PORSCHE-TREFF: Ove Østerud kjører Porsche 911 fra 1969 som en tidligere eier ved et uhell moderniserte med plaststøtfangere.

Vi som feirer Porsches 75 år:

Denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Norges største 75-årslag foregår nå i juni. Porsche-entusiaster feirer Stuttgart-fabrikken som har holdt farten oppe siden 1948.

Publisert Sist oppdatert

Porsche 75 år

  • 8, juni 1948: Første Porsche ble bygget.
  • 1948–1950: «Porsche Konstruktionen» startet i Østerrike, ble deretter tysk.
  • Porsche 356: 1948–1965
  • Porsche 911: 1964–
  • Cayenne SUV: 2002–
  • Elektrisk Taycan: 2019–
  • 2022: Porsche-fabrikken tøt ut 310.000 biler

«Jeg kikket rundt meg og fant ikke drømme­bilen, så jeg bestemte meg for å bygge den selv».

«Høy-på-pæra»-sitatet tilhører dristige, driftige Ferry Porsche (1909–1998), grunnleggeren av den oppviglerske oppstarts­­bedriften som skulle bli verdens mest lønnsomme bilmerke.

BAKHOLD: På markeringen av Porsches 75-års jubileum hos Porsche Center Son stiller folk med biler i alle fasonger og farger.

Når Porsche fyller 75 nå i juni, handler det fortsatt om folk: Uten all den litt masete entusiasmen hadde det ikke vært noen merkevare, og langt mindre noe miljø.

Marsipanmarkering

For som nybakt Porsche-eier oppdager du kjapt at du har kjøpt medlemskap i en klubb, en klan og en tilhørighet – for mange betyr det sosialt samvær gjennom Porsche Club Norge.

MEKTIG MARSIPAN: Kaken som er laget til Porsches 75-års jubileum, og som sendes ut til alle forhandlere, ble fort spist.

Porsche-museet på Porscheplatz 1 i Stuttgart feirer jubileet med en blankpolert spesialutstilling, mens norske Porsche-entusiaster over hele landet samles i friluft for å lage sine egne Porsche-fesjå.

Her er Ove Østerud, Thomas Berge og andre rundt en nær kvadratmeter stor 75-års marsipankake hos Son Porsche Center i Follo:

ALUMINIUMSPLATE: Ove Østerud peker på motorlokket i aluminium – som han har latt være blankt for fokus på materialet som gjør bilen lettere.

Ove Østerud underviser i teknologi og -industrifag i ved Ås VG2 i Follo, med spesialfelt i anleggsmaskiner og traktorer.

Før drev han ifølge eget utsagn «for seg selv», med reparasjoner av klassiske sportsbiler, og da særlig Porscher. Han har blant annet gjort en del nødvendig arbeid på en lekker 356 som her står utstilt ved siden av en Porsche-traktor.

– Få her i landet har kunnskap om den første Porschen, så jeg har fått et slags rykte som 356-spesialist.

Tilbakestille? Nei ...

Hans egen Porsche 911 er tilsvarende velholdt, men får lov å «se ut som den gjør», fordi den skal være en bruksgjenstand og ikke på noen måte et jålete utstillingsobjekt:

– Den er en F-serie (red.anm: 911-utgaver som ble produsert fra 1964 til 1973), men ser ut som en G (1974 til 1989): Det er skjebnen mange 911-er led på 1970-tallet, at de ble bygd om for å se mer moderne ut. For eksempel er støtfangeren av den nye typen, med mye plast.

TRAKTORVENN: Porsche har både bygget traktorer og sportsbiler – og Porsche Center Son stiller ut eksempler på begge kategorier på treffet. Ove Østerud har mekket på denne sølvgrå – og andre 356-skapninger.

Godt skyv prioriteres foran utseende.

– Den såkalte S-motoren under panseret her, er den verste verstingen du fikk kjøpe av Porsche i 1969.

Motoren hadde knapt gått 100.000 da Østerud kjøpte bilen for noen år tilbake.

– Om jeg skal tilbakestille karosseriet til original med de gamle, kromstøtfangerne? Det haster ikke. Foreløpig finner jeg stor glede i å kjøre den som den er.

MURSTEINSRØD: Thomas Berge vil ikke være med på at hans Porsche 928 er kobberrød: Det offisielle fargenavnet heter «Ziegelrot» – mursteinsrød.

Thomas Berge fra Oslo la gryende grobunn for sportsbilinteressen i baksetet på autobahn som barn – og med Golf GTi i tenårene på Stranda i Sunnmøre i Møre- og Romsdal.

På 75-årsjubileet hos Porsche Center Son stiller han i en 928 som kan likne en kobberfarget provokasjon.

– Nei, den er teglrød, altså mursteinsrød, på tysk: ziegelrot, kontrer han.

– Farge er viktig!

Drømmen om en sportsbil ble realisert fra hjemmekontor da corona inntraff.

«Litt sedat»

– På Facebook og 928-gruppen kom jeg over denne bilen og en entusiast i 928- miljøet, som hadde brukt mye tid og ressurser på den, og som kunne selge.

– For meg var det viktig at den var i god stand, hadde manuell girkasse, V8-motor og såkalt sportsinteriør. Skikkelig Porsche-kvalitet ble også avgjørende, da jeg verken har verksted eller er mekaniker av yrke.

ENSLIG SVALE: Porsche 928 er blant de mer sjeldne modellene på treff hvor 911 absolutt dominerer.

Mangel på takluke er også en fordel.

– Jeg måler 1,88: Det blir bedre plass, for takluker bygger nedover i kupeen, og med uavbrutt taklinje blir bilen lettere og stivere, argumenterer han.

Dette er første 928 S-utgaven med 4, 7 liter V8-motor:

– Han som kjøpte den ny i 1983, må ha trodd den skulle overta posisjonen til 911, for den er rigga som en sportsbil: Rød og svart med full skinninnredning, såkalt «Limited Slip Differential» for raskere akselerasjon – og selvsagt ingen radio, for å holde vekten nede.

Fartsstripene løper løpsk over hele karosseriet.

– Jeg har montert stripene for å rocke bilen opp litt – og gjøre den litt mer spesiell, for selv om denne Porsche-modellen selvsagt er pen og futuristisk, kan den virke litt sedat.

Porsche-miljøet er i ferd med å overgå amcar-folket i antall treff.

Orker han å se de samme Porsche-trynene igjen og igjen?

– Ja absolutt, og det hjelper at jeg er ganske ny miljøet. Jeg går sjelden lei av noe som helst, men morer meg med likesinnede. Å ha pratet med Porsche-folk før, er bare en fordel når du ser dem igjen, mener Berge.

FIREFOTS-TREKK: Ida Fjeld og de sportsbil-nysgjerrige hundene Cara og Jenny kom i en snasen Porsche 911 Turbo S som tilhører Idas far.
VERKSTEDVISITT: I forbindelse med treffet er besøk i verkstedhallen lov, hvor blant annet en spesialrigget Porsche 911 får pleie.

Her er to saker om hvordan Porsche selv markerer jubileet:

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet