
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Den knøttbarske, halvgamle italieneren tar seg fram der nordmenns nye, blytunge strøm-SUV-er kiler seg fast. Klyv ombord i to ulike sjelers fortellinger om sine geniale Fiat Pandaer.
For straks 40 år siden kom sjokket. Fiat fødte sin mest geniale skapning noensinne.
Firehjulstrekk bygget inn i en mikroskopisk, kasseformet designfulltreffer var, og er, en sensasjon.
Fjellklatreren Fiat Panda 4x4 mangler kanskje stæsj som massasje i setene, men eier til gjengjeld en sta sjarme og vill varme som nye, svindyre firehjulstrekkere glemte.
Designeren, geniale Giorgetto Giugiaro, beskriver selv Panda «som et par jeans: et enkelt, praktisk og upretensiøst plagg».
For å vise Pandas spennvidde, slenger han på: «Den har en konstruksjon som et helikopter: lett, vakker og rasjonell».
I Norge henger vidunderet høyere enn noensinne – hvis du er så heldig å finne et eksemplar av arten til salgs: Heng på Panda 4x4-ryttere Stian Henriksen i Øvre Eiker i Buskerud og Ingve Halvorsen i Oslo-gryta:


Ingve Halvorsen, rådgiver i et konsulentfirma i Oslo, står spontant skråparkert og sperrer for kliss nye elektriske SUV-er – flere ganger større enn hans 29 år gamle Panda 4x4. Motor har skylden: Vi vil knipse bilder som får Oslo-trafikken til å ligne mer på Napolis.
– Selv etter alle disse årene blir jeg i godt humør hver gang jeg setter meg bak rattet, sier Halvorsen – lett henslengt med armen i karmen.

Panda-interessen pangstartet ved at kona og han ferierte hyppig i Italia.
– I Toscana la jeg spesielt merke til vinbøndenes Pandaer. De gamle mennene kunne kjøre den smale bilen mellom blant annet tette vinranker. I Italia er denne Fiaten fortsatt et landbruksverktøy – men også i typiske trange, italienske bygater gjør den lite av seg, bokstavelig talt.
Paret tenkte: «et slikt vidunder må vi ha»:
– Panda frakter og jakter god vin, deilig pasta og andre sunne ingredienser for det gode liv, ler han.

Tilbake i Norge har familien hygget seg ombord da de tok firehjulstrekkeren over Dovrefjell vinterstid. Ellers bruker Halvorsen den mest «innaskjærs», i Oslo by.
Utropsprisene for et pent eksemplar har steget merkbart de seneste årene. Han gjør et raskt regnestykke og lander på «rundt 100.000».
– Da har du også bil i 50 år framover, lover han, og forteller at han stadig finner håndskrevne lapper under vindusviskeren på ruta: «Vil du selge bilen din»?
Firehjulstrekket er solid, og denne spesialmodellen heter «Climbing»:
– Her klatrer du bokstavelig talt ut av enhver snøfonn som måtte hindre framferden. Riktignok i lavgir, men det funker bedre enn de fleste alternativene.

Halvorsen vrir på en mekanisk hendel på bakhjulets navkopp: slik regulerer Panda-eiere firehjulssystemet.
– Panda 4x4 er Norges beste firehjulstrekker, alle de gode egenskapene tatt i betrakting. Bare Subaru Justy har omtrent samme, reduserte fotavtrykk.
Han peker på siderutene og forklarer at de kan monteres og brukes om hverandre, fordi de er helt plane. Frontruten er også helt flat:
– Glassflaten kostet nærmest ingenting å produsere. Du slipper også en mengde elektronikk i frontruta, som regnvarsler og visning av fart og annet. Her kan lite gå galt.
Bremseklosser koster ifølge Halvorsen beskjedne 20 euro, og en kaliper 60 euro.

2003-modellen er en siste toppstyrt spesialversjon før en ny Panda-design overtok:
– Ja, jøss, denne har luksus som sentrallås, som riktignok bare gjelder sidedørene, ikke bagasjeluken: Fiat sparte der de kunne. Ellers har den elektriske vinduer foran, justerbare lykter og luftefunksjon på de bakre siderutene.
Den grå Pandaen er ikke Ingve Halvorsens eneste bil.
– Jeg har en annen Panda, en nyere en fra 2013, sier han tørt.
Ifølge Halvorsen er «det aldri noe galt med Pandaen».
– På ti år er lyspære det eneste jeg har byttet, rapporterer han, og peker på den ene av to skruer som holder registreringsskiltet foran på plass:
– Det er kun denne skruen på hele bilen som har litt rust. Den er sannsynligvis tysk, smiler han.

Elektronikkingeniør Stian Henriksen i Øvre Eiker i Buskerud har alltid omfavnet italienske, trange sko, unnskyld; smale småbiler.
– Husholdningens garasje huset allerede flere biler, men en Panda 4x4 har jeg alltid plass til: Den kan brukes til det aller meste.
Henriksen minner om at designeren Giorgetto Giugiaro selv trekker frem Panda blant egne design han er mest fornøyd med.
Grunnet den lave vekten og et lite overheng både foran og bak, kravler bilen seg uforskammet godt frem i terrenget.

Les om flere entusiaster her!
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
– Den er også en vinner i byen der parkeringsplasser stadig krymper.
Det mest typisk italienske er ifølge Henriksen utvilsomt Giugiaros egen beskrivelse av krav til lasteevne da bilen var på skissebordet:
– Pandas bagasjerom måtte kunne romme to stykk vinballonger på 50 liter hver. En rett ut herlig italiensk tankegang, mener han.
Den gir et bekymringsfritt bilhold og får folk til å smile:
– Altså, det stikk motsatte av moderne firehjulstrekkere. Ellers har en Panda også seter uten komfort, et kombinert dashbord og hanskerom, og en noe tvilsom kollisjonssikkerhet, ramser han opp ettertenksomt.

Til gjengjeld skal Panda ha blitt utviklet på kun 15 dager av Giorgetto Giugiaro og Aldo Mantovani.
– Giugiaro designet altså karosseriet og interiøret, mens Mantovani sto for drivverk og annen konstruksjon, informerer han med fryd i stemmen.
4x4-systemet er produsert av østerrikske Steyr-Puch, med svært enkel konstruksjon – men effektfull funksjon.
– Differensialen er åpen, og innkobling av firehjulstrekket skjer via en spak mellom setene. Denne låser koblingen mellom for- og bakhjulene og egner seg derfor best til lave hastigheter, instruerer Henriksen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer