
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Din nye bil blir trist som en gråstein parkert ved siden av 1950-tallets fargeglade kjøretøy. Møt to husholdninger som dyrker «mid-century»-stil i stua og på sommerveiene.
Ut med gretne gamliser. Inn med yppig ungdom. 1950-tallet var første gang i verdenshistorien mennesker under 30 fikk diktere alt fra moter til musikk, via bil-estetikk.
1950-tallet kalles «tiåret som aldri dør» – med bilene som aldri stopper (de stopper i hvert fall ikke å begeistre).
For å delta på femtitallsfesten trenger du bare Brylcreem i håret – alternativt smørefett fra bilgarasjen – oppkneppet Hawaii-skjorte, rockabilly skinnjakke, jeans med oppbrettet nederkant, traktorsko – og gjerne en fet bil med halefinner og former rappet fra romfarts-estetikk.
Nå slipper entusiaster over hele landets løs 1950-tallets gull på sommerveiene. Heng på familien Nybru og paret Marius Heggstad og Anne Sollid Heggstad:

Marius Heggstad og Anne Sollid Heggstad (#annesretro på instagram) pynter oppkjørselen i Oslo med en tofarget Sunbeam Rapier fra 1958. Nå på formiddagen er hun på jobb og han tilfeldigvis hjemme, og han får derfor ordet:
– Interessen for 1950- og 60-tallet har jeg fra oppveksten.
Faren, Dag S. Heggstad (1929–2020), var arkitekt og tegnet drømmehuset sitt for familiens ve og vel, med mange tidstypiske detaljer.

– Stilen gir meg, også når jeg støter på den andre steder, minner om en knakende god, lykkelig barndom, sukker han, og legger til at faren var Oslos byarkitekt og tegnet signaturbygg som Jar Kirke og Nordmarkskapellet – og ellers flere skoler.
Interessen for 1950- og 60-tallet stikker dypt og gjennomsyrer parets klær, møbler og biler.
– Gjett om jeg ble glad da jeg fikk lov å overta denne Sunbeam Rapier'en – som mors fetter kjøpte ny i 1958.
I årevis hadde fetteren brukt den britiske bilen til både rally og daglig transport. Heggstad beskriver seg selv som «mer enn middels opptatt av bilsport fra denne tiden», og husholdningen har i tillegg to engelske MGB GT og en MGB som likeledes er rigget for historisk racing.
– Det var kona som kjøpte MGB GT-en til meg – hun har lagt sin elsk på vår Sunbeam, ler Heggstad.

Huset som ruver bakom, er bygd i samme tiår som bilen – nærmere bestemt 1950 blank.
Inne i boligen snubler vi oss gjennom snasne småmøbler i tresorten teak, Majestic-lamper, diner-møbler på kjøkkenet, kjøkkenmaskinen Electrolux Assistent, Snapphane smørbrødgrill og Starburst lamper og veggklokker. Smegs retro hvitvare-serie er godt representert, og den moderne oppvaskmaskinen er skjult bak panel i 1950-talls stil.

– Vi blir glade bare av formene og fargene, forsikrer han, og forteller at ettersom kona har en sterk hang til tidsriktige klær, prøver han å henge med:
– Det er vakkert, feminint og veldig kult. For å matche, må jo jeg også tenke over hva jeg har på meg: Tweed, cordfløyel, eller olabukser med oppbrett. Er det klassisk, går det aldri av moten, fastslår Heggstad

Stian Nybru er fotograf hos Norsk Folkemuseum på Bygdøy med ukuelig interesse for objekter med stil og historie. På instagram-kontoen @acedynamite presenterer han seg også som «doghouse bassist» i bandet The Lucky Bullets, beundrer av design- og arkitekturstilen Midcentury modern – og som far til tre.
– For meg var inngangen til interessen for 1950-tallet den energiske musikken kombinert med den framtidsretta designen som knapt noe annet tiår kan vise maken til. Her er flust med krom, futuristiske former og spreke farger, og min Plymouth Savoy fra 1955 har flere av disse elementene.
Ved en tilfeldighet kom han en dag over en glad barnevogn fra samme årgang som bilen, med både krom, sprek farge og futuristisk form.
– Den har perfekt fjæring, som amerikansk bil på sitt beste. Barna har trivdes svært godt i den, rapporterer han.

En av hans absolutte favoritter innen kategorien kjøkkenredskaper er en hjulvisp fra 1950-tallet. Vidunderet går, som bil og barnevogn, også på en måte rundt:
– Hjulvispen har dekorativ krom og er funksjonell med godt stål og ren design. Familiens neste generasjon vil definitivt arve den, sammen med Plymouth’en, lover han.
1950-talls navnene Elvis Presley, Buddy Holly og Johnny Cash var de tre første artistene han begynte å lytte til.
– Pappa inviterte meg nok inn i dette universet. Han hadde en gammel elektrisk gitar han hadde bytta mot en flaske brennevin. Han kunne ikke spille, men fikk solid oppmerksomhet fra damene – grunnet denne gitaren han alltid hadde klar på hybelen.
Les om andre entusiaster!
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
Utenfor boligen til familien Nybru ved den urbane villmarken Lillomarka i Oslo står den badebasseng-turkise amerikaneren henslengt, unnskyld: pyntelig parkert. Gliset gir inntrykk av at vi befinner oss et sted på vestkysten av USA for nær 70 år siden, og mindre i heilnorsk, nåtidig elbil-virkelighet.
Adressen er en del av det berømte boligfeltet «atriumshusene på Ammerud»: Arkitekt Håkon Mjelva (1924–2004) lot seg inspirere av modernistisk, amerikanske byplanlegging – som hadde sitt klimaks i den jet-set pregede ørkebyen Palms Springs.
På 1960-tallet fikk Mjelva bygd ideene om et lett og lekent drabantbyliv – i Norges hovedstads den gang grisgrendte skogkant.
– Jeg kaller selvfølgelig Ammerudgrenda for det norske Palm Springs, sier Nybru fornøyd.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»