FULL POTT: Porsche-festivalen betyr mingling med kjendiser og racingførere som Mikaela Åhlin Kottulinsky.

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen»:

Her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Bli med inn i fornøyelsesparken «Porsche-festivalen», som Porsche Norge rigget for én dag og tusenvis av ivrige entusiaster.

Publisert Sist oppdatert

Porsche-festivalen

  • Arrangør: Porsche Norge
  • Blanding av racing, produktpresentasjoner, historiske modeller og andre opplevelser
  • Arrangert for tredje gang lørdag 8. september 2023
  • Arrangert første gang i 2019 og andre gang i 2022
  • «Fjordluft» (fjordluft.no) er det andre, årlige eventet for Porsche-entusiaster

Lut lei bil­arrangementer hvor kjøretøy, folk og tiden står bom stille? Prøv heller «festival».

I år feirer den norske «Porsche-festivalen» merkets 75 år.

Programmet er så fandenivoldsk full­stappet av mektig moro at du har lov å bli fullstendig forvirret:

Her er alt fra utstilling av klassiske Porscher – blant dem diamanter hentet fra merkets museum i Tyskland – via høylytt non-stop racing, fartsfylte spill, sprell og selfier med kjendiser – til mulighet for øvelseskjøring for 16-åringer.

FOLKEFEST: Den norske Porsche-festivalen skiller seg fra andre bilarrangement ved en rekke fartsfylte aktiviteter.

Ingen andre bilmerker enn nettopp Porsche makter å lokke over 10.000 sjeler til å sette av en hel lørdag i skogen. Antallet besøkende er en økning på rundt 25 prosent fra fjorårets festival, hvor også elbiler blandet seg med bensindunst.

Fiiin kultur!

Åsted er Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Østfold – med baner og fasiliteter som er blinket ut som nasjonal satsing av selveste Kulturdepartementet: Med andre ord er dette vi skal oppleve, offisielt «finkultur».

TO SKRUER: Kristoffer Hesthag og Anders Holst Kjellsen ønsker å bidra til Porsche-festen med upretensiøs tilstedeværelse og hard kjøring.

Racingførere Kristoffer Hesthag og Anders Holst Kjellsen – begge fra Gvarv i Telemark – stiller på feiringen av Porsches 75 år med racingrigga Porsche 944.

– Jeg har kort og godt stukket av med bilen til fatter’n, innrømmer Hesthag.

Kjellsen oppgir at han er på arrangementet for å «skru» og være bakkemannskap når kompisen deltar i racet. Han nærer også egne løpsambisjoner gjennom AHKRacing, som bærer initialene hans.

Hesthag er til daglig instruktør i Bilfag i Talenthuset i Skien – en utdanning for ungdom som ennå ikke har fått lærlingplass.

– Når vi er ferdige med å kjøre løp her, skal Porschen også tilbake i undervisningen, skratter han.

KLAR TIL DYST: Anders Holst Kjellsen og Kristoffer Hesthag ser underholdende kjøring med Porsche 944 som deres gave til Porsches 75-års jubileum.

Fra klokka 09.00 til 17.00 byr Porsche-festivalen på baneløp som 944 Cup, Formation Lap, Porsche Carrera Cup og Porsche Sprint Challenge – bare avbrutt midt på dagen av en halvtimes historisk parade med rundt 300 kjøretøy fra Porsche-designernes gullalder.

Superstjerne på plass

Et tjuetalls kaloririke serveringstilbud gjør at enhver akutt følelse av lavt blodsukkernivå kan lindres i rekordtempo.

DENNIS: Dennis Hauger er den store, norske racingsstjernen under Porsche-festivalen.

Blant publikum på Porsche-festivalen er like mange kjendiser som du ville sett om du gikk på gaten i Hollywood: En av dem som får flest blikk, er Norges racingstjerne, Porsche-glade Dennis Hauger.

Halv fem på ettermiddagen køer ivrige fans for å sikre seg Haugers autograf, enten det er på et Porsche Festival-flagg, en klissete barneneve eller en tilfeldig serviett.

Når man kommer tett på ham, ser man den hyppig medieomtalte lykkeamuletten 20-åringen har båret rundt halsen siden 11-årsalderen, en gave han da fikk av bestemoren.

Mange følger tett ambisjonene hans om å bli Formel 1-fører – og leve av det. Alternativene er likevel flere, og Hauger har uttalt at han uansett ser for seg å ha racing som arbeidsplass de neste årene.

STILLE FØR STORMEN: Racingfører Mikaela Åhlin Kottulinsky, som er @mikaelaakottulinsky på Instagram, virker mer avslappet enn noen – rett før hun skal konkurrere på Rudskogen.

Rudskogen Motorsenter sto fiks ferdig første gang for 33 somre siden, da med en mer beskjeden bane som strakk seg om lag 1,9 km. 

Først i 2011 ble hovedbanen bygd ut til dagens lengde, hele 3,237 kilometer. Veibanens høydeforskjell er 53 meter og består av 14 svinger, hvor noen er av det krappeste, mest underholdende slaget.

Norsk replika

Banetraseens layout er signert den smått geniale, tyske banearkitekten Hermann Tilke, som ellers har tegnet en rekke andre racerbaner som Istanbul Park, Marina Bay Street Circuit i Singapore, Bahrain International Circuit – samt Yas Marina Circuit i Abu Dhabi.

MONSTERMØTE: Togelektriker Marte Markegård er datter av Knut Markegård, som har brukt 9 år på å bygge denne Gulf-917 cfk. Originalen skal være verd rundt 150 millioner kroner.

Når du skritter over racingbanen i to omganger via to broer, kommer du til et eget område som er reservert historiske kjøretøy. Porsche Club Norge og andre har invitert medlemmer til å stille ut de mest sjeldne eksemplarene av ulike Porsche-arter som kjører på norsk asfalt.

Blant disse er et allerede hyppig objekt i mediene, en replika av racingvesenet Porsche Gulf-917 cfk. 

Porsche-entusiast Knut Markegård på Geilo brukte flere år på prosjektet og fikk godkjent dette unike eksemplaret hos Biltilsynet med kløkt og klokskap.

Du kan lese mer om prosjektet her.

SIKKER SIGNERING: Isabell Rustad, som er @isabell.rustad i sosiale medier, viser viljestyrke uansett baneforhold med vanskelig vær og vind.

Racingstjernen Isabell Rustad har vilt voksende fanskare og er knyttet til Fragus Motorsport, TB Racing og NMK Hadeland.

Tross trassig tåke og ondartet, våt bane markerte hun seg pent i racing-kategorien «Porsche Sprint Challenge Scandinavia».

Hun leverte løpets kjappeste rundetid, og sikret samtidig en utvilsom banerekord i Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Rudskogen.

Ulykkeligvis sviktet girkassa i siste runde: Porschen ble stående, mens utfordrerne suste forbi. Rustad ble brutalt fratatt muligheten til å fullføre, men kom likevel godt ut av det – og beholdt andreplassen totalt sett.

RUNDETIDER: Rudskogen Motorsenter blir forvandlet til et kultursenter for Porsche når over 10.000 disipler inntar områdene, som inkluderer den populære «øya» som ligger midt i det beste synsfeltet.

Porsche-festivalen skiller seg ikke bare fra andre bil-arrangement ved at det skjer noe konstant – på banen – men også ved at det kontinuerlig tilbys aktiviteter utenfor løpsbanen. 

Alle slags folk

Med andre ord kan du gladelig la deg distrahere – uansett om du befinner deg på racingtribunen eller om du lønsjer blant arrangementets utallige foodtrucks.

DEKK-OPERASJON: Et stort antall pit-stopp-personell står klare til å skifte dekk og alt annet underveis i ethvert løp.

Porsche Norge har klart å mekke en miks av attraksjoner som tiltrekker seg alle (!) kjønn og aldersgrupper. 

Å mingle med menneskemengden gir håp om at bilinteresse kan deles av absolutt alle samfunnslag – her støter du på kjente, kjendiser og totalt ukjente.

Porsche-festivalen bruker fortiden som brekkstang for å forberede oss på framtiden: 

Etter braksuksessen med et solid antall solgte strømførende Taycan i Norge, venter importøren på neste generasjon elbiler fra Stuttgart.

Denne lørdagen er Rudskogen Motorsenter et Disneyland for den delen av bilfolk som omfavner skapninger med lynaktig futt – uansett drivlinje.

TRENDFARGET: En tendens på Porsche-festivalen er ombygde, eldre 911 som ikke prøver å se ut som originaler fra fabrikk. Musiker Mikkel Christiansen er blant foregangsmenneskene innen feltet.

Og veien hjem fra Rudskogen Motorsportsenter? Følg riksvei 124 gjennom eventyraktige, bølgende landskap mellom vilt velstelte bondegårder – som ser ut som de er klippet ut av utspekulerte drømmeannonser – myntet for folk med urealistisk romantiske forestillinger om livet på landet. 

I STARTGROPEN: Gustav Bergström (@gustavbergstrom17) er en av mange profilerte, profesjonelle racingførere som kaster glans over arranementet. Han er blant annet kjent som fører for M3G Motorsport I Carrera Cup Scandinavia og Kristoffersson motorsport.
TOSPANN: Disse glade karene stiller for @mtechcompetion i Södertälje i Sverige.
SMILEFJES: Svenske Christoffer Bergström er blant de mest drevne blant dagens bukett av racingsstjerner.
MONSTERMASKIN: Albin Wärnelöv (@albinwarnelov) er like klar som han er blid – før dagens løp.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen