettopp derfor triller mange av landet grå elbiler kortere distanser enn forventet, fordi de mangler den viktige sjarmfaktoren?

Fire elbiler

  • Citroën ë-C4: Rekkevidde inntil 357 km
  • Fiat 500e: Rekkevidde inntil 320 km
  • Honda e: Rekkevidde Inntil 236 km
  • Porsche Taycan: Rekkevidde inntil 504 km

(alle WLTP)

Motor har pirket borti diverse nettfora og spurt: Hvorfor må biler være så kjedelige, bare fordi de er elbiler? Og ikke minst: Hvilke elbiler gir mest sjarm for penga?

Mange har hengt seg på – og her møter du Monica Tang med Porsche Taycan, Charlotte Bøe i Fiat 500e, Wiggo Andersen ombord sin Honda e – og samboerne Jan Sverre Tronsmoen og Elisabeth Ringvold med hver sin veldig franske Citroën:

TO MÅ MAN VÆRE: Samboerne Jan Sverre Tronsmoen og Elisabeth Ringvold tolket begrepet «bildeling» ved å kjøpe hver sin Citroën ë-C4.

De finstemte, samstemte samboerne Elisabeth Ringvold og Jan Sverre Tronsmoen i Spikkestad i Asker har mest sannsynligvis satt norsk verdensrekord i disiplinen Citroën-kos, ved å velge hver sin nye, nærmest kliss like, elektriske Citroën ë-C4.

Litt av forklaringen, men langt fra hele, er at Jan Sverre er innrøkt, unnskyld: marinert i en oppvekst med Citroën.

Merkets svar på sjarmtrollet Rolls-Royce, DS, er den han husker best.

– Jeg var åtte da bilen trillet inn i familiens eie og nøt livet i baksetet mange av de 430.000 kilometerne. Den var sølvgrå fra fabrikk og fikk nye skjermer og blå farge på midten av 1970-åra. Jeg overtok den på 1980-tallet og beholdt den noen år, forteller han.

UNGDOMSBILEN: Citroënist Jan Sverre Tronsmoen vokste opp i Citroën DS, regnet som verdens mest komfortable bil. Senere overtok han vidunderet og har siden vært merketrofast.

Jan Sverre har sannsynligvis Norges største samling Citroën-modellbiler og tilstøtende litteratur, og selvsagt kjøpte han nylig Citroëns elektriske bestselger, ë-C4.

Samboer Elisabeth Ringvold ble nær stupforelsket i skapningen da hun lånte Jan Sverres røde, og konkluderte med at hun måtte ha sin egen. Hvordan paret ser forskjell på hverandres åk? Hun valgte sort.

Elisabeth er farmasøyt i Drammen og Jan Sverre arbeider i Utdanningsforbundet Viken med kontor i Oslo. Han toger til jobb, men mener egen bil er nødvendig for spontane helgeutflukter.

I trafikken er Teslaene langt flere enn Citroën på strøm – foreløpig:

– Citroënen har langt deiligere rattfølelse, presis styring og flott servohjelp. Bilen har dessuten meget god bremsepedal med momentan bremseeffekt.

At dashbord-funksjonene er samlet i en mindre dominerende og prangende skjerm enn nevnte Tesla, sees som en fordel i Spikkestad:

– I tillegg har ë-C4 heldigvis fysiske brytere som er riktig plassert. Den har generelt mye utstyr for lite penger. Og ikke minst: Komfort, som er avgjørende for meg, som har kjørt Citroën hver dag i over førti år – og vært passasjer ti år, før den tid, oppsummerer Tronsmoen.

DOBBELGARASJE: Paret Jan Sverre Tronsmoen og Elisabeth Ringvold setter sjarm foran alt når det gjelder bilvalg, og unner hverandre hver sin Citroën ë-C4.

– Kunne folk bare forstå at rekkevidden holder finfint til deres bruk, tror jeg denne bilen hadde blitt en av de største suksessene til Citroën. Det handler også om å få folk inn i bilen, for da vil nok mange bli solgt, spår Tronsmoen.

TAKHØYDE: Da Charlotte Bøe skulle handle elbil, nektet hun å ta et fornuftig, grått valg.

Fiat 500-dyrker Charlotte Bøe, på Høybråten i Oslo, har fått den mektige tittelen implenteringskonsulent i selskapet Unit4.

Før Fiaten rattet hun en av de tidligste elbilene som solgte godt i Norge, Mitsubishi-baserte Peugeot iOn, Den svært begrensede rekkevidden ble et irritasjonsmoment:

– Jeg kjørte til Svinesund og måtte bruke to timer på lading hver vei. Da bestemte jeg meg for å kjøpe ny bil, sukker hun.

Hun så en annonse for nye Fiat 500e og blinket ut en variant i rosa nyanse med stofftak. Den oppfylte kriteriene hun hadde: god rekkevidde og kjørekomfort i et kompakt format.

– Det absolutt mest italienske ved bilen er arien bilen spiller i det du starter og raser av sted.

ÅPEN DAG: Charlotte Bøe i Oslo synes det er feil at en elbil bare skal være praktisk – den bør også være luftig.

Bøe mener italienerens neseparti, ja hele oppsynet, er noe av det mest sjarmerende ved hele pakka.

– Du ser jo tydelig at det er ett ansikt der, med både øyne og øyebryn. Og plassen for vesken, mellom midtkonsollen og instrumentpanelet, er genial.

Hun legger merke til at folk ser på bilen, og at den får i gang praten.

– Jeg lager et lite sirkus for å få plass til ting og har kanskje til tider vært litt overambisiøs. Samtidig er det viktig å ikke undervurdere bilen. Mye løses ved å åpne stofftaket, ler hun.

En dag skulle hun hjelpe broren med å hente et salongbord.

– Da vi så emballasjen, skjønte jeg fort at vi i det minste måtte starte med å ta bordet ut av den forbannede esken. Fremmede folk i parkeringshuset var både nysgjerrige og hjelpsomme.

SJELEFRENDER: Oslo-kvinnen Charlotte mener at italiensk kultur og elbilisme er en vellykket kombinasjon.

Bordet senket de ned gjennom taket:

– Det ble litt trangt for familiens lillebror, som måtte dele plassen bak sammen med bordet. Jeg hadde jo selvfølgelig med meg både baby i forsetet og barnevogna i bagasjen, innrømmer hun.

Og ellers?

– Jo, for å få med meg hunden min, må jeg heise ned bilburet gjennom det åpne taket, men det går. Barnevogna er ikke kjøpt for at den var praktisk til barnet, men fordi det var den eneste som gikk inn i bagasjerommet uten å måtte slå ned setene, og når jeg og samboer skal lengre turer, så kjører vi alltid to biler: jeg med baby, han med bikkjer og bagasje, skratter Bøe.

GARASJEPARTY: Monica Tang i Oslo valgte nyansen «frozen berry» da hun handlet Porsche Taycan.

Porsche-kusk Monica Tang har tittelen senior sales executive i firmaet Adminicontrol i Oslo.

– Tja, det betyr vel «selger» på godt norsk, ler hun.

Da pandemien satte en stopper for utenlandsferie, bestemte hun seg for å kjøpe seg en bil for å utforske Norge.

– Ifølge min bror, som er Porsche-entusiast, fantes bare ett elbil-alternativ, Taycan. Da jeg fikk se denne fargen på en utstillingsbil, ble livet mitt snudd opp ned. Det var kjærlighet ved første blikk, det føltes som om fargen var skapt for meg.

FJELLREVEN: Bilentusiast Monica Tang ønsket en Porsche Taycan i en farge som ikke forsvinner for mye i landskapet.

Tang bestilte tvert, fordi hun visste hun aldri ville bli fornøyd med en annen farge. Hun liker også bilens brede hekk, klassiske linjer og buede instrumentpanel – som skiller seg fra Tesla og andre merkers firkantede dataskjermer.

Hun får en del verbale reaksjoner på bilen:

– Det toppet seg den gangen en eldre fyr sa at jeg var heldig som hadde en mann som kjøpte en rosa Porsche-bil til meg. Det var vilt. Jeg ble så satt ut, at jeg ikke fikk svart. Jeg har jo ordnet dette smykket helt selv.

VISER FARGE: Porsche-eier Monica Tang liker Taycans myke linjer, som er lånt fra noen av de flotteste Porsche-klassikerne.

Taycan tjuvlåner linjer fra Porsche-klassikere:

– I tillegg til at mye av silhuetten er hentet fra det beste av Porsche-fortiden, synes jeg det er sjarmerende å tenke på at Taycan, som med andre Porsche-modeller, har uante konfigurasjonsmuligheter som gjør hver enkelt bil unik. Mitt eksemplar er et resultat av mine drømmer, engasjement og rene fornøyelse, sier Tang.

BLÅMANN: Wiggo Andersen valgte Hondas minste, fordi den har egenskapene til en dyr bil.

Wiggo Andersen på Sætre i Buskerud har blinket seg ut et leketøy som kjører som en stødig gokart, ser ut som en skapning fra en manga-tegneserie og føles mer komfortabel enn noen stor elbil.

Han sier han er typen som ikke ønsker seg en Tesla, fordi så mange andre har det.

– Jeg må ha noen eget. For meg er Tesla , i alle fall eksteriørmessig, en kopi av flere andre biler uten særpreg.

Honda e sto egentlig ikke en gang på listen over elbiler han vurderte:

- Men, som evig Honda-fan, var jeg så dum å prøvekjøre den. Og ble solgt.

INNELIV: Oslo-mannen Wiggo Andersen mener Honda e skiller seg ut blant elbiler ved retro, solid interiør.

Det mest sjarmerende med denne bilen er alle overraskelsene, mener han.

– Slike mindre kjøretøy er konstruert så billig som mulig, med rimelige løsninger og materialer. Hondaen er et hederlig unntak: Den er spekket med high-end-knotter, brytere og andre interiørdetaljer du ellers kun finner i dyre lukusbiler.

Det at tassen er en skikkelig teknobombe, kombinert med et skikkelig retrolook, høyner sjarmfaktoren for Andersen.

Et hjul plassert godt ut i hvert hjørne gjør den artig å kjøre:

– Det hjelper også med bakhjulstrekk og uavhengig MacPherson-oppheng på alle fire hjul, sier han med glød i røsten.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?