WANKEL-VETTUG: Thomas Askestad har hatt flere Mazdaer med Wankel-teknikk og aldri opplevd vanskeligheter. Fordommer mot den tyske annerledes-motoren blir dermed gjort til skamme.Foto: PRIVAT
Vi som er godt vant med Wankel:
Har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
For straks 60 år siden slapp NSU sin Wankel-motor løs på oss. Møt to evangelister, unnskyld: Wankelister, som fortsatt tror på en framtid.
Mens stempelmotoren svetter opp og ned som i et treningsstudio
fra helvete, roterer Wankel-motoren rundt og rundt i en slags evig harmoni.
Wankel-motoren
Patent fra 1929, oppfunnet av Felix Wankel
Bensinmotor med trekantet rotor i lukket kapsel
Kun to bevegelige deler gir minimalt vedlikehold
Begrensede bevegelser gir minimale vibrasjoner
Felix Wankel (1902-1988), selveste oppfinneren av rotasjonsmotoren,
fikk selv aldri rotet seg til å ta lappen (ifølge leksikonet Encyclopedia
Britannica) men røsket likevel opp i mer vanetenkning enn de fleste.
Patentet, som erstatter firetaktsprinsippet (innsug, forbrenning,
kompresjon og eksos) i én eneste, elegant rotasjon, fant venner i tre
bilprodusenter: NSU var først, etterfulgt av Citroën med modellene M35 og GS
Birotor. Mazda kom tett etter, og har vært mest utholdende inntil merket nylig
sluttet med moroa.
I mange år har vi hørt om minussidene ved Wankel, og her håndplukker
Motor derfor to Wankel-entusiaster: Møt Mazda RX3 Coupé-rytter Thomas Askestad
og NSU RO80-ratter Erik Ivan Kimsås:
Gjennom 12 år har Erik Ivan Kimsås i Sandnes i Rogaland, pipefitter
for Aker Solutions, brukt tonnevis med fritid på å vedlikeholde, beundre og
kjøre sin sjeldne NSU RO80.
Bare 36 stykk RO80 ble solgt i Norge. Fra produksjonsstart i
1967 til slutten i 1977 tøt NSU ut 37.398 eksemplarer fra fabrikken i
Neckarsulm i Tyskland, hvorav knappe 300 fortsatt skal være på veien.
I 1970 måtte nordmenn betale kr 37.600 for en Audi 100, og
en RO80 var priset omlag kr 27.000 kr høyere.
Kimsås’ eksemplar er en 1975-modell som bare hadde gått 17.076
km da han kjøpte den i 2012. Nå har den bikket 58.000.
– Den var demobil hos en VW-Audi forhandler i Tyskland, som siden
lagret bilen som pynt i over 30 år, før jeg fikk kjøpe den.
Enkelte overser de smekre linjene, som ble kåret til Car of
the Year i 1968, og slipper heller løs en flom av fordommer mot
Wankel-konstruksjonen.
Kimsås nekter å være med på klagekoret:
– Motoren er rask, annerledes og produserer kul lyd,
samtidig som den er stillegående. Følger jeg anbefalingene for rutinemessig
vedlikehold, vil jeg fortsatt ha en genuin originalbil i mange år.
Tvil om motorkvaliteten bunner i tetningsproblemer i de
såkalte Apex-pakningene på rotoren, som tilsvarer stempelfjærer på en vanlig
motor.
– Utfordringen gjelder bare de tre første
årgangene og ble løst i 1970, da NSU fikk laget pakningene i materialet ferrotic.
Det dårlige ryktet hadde likevel satt seg, høyst ufortjent, mener Kimsås.
Skepsis blant uinnvidde og et prangende prisnivå strupte
salget. Samtidig solgte mange konkurrerende luksusbiler med konvensjonelle
motorer knapt bedre, og noen ganger langt mindre.
– NSU hadde aldri mål om å bli storprodusent, i
motsetning til posisjonen i motorsykkelmarkedet. Derimot satset selskapet på
salg av lisenser: Retten til produksjon av den nyskapende Wankel-motoren var
tenkt som en innbringende inntektskilde.
I et forsøk på å skape tillit ga NSU markedets beste
garantier.
– Garantien ble titt og ofte misbrukt. Rett før
utløp meldte mange om havari og fikk kostnadsfritt bytte til ny motor. VW-Audis
verksteder hadde begrenset Wankel-kunnskap og motorbytte ble akseptert på biler
med irrelevante feil.
Byttekulturen ble kostbar og fyrte opp under Wankel-motorens
ondsinnede omdømme.
Nå er RO80 forlengs kultbilenes kultbil, og Kimsås holder vidunderet
på veien kun ved vanlig vedlikehold og etterfylling av olje.
– Den har ingen problemer med 15 timer på Autobahn
i høy marsjfart.
Det årvisse, internasjonale NSU- treffet i Tyskland arrangeres
av en rekke NSU-klubber i samarbeid med AUDI Tradition, som i dag sitter på
rettighetene til varemerket.
– Da kjører medlemmer av NSU Club Norway på tyske
motorveier i nærmere 200 km/t, selvsagt uten trøbbel, konstaterer Kimsås.
Thomas Askestad fra Aukra kjører kanskje Møre og Romsdals
mest sjokk-sjeldne bil.
For noen år siden fant han et vrient vrak, men likefullt en
fortsatt vanvittig vakker Mazda RX-3 Coupé, som sto stusslig stuet vekk på en
låve.
- Jeg visste ikke hva som ventet meg da jeg hentet hjem
bilen.
Askestad håpet han kunne fikse den innen to til tre måneder,
og i verste fall få den ferdig til sommeren.
– Men, nei.
Det seige prosjektet tok meg over seks år. Jeg har aldri brukt så mye tid på en
ting, ler han.
Hver minste detalj ved Mazdaen er reparert, satt i stand
eller utskiftet. Selve Wankel-motoren ble overhalt og slitedelene skiftet. Med
kyndig hjelp ble øvrige motordeler glassblåst og pulverlakkert.
– Jeg er
heldig som har det jeg mener er Norges beste Wankel-mekaniker rett i nærheten,
på hjemstedet mitt Aukra, sier han takknemlig.
Facebook-siden Oterhals Mek., som omhandler restaurerings-prosjektet,
teller så langt over 6500 bildebevis.
Mazdaen er i utgangspunktet en ekte RX-3, og ingen ombygd
818, som var den langt mer vanlige stempelmotor-utgaven.
– Bilen har
også en godt dokumentert historie, med mange fotografier helt tilbake til
1970-tallet.
Ved å berette om Mazdaen på nett har Askestad skapt fyr og
flamme. Plutselig fikk han kontakt med flere av bilens tidligere eiere, helt
fra 1970-årene til 2000-tallet.
– Flere trodde
skjønnheten for lengst var skrotet og ble sjeleglade over å se den igjen,
rapporterer han.
Tilfeldige, men bilkyndige folk blir både oppstilte og
nysgjerrige ved synet, noe som gjenspeiler hvor sjeldne Wankel-biler er.
– RO80 provoserer fram humoristiske kommentarer, som at
«motorene går i stykker med en gang». Men jeg har hatt tre pålitelige
Wankel-kjøretøy. Dette er fantastiske biler, lover han.
Interessen for Wankel-Mazda ble tent for 12 år siden, da han
kjøpte en tredje generasjon Mazda RX7.
Etter noen år byttet han til en andre generasjon RX7, før denne, RX3 Coupé, i 2016.
Hvorfor akkurat Mazda lenge hadde suksess med Wankel, aner
han ikke:
— Planen er å beholde min RX3 så lenge jeg lever. Fortsatt
får jeg tak i det meste av slitedeler til motor og annet, sier han fornøyd.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: