SOVJETFLÅTE: Lars Saunes i Asker kjører Norges eneste Volga 3102. Bilen fra Sovjet-epoken vekker daglig oppsikt blant Østlandets Teslaer, BMW-er og Audier.
SOVJETFLÅTE: Lars Saunes i Asker kjører Norges eneste Volga 3102. Bilen fra Sovjet-epoken vekker daglig oppsikt blant Østlandets Teslaer, BMW-er og Audier.

Vi som kjører russisk:

– Min Volga var KGBs favorittbil

Russer-biler har tradisjonelt vært populære her i landet. To sjeler forklarer hvorfor deres Sovjet-åk fortsatt er gangbare, tross invasjonen av Ukraina.

Publisert Sist oppdatert

Kan du rase rundt i russisk bil på norske landeveier, og samtidig være imot Russlands invasjon i Ukraina?

Tross svært dystre omstendigheter som er skapt av russiske myndigheter alene, fortsetter vi å være fascinerte av det seige russiske folket og deres fabelaktige, egenartede kultur:

Russiske biler i Norge

  • Tidlig 1950-tall: Drosjeeiernes felleskjøp importerte sovjetiske Pobeda
  • I 1955 lå Moskvitch på fjerdeplass på norsk salgsstatistikk
  • Etter frigivelsen av bilsalget i 1960 fortsatte russiske merker å være store i Norge
  • Lada er største Sovjet-merke i Norge noensinne: passerte 25.000 solgte i årsskiftet 1983/84
  • Inntil Lada-lanseringen høsten 1971 hadde Moskvitch pene markedsandeler

Råvakre kirker med snurrige løk-kupler, tradisjonelle trehus på landsbygda malt i glade farger, St. Petersburgs storslåtte kunstinstitusjoner – og ikke minst de grå drabantbyene hvor menn samles i garasjer om kveldene for å drikke vodka, spille kort og fortelle skrøner.

Vi leser forfattere som Leo Tolstoj (1828–1910) og Fjodor Dostojevskij (1821–1881) og kjører gjerne Lada, Pobeda, Moskvitch, Zil og Volga.

Ja, heng på Jan Paulsen i Lillehammer og Lars Saunes i Asker:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ØSTAVIND:</span> Jan Paulsen i Lillehammer er trofast Moskvitch-supporter. Den hvite, en med modellbetegnelse 408, er fra 1966 – og den oransje, en 2140, fra 1977.
ØSTAVIND: Jan Paulsen i Lillehammer er trofast Moskvitch-supporter. Den hvite, en med modellbetegnelse 408, er fra 1966 – og den oransje, en 2140, fra 1977.

Mellom arbeiderbilen Lada og KGB-sleden Volga ligger et åpent landskap, og dét heter Moskvitch. Jan Paulsen i Lillehammer har to, en gråhvit fra 1966 og en glad-oransje fra 1977.

– En slags forklaring er at jeg er født i 1952, og som smågutt var det svært mange øst-sonebiler å se i gatene i Oslo.

Rundt bydelene Torshov og Rodeløkka glodde han seg glad på trafikken.

– Jeg syntes Moskvitchen var blant de flotteste av dem, men Volga var enda finere.

De to merkene var de aktuelle, om jeg en dag kunne skaffe meg en artig, helst russisk, bil, husker han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RUSSOFIL:</span> Jan Paulsen har kjørt Moskvitch helt siden 1983.
RUSSOFIL: Jan Paulsen har kjørt Moskvitch helt siden 1983.

Pobeda var for lengst ute av markedet, og på 1970-tallet kom Lada.

– Men, nei, Lada var jo rett og slett en Fiat. Jeg ville ha en ekte russer.

Moskvitch ble av en journalist i avisa Østlendingen omtalt som fattigmanns-Lada.

– Som bruktbil var Moskvitch billigere enn Lada. Fordi Volga ble dyrt, og jeg ikke ønsket å bruke så mye penger, kjøpte jeg i 1983 enkelt og greit en Moskvitch 412, som viste seg som et artig, uproblematisk bilhold.

Han tror mange som fortsatt kjører russisk, er «russofile».

– Som russofil er man interessert i alt russisk: russisk språk, litteratur, historie, romfart – og for min del, russisk skøytesport. Det er nærmest en legning, forklarer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SONE ØST:</span> Den hvite 1966-modellen og den oransje 1977-utgaven har identisk base, men karosserier med variasjoner over samme tema. Eier Jan Paulsen har ingen til salgs.
SONE ØST: Den hvite 1966-modellen og den oransje 1977-utgaven har identisk base, men karosserier med variasjoner over samme tema. Eier Jan Paulsen har ingen til salgs.

Kommentarer etter krigens utbrudd, rundt hans østvendte bilinteresse, har latt vente på seg:

– Ingen kaster råtne egg eller lager riper i lakken. Det kan også skyldes at få vet om merket. Og folk jeg kjenner, som vet jeg kjører russisk, nei ... jeg hører ingen negative kommentarer.

Da krigen brøt ut, tenkte han: «Nå må jeg være forsiktig, fordi det er mange gærninger der ute». Han har stadig god kontakt med en ukrainer, som har hjulpet ham, og mange andre, med deler:

– Jeg skrev til ham og sa at jeg var usikker på om jeg skulle ta Moskvitchene ut av vinterhiet i våres.

Ukraineren svarte: «Se ikke på din bil som russisk. Se på den som det den faktisk er, en sovjetisk bil.»

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SOVJETSTÅL:</span> Lillehamringen Jan Paulsen synes sine Moskvitch 408 og 2140 gjør sommerhalvåret litt mer russisk på den positive måten.
SOVJETSTÅL: Lillehamringen Jan Paulsen synes sine Moskvitch 408 og 2140 gjør sommerhalvåret litt mer russisk på den positive måten.

Mange ukrainere arbeidet ved Moskvitch-fabrikken, og andre ansatte kom også fra store deler av Sovjetunionen.

– Moskvitch er sovjetisk: I alle fall alle som ble produsert frem til oppløsningen av CCCP, og det gjelder alle modellene som kom til Norge, triumferer Paulsen.

Produksjonen av Moskvitch nådde aldri store høyder sammenlignet med Lada, som ble laget i langt større antall. Likevel måtte en sovjetborger vente i tre år på en Lada.

– Ventetiden for å få en Moskvitch var nok enda lengre. Da Lada-produksjonen fikk fart etter lanseringen i 1971, ble muligens ventingen for Moskvitch redusert noe, forteller han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SOVJET-STOLT:</span> I flere år bodde og arbeidet Asker-mannen Lars Saunes i Moskva. Varme minner har ført til at han for tre år siden valgte å bli Volga-eier i Norge.
SOVJET-STOLT: I flere år bodde og arbeidet Asker-mannen Lars Saunes i Moskva. Varme minner har ført til at han for tre år siden valgte å bli Volga-eier i Norge.

For noen er storbilen Volgas struttende linjer nærmest like staselige i trafikken som en ballerina på scenen i den berømte Bolsjoi-balletten.

Asker-mannen Lars Saunes, partner i finansrådgivingsselskapet DHT, skrider fram i sin Volga 3102, et røslig kommunist-statussymbol som fra slutten av 1960-tallet gjerne ble kjørt av agenter i KGB, Sovjetunionens beryktede etterretningstjeneste.

Tre tiår tilbake tok karrieren ham til Moskva, hvor han bosatte seg i en lengre periode og fikk god tid til å bli glad i russiske kjøretøy.

Den selvoppnevnte Volga-entusiasten kjører gjerne med vidåpent vindu, og han skjuler seg ikke for en eventuell diskusjon rundt det å kjøre russisk.

– Bilen alene har jo ikke gjort noe galt, verken før eller etter at krigen i Ukraina begynte, argumenterer han.

Saunes har smurt et klistremerke med tydelig, ukrainsk flaggmotiv på bakruta.

– Og der blir det værende, lover han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STØTTEERKLÆRING: </span>Lars Saunes' sovjetiske Volga 3102 har tydelig klistremerke med motiv av det ukrainske flagget klint på bakruta.
STØTTEERKLÆRING: Lars Saunes' sovjetiske Volga 3102 har tydelig klistremerke med motiv av det ukrainske flagget klint på bakruta.

Etter Russlands invasjon av Ukraina har han fortsatt kjøreturene, og til og med tatt en runde forbi den russiske ambassaden, stanset og levert en liten protestmarkering.

– Blant folk flest møter bilen og jeg som før bare brede glis, stadige forespørsler om fotografering og like mange tomler opp.

Som eier av en oppsiktsvekkende Volga hjelper det at Saunes liker å prate.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GRILLSESONG:</span> Lars Saunes trekker fram den staselige grillen som en av mange grunner til at han kjøpte sin Volga i 2018.
GRILLSESONG: Lars Saunes trekker fram den staselige grillen som en av mange grunner til at han kjøpte sin Volga i 2018.

– Hver gang jeg legger ut på tur, må jeg regne med å bli stoppet av nysgjerrige med alle mulig typer spørsmål.

For de mange med opprinnelse fra Øst-Europa er denne bilen først og fremst et uttrykk for oppkvikkende oppvekst-nostalgi.

– For meg personlig bringer den altså mektige minner fra 1990-tallet, da jeg bodde og arbeidet i Moskva.

Bare motorlyden låter radikalt annerledes:

– En tidligere eier fikk den geniale ideen om å lempe inn en 2,8 liters V6 fra en Ford Granada med automatgir. Den tyske maskinen er langt bedre enn treskeverket som ble levert fra fabrikken. Den originale rekkefireren på 2,4 liter har mange rare lyter, som at den raper mellom girene, rapporterer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SOVJETSTAS: </span>Da Lars Saunes bestemte seg for å kose seg med et russisk kjøretøy i Norge, blinket han ut KGBs favoritt-biltype Volga. Foto: KARL EIRIK HAUG
SOVJETSTAS: Da Lars Saunes bestemte seg for å kose seg med et russisk kjøretøy i Norge, blinket han ut KGBs favoritt-biltype Volga. Foto: KARL EIRIK HAUG

Han ser på russeren med et ømt blikk:

– Volgaen har klassisk, passe prangende frontparti med grill og tåkelys, som faktisk virker. Den dype, flaskegrønne eksteriørfargen blir aldri kjedelig: Intensiteten varierer med dagslyset. Og den ser fortsatt svært bra ut sammenlignet med hvilken som helst bil bygget i 1986, konstaterer han.

Foruten nevnte KGB, var Volga gjerne beregnet på høytstående medlemmer av det sovjetiske maktapparatet.

– Denne biltypen ble gjerne kjørt av sjåfør, opplyser han.

I hjemlandet ble Sovjets svar på Mercedes ikke solgt til privatpersoner før langt ut på 1990-tallet.

Hvis du får øye på en slik, blir det kanskje lenge til neste gang, om du i det hele tatt er så heldig. Saunes' Volga er nemlig absolutt eneste 3102 (modelltype produsert fra 1986 til 2010) som ruller på norsk asfaltdekke.

– De to andre som ble importert til Norge i 1986, slet merkelig nok med å finne kjøpere og ble re-eksportert tilbake til Sovjetunionen, sukker han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!