WANKEL-VETTUG: Thomas Askestad har hatt flere Mazdaer med Wankel-teknikk og aldri opplevd vanskeligheter. Fordommer mot den tyske annerledes-motoren blir dermed gjort til skamme.

Vi som er godt vant med Wankel:

Har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

For straks 60 år siden slapp NSU sin Wankel-motor løs på oss. Møt to evangelister, unnskyld: Wankelister, som fortsatt tror på en framtid.

Publisert Sist oppdatert

Mens stempelmotoren svetter opp og ned som i et treningsstudio fra helvete, roterer Wankel-motoren rundt og rundt i en slags evig harmoni.

Wankel-motoren

  • Patent fra 1929, oppfunnet av Felix Wankel
  • Bensinmotor med trekantet rotor i lukket kapsel
  • Kun to bevegelige deler gir minimalt vedlikehold
  • Begrensede bevegelser gir minimale vibrasjoner

Felix Wankel (1902-1988), selveste oppfinneren av rotasjonsmotoren, fikk selv aldri rotet seg til å ta lappen (ifølge leksikonet Encyclopedia Britannica) men røsket likevel opp i mer vanetenkning enn de fleste.

Patentet, som erstatter firetakts­prinsippet (innsug, forbrenning, kompresjon og eksos) i én eneste, elegant rotasjon, fant venner i tre bilprodusenter: NSU var først, etterfulgt av Citroën med modellene M35 og GS Birotor. Mazda kom tett etter, og har vært mest utholdende inntil merket nylig sluttet med moroa.

I mange år har vi hørt om minussidene ved Wankel, og her håndplukker Motor derfor to Wankel-entusiaster: Møt Mazda RX3 Coupé-rytter Thomas Askestad og NSU RO80-ratter Erik Ivan Kimsås:

GARASJETID: Wankel-oppsnakker Erik Ivan Kimsås har nettopp satt inn sin sjeldne NSU RO80 for vinteren, men tar av trekket til glede for Motors lesere.

Gjennom 12 år har Erik Ivan Kimsås i Sandnes i Rogaland, pipefitter for Aker Solutions, brukt tonnevis med fritid på å vedlikeholde, beundre og kjøre sin sjeldne NSU RO80.

Bare 36 stykk RO80 ble solgt i Norge. Fra produksjonsstart i 1967 til slutten i 1977 tøt NSU ut 37.398 eksemplarer fra fabrikken i Neckarsulm i Tyskland, hvorav knappe 300 fortsatt skal være på veien.

I 1970 måtte nordmenn betale kr 37.600 for en Audi 100, og en RO80 var priset omlag kr 27.000 kr høyere.

Kimsås’ eksemplar er en 1975-modell som bare hadde gått 17.076 km da han kjøpte den i 2012. Nå har den bikket 58.000.

WANKEL-VENNSKAP: Speyer Tekniske Museum i Tyskland huser en større NSU-utstilling som skjøttes av Heinz Herz (til venstre). – Han er tidligere fabrikkjører for NSU, og sønn av Wilhelm Herz, som også kjørte NSU-løp og var direktør på Hockenheim-banen, forteller Erik Ivan Kimsås. – Herz synes nordmenns NSU-interesse er fantastisk, og vi har pleiet et mangeårig vennskap.

– Den var demobil hos en VW-Audi forhandler i Tyskland, som siden lagret bilen som pynt i over 30 år, før jeg fikk kjøpe den.

Enkelte overser de smekre linjene, som ble kåret til Car of the Year i 1968, og slipper heller løs en flom av fordommer mot Wankel-konstruksjonen.

Kimsås nekter å være med på klagekoret:

– Motoren er rask, annerledes og produserer kul lyd, samtidig som den er stillegående. Følger jeg anbefalingene for rutinemessig vedlikehold, vil jeg fortsatt ha en genuin originalbil i mange år.

Tvil om motorkvaliteten bunner i tetningsproblemer i de såkalte Apex-pakningene på rotoren, som tilsvarer stempelfjærer på en vanlig motor.

– Utfordringen gjelder bare de tre første årgangene og ble løst i 1970, da NSU fikk laget pakningene i materialet ferrotic. Det dårlige ryktet hadde likevel satt seg, høyst ufortjent, mener Kimsås.

TREFFSIKKER: Erik Ivan Kimsås (til venstre) og den tidligere NSU-forhandleren Helmut Vetter – som tidligere eide Kimsås' NSU RO80.

Skepsis blant uinnvidde og et prangende prisnivå strupte salget. Samtidig solgte mange konkurrerende luksusbiler med konvensjonelle motorer knapt bedre, og noen ganger langt mindre.

– NSU hadde aldri mål om å bli storprodusent, i motsetning til posisjonen i motorsykkelmarkedet. Derimot satset selskapet på salg av lisenser: Retten til produksjon av den nyskapende Wankel-motoren var tenkt som en innbringende inntektskilde.

I et forsøk på å skape tillit ga NSU markedets beste garantier.

– Garantien ble titt og ofte misbrukt. Rett før utløp meldte mange om havari og fikk kostnadsfritt bytte til ny motor. VW-Audis verksteder hadde begrenset Wankel-kunnskap og motorbytte ble akseptert på biler med irrelevante feil.

FØRSTE DAG: Erik Ivan Kimsås hentet sin NSU RO80 for mange år siden i Tyskland. 1975-utgaven er en visuell og teknisk oppdatering av modellen som kom allerede i 1967.

Byttekulturen ble kostbar og fyrte opp under Wankel-motorens ondsinnede omdømme.

Nå er RO80 forlengs kultbilenes kultbil, og Kimsås holder vidunderet på veien kun ved vanlig vedlikehold og etterfylling av olje.

– Den har ingen problemer med 15 timer på Autobahn i høy marsjfart.

Det årvisse, internasjonale NSU- treffet i Tyskland arrangeres av en rekke NSU-klubber i samarbeid med AUDI Tradition, som i dag sitter på rettighetene til varemerket.

– Da kjører medlemmer av NSU Club Norway på tyske motorveier i nærmere 200 km/t, selvsagt uten trøbbel, konstaterer Kimsås.

WANKEL-RACER: Mazda RX3 Coupé-eier Thomas Askestad har lagt ned seks års arbeid i få japaneren til å skinne. Etter at han fant den som vrak på en låve, har alle bilens detaljer fått nødvendig kjærlighet.

Thomas Askestad fra Aukra kjører kanskje Møre og Romsdals mest sjokk-sjeldne bil.

For noen år siden fant han et vrient vrak, men likefullt en fortsatt vanvittig vakker Mazda RX-3 Coupé, som sto stusslig stuet vekk på en låve.

- Jeg visste ikke hva som ventet meg da jeg hentet hjem bilen.

Askestad håpet han kunne fikse den innen to til tre måneder, og i verste fall få den ferdig til sommeren.

– Men, nei. Det seige prosjektet tok meg over seks år. Jeg har aldri brukt så mye tid på en ting, ler han.

Hver minste detalj ved Mazdaen er reparert, satt i stand eller utskiftet. Selve Wankel-motoren ble overhalt og slitedelene skiftet. Med kyndig hjelp ble øvrige motordeler glassblåst og pulverlakkert.

VINNER-WANKEL: I sommer deltok Thomas Askestad på Mazda-treff i Norsjø ferieland i Telemark, og tok med seg minst to pokaler hjem.

– Jeg er heldig som har det jeg mener er Norges beste Wankel-mekaniker rett i nærheten, på hjemstedet mitt Aukra, sier han takknemlig.

Facebook-siden Oterhals Mek., som omhandler restaurerings-prosjektet, teller så langt over 6500 bildebevis.

Mazdaen er i utgangspunktet en ekte RX-3, og ingen ombygd 818, som var den langt mer vanlige stempelmotor-utgaven.

– Bilen har også en godt dokumentert historie, med mange fotografier helt tilbake til 1970-tallet.

WANKEL I SOLNEDGANG: I Møre og Romsdal blir Mazda med Wankel-motor enda litt tøffere enn på brosjyrebildene fra 1970-tallet.

Ved å berette om Mazdaen på nett har Askestad skapt fyr og flamme. Plutselig fikk han kontakt med flere av bilens tidligere eiere, helt fra 1970-årene til 2000-tallet.

– Flere trodde skjønnheten for lengst var skrotet og ble sjeleglade over å se den igjen, rapporterer han.

Tilfeldige, men bilkyndige folk blir både oppstilte og nysgjerrige ved synet, noe som gjenspeiler hvor sjeldne Wankel-biler er.

– RO80 provoserer fram humoristiske kommentarer, som at «motorene går i stykker med en gang». Men jeg har hatt tre pålitelige Wankel-kjøretøy. Dette er fantastiske biler, lover han.

MAGISK MAZDA: Thomas Askestad i Møre og Romsdal har solid erfaring med å kjøre Mazda-modeller med den spesielle Wankel-teknikken. Han tror negativitet rundt de tyske motorene bunner i manglende førstehåndskunnskap.

Interessen for Wankel-Mazda ble tent for 12 år siden, da han kjøpte en tredje generasjon Mazda RX7.

Etter noen år byttet han til en andre generasjon RX7, før denne, RX3 Coupé, i 2016.

Hvorfor akkurat Mazda lenge hadde suksess med Wankel, aner han ikke:

— Planen er å beholde min RX3 så lenge jeg lever. Fortsatt får jeg tak i det meste av slitedeler til motor og annet, sier han fornøyd.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste