STASJONSRÆSER: Nils Erik Werenskiold synes BMW Z3 Coupé er så annerledes interessant at han har holdt fast ved sitt eksemplar i hele 12 år.

Vi som kjører BMWs «stygge andunge»:

– Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

På tampen av 1990-tallet slapp BMW sin kanskje mest omdiskuterte modell noensinne. Møt to råstolte Z3 Coupé-entusiaster som forsvarer raringen.

Publisert Sist oppdatert

Bare én type sportsbil har fått æren av å bli utskjelt både som en «tøffel», formløs gymsko», «klovnesko» og «varebil».

Bakgrunn for herligheten? I andre halvdel av 1990 slapp BMW det fabrikken ønsket skulle være et sofistikert svar på storsuksessen Mazda MX-5.

BMW Z3 Coupé

  • Fasongen er et ekko av 1940-årenes BMW 328 Mille Miglia
  • Toppversjonen Z3 M Coupé har samme 3,2 liters rekkeseksermotor som i M3
  • Solgt fra 1997 til 2001 i litt over 6000 enheter
  • Verdistigningen har vært kraftig – M-utgaver går for over en halv million

Den lille, åpne roadsteren Z3 viste seg å mangle noe av nerven til Mazdas nevnte kjøremaskin, og en og annen artigper scorte billige poeng ved å kalle Munchen-babyen en «frisørbil».

BMWs ingeniører gikk kjapt i gang med å mekke en hvassere Z3, nå med bare sekssylindrede motorer og fast tak.

Da selskapets ledelse fikk presentert forslaget, vendte de visstnok tommelen ned for den pussige framtoningen. Likevel sikret de kraftfulle, underholdende kjøreegenskapene at merket, etter litt internkrangel, satte det visuelle sjokket i produksjon.

Etter å ha levd et liv som mobbeobjekt har Z3 Coupé, og spesielt M-varianten, blitt et kultobjekt av dimensjoner.

Møt to nordmenn som sikret seg sine eksemplarer før prisene akselererte:

RASEDYR: Industridesigner Nils Erik Werenskiold kjører BMW Z3 Coupé fordi få andre ønsker å gjøre det samme.

Nils Erik Werenskiold, innbitt industridesigner i Inocean i Oslo, tegner skip av største sort på dagtid og kjører Z3 Coupé på rastløs kveldstid.

– Jeg kaller den en «stasjonsvogn-sportsbil», som jeg digger like mye i dag som for 12 år siden da jeg kjøpte den, sier han.

– Fasongen har vært omdiskutert siden den ble presentert i 1998 og fortsetter å forarge og fascinere.

FORMSPREK: Oslo-mannen Nils Erik Werenskiold har holdt ut med BMW Z3 Coupé i 12 år på grunn av rå ytelser og enda råere former.

Han studerte industri- og bildesign da BMW slapp skapningen, og han husker den skapte diskusjon blant studentene.

– De færreste likte det de så: De mente den var feilproporsjonert. Vi som digget den, var i klart mindretall.

BMW formga først Z3 som en ren cabriolet. Siden satte fabrikken på fast tak for å gjøre bilen stivere og bedre å kjøre, men uten den forventede, klassiske coupé-fasongen.

KLÅFINGRET: Z3 Coupé-advokat Nils Erik Werenskiold demonstrerer hvordan bilen er en av få, nyere modeller hvor sjåføren kan berøre bakhjulet fra førerplassen.

– Vi fikk en slags snodig sportsbilstasjonsvogn med kun to seter. Jeg kan for eksempel forstå de som sier at fronten ikke henger sammen med hekken, skratter Werenskiold.

Folk i BMW-miljøet ytrer gjerne at modellen er «fet, barsk, kul eller morsom».

– Andre ganger har jeg for eksempel opplevd å stå og vente på rødt lys, med vinduene nede – og hørt noen gutter i slutten av tenårene si til hverandre: «Fy faen, sjekk den jævla schtøgge BMW-n, der 'a».

MESTERMØTE: Når Nils Erik Werenskiold raster langs veien, møter han ofte entusiaster med veteranbiler som har helt andre fasonger enn sin BMW Z3 Coupé.

Werenskiold ser selv derimot skjønnheten i de brede hjulbuene bak, som han kaller «hofter», sidevinduenes store arealer og det lange panseret med en frekk bul i midten.

– Så gjør det ingenting at jeg så godt som aldri møter en lik en på veien. Det har bare skjedd fem ganger i løpet av 12 år. Cabrioletene ser man rett som det er, coupéene knapt noen gang.

Han misliker egentlig ingenting ved bilen:

– Det den har av skavanker, har jeg for lengst godtatt. Men innimellom skulle jeg ønske den kunne hatt bakseter – og bedre plass innvendig for meg, eller at jeg selv skulle vært fem cm lavere, flirer Werenskiold.

Fordelen ved at den er underkjent, og at det ble solgt få av den, gjør at den holder seg godt i pris.

– Nå har det vel egentlig ingenting å si, fordi jeg aldri skal selge den, lover han.

SPORTSSKO: Nils Christopher Hofgaard startet BMW-lidenskapen med bråsnar beundring for det kliss klassiske uttrykket og har reist videre med kultbilen Z3 M Coupé.

Som ung jypling digget Nils Christopher Hofgaard i Ski i Follo den klassiske fasongen til BMW 3-serie, produsert fra 1982 til 1994, og mente lenge den var svaret på alt.

Da han observerte Z3 første gang i en James Bond-film, hikstet han: «Hva i alle dager driver BMW med nå?».

– At den internasjonalt raskt ble kalt «clown shoe», stigmatiserte modellen, og mange hang seg på dette. Det hjalp selvsagt heller ikke at mange kalte den første åpne versjonen «frisørbil» og syntes de første utgavene var motorsvake, minner Hofgaard om, som til daglig er teknisk sjef i IT-firmaet Kilkaya.

SVINGSTANG: Nils Christopher Hofgaard er beryktet banekjører, i positiv forstand, med sin Z3 M Coupé.

Etter hvert vokste de sære linjene på BMW-disippelen.

– Og, siden jeg også er glad i brede Porsche-bakparter, liker jeg de brede bakendene til både Z3 M Coupe og Z3 M Roadster, gliser han.

Han sliter nå stadig oftere sin Z3 M Roadster på bane, fordi han er «skrudd sammen slik at kjøreglede sitter i ryggmargen».

– Her er faktisk Z3 veldig morsom. Den utvetydig lave, bakoverlente sittestillingen gjør at du virkelig føler at bilen må kuskes. Z3 gir tydelig tilsvar om du er uoppmerksom – jeg har selv snurret rundt flere ganger på bane med mine ulike Z3-er opp igjennom årene.

FARTSFANTOM: Nils Christopher Hofgaard får fart på Z3 M Coupé utenfor offentlig vei og viser publikum potensialet i kjøremaskinen.

Chassiset er regnet blant BMWs stiveste noensinne.

– Man hadde en bil hvor mange rett ut mislikte utseendet, men med rå ytelser i særklasse. Elsk/hat-faktoren kan knapt bli høyere, sukker han.

Coupé utviklet seg til å bli en kultbil.

– Stadig flere liker designet. Nå kommer folk bort og utbryter: «hadde glemt hvor kule disse egentlig er». Jeg blir aldri ensom med denne bilen.

Verdiøkningen for toppvariantene er bunnsolid.

– Men til min store glede gir Z3 med vanlige motoralternativer kjøreglede både på tur og bane. En entusiast kan fortsatt få tak i en bil til en relativt rimelig penge. Disse har stort sett har vært brukt som sommerbiler, og er nærmest rustfrie, tipser Hofgaard.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?