DAGCRUISER: På torsdager deler Jan Fredrik Conradi opplevelsen av sin frekt fransk Facel Vega HK 500 på Tyrigrava-treff rett sør for Oslo.

Vi som treffes på hverdager:

Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

I usikre tider føles faste avtaler trygt: Møt bilentusiastene som alltid treffes på samme ukedag.

Publisert Sist oppdatert

Faste biltreff

Serveringsstedet Tyrigrava i Follo har fast ukeliste:

  • Mandager: Veteranbiltreff
  • Tirsdager: Amerikanske biler
  • Onsdager: Motorsykler
  • Torsdager: Europeiske og asiatiske nye og eldre biler
  • Motorhobby.no og Amcar.no gir oversikter over treff i hele Norge
  • Torsdagstreffen (med «N») ved Norsk Skogmuseum i Elverum har arrangert biltreff siden 1997

Noen slurper øl og prater tull med gjengen hver mandag. Enkelte setter av hver tirsdag for å strikke og utveksle sladder. Andre sparker fotball hver onsdag. Atter andre møtes for å beundre hverandres biler på torsdager.

Over hele Norge samles bil­entusiaster til faste treff. 

På parkeringsområdet utenfor kroa Tyrigrava langs Gamle Mossevei – det svingete strekket som en gang var hovedveien fra Oslo til Sverige – er «torsdag» tingen: 

I sommersesongen samles folk med interesse for europeiske og japanske veteranbiler på arbeidsukas nest siste kveld.

Vil du oppleve en frodig fransk Facel Vega, en Tokyo-rigget japaner eller en Folkevogn ombygd til noe du aldri har satt maken til – kryss av i kalenderen – eller sjekk bildebevisene her. 

Møt Victor Casquinha, Geir Eriksen, Far Adrian med sønn Liam Ramstad – og Jan Fredrik Conradi:

TREFFSIKKER: På torsdagstreff på Tyrigrava sør for Oslo mingler Jan Fredrik Conradis sjeldne Facel Vega med andre veteraner fra Europa og Japan.

Når Jan Fredrik Conradi fra Oslo svinger innom torsdag-treffet med sin Facel Vega HK 500, skaper det omtrent like mye vantro som om en retro-ufo landet, en slik som sist er sett i et tegneserie fra 1960-årene.

Facel Vega sklir uvanlig godt inn på et torsdag-treff: Merket pang-presenterte sin første utgave for publikum en torsdag, nærmere bestemt den 29. juli 1954. 

Sjelden, og dyr

Grunnleggeren Jean Daninos hadde like godt tegnet den hyperelegante farkosten selv, noe han ubeskjedent fortsatte med da videre modeller skulle utvikles.

I 1959 slapp merket toppmodellen HK 500 med Chrysler 6,3 liter V8 Typhoon-motor som tøt ut 360 hester. 

Etter produksjonsstopp i 1962 – og 490 håndbygde eksemplarer av arten – fulgte Facel II, som ble rammet av merkets nedleggelse etter bare ti års eksistens, i 1964.

Auksjonshuset Hagerty fastsetter utropsprisen til pene eksemplarer av HK 500 til opp mot 100.000 dollar.

LINJEFLØRTING: Facel Vega HK 500 har linjeføring som sies å ha inspirert flere andre merker, deriblant Mercedes-Benz.

Conradi nøler på spørsmål om hva som er mest fransk ved Facel:

– Det må dessverre være det dårlige elektrisk anlegget, for ellers er det lite som minner om fransk bil, annet enn luksusfølelsen som påkaller de store franske merkene fra fortiden: Talbot, Delahaye og Salmson, mener han, og poengterer:

– Motorkraft og akselerasjon er blant egenskapene som er uslåelige, sammenlignet med datidens konkurrenter.

Eller finnes enkelte tekniske løsninger som han kaller «overkompliserte»:

– Som den elektriske vindusheve- og senkemekanismen, advarer han.

Inspirerte MB

Conradi har møtt den aldrende Facel Vega-grunnleggeren Daninos ansikt til ansikt på den franske Facel-klubbens stand – i forbindelse med den årlige, franske veteranbil-utstillingen Rétromobile i Paris.

– Han var ikke så opptatt av å snakke med meg, men mest betatt av sin om lag – tipper jeg – 50 år yngre kone, rapporterer Conradi.

Facel Vega insisterte på luksus for de få i en etterkrigstid da inntjeningen lå i massemarkedet. Til gjengjeld lå fabrikken foran i linjeføring: Mercedes-Benz skal blant annet latt seg inspirere for formgivingen av det berømte frontpartiet til SL Pagoda (1963–1971).

KOSELIG MONSTER: Far Adrian og sønn Liam Ramstad gjør torsdag-treffet litt skumlere med mystisk og mørk racing-rigga Toyota Supra.

Adrian Ramstad og sønnen Liam bidrar med torsdagstreffets mest ravnsorte, sjeldne rovfugl (?): En rå, rakt racingrigga Toyota GR Supra.

I 2019 slapp Toyota femte generasjon av Supra, merkets mest brutale, breiale sportsbilformat. 17 lange, pinefulle år hadde gått siden japanerne la ned produksjonen av fjerdeutgaven – for å fokusere på hybridbiler som Prius.

Ramstad junior og senior lar seg imponere av de øvrige frammøttes kjøretøy og bruker god tid på å ta seg en runde. I mellomtiden stimler andre bilentusiaster sammen rundt deres Supra.

Elegant «bølle»

– Disse torsdagene er høydepunkt i uka for Liam og meg, og da tar vi middagen i kiosken her på Tyrigrava. Vi møter kjentfolk vi kan skravle med, og Liam går rundt og koser seg – og tar bilder av bilene på plassen. Det hele er et fint avbrekk i en travel hverdag.

Far Ramstad beskriver den hyppig beglodde Supraen slik:

– Den har jo pene linjer, som er både bøllete og classy.

Med «classy» mener han stilfull: At den tross den høye bøllefaktoren kan kle situasjoner som å bli rullet opp foran et pent hotell.

– Kanskje derfor beundrer mange den, uavhengig av merkepreferanser.

Etter fire års eierskap har far og sønn begynt å se etter et nytt objekt – gjerne noe italiensk:

– Vi lufter Toyotaen for salg. Det er selvsagt med blandede følelser, innrømmer Adrian.

FRESKE FRASPARK: Skjørtekantene på Toyota Supra skjuler den største motor-utgaven – et treliters beist.
BOBLENDE: Victor Casquinha satser alt på å bidra til et treff med svært ulike kjøretøy: Hans VW Boble tar modifikasjoner til et nytt nivå.

Victor Casquinha i Oslo har en 1974-modell Boble som han har tatt vare på - og stort sett konstant forandret – siden 1995.

– Den er vår baby, eller: min baby. Det var madamen som ville ha Boble, men så ble den gradvis mer og mer min.

Han har modifisert Folkevognen på kraftigste vis:

– Det åpne karosseriet taler jo for seg selv, og bilen er selvsagt også senket. Av detaljer kan jeg nevne dørene, hvor jeg fjernet de ytre håndtakene så du må åpne innenfra. Den er et evighetsprosjekt som jeg fortsetter å jobbe med, skratter han

Den høyst originale skapningen har fått kjørt seg over nær sagt hele Europa, helt ned til Portugal på Boble-treff.

– Den fikk blikk, antyder han.

Casquinha husker en episode: På veien hjemover kom en brei lastebil i motgående fil i høy hastighet.

– Lufttrykket var så kraftig at Boble-panseret åpnet seg på vidt gap. Ruta pulveriserte, og så ut som et snødekket, glitrende juletre. Klær, sokker og undertøy fløy i alle retninger, ler han mørkt.

Kona måtte lene seg ut for å kunne fortelle hvor han skulle ratte for å få stoppet i veikanten.

– Det var helt vilt: Vi løp nedover veien og plukket opp alle eiendelene våre. Vi måtte finne et verksted, og takk og lov befant vi oss ved den engelske byen Peterborough, der de superdyktige på nettopp Bobler. Vi glemmer aldri den turen.

Uvurderlig mijø

Allerede for 25 år siden tok paret med sønnen, som da var knappe to måneder, på tur til Geiranger med den norske VW-klubben.

Gutten var den minste som noen gang hadde vært med på en slik klubb-utflukt, minnes Casquinha.

Han har innimellom fundert på å selge.

– Men: Bilen krever få kostnader og er full av flotte minner. Og viktigst av alt: Moroa ved å kjøre den får jeg ikke bak andre ratt. Jeg får alltid hyggelige kommentarer. Veteranbilist-samfunnet er uvurderlig – jeg har fått mange gode venner grunnet bilen.

For Casquinha er torsdag stort sett som andre dager:

– Jeg deltar ofte på slike treff, og det spiller liten rolle for meg hvilken dag vi møtes, så lenge det skjer med hyggelige bilentusiaster.

BMW-BALLAST: Geir Eriksen stiller med BMW 850 – merkets sjeldne flaggskip som først ble presentert i 1989 – da med kun 12 sylindre.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party