GATAS SKREKK: Ingve Halvorsen kjører slalåm mellom Oslos gigantiske, elektriske SUV-er med sin firehjulsdrevne Fiat Panda fra 2003.

Vi som kjører Panda 4x4:

– Norges minste firehjuls­trekker er også den barskeste

Den knøttbarske, halvgamle italieneren tar seg fram der nordmenns nye, blytunge strøm-SUV-er kiler seg fast. Klyv ombord i to ulike sjelers fortellinger om sine geniale Fiat Pandaer.

Publisert Sist oppdatert

For straks 40 år siden kom sjokket. Fiat fødte sin mest geniale skapning noensinne.

Firehjulstrekk bygget inn i en mikroskopisk, kasseformet designfulltreffer var, og er, en sensasjon.

Fiat Panda 1980–2003

  • Tegnet av Giorgetto Giugiaro. Facelift introdusert i 1986 og 1991.
  • 4x4-systemet er levert av østerrikske Steyr-Puch.
  • Varianten med trekk på alle fire ble lansert i 1983. Motoren på rett under 1000 kubikk tøt ut 48 hester.
  • Maskinen var hentet fra Autobianchi A112.

Fjellklatreren Fiat Panda 4x4 mangler kanskje stæsj som massasje i setene, men eier til gjengjeld en sta sjarme og vill varme som nye, svindyre firehjulstrekkere glemte.

Designeren, geniale Giorgetto Giugiaro, beskriver selv Panda «som et par jeans: et enkelt, praktisk og upretensiøst plagg».

For å vise Pandas spennvidde, slenger han på: «Den har en konstruksjon som et helikopter: lett, vakker og rasjonell».

I Norge henger vidunderet høyere enn noensinne – hvis du er så heldig å finne et eksemplar av arten til salgs: Heng på Panda 4x4-ryttere Stian Henriksen i Øvre Eiker i Buskerud og Ingve Halvorsen i Oslo-gryta:

LUKEPARKERING: Oslo-mannen Ingve Halvorsen kan ikke tenke seg en bedre 4x4-kjøretøy enn sin erkeitalienske Fiat Panda.
BEREIST: Ingve Halvorsen har kjørt Pandaen over Dovre.

Ingve Halvorsen, rådgiver i et konsulentfirma i Oslo, står spontant skråparkert og sperrer for kliss nye elektriske SUV-er – flere ganger større enn hans 29 år gamle Panda 4x4. Motor har skylden: Vi vil knipse bilder som får Oslo-trafikken til å ligne mer på Napolis.

– Selv etter alle disse årene blir jeg i godt humør hver gang jeg setter meg bak rattet, sier Halvorsen – lett henslengt med armen i karmen.

TID FOR SKIFTE: Panda-eier Ingve Halvorsen viser hvordan man veksler mellom to- og firehjulstrekk – uten plunder.

Panda-interessen pangstartet ved at kona og han ferierte hyppig i Italia.

– I Toscana la jeg spesielt merke til vinbøndenes Pandaer. De gamle mennene kunne kjøre den smale bilen mellom blant annet tette vinranker. I Italia er denne Fiaten fortsatt et landbruksverktøy – men også i typiske trange, italienske bygater gjør den lite av seg, bokstavelig talt.

Paret tenkte: «et slikt vidunder må vi ha»:

– Panda frakter og jakter god vin, deilig pasta og andre sunne ingredienser for det gode liv, ler han.

ITALIA I NORGE: Fiat Panda-elsker Ingve Halvorsen har skjøttet sitt eksemplar i flerfoldige år og kan ikke tenke seg noen annen bil. Hans andre bil er ... en annen Panda.

Tilbake i Norge har familien hygget seg ombord da de tok firehjulstrekkeren over Dovrefjell vinterstid. Ellers bruker Halvorsen den mest «innaskjærs», i Oslo by.

Utropsprisene for et pent eksemplar har steget merkbart de seneste årene. Han gjør et raskt regnestykke og lander på «rundt 100.000».

– Da har du også bil i 50 år framover, lover han, og forteller at han stadig finner håndskrevne lapper under vindusviskeren på ruta: «Vil du selge bilen din»?

Firehjulstrekket er solid, og denne spesialmodellen heter «Climbing»:

– Her klatrer du bokstavelig talt ut av enhver snøfonn som måtte hindre framferden. Riktignok i lavgir, men det funker bedre enn de fleste alternativene.

DEN FØDTE KLATRER: Firehjulstrekket til Panda 4x4 er av den enkle typen som gir minst mulig plunder.

Halvorsen vrir på en mekanisk hendel på bakhjulets navkopp: slik regulerer Panda-eiere firehjulssystemet.

– Panda 4x4 er Norges beste firehjulstrekker, alle de gode egenskapene tatt i betrakting. Bare Subaru Justy har omtrent samme, reduserte fotavtrykk.

Han peker på siderutene og forklarer at de kan monteres og brukes om hverandre, fordi de er helt plane. Frontruten er også helt flat:

– Glassflaten kostet nærmest ingenting å produsere. Du slipper også en mengde elektronikk i frontruta, som regnvarsler og visning av fart og annet. Her kan lite gå galt.

Bremseklosser koster ifølge Halvorsen beskjedne 20 euro, og en kaliper 60 euro.

IKEA-SOFA: Interiøret i Fiat Panda har alt du trenger og mangler utstyret du ikke har behov for.

2003-modellen er en siste toppstyrt spesialversjon før en ny Panda-design overtok:

– Ja, jøss, denne har luksus som sentrallås, som riktignok bare gjelder sidedørene, ikke bagasjeluken: Fiat sparte der de kunne. Ellers har den elektriske vinduer foran, justerbare lykter og luftefunksjon på de bakre siderutene.

Den grå Pandaen er ikke Ingve Halvorsens eneste bil.

– Jeg har en annen Panda, en nyere en fra 2013, sier han tørt.

Ifølge Halvorsen er «det aldri noe galt med Pandaen».

– På ti år er lyspære det eneste jeg har byttet, rapporterer han, og peker på den ene av to skruer som holder registreringsskiltet foran på plass:

– Det er kun denne skruen på hele bilen som har litt rust. Den er sannsynligvis tysk, smiler han.

KLATREMUS: Stian Henriksen i Øvre Eiker i Buskerud hygger seg med Panda både på og utenfor allfarvei.

Elektronikkingeniør Stian Henriksen i Øvre Eiker i Buskerud har alltid omfavnet italienske, trange sko, unnskyld; smale småbiler.

– Husholdningens garasje huset allerede flere biler, men en Panda 4x4 har jeg alltid plass til: Den kan brukes til det aller meste.

Henriksen minner om at designeren Giorgetto Giugiaro selv trekker frem Panda blant egne design han er mest fornøyd med.

Grunnet den lave vekten og et lite overheng både foran og bak, kravler bilen seg uforskammet godt frem i terrenget.

VERDENSVANT: Elektronikkingeniør Stian Henriksen har lest seg opp på historien bak Panda – og funnet ut at designeren Giugiaro inspirerte seg av alt fra jeans til helikoptre.

– Den er også en vinner i byen der parkeringsplasser stadig krymper.

Giorgetto Giugiaro

  • Født 7. august 1938 i Garessio i Italia.
  • Regnes som en av det 20. århundres mest betydningsfulle bildesignere. Har designet over 200 bilmodeller satt i serieproduksjon, kanskje mest kjent for første generasjon VW Golf.
  • Har blant annet designet Lancia Delta (1979), Fiat Panda (1980), Fiat Uno (1983) og Fiat Punto (1993).
  • Har også vært involvert i design av andre produkter, som kameraer og klokker.

Kilde: Store norske leksikon

Det mest typisk italienske er ifølge Henriksen utvilsomt Giugiaros egen beskrivelse av krav til lasteevne da bilen var på skissebordet:

– Pandas bagasjerom måtte kunne romme to stykk vinballonger på 50 liter hver. En rett ut herlig italiensk tankegang, mener han.

Den gir et bekymringsfritt bilhold og får folk til å smile:

– Altså, det stikk motsatte av moderne firehjulstrekkere. Ellers har en Panda også seter uten komfort, et kombinert dashbord og hanskerom, og en noe tvilsom kollisjonssikkerhet, ramser han opp ettertenksomt.

SKJERMTROLL: Fiat Panda har skral instrumentering, med unntak av et display som viser terrengets helning.

Til gjengjeld skal Panda ha blitt utviklet på kun 15 dager av Giorgetto Giugiaro og Aldo Mantovani.

– Giugiaro designet altså karosseriet og interiøret, mens Mantovani sto for drivverk og annen konstruksjon, informerer han med fryd i stemmen.

4x4-systemet er produsert av østerrikske Steyr-Puch, med svært enkel konstruksjon – men effektfull funksjon.

– Differensialen er åpen, og innkobling av firehjulstrekket skjer via en spak mellom setene. Denne låser koblingen mellom for- og bakhjulene og egner seg derfor best til lave hastigheter, instruerer Henriksen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul