NY GLØD: Marian Strand i Rogaland mener man bare får den moroa man lakker sjøl. Bruksbilen ble omlakkert på en låve – nå farter hun rundt i fyr og flamme og treffer likesinnede.
NY GLØD: Marian Strand i Rogaland mener man bare får den moroa man lakker sjøl. Bruksbilen ble omlakkert på en låve – nå farter hun rundt i fyr og flamme og treffer likesinnede.

Vi som brenner for flammelakkering:

Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Flammemotiv gir bilen grom glød. Disse fire ildsjelene brenner for het nostalgi, som nå blusser opp igjen fra sør til nord.

Publisert Sist oppdatert

Dekor/motivlakkering

  • Ytterst få, norske proffe lakkerere har spesialisert seg på dekor- og motivlakkering.
  • Dekorlakkering omfatter flammer og andre, abstrakte grafiske former.
  • Begrepet motivlakk beskriver figurative motiver.
  • Økt interesse for flammelakkering gir norske, kunstorienterte lakkerere sprengte ordrebøker.

Er bilen din litt kjedelig å se på?

Det er helt normalt. Verden er full av dølle biler.

Kuren mot kjedsomhet heter «flammelakkering».

Man får bare den moroa man lakker sjøl: Flammetrenden, som senest var stor på 1970-tallet, blusser nå opp igjen over hele landet.

I den hete TV-serien Rådebank, som er blant NRKs største seersuksesser de seneste årene, er en flammelakkert VW Golf blant «hovedrolleinnehaverne».

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PANSERPYNT:</span> NRK-suksessen <span class="italic" data-lab-italic_desktop="italic">Rådebank</span> har plass til en VW Golf med flammemotiv. TV-serien har høstet gode kritikker og publikums lovord for å ta fenomener som ellers ikke får plass i medier, på alvor.
PANSERPYNT: NRK-suksessen Rådebank har plass til en VW Golf med flammemotiv. TV-serien har høstet gode kritikker og publikums lovord for å ta fenomener som ellers ikke får plass i medier, på alvor.

Inspirasjonskilder som Rådebank har satt folk i fyr og flamme over hele landet: Mens du leser dette legger kanskje en glad lakkerer siste hånd på en praktfull, ildfull dekorjobb.

Møt Motors motivlakk-motivatorer Monica Thordén Haug, Ivar Åsland, Henning Norgren og Marian Strand:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SIDEVEIS:</span> Marian Strand mener hennes gamle Oldsmobile har fått ny futt og fart ved hjelp av freidige flammemotiver.
SIDEVEIS: Marian Strand mener hennes gamle Oldsmobile har fått ny futt og fart ved hjelp av freidige flammemotiver.

For syv år siden begynte rogalendingen Marian Strand, butikksjef på Nille Jørpeland, å kjøre en mørk Oldsmobile Cutlass Supreme året rundt – et sportslig kupé-stuk som er hyppig gjenganger i amerikansk film med småskumle karakterer.

Så kom hun på ideen om å restaurere droget.

– Det ene tok det andre, og jeg har alltid likt flammer på bil. Da lakkerer Henning Norgren og jeg skulle handle lakken i butikken, bestemte jeg meg spontant for fargekombinasjonen med grønne flammer, ler hun.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BRENNHET:</span> Nille-butikksjef Marian Strand lot seg inspirere av andre bilisters flammelakkering da hun skulle oppgradere sin Oldsmobile Cutlass supreme fra bruksbil til hobbybil.
BRENNHET: Nille-butikksjef Marian Strand lot seg inspirere av andre bilisters flammelakkering da hun skulle oppgradere sin Oldsmobile Cutlass supreme fra bruksbil til hobbybil.

Etter at bilen sto ferdig, har hun bare lirket den ut når veiene har vært tørre.

– Jeg er kjempefornøyd med lakkresultatet. Om sommeren drar jeg ofte på tur med combicamp og trenger knapt turfølge, for jeg storkoser meg i eget selskap. Bil er hobbyen, jeg legger ut på cruising med andre og svinger innom lokale treff. Ja, jeg har det rett og slett kjekt, forsikrer Strand.

Bilens lakkerer, Henning Norgren, også bosatt på Tau, avslører hemmeligheten bak looken:

– Jeg feiet gulvet på låven, spylte med vann for å binde støvet, skar ut sjablonger og lakkerte bilen mens gulvet var vått. Bilen er selvfølgelig lakkert i mange omganger.

Ut av låvebygget trillet nærmest en helt ny bil.

– Flammer er jo spennende allerede når en er barn, og alle har vel en eller annen gang brent seg. Så kanskje flammene symboliserer spenning og litt frykt, filosoferer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FLAMMEKUNSTNER:</span> Ivar Åsland driver lakkeringstudioet 2Design med Monica Thordén.
FLAMMEKUNSTNER: Ivar Åsland driver lakkeringstudioet 2Design med Monica Thordén.

Dekorlakkererne Ivar Åsland og Monica Thordén Haug driver lakkstudioet 2Design i Tinn Austbygd i Telemark og holder stadig fullbookede kurs i lakkteknikker som flake og candy.

Tross parets presserende oppdrag tar Åsland seg tid til å forklare hvordan fenomenet flammelakkering oppsto:

– På 1920-tallet begynt velstående bilister å etterspørre pin-striping – teknikken med sirlig utførte border, som var kjent fra finere hestevogner.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BLÅ FLAMMER:</span> Ivar Åsland og Monica Thordén Haug driver lakkeringstudioet 2Design i Telemark.
BLÅ FLAMMER: Ivar Åsland og Monica Thordén Haug driver lakkeringstudioet 2Design i Telemark.

Noe senere utviklet lakkere en tøffere stil basert på utseendet til scallops – altså kamskjell.

– Da var den artistiske veien kort til 1930-tallets såkalte Hot Rod-flames – et resultat av at brukte eksemplarer av den masseproduserte T-Forden begynte å bli økonomisk tilgjengelig for unge racing-entusiaster.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BÅLFLAMMER:</span> Ivar Åsland har 40 års fartstid i kunstlakk-bransjen og er fascinert av hvordan flammelakkering har utviklet seg fra tidlige dekorasjoner på hestedrevne vogner. Her er to biler som er signert 2Design, firmaet han driver med Monica Thordén Haug.
BÅLFLAMMER: Ivar Åsland har 40 års fartstid i kunstlakk-bransjen og er fascinert av hvordan flammelakkering har utviklet seg fra tidlige dekorasjoner på hestedrevne vogner. Her er to biler som er signert 2Design, firmaet han driver med Monica Thordén Haug.

Etter å ha vært populært inntil midten av 1980-tallet, opplever Åsland at flammelakkering nå har fått et oppsving:

– Nostalgibølgen som vi har sett på mange andre områder, når bilmiljøene.

I tillegg savner folk som kjøper nye biler i dag, å kunne gjøre noe mer personlig med bilene enn å montere dyre felger og senkesett, analyserer han, og legger raskt til:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FLAMMESIKRING:</span> Ivar Åsland og Monica Thordén Haug i 2Design har gjort lakkjobber innenfor et utall stilarter. En av de mest populære kaller paret «Hot Wheels», etter de fargesterke lekebilene.
FLAMMESIKRING: Ivar Åsland og Monica Thordén Haug i 2Design har gjort lakkjobber innenfor et utall stilarter. En av de mest populære kaller paret «Hot Wheels», etter de fargesterke lekebilene.

– Jeg går og venter på at noen Tesla-eiere bestiller flammelakkering. Teknikken passer perfekt med bilenes runde former.

Han mener paret nærmest er alene I Norge om å utføre stilen «Hot Wheels», oppkalt etter lekebilene med heftig dekor. Her er formene mer liflige enn de klassiske flammemotivene.

– Flammelakkering er betegnelsen på både de klassiske hotrod-flammene – som lages ved å maskere – og de nye, såkalte «realistic flames», som i større grad skapes på frihånd, kun ved hjelp av airbrush og håndholdt sjablong, forklarer Åsland.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KONTRASTFYLT:</span> Ivar Åsland og Monica Thordén Haug i 2Design tar på seg så forskjellige oppdrag som VW Polo (øverst) og amerikansk muskelbil (nederst).
KONTRASTFYLT: Ivar Åsland og Monica Thordén Haug i 2Design tar på seg så forskjellige oppdrag som VW Polo (øverst) og amerikansk muskelbil (nederst).

Disse siste ble populære på 1990-tallet da Mike Lavallee fra USA utviklet og markedsførte teknikken med tanke på folk flest – og deltok i Overhaulin' og andre populære tv-programmer.

I 2015 inviterte Åsland i Lavallee til Oslo Motor Show, hvor stjernen lakket live under utstillingen og holdt kurs i Larvik helgen etter.

– Inspirasjon fra USA er gøy. Vi er fortsatt få proffer her i landet, og med økt kundepågang er det viktigere enn noen gang å lære bort, fastslår Åsland.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!