
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy:
«Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Noen biler bringer bare glede. Møt to par som forlenger sommeren med hver sine Beach buggies bygd på Boble-mekanikk.
Mange rare trender har startet på Californias strender.
Midtveis på 1960-tallet kom smartingen Bruce Meyers på ideen om å overføre kunnskapen sin om produksjon av plastbåter til glade fritidsbiler.
Meyers Manx’ frekke design med svære hjul og røslige hjulbuer og drivverk fra VW Boble var i starten tenkt som et strandkjøretøy. På asfalt er fortsatt Dune Buggy (navnet i USA) og Beach Buggy (resten av verden) enda litt mer rampete enn et skateboard.
Meyers solgte rundt 6000 av dem, mens skamløse kopister skrudde sammen bortimot en kvart million.
Over 50 år senere holder nordmenn – med lyst på flagrende hår og turbulens i nakkegropen – liv i tanken om bekymringsløs sommer på fire, fete hjul. Heng på Sol Ringnes og Knut Lyngstadås, samt Jeanett og Simon Knarvik!
Møt flere herlige entusiaster her!
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy:
«Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
-
Vi som liker briter og bilene deres:
«Fin bil er bra for stemmen»
-
Vi som får bilen tatovert på armen:
Slik beholder du drømmebilen livet ut
-
Vi som liker gamle bensinstasjoner:
Var de Norges varmeste møteplasser?
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Simon og Jeanett Knarvik bor på Sotra utenfor Bergen, der hun jobber som apotektekniker og han som bilskadereparatør. På diverse nettsteder kan man lese at det urgamle navnet Sotra muligens betyr «å syde og koke»: Havet rundt øya skvulper, freser og bølger lekent på en selvsikker måte – nærmest som den lille strandloppa som står på tunet til ekteparet Knarvik.
– Buggyen krever litt tilvenning, men når du først har blitt kjent med den, er den svært lettkjørt og underholdende. Med lett egenvekt på 560 kilo bryr den seg fint lite om fysikkens lover. Sjelden har man det så artig med noe som koster så lite, forklarer Simon, og smeller til:
– Noe av det råeste jeg observerte som liten gutt, var en kar som dro en rød Beach buggy på bakhjulene fordi den var så lett i front.

I oppveksten delte Simon farens intense bilinteresse, og Buggy raget skyhøyt på ønskelista.
– Disse er jo rimelige i innkjøp, så å si gratis å eie og sanker opp til 340 prosent flere tomler og smil enn hvilken som helst Ferrari og Lamborghini, lover Simon.
Asfalt-jolla har verken belter eller velte bøyle. Hvor trafikksikker den virker, avhenger av øynene som ser:
– Vi anser den som en motorsykkel med to seter, som er ekstra synlig i trafikken, fastslår han.


Paret kjøpt Folkevognen noen få uker før bryllupet sto i juni 2016.
– Folk blir jo alltid godt humør når de får øye på Buggyen, og derfor tenkte jeg at den måtte være den perfekte bryllupsbilen.
Sotra-duoen har lite kontakt med Norges øvrige Buggy-miljø:
– Man er på en måte en del av den utvidede Boble-familien, men Boble-mennesker viser ikke alltid begeistring for slike radikale avarter av originalen.
Simon har noen enkle råd til leseren som ønsker seg maken:
– Om du finner et gøyalt eksemplar, nøl ikke, få det i hus! Så lenge du sørger for ferske bensinslanger og at bremsene virker, er det stort sett bare tut og kjør. Deler finnes i hopetall og koster en pakke kjeks og en cola. Selv tante Reidun eller onkel Ole kan skru på disse bilene, mener Simon.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris

Sol Ringnes i 1890 Rakkestad i midtre Østfold er kvinnen bak Facebook-forumet Beach Buggy Norge, som akselerer mot 1000 medlemmer.
Hun har jobbet hele sin yrkeskarriere i barnehage, beskriver seg som svært hjemmekjær med fokus på barn, barnebarn og venner – men farter likefullt rundt med mannen Knut Lyngstadås på tre høyst ulike vis.
Paret eier en mektig motorsykkel, en vanvittig amerikansk Dodge Ram Camper van – og selvsagt en småbøllete Beach Buggy som skiller seg kraftig ut med dyp rødfarge i kombinasjon med pianosort nyanse, samt veltebøyler rund baut, frekt overdimensjonerte hjul og spinnville, speilblanke kromfelger.


– Jeg startet Facebook-gruppen fordi vi i miljøet manglet et sted å diskutere, spre Buggy-interessen og ikke minst hjelpe hverandre. Siden vi er så heldige å ha en sånn artig liten sak, rett og slett et leketøy, vil vi jo gjerne dele den med andre.
Knøttbilen er effektiv også når det kommer til å kjøle seg ned i hett sommervær.
– Buggy handler mye om en bestemt frihetsfølelse: Vind i håret i kombinasjon med rå motorlyd.

Ringnes misliker ikke at forbipasserende snur seg.
– Buggyen vekker mer oppmerksomhet enn amcar-biler flest, skratter hun.
Miljøet er fortsatt lite:
– Og det er spredt over hele landet, men jammen blir vi tatt godt imot på Folkevogn-treff. Vi er to bilglade besteforeldre. Den hobbyen deler vi virkelig, og koser oss blant likesinnede. Da har man jo alltid noe å snakke om og glo på, oppfordrer hun.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»