SNIKTITT: Bak gjerdene i hovedstadens mest fasjonable strøk står en Jaguar E-type og et utall andre kostbare kjøretøy, verd hundrevis av millioner kroner.Foto: NILS ERIK WERENSKIOLD
Vi som snikfotografer rikingenes biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
Få deg en frekk hobby: Noen bruker tid og krefter på å knipse kostbare kjøretøy-smykker på Oslos vestkant. Heng med og tjuvtitt på multimillionærenes åk.
Nei, har du sett: en Ferrari. Og: en Lamborghini. En Bentley. En Porsche. Enda en Porsche. Og bak den: en Porsche.
Dyre bilers popularitet
Tross nedgang i bilsalg verden over, øker etterspørselen av dyre kjøretøy
Spesielt øker prosentandelen til skreddersydde spesialbestillinger
Kina og Midt-Østen har de senere år stått for størst økning
Også i Norge har salget av de aller dyreste alternativene gått fra nær null til et hundretalls per år
Porsche er blant luksus/sportsbilfabrikkene med størst volumøkning
På tre minutter kan du observere flere dyrisk dyre milliardær-farkoster i Frogner bydel bak Slottet i Oslo – enn du gjør andre plasser i Norge på 10 år.
Her er gateløp med overprisede frisørtjenester, neglsalonger og beauty-institutter, samt angstbiterske veskehunder og oppblåste lepper som svulmer som sportsbil-spoilere – pluss obskøne kjøretøy som kler enhver dekadent, selvforskyldt livsførsel.
Vi er etter hvert blitt noen stakkars sjeler som bruker sommerens døsige dødtid til å knipse mobilbilder - og lempe ut de eksosdampende herlighetene på sosiale medier. Her er en kjapp guide til hvem, hva, hvor og hvordan:
Mannen bak den biltette instagram-profilen @osloblau beskriver seg selv i ultrakorte ordelag som «petrolhead» – bensinhode – og tyter også ut bilbilder på søsterkontoen @Dslrcomeback.
I et svar på vår melding får vi også vite at han er student ved BI, bor i Oslo og «kjører Audi av beskjeden sort».
– De mest kostbare bilene i Oslo finnes nok godt bevart i garasjer på vestkantens bedre øyer og halvøyer. Men en gåtur fra Majorstuen til Aker Brygge har absolutt potensial, det også. Kvaliteten på bilparken følger vel boligprisene – og kvaliteten på smijernsportene.
Osloblaus instagram er fylt opp av de nyeste av de dyreste sportsbilene Oslo og andre byer – som er høye på seg selv – kan oppvise på gatenivå.
– Jeg bruker i utgangspunktet få kalorier på å knipse et par bilder i farta, men det har jo gått med en søndag eller to på treff. Der andre bruker tid på museumsbesøk, finner jeg vel biler betydelig mer interessant, medgir han, og oppgir at moroa fungerer bra som er avbrekk fra jobb og studier.
– Jeg har kjørt noen omveier for å få tatt disse bildene, oppsummerer han.
Nils Erik Werenskiold i Oslo samler store deler av sin ukuelige bilinteresse på sitt populære instagramsted @c4cz3c.
– De mest kostbare bilene her i landet finner man vel parkert i garasjeanlegget under Tjuvholmen. Og selvfølgelig kjørende opp og ned i Bygdøy Allé på vestkanten, tipser mannen.
Fordelen med hobbyen er at det tar få sekunder å knipse en spennende bil:
– Jeg digger hurtigtasten for kamera på iPhonen. Men det er ekstremt irriterende å gå glipp av et blinkskudd dersom iPhonen befinner seg i en litt for trang lomme, og det blir knot å få den frem i tide, sukker han.
Fritidsaktiviteten er givende «fordi han alltid har likt biler».
– Jo særere jo bedre, sier han alvorlig, og innrømmer:
– Enkelte ganger har jeg fulgt etter spennende biler, selv om jeg egentlig ikke har hatt tid.
Utenfor caféene (ja, med «c») i visse gater har Lamborghini, Ferrari og spesielt Porsche nærmest blitt et mer vanlig syn enn såkalte vanlige biler.
Har man råd til slike biler, har man i teorien også pågangsmot til å ta utgiftene som følger med alt fra parkering og bøter til trippel bompengesmell.
Når du tror du har sett det meste, kommer forbausende ofte noe enda mer spesielt og kostbart susende forbi.
Mens listens over landets milliardærer stadig blir lengre, øker køen av svært sjeldne farkoster – som engelske McLaren og supersvensken Koenigsegg.
Pulsen øker merkbart ved snikfotografering over, gjennom eller under tette gjerder, laget for å holde folk som oss unna privat innsyn.
Enkelte ganger dukker hun eller han opp, eieren av kjøretøyet vi er i ferd med å fotografere.
Selv om minen er avvisende og blikket bryskt, lar vi oss ikke skremme. Gleden ved å forevige og dele bildene er større enn angsten for konfrontasjon med en irritert, stakkars millardær.
For: Når vi først har tatt bildet, tilhører Ferrarien eller Lamborghinien ikke lenger bare denne ene, ensomme gubben med altfor tung Rolex rundt lankeleddet, men også alle oss andre.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: