BRITER MED BILDILLA: John Lennons Rolls og George Harrisons Mini – samt Naomie Harris, Marc Bolan, Elton John og prins Harry.

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres:

«Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Britiske superstjerner har et kjærlighetsforhold til eksentriske, engelske biler. Møt noen av de vakreste verstingene her.

Publisert Sist oppdatert

Engelske biler og ditto personligheter?

For å forstå hvor sykt mye skapningene på to bein og fire hjul har til felles, pugg begrepet «oddball».

Engelske luksusbiler

  • Englands varierte luksusbil-industri bunner i et solid hjemmemarked
  • Underleverandører står sterkt med skreddersydde utgaver
  • Luksusmerkene er de eneste som er igjen av britisk bilindustri
  • Utenlandske selskaper har kjøpt restene, men produserer lokalt

Ifølge ordboka er «oddball» en «atypisk, bisarr, eksentrisk kreatur med framtoning som er uvanlig, men totalt harmløs».

Tenk Elton John, John Lennon og egentlig hvilken som helst helskrudd, britisk bil.

De særeste delene av britisk bilindustri er holdt i live takket være britiske eksentrikere. Og: Engelske popstjerner som har rattet minst én Rolls-Royce, har gjerne også kjørt en spesialrigget Mini.

Les historiene om de fantasifullt fandenivoldske folka og de gromt gøyale bilene deres:

PÅ PODIET: Elton John og mannen David Furnish er engasjert i Elton John Aids Foundation – som auksjonerte bort en Bentley Flying Spur. I bytte mot syv millioner kroner fikk vinneren tilgang til et Bentley-team som skreddersydde eksemplaret.

Før musikkindustrien ble en digitalisert strømmegreie, solgte Elton John over 300 millioner skiver (les: LP-plater og singler) og fikk lommepenger nok til å shoppe som han lyster.

Gubben har en solbrille-samling som har bikket 250.000 eksemplarer, han har pøst ut penger på fotball og veldedige organisasjoner – og er i tillegg kjent som en ivrig bilentusiast når det kommer til britisk hjemmebrygg.

ALT OM ELTON: Elton John poserer ved hofta til sin 1960-modell Bentley coupé. En av verdens mest berømte musikkartister skjøttet lenge en morsom, variert samling klassiske biler. Nå har han solgt flere unna på auksjon.

Helt i starten av karrieren durte han rundt i en ganske grå og alminnelig Ford Escort, før han oppgraderte til en frekk Aston Martin:

Til britiske GQ Magazine har Elton uttalt at «når du først har lagt lankene på rattet på et slikt kjøretøy, og satt pris på håndverket og skjønnheten, vil du knapt ha annet».

Siden har en kø av biler som Aston Martin, Bentley, Jaguar, Rolls-Royce og Mini vært finansiert av hitlåter som «Candle in The Wind», «Rocket Man» og «Don’t Let the Sun Go Down on Me».

Felles for de fleste kjøretøyene er selvsagt spesialkonstruerte stereoanlegg, ofte til en kost av flere hundre tusen kroner.

Blant de mest famøse medlemmene i bilsamlingen finner vi en Rolls av typen Phantom V – en koloss musikkgeniet fikk omlakkert i to farger: blekhvit og sjokkrosa.

ROSA OPPRØR: Et av Elton Johns mest kjente, tidligere åk er denne Rolls-Royce Phantom V, lakkert i artistens favorittfarge.

I den grenseoverskridende musikkvideoen til låta «Nikita» fra 1985, der vi ser Elton sittende i skinnsetene mens han har parkert på kloss hold til den øst-tyske grensesperringen, brukte stjernen en Bentley Continental. Ved hjelp av en kikkert spionerer han på en kvinnelig grensevakt av det penere slaget.

ROSA OPPRØR: Elton John fikk en megahit med låta «Nikita», hvor hans private, illrøde Bentley Continental er et visuelt sjokk i musikkvideoen.

Allerede i 2001 auksjonerte Elton bort 20 av de 28 bilene han da hadde i samlingen, med den begrunnelse at andre ville få mer glede av dem. Med et utall reisedager og konserter i året, hadde han sannsynligvis rett.

MINIMALIST: The Beatles-medlem John Lennon i lettere psykedelisk lakkert Radford Mini de Ville, eid av bandkollega George Harrison. Her befant bandet seg på en flyplass i forbindelse med innspilling av dokumentarfilmen Magical Mystery Tour i 1967.

Rolls-Royce rakk bare å bygge 517 eksemplarer av kolossen Phantom V: To av dem kjøpte det britiske kongehuset, og en tredje betalte John Lennon i The Beatles nær 3 millioner kroner for (omtrentlig, etter dagens verdi).

Musikeren bestilte bilen ny og ga ordre om at «absolutt alt skulle være sort» – men fabrikken nektet på ett punkt: å matte den berømte, speilblanke kromgrillen.

Etter at han drasset bilen med på innspillingen av filmen «How I Won the War», trengte den sårt å males opp på nytt, og Lennon satte motivlakkereren Steve Weaver på jobben. Briefing: «Jeg ønsker Rollsen i stil à la rumensk sigøynervogn.»

VENNEPAR: John Lennon fikk sin sjeldne Rolls lakkert med motiver som aldri før var sett på en luksusbil.

Pressen var kjapt ute med å kalle resultatet «psykedelisk», og det var i hvert fall utvilsomt hysterisk.

Målet var uansett oppnådd: å sjokkere det britiske aristokratiet, som den gang var blant Rolls-Royce’ mest solide kundegrupper.

Som 24-åring fikk travle Lennon somlet seg til å ta lappen, slik at han faktisk selv kunne sette bak rattet på spetakkelet.

I de fire årene han faktisk brukte kjerra, fikk han gjort en rekke, ytterligere kostbare endringer – hvorav den hyggeligste kanskje er: Baksetet kunne konverteres til en diger dobbeltseng. Rollsen – eller skal vi si «bobilen» – er nå å se hos Royal British Colombia Museum i Canada.

TAPETSERT: I 1997 fikset moteskaperen Paul Smith dette ene eksemplaret av Mini, og har siden gjengitt bilder av stripebilen på alt fra mansjettknapper til treningsbager.

I 1997 ga Englands mote-imperium-skaper Paul Smith knøtt-ikonet Mini en sjokkartet fargekur: En av klesbransjens mest fargesterke menn fikk plass til hele 86 striper i 24 nyanser på bilens beskjedne ytterflater.

MOTELØVE: Paul Smith har i årtier vært kjent for eget klesmerke som blander tradisjonelle, britiske plagg med generøs fargebruk. Han har omfavnet Mini som et stilikon ved å bidra til design av spesialmodeller.

Året etter, i 1998, tegnet Smith enda en spesialbygget Mini, som fabrikken skrudde sammen i 1800 eksemplarer. Denne gang var fargetemaet nøysomt kokt ned til blått og sort.

I sommer la designeren også siste hånd på prosjektet «Mini Recharched», en elektrifisert versjon av den blå bomben – et one-off-eksemplar som skal lokke Motor og annen presse til stadig hyppigere å omtale Mini som en merkevare på strøm.

SJEFSROLLE: Den britiske skuespilleren Naomie Harris er blant annet kjent som miss Moneypenny i James Bond-filmer, og for å fremme raringen Range Rover Evoque Convertible. Foto: LAND ROVER

Den 24. James Bond-filmen Spectre (2015) er pepret med produktplasseringer betalt av bilkonsernet – som siden 2008 har hatt navnet Jaguar Land Rover.

I rollen som Miss Moneypenny har den også ellers svært medialiserte britiske skuespilleren Naomie Harris glansen og intelligensen som skal til for å gjøre ellers rutinemessige billanseringer til en fest.

STRANDET: Naomie Harris er like selvsikker i rollen som miss Moneypenny, som i dyp, lumsk sand med Range Rover Evoque Convertible.

«Jeg er imponert over bilens former – den ligner ingenting jeg har sett på veien, og er rett ut elegant. Jeg liker at den både passer til å kjøre pent avgårde på Pacific Coast Highway i Los Angeles, som røff offroad på den britiske landsbygda», kvitrer Harris i en uttalelse gjengitt av bilfabrikken.

Skuespilleren er selvsagt betalt for å spre varme og si noe hyggelig, men samtidig treffer hun blink: Mote-SUV-en Evoque i kabriolet-utgave er noe av det mest eksentriske og humørfylte britisk bilindustri har klart å produsere de senere åra, og det kraftige firehjulstrekket passer like godt i ugreit terreng som det jålete karosseriet kler foto-vennlige veistrekk.

PÅ STRIPA: Selv om Mary Quant skapte et mote-imperium, viste hun følelser for beskjedne Mini gjennom hele karrieren. Her med en spesialmodell, hvor hun fikk designe elementer som setetrekk.

Englands motedronning Mary Quant var så glad i sin Mini Cooper at hun etter sigende oppkalte 1960-årenes sjokk-korte skjørt – «Mini-skjørtet».

Sammen med nylonstrømper og annen tidstypisk mote gjorde den elegant provoserende kvinnen minst to generasjoner oppmerksomme på klær, tilbehør – og biler – som frihetssymbol.

Hun har ytret at Mini «er en håndveske på hjul» og at den, «akkurat som miniskjørtet, er ung og flørtete».

«Jeg har aldri siden vært så stolt av noen bil som min første, en sort Mini med helsort interiør», sa hun.

Hva fikk Quant som takk? Jo, allerede i 1988 fikk hun sin egen Mini-spesialserie oppkalt etter seg. Bilene, eller i hvert fall de som har overlevd rust, slitasje og annen moro, er nå selvsagt populære veteranobjekter blant Mini-menigheten.

MAKSIMERING: Marc Bolan i bandet T. Rex sang om Rolls-Royce og kjørte selv en heftig Mini.

I 1972 vrælte Marc Bolan, fronttryne i bandet T.Rex, unnskyld ... han sang: « drive a Rolls Royce 'cause it's good for my voice».

Tekstsnutten og albumet «Children of the Revolution» var visstnok et spark bak til kontrasten mellom John Lennons godhjerta låt Imagine og Beatles-medlemmenes utsvevende livsstil (som inkluderte minst et par Rollser).

Rolls-Royce, derimot, tolker « drive a Rolls Royce 'cause it's good for my voice» som en hyllest til bilenes lydstille interiør.

Marc Bolan (1947–1977) kjørte seg dessverre til slutt i hjel – ikke i Rolls-Royce, men i sin egen Mini.

RØDSPETTE: Prins Charles besøker Aston Martin i forbindelse med slippet av DBX, merkets første SUV. Motor antar majesteten etter hvert maktet å vri hodet rett vei.

De største underholderne og motemenneskene, de britiske majestetene, sparer vi her til slutt.

De av leserne som spurt seg: «hvordan får egentlig Prins Charles dagene til å gå», kan neppe ha fulgt med på antall veldedighetsfester, unnskyld: arrangementer og bil-lanseringer.

BERØMT SJÅFØR: Den som ser nøye etter, finner her Prins Charles bak rattet – kanskje i en av de peneste utgavene fra Aston Martin-fabrikken noensinne.

Prinsen er gjerne til stede når bil og veldedighet opptrer i skjønn kombinasjon, og han er god når han kaster glans over slipp som ellers hadde fremstått kjendisfattige.

Resten av gjengen med utspring i Buckingham Palace er heller ikke fremmed for å vise seg når britiske bilmerker skal bruse med fjæra.

BILSLALÅM: Prins Harry leker seg under et show der Jaguar/Land Rover er sponsor. Jenta på bildet er en gjest og ikke blant prinsens og hustruen Meghans to barn.

Prins Harry er ofte å se på Land Rover-tilstelninger – der høyst uformell prøvekjøring og andre enkle oppgaver venter.

Mest majestetisk av alle majesteter og underholdere er likevel dronning Elizabeth, der hun troner bak rattet på en Land Rover, gjerne i forbindelse med Royal Windsor Horse Show, eller bare i privat ærend på den store fritidseiendommen i Skottland.

Ifølge magasinet Town & Country kjørte The Queen ambulanse under andre verdenskrig, da hun også lærte seg å mekke.

Damen, som har måttet tåle mye internt familiedrama, skinner herfra til The Sun (avisen, altså) når hun er avbildet med rettrygget, røff ratting og blidt, blomstrete skaut.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut