PORSCHE-VINTER: Dag-Henning Nielsen føler at Hans Porsche 911 turbo får ekstra drahjelp av godt synlige, aerodynamiske ski på taket. Han mener biler generelt, og Porscher spesielt, blir styggere med skiboks.Foto: ANNE HEIAN
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
Nå dropper stadig flere den slitne, skitne skiboksen og pynter bilen med godt synlige ski på taket. Møt tre vinterferie-bilister som forklarer fenomenet.
Ski på taket? De gir den småkjedelige fasongen på bilen din mer spenst, fraspark og glid.
Frakt av ski på taket
Lenge fraktet takgrindene alt som ikke fikk plass i bilene.
Etter hvert kom takstativ med klemmefunksjon, som forenklet feste av løse gjenstander, som ski og staver
Rundt 1980-tallet ble skiboksene en motesak, i den grad at bilister gjerne kjørte med dem året rundt.
Nå er «nakne ski på taket» tilbake i trafikken som en trend.
De slanke, elegante plankene øker rekkevidden, booster humøret og gir forbipasserende noe å glo på.
Mange husker glimt fra barndommens vinterferier: køer av forventningsfulle, sjeler i Forder, Toyotaer og Citroëner med haugevis av ski på taket – tjoret mer eller mindre forsvarlig fast i en tilårskommen takgrind, et lass som lignet rene vedstabler.
Vinteren 2022 skipper stadig flere de nitriste likboksene, unnskyld: skiboksene – og skaper vinterferiens herligste nostalgi-tripp for oss som vet å sette pris på sånt.
Skiboks er for pyser: Heng på Thor Båsmo, Dag-Henning Nielsen og Torkil Hafsten Skogesal:
Torkil Hafsten Skogesal kommer fra grenda Sollia i Østerdalen og er nå bosatt i Elverum – på dagtid er han å finne hos TK økonomitrimming i Braskereidfoss, som bilmekaniker og tekniker.
Hobbybilen, som han handlet straks etter å ha sikret seg lappen som 18-åring for seks år siden, er en Opel Olympia fra 1969, en litt gildere coupé-utgave av den langt mer folkelige Kadett.
– De stilige treskiene på taket er gamle vikingtreski – faktisk min mor sine barndomsski. Jeg har gode minner om hytteliv i Alvdal der familie, naboer og venner kom sammen for å delta i det vi kalte Gaukerrennet. Det er nok disse jeg lånte da, og jeg husker jeg syntes bindingene var litt trælete, og at det var enklere å la beksømskoa stå igjen i skiene.
– Ski på taket er da et langt flottere syn enn en takboks i simpel plast – og det ligger mye historie i både skiene og det småtøffe stativet, som forøvrig kommer fra en annen gammel bil som tilhørte morfar. Folk smiler når de ser de gamle skiene på taket, sier Skogesal som iler til med at han ikke barer kjører bil med ski på taket, men at han også går på ski – om enn en litt mer moderne variant:
– Rett utenfor dørtrappa har vi i Elverum fine lysløyper uansett hvor vi snur oss, sier han.
Dag Henning Nielsen, med base i Son, raser i retning hytta på Beitosølen i Porsche 911 Turbo 1983-modell – toppet med riktig utstyr slik at silhuetten blir vinterlig.
– Nakne ski på taket er jo pur nostalgi. Men: Skiene blir fort møkkete av veisalt og annen skit, så skiboks er jo å foretrekke. Likevel – takboks hører absolutt ikke hjemme på en 911. Slikt får du aldri se på mitt eksemplar, lover Nielsen, som driver sitt eget anleggsfirma IRM.
Kombinasjonen ski og Porsche gjelder sesongen gjennom og ender gjerne i det han kaller en «årviss vårskitur – gjerne rundt 17. mai» på Valdresflya (andre navnevarianter er Valdrsflye, Valdresflyi, red.anm.) i den mest østlige delen av Jotunheimen.
– Skitur på «Flya» om våren er en vitamininnsprøytning. Vær og forhold vi ikke styrer, avgjør om det til slutt skjer i skidress eller shorts – men om vi kan stå på ski i stuttbrok (knickers, red. anm.) og t-skjorte, blir det uforglemmelig, mener Nielsen.
Han mener Porsche-fabrikkens mest berømte barn er «fantastiske biler, også på vinterføre».
– Den trekker svinbra, med masse vekt over bakhjula, og har motor som gir muligheter for inspirert kjøring. Den er særdeles velbalansert, og ikke nødvendigvis widowmakers, som noen vil ha det til . Men, tullebukker uten erfaring og ferdigheter kan straffes hardt, skratter skiløperen.
Med et klassisk skistativ med klemmer i takrenna, er alt klart for både sladd med Porschen og god glid på skiene.
– Alle med biinteresse burde en gang eie en 911. Når det i instruksjonsmanualen står at fabrikken ikke anbefaler å gire ned til 2.-gir i 160 km/t, så sier det alt om moroa, ler Nielsen.
Fotograf Thor Båsmo i Mo i Rana i Nordland mener lite slår nostalgien ved gammelbil med treski på taket – i dette tilfellet en bestemorblå, eller bestefarblå, for den saks skyld – Ford 20M.
Skiene på taket er foreldrenes gamle Splitkein-ski. Skitypen revolusjonerte skisporten rundt 1930-tallet med spenstigere materialsammensetning som erstattet tidligere løsninger bestående av ren plank.
Den såkalte «kongen av skismøring», Peter Østbye, etablerte Splitkein-fabrikken og slapp sine første produkter allerede i 1934. På grunn av medlemskap i Nasjonal Samling og åpenlyse nazi-sympatier, ble fabrikken tvangssolgt til idrettsstjernen Laila Schou Nilsen – et Kinderegg av sportsprestasjoner innen skøyteløp, alpint og ... tennis.
– Bildet avslører at jeg bruker litt for moderne skiholdere, medgir Båsmo.
– Jeg har selvsagt mer tidsriktig, passende takgrind fra 1970-tallet, men den har jeg festet på min andre Ford, en Cortina, ler han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: