RANGE-RØVER: I den populære podkasten «Mil etter mil – en podkast om bil» snakker medprogramleder Marius Mørch Larsen om de fleste merker: Privat ratter han tilårskomne Range Rovere.

Vi som er innbitt merketrofaste:

Derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Nordmenn finner spenning i å kjøpe samme biltype år etter år: Møt en Range Rover-mann og en Volvo-kvinne.

Publisert Sist oppdatert

Merkelojalitet

  • Villet vanetenking ved kjøp av en bestemt merkevare
  • Merkelojal: kunde som føler tilhørighet til merkefelleskap
  • Snakker opp merket overfor omverdenen
  • Avviser gjerne all kritikk av merket
  • Kjøper merket igjen for å få bekreftet egen identitet
  • Dyrker et liv i trygghet og stabilitet

Noen gærninger kjøper den samme forbaska type jakke, år etter år, ja: tiår etter tiår. Samme blasse blåfarge, samme trange innerlomme, samme strikse strikk i livet.

Enkelte bileiere er om mulig hakket staere: Når Motor.no legger ut spørsmål i diverse entusiast-fora – om hvem som har holdt seg til samme merke over lang tid – hagler svarene: En har hatt 15 stykk Opel på rad, en annen 28 Ford, en tredje 32 Peugeot.

I en rastløs, rotløs tid, da folk blir stadig mindre merkelojale – er det tid for å feire dem står stødig i valgene sine: 

Ta godt imot Volvo-dronning Charlotte Dalen og Range Rover-røver Marius Mørch Larsen:

RANGE-ROVER RAKKER: Marius Mørch Larsen er en av Norges mest bilinteresserte sjeler, og kan finne i glede i en mengde merker, men privat holder han seg til Range Rover..

Marius Mørch Larsen, mektig med­programleder i lyttersuksessen «Mil etter Mil - en podcast om bil», kan velge og vrake hvilke kjøretøy han skal prate om – og ikke minst kjøre.

Selv om han har tilgang til nær sagt hva pokker han vil, har han endt opp med å klamre seg til skinnrattet til en tilårskommen brite.

Han startet tidlig å kaste lange blikk etter Range Rovere, og den opprinnelige masterplanen var å skaffe en av de klassiske førsteutgavene.

Dyr moro

– Så ramlet jeg over det jeg mente var et spennende objekt, en L322 (tredje generasjon Range Rover bygget fra 2001 til 2012) med en 4.4i BMW-motor. En bunke med verkstedkvitteringer på tykkelse med en telefonkatalog fulgte med bilen, noe jeg tenkte var et godt tegn. Bunken var derimot bare en forsmak, for snart kom stadig flere utgifter. Likevel: I sum oppførte bilen seg helt fantastisk, selv om den drakk tettere enn noe svin.

RØDT PARTI: Marius Mørch Larsen liker Range Rovere når de er på sitt mest typiske: Her hans siste erobring – med en kledelig britisk, eksentrisk farge.

Han forbannet seg over at eierskapet var like gøy som rådyrt, og dermed langt fra noe han ville orke i lengden.

Leasing av en VW Golf hybrid skapte et akutt savn som førte til innkjøp av en Range Rover TDV8 – som er den kløktig oppgraderte utgaven.

– Jeg fikk nyte mer enn 25.000 problemfrie kilometer, før jeg solgte den for å kjøpe et eksemplar av den etter­følgende generasjonen. Etter knappe én uke fant jeg på å handle samme bil igjen, nå med digg, hvitt skinninteriør.

For to år siden fant Larsen ut at fem ulike versjoner av disse skapningene – over syv år – fikk være nok.

I egen liga

Han tok en kjapp sving innom en nyere, motorsterk BMW, men videresolgte, og kjøpte deretter sin sjette Range Rover usett på impuls – spontant døpt Den Røde Baron.

Etter at han fikk sendt den fra selger i Bodø, ble den et hett, humørfylt samtaleemne i en episode av «Mil etter mil», podkasten han styrer hver uke med makker Håkon Sæbø.

– Et greit eksemplar med denne motoren går gjerne for rundt 250.000 kroner og oppover. Du finner lite annet som tilbyr den miksen av personlighet og allsidighet – spesielt med tanke på at den som ny kanskje var listet til bortimot to millioner kroner.

BILDEBEVIS: Her er gliset til Marius Mørch Larsen og hans utkårede, for ti år siden, i 2013. Podkast-verten har eid en lang rekke Range Rovere, og dette er en av dem.

Larsen eier nå også en første generasjon Range Rover, og er imponert over at terreng-egenskapene allerede var solid på plass.

På og utenfor asfalten er Range Rover i en egen liga, forsikrer han. 

– Du kan på det meste slepe 3500 kilo uten at du merker det, og den passer like godt i skogen som til fest.

Støtte fra Clarkson

Han kaller drivstofforbruket på bensin­utgavene han hadde i starten for «helt komisk».

– Jeg fylte bensin hver tredje dag: Du må være amerikaner for å orke det. TDV8 diesel derimot er masse «grunt», uten å bruke mer enn en gromt motorisert diesel-BMW. Det er der jeg vil være. Og antagelig blir en stund.

Top Gear-guru Jeremy Clarkson har samme utgaven, bare i grønn.

– Og han er jo selverklært ujålete. så jålete kan dette umulig være. Han har jo for lengst erklært at Range Rover TDV8 er verdens beste bil, og da er vel det å regne som fasit, mener Larsen.

VOLVO FOR VOKSNE: Gjennomsnittsalderen på Volvo-kjøpere, da denne 740-en ble solgt ny, var skyhøy. Med sine 33 år mer enn halverer Volvo-entusiast Charlotte Dalen den rekorden.

Charlotte Dalen, som er @charl889 på Instagram, vokste opp i Volvo 240 og senere i en 740.

– I åtteårsalderen ble jeg veldig fascinert av Volvo 740 – og dét er jeg fortsatt som 33-åring. Jeg liker Volvo 740s uforskammede legokloss-utseende, så den er nok den Göteborg-modellen som fortsatt står meg nærmest. Jeg har sikkert fått bortimot 20 seriøse spørsmål om å selge, men den blir med meg i grava, lover hun.

På åttende året ratter hun en hvit svane, unnskyld: en legokloss av en Volvo 740 GLE fra 1986 med kilometerteller som har bikket solide 528.000. 

Hun har også befattet seg med skapninger som takløs 740 GLT – som forrige eier skar og sagde om til åpen bil – i fine kretser kalt «kabriolet». 

Videre en 740 som opprinnelig ble solgt ny som taxi, et knippe slitere som siden har endt som løpsbiler, samt en trio av den nyere C70 – Volvos seneste forsøk på å selge sommerbiler for folk som liker at vinden river og sliter i hårfestet.

Ifølge Dalen er hver bidige dag med atter samme merke en stor opplevelse:

– For meg blir Volvo aldri kjedelig. Nord Universitet – der jeg studerer for å bli trafikklærer og etterhvert tungbil-lærer – disponerer en rekke franske Peugeoter. De er selvsagt helt greie biler, men etter skoletid føles det alltid godt å sette seg i Volvoen igjen, ler hun.

Volvo: best til alt

Når det gjelder lastebil er hun også ufravikelig:

– Enkelt mener kanskje jeg banner i kirka, men jeg mener Volvo scorer høyest også på tungtransport. Ellers kjører jeg selvsagt merkene jeg måtte få tildelt.

Dalen oppgir «å dessverre» ha lagt lankene på rattene til noen andre merker, minst én Mercedes og én Skoda:

– Men de er ikke verdt å nevne, skyter hun inn.

PANSERPUS: Charlotte dalen er langt fra alene om å kjæle med Volvo: De enkelte modellene har stor fanskare over hele Norge mange tiår etter at de ble solgt nye.

Hun tar Volvo-interessen så langt hun kan, også ved å posere i det hun kaller «typiske 1980-tallsklær» foran Volvoens frontparti, hvis seneste oppgradering er såkalte «USA-hovedlys» – to små firkantede, innrammede enheter, istedenfor ett glass-stykke. Hun er ingen fan av håndholdt selfie, men bruker Nikon Z6 og selvutløser for å få resultatet hun ønsker.

– De aller beste Volvo-bildene tar jeg ofte om natten – med litt lek med lys og lang lukkertid, røper Dalen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til