Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen»:
Her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Bli med inn i fornøyelsesparken «Porsche-festivalen», som Porsche Norge rigget for én dag og tusenvis av ivrige entusiaster.
Lut lei bilarrangementer hvor kjøretøy, folk og tiden står bom stille? Prøv heller «festival».
I år feirer den norske «Porsche-festivalen» merkets 75 år.
Programmet er så fandenivoldsk fullstappet av mektig moro at
du har lov å bli fullstendig forvirret:
Her er alt fra utstilling av klassiske Porscher – blant dem
diamanter hentet fra merkets museum i Tyskland – via høylytt non-stop racing, fartsfylte
spill, sprell og selfier med kjendiser – til mulighet for øvelseskjøring for
16-åringer.
Ingen andre bilmerker enn nettopp Porsche makter å lokke
over 10.000 sjeler til å sette av en hel lørdag i skogen. Antallet besøkende er en
økning på rundt 25 prosent fra fjorårets festival, hvor også elbiler blandet seg med
bensindunst.
Fiiin kultur!
Åsted er Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Østfold – med
baner og fasiliteter som er blinket ut som nasjonal satsing av selveste
Kulturdepartementet: Med andre ord er dette vi skal oppleve, offisielt
«finkultur».
Racingførere Kristoffer Hesthag og Anders Holst Kjellsen –
begge fra Gvarv i Telemark – stiller på feiringen av Porsches 75 år med
racingrigga Porsche 944.
– Jeg har kort og godt stukket av med bilen til
fatter’n, innrømmer Hesthag.
Kjellsen oppgir at han er på arrangementet for å «skru» og
være bakkemannskap når kompisen deltar i racet. Han nærer også egne
løpsambisjoner gjennom AHKRacing, som bærer initialene hans.
Hesthag er til daglig instruktør i Bilfag i Talenthuset i Skien – en utdanning for ungdom som ennå ikke har fått lærlingplass.
– Når vi er ferdige med å kjøre løp her, skal Porschen
også tilbake i undervisningen, skratter han.
Fra klokka 09.00 til 17.00 byr Porsche-festivalen på baneløp
som 944 Cup, Formation Lap, Porsche Carrera Cup og Porsche Sprint Challenge – bare
avbrutt midt på dagen av en halvtimes historisk parade med rundt 300 kjøretøy
fra Porsche-designernes gullalder.
Superstjerne på plass
Et tjuetalls kaloririke serveringstilbud
gjør at enhver akutt følelse av lavt blodsukkernivå kan lindres i rekordtempo.
Blant publikum på Porsche-festivalen er like mange kjendiser
som du ville sett om du gikk på gaten i Hollywood: En av dem som får flest
blikk, er Norges racingstjerne, Porsche-glade Dennis Hauger.
Halv fem på ettermiddagen køer ivrige fans for å sikre seg
Haugers autograf, enten det er på et Porsche Festival-flagg, en klissete
barneneve eller en tilfeldig serviett.
Når man kommer tett på ham, ser man den hyppig medieomtalte
lykkeamuletten 20-åringen har båret rundt halsen siden 11-årsalderen, en gave
han da fikk av bestemoren.
Mange følger tett ambisjonene hans om å bli Formel 1-fører –
og leve av det. Alternativene er likevel flere, og Hauger har uttalt at han
uansett ser for seg å ha racing som arbeidsplass de neste årene.
Rudskogen Motorsenter sto fiks ferdig første gang for 33 somre siden, da med en mer beskjeden bane som strakk seg om lag 1,9 km.
Først i 2011 ble hovedbanen bygd ut til dagens lengde, hele 3,237 kilometer. Veibanens høydeforskjell er 53 meter og består av 14 svinger, hvor noen er av det krappeste, mest underholdende slaget.
Norsk replika
Banetraseens layout er signert den smått geniale, tyske
banearkitekten Hermann Tilke, som ellers har tegnet en rekke andre racerbaner
som Istanbul Park, Marina Bay Street Circuit i Singapore, Bahrain International
Circuit – samt Yas Marina Circuit i Abu Dhabi.
Når du skritter over racingbanen i to omganger via to broer,
kommer du til et eget område som er reservert historiske kjøretøy. Porsche Club
Norge og andre har invitert medlemmer til å stille ut de mest sjeldne
eksemplarene av ulike Porsche-arter som kjører på norsk asfalt.
Blant disse er et allerede hyppig objekt i mediene, en replika av racingvesenet Porsche Gulf-917 cfk.
Porsche-entusiast Knut Markegård på
Geilo brukte flere år på prosjektet og fikk godkjent dette unike eksemplaret
hos Biltilsynet med kløkt og klokskap.
Du kan lese mer om prosjektet her.
Racingstjernen Isabell Rustad har vilt voksende fanskare og
er knyttet til Fragus Motorsport, TB Racing og NMK Hadeland.
Tross trassig tåke og ondartet, våt bane markerte hun seg
pent i racing-kategorien «Porsche Sprint Challenge Scandinavia».
Hun leverte løpets kjappeste rundetid, og sikret samtidig en
utvilsom banerekord i Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Rudskogen.
Ulykkeligvis sviktet girkassa i siste runde: Porschen ble
stående, mens utfordrerne suste forbi. Rustad ble brutalt fratatt muligheten til
å fullføre, men kom likevel godt ut av det – og beholdt andreplassen totalt
sett.
Porsche-festivalen skiller seg ikke bare fra andre bil-arrangement ved at det skjer noe konstant – på banen – men også ved at det kontinuerlig tilbys aktiviteter utenfor løpsbanen.
Alle slags folk
Med andre ord kan du
gladelig la deg distrahere – uansett om du befinner deg på racingtribunen eller
om du lønsjer blant arrangementets utallige foodtrucks.
Porsche Norge har klart å mekke en miks av attraksjoner som tiltrekker seg alle (!) kjønn og aldersgrupper.
Å mingle med menneskemengden
gir håp om at bilinteresse kan deles av absolutt alle samfunnslag – her
støter du på kjente, kjendiser og totalt ukjente.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
Porsche-festivalen bruker fortiden som brekkstang for å forberede oss på framtiden:
Etter braksuksessen med et solid antall solgte
strømførende Taycan i Norge, venter importøren på neste generasjon elbiler fra
Stuttgart.
Denne lørdagen er Rudskogen Motorsenter et Disneyland for den delen av bilfolk som omfavner skapninger med lynaktig futt – uansett drivlinje.
Og veien hjem fra Rudskogen Motorsportsenter? Følg riksvei
124 gjennom eventyraktige, bølgende landskap mellom vilt velstelte bondegårder
– som ser ut som de er klippet ut av utspekulerte drømmeannonser – myntet for
folk med urealistisk romantiske forestillinger om livet på landet.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen