Vi som er innbitt merketrofaste:
Derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Nordmenn finner spenning i å kjøpe samme biltype år etter år: Møt en Range Rover-mann og en Volvo-kvinne.
Noen gærninger kjøper den samme forbaska type jakke, år etter år,
ja: tiår etter tiår. Samme blasse blåfarge, samme trange innerlomme, samme strikse
strikk i livet.
Enkelte bileiere er om mulig hakket staere: Når Motor.no
legger ut spørsmål i diverse entusiast-fora – om hvem som har holdt seg til
samme merke over lang tid – hagler svarene: En har hatt 15 stykk Opel på rad,
en annen 28 Ford, en tredje 32 Peugeot.
I en rastløs, rotløs tid, da folk blir stadig mindre merkelojale – er det tid for å feire dem står stødig i valgene sine:
Ta godt imot Volvo-dronning
Charlotte Dalen og Range Rover-røver Marius Mørch Larsen:
Marius Mørch Larsen, mektig medprogramleder i lyttersuksessen «Mil etter Mil - en podcast om bil», kan velge og vrake hvilke kjøretøy han skal prate om – og ikke minst kjøre.
Selv om han har tilgang til nær sagt hva pokker han vil, har han endt opp med å klamre seg til skinnrattet til en tilårskommen brite.
Han startet tidlig å kaste lange blikk etter Range Rovere, og den opprinnelige masterplanen var å skaffe en av de klassiske førsteutgavene.
Dyr moro
– Så ramlet jeg over det jeg mente var et spennende objekt, en L322 (tredje generasjon Range Rover bygget fra 2001 til 2012) med en 4.4i BMW-motor. En bunke med verkstedkvitteringer på tykkelse med en telefonkatalog fulgte med bilen, noe jeg tenkte var et godt tegn. Bunken var derimot bare en forsmak, for snart kom stadig flere utgifter. Likevel: I sum oppførte bilen seg helt fantastisk, selv om den drakk tettere enn noe svin.
Han forbannet seg over at eierskapet var like gøy som rådyrt,
og dermed langt fra noe han ville orke i lengden.
Leasing av en VW Golf hybrid skapte et akutt savn som førte til innkjøp av en Range Rover TDV8 – som er den kløktig oppgraderte utgaven.
– Jeg fikk nyte mer enn 25.000 problemfrie kilometer, før jeg solgte den for å kjøpe et eksemplar av den etterfølgende generasjonen. Etter knappe én uke fant jeg på å handle samme bil igjen, nå med digg, hvitt skinninteriør.
For to år siden fant Larsen ut at fem ulike versjoner av disse skapningene – over syv år – fikk være nok.
I egen liga
Han tok en kjapp sving innom en nyere, motorsterk BMW, men videresolgte, og kjøpte deretter sin sjette Range Rover usett på impuls – spontant døpt Den Røde Baron.
Etter at han fikk sendt den fra selger i Bodø, ble den et hett, humørfylt samtaleemne i en episode av «Mil etter mil», podkasten han styrer hver uke med makker Håkon Sæbø.
– Et greit eksemplar med denne motoren går gjerne for rundt 250.000 kroner og oppover. Du finner lite annet som tilbyr den miksen av personlighet og allsidighet – spesielt med tanke på at den som ny kanskje var listet til bortimot to millioner kroner.
Larsen eier nå også en første generasjon Range Rover, og er
imponert over at terreng-egenskapene allerede var solid på plass.
På og utenfor asfalten er Range Rover i en egen liga, forsikrer han.
– Du kan på det meste slepe 3500 kilo uten at du merker det, og den passer like godt i skogen som til fest.
Støtte fra Clarkson
Han kaller drivstofforbruket på bensinutgavene han hadde i starten for «helt komisk».
– Jeg fylte bensin hver tredje dag: Du må være amerikaner for å orke det. TDV8 diesel derimot er masse «grunt», uten å bruke mer enn en gromt motorisert diesel-BMW. Det er der jeg vil være. Og antagelig blir en stund.
Top Gear-guru Jeremy Clarkson har samme utgaven, bare i grønn.
– Og han er jo selverklært ujålete. så jålete kan dette umulig være. Han har jo for lengst erklært at Range Rover TDV8 er verdens beste bil, og da er vel det å regne som fasit, mener Larsen.
Charlotte Dalen, som er @charl889 på Instagram, vokste opp i Volvo 240 og senere i en 740.
– I åtteårsalderen ble jeg veldig fascinert av Volvo 740 – og dét er jeg fortsatt som 33-åring. Jeg liker Volvo 740s uforskammede legokloss-utseende, så den er nok den Göteborg-modellen som fortsatt står meg nærmest. Jeg har sikkert fått bortimot 20 seriøse spørsmål om å selge, men den blir med meg i grava, lover hun.
På åttende året ratter hun en hvit svane, unnskyld: en legokloss av en Volvo 740 GLE fra 1986 med kilometerteller som har bikket solide 528.000.
Hun har også befattet seg med skapninger som takløs 740 GLT – som forrige eier skar og sagde om til åpen bil – i fine kretser kalt «kabriolet».
Videre en 740 som opprinnelig ble solgt ny som taxi, et knippe slitere som siden har endt som løpsbiler, samt en trio av den nyere C70 – Volvos seneste forsøk på å selge sommerbiler for folk som liker at vinden river og sliter i hårfestet.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Ifølge Dalen er hver bidige dag med atter samme merke en
stor opplevelse:
– For meg blir Volvo aldri kjedelig. Nord Universitet – der jeg studerer for å bli trafikklærer og etterhvert tungbil-lærer – disponerer en rekke franske Peugeoter. De er selvsagt helt greie biler, men etter skoletid føles det alltid godt å sette seg i Volvoen igjen, ler hun.
Volvo: best til alt
Når det gjelder lastebil er hun også ufravikelig:
– Enkelt mener kanskje jeg banner i kirka, men jeg mener Volvo scorer høyest også på tungtransport. Ellers kjører jeg selvsagt merkene jeg måtte få tildelt.
Dalen oppgir «å dessverre» ha lagt lankene på rattene til noen andre merker, minst én Mercedes og én Skoda:
– Men de er ikke verdt å nevne, skyter hun inn.
Hun tar Volvo-interessen så langt hun kan, også ved å posere
i det hun kaller «typiske 1980-tallsklær» foran Volvoens frontparti, hvis
seneste oppgradering er såkalte «USA-hovedlys» – to små firkantede, innrammede
enheter, istedenfor ett glass-stykke. Hun er ingen fan av håndholdt selfie, men
bruker Nikon Z6 og selvutløser for å få resultatet hun ønsker.
– De aller beste Volvo-bildene tar jeg ofte om natten – med litt lek med lys og lang lukkertid, røper Dalen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til