FREKK PROFIL: Øystein Romsås Olsen kjørte mange italienere før han kunne knuge nevene om sportsrattet på sin Lancia Delta Integrale. «For å forstå hvilken vanvittig kontroll og respons bilen gir deg, må du har prøvd den på veien», opplyser han.

Vi som mener lykken er Lancia:

Lancia overlever all djevel­skap, også norske veier

Sexy, seiglivede Lancia truer med comeback i 2024. Heng på to entusiaster som gjør våre frosne hårnålssvinger mer italienske.

Publisert Sist oppdatert

I to tiår, fra 1973, dominerte Lancia rally-VM.

I all ettertid har merket likevel ikke regjert særlig mange salgsstatistikker.

Lancia-historie

1906: Grunnlagt av Vincenzo Lancia og Claudio Fogolin

1922: Modellen Lambda baner vei for tradisjon med tekniske nyvinninger

1973–1992: Deltaker og mange ganger vinner av verdensmesterskapet i rally

1990: Siste gang produksjonen nådde 300.000

2011: Seneste generasjon Ypsilon lansert

2019: Ypsilon Italias nest mest solgte bilmodell

2022: Stellantis lover nye Lancia-elbiler

Gutta på gølvet, unnskyld, gass­pedalen – gjorde jobben sin, men det hjalp lite når slapp ledelse satset mer på overfladisk linjeføring enn motorbrølet fra rallygenene.

Myten, eller gåten, Lancia er uansett alene om en killer-kombinasjon av drøy design, driv og dumdristighet (les: stort mot), og de som har prøvd å temme en 1986-modell Thema 8.32 med Ferrari-motor, en biffa Delta eller en obskønt lekker Gamma Coupé, finner sjelefrender i Norsk Lancia klubb (Lancisti Norvegesi).

Les de entusiastiske utbruddene til Thema-rytter Nils Kr. Storaker og Delta integrale-eier Øystein Romsås Olsen:

SIDEVEIS: Øystein Romsås Olsen i Trøndelag nyter en av Lancias aller største suksesser noensinne. Delta vant rally-VM flere ganger og solgte som følge av dette i pene antall, men ikke nok til å styrke merket på lang sikt.

Øystein Romsås Olsen i Melhus i Trøndelag vokste opp med en liten kø av italienske hverdagsbiler.

– Gjennom ungdomstida fortsatte jeg bak rattet på ulike Uno Turbo, Thema Turbo og Ritmo Abarth, men Lancia Delta HF Integrale Evoluzione var selve drømmen. Den hang til gjengjeld høyt, men i 2009 – på perm fra førstegangstjeneste – slo jeg til på et objekt jeg lenge hadde hatt i kikkerten.

Handelen skjedde rett før utropsprisene begynte å stige infernalsk.

VINTERLIG: Trøndersk vinter pleier å være ordentlige saker, og Øystein Romsås Olsen vet å utnytte sledeføret.

I 14 år har den firehjulstrukne italieneren fått bryne seg på trønderske luner, som ikke står tilbake for halsbrekkende berg-og dalbane-aktig ratting i Toscana.

Aller best på vinterføre

– Lancia'n briljerer utvilsomt best på alle typer sideveier – i landskap med mange svinger, og gjerne så skarpe og tette som mulig. Lancia har jo utviklet disse bilene for verdensmesterskapet i rally (WRC), påminner Olsen og tipser om et av sine favorittstrekk:

– Byneset rundt er en nydelig rute langs Trondheimsfjorden.

Han tilhører en bilentusiast­gjeng som nesten hver sommer legger ut på en roadtrip.

– Da blir det fort noen hundre mil. Men det er under vinterkjøring jeg blir minnet om hvor god kontroll og respons bilen gir.

FUTT OG FART: Øystein Romsås Olsen kjører opp løypesporet når nysnøen har falt.

For noen år tilbake, før bilen ble lakkert, våget han seg ut på isbelagt banekjøring:

– Iskjøring er selvsagt usannsynlig morsomt, men også en skrekkblandet fryd – siden det kan bli kostbart, og du ikke ønsker å smadre bilen mot steinharde brøytekanter.

Den ultimate entusiastbil

Han har enormt lyst på en Stratos og smugtitter også på de enda sjeldnere Delta S4 og 037 Stradale – eksklusiv, italiensk kunst som ofte er priset til over ti millioner kroner.

– Selv om jeg hadde hatt råd, ville jeg selvsagt aldri kunne pint de i søla på samme måte, ler Olsen.

Derfor ser han på sin Delta Integrale som den ultimate entusiastbil.

– Den kan virkelig brukes, og de som tror den er en dårlig bil, har aldri eid en.

ILLSINT: Lancia Delta Integrale ble utviklet for VM i rally og passer også til sideveier og andre innfall i hele Trøndelag. Øystein Romsås Olsen fikk kjøpe et eksemplar av arten han hadde hatt i kikkerten lenge.

I tenårene kjørte han Tempo, da resten av kameratgjengen kjørte Yamaha og Suzuki.

– Det er vel takket være Tempos feil og mangler jeg kan skru, gliser han.

I øyekroken har Olsen observert Lancias ferske framtidskonsept, som merket viste på nett ved årsskiftet:

– Artig at de viderefører grillen fra Delta, merkets mest firkantede modell, konstaterer han.

Han synes Lancias nylige økning på salgsstatistikkene er «snedig».

– Lille Ypsilon holder koken, takket være gammel hevd. Enkelte ønsker åpenbart å kjøre Lancia istedenfor Fiat. Kanskje sier Lancia mer om deg, enn om du kjører Fiat 500, undrer han.

TREFFSIKKER: Nils Kr. Storaker er aktiv på treff i regi av Norsk Lancia klubb – fordi han mener bilene ikke bare burde brukes, men også vises frem for uinnvidde som potensielt kan bli framtidige entusiaster.

Nils Kr. Storaker i Oslo har solide grunner til å dvele ved italiensk-motoriserte minner, og spesielt dette øyeblikket:

– Som 11 åring overtalte jeg min morfar til å kjøpe en Fiat 1100 Special, i stedet for en Folkevogn. Argumentene mine var design, ytelser og praktisk anvendelighet.

Mye senere plukket han ut en Fiat Croma som firmabil, og enda en stund etter, en sportsligere Croma Turbo i.e. Men mer moro ventet:

– Overgangen til Lancia Thema 3,0V6 LX SW [red.anm: det håpløst lange modellnavnet forklares med at bare om lag 20 eksemplarer ble bygget av akkurat denne versjonen] føltes som en real oppgradering.

Trengs på norske veier

Stasjonsvognen er rask, luksuriøs og praktisk. Lancia-import til Norge tok i mellomtiden dessverre slutt.

– For meg ble det et poeng å delta i merkeklubben Lancisti Norvegesi og å holde bilen og merket på norske veier, bekjenner Storaker.

KUNSTSAMLING: Nils Kr. Storaker (nummer to fra venstre) har en spesielle utgave av Lancia Thema stasjonsvogn, som har til felles med andre Lanciaer at den er ... spesiell. De andre, blide menneskene på bildet er medlemmer av Norsk Lancia klubb.

Hvordan i all verden har Lancia-navnet overlevd alle ondsinnede forsøk på å legge ned merkevaren?

– Svaret er et godt rykte som handler om avansert teknikk, design og sportslig suksess. Lancia har solid renommé som mangeårig verdensmester i rally og andre meritter, med modeller som Delta Integrale, Aurelia og Stratos. Fabrikken har også vært dyktige med formgiving og har benyttet designhus som Zagato, Pininfarina og andre kunstnere.

Storaker minner også om tekniske nyvinninger som såkalt «sliding pillar» – uavhengig forstilling – samt verdens første V6-motor, først sett under panseret på 1950-modellen Aurelia.

– Og husk: I likhet med Rolls-Royce benyttet Lancia i sin tid kopperbelagte bolter for å forhindre rust. Min erfaring med to stykk Lancia Thema SW er at bilene huser en kvalitet som gjør skam på et uforskyldt dårlig rykte for italienskproduserte kjøretøy, sier han.

V6 motoren på 3,0 liter, en variant av Alfa Romeos såkalte «Busso»-motor, er kjent for et visst drama.

– Få eller ingen andre har produsert en så utrolig fleksibel motor, med hyggelig lyd ved kjapp akselerasjon.

Og hvis han skal håndplukke en historisk Lancia-favoritt?

– Tja, kandidatene er Aurelia, Lancia Appia GTE Zagato, Lancia Rally Delta HF Integrale og Lancia Stratos. Av disse velger jeg meg Lancia Aurelia B24 med Nardi gulvgir. En bil med en rekke sportslige suksesser, og som åpen Spider-utgave er den svært vakker.

El-versjoner til Norge

Lancias nye eier, Stellantis-gruppen, gir lykkeligvis sterke signaler om en styrking av Lancia.

– I 2024 lanserer Lancia en elektrisk nytapning av Ypsilon, en gammel traver som lenge har svært populær på hjemmemarkedet og som har solgt bedre enn Alfa Romeos nye modeller til sammen.

Om nylanseringen vil ivareta merkets sportslige rally-image, gjenstår å se.

– Å bare fokusere på design kan være et feilgrep. Å se hvordan Lancia vil markere seg på eksportmarkedene blir spennende. Norge er heldigvis nevnt som ett av landene som inkluderes i elektrifiseringsstrategien.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?