Vi som liker fortidens framtidsbiler:
De lekreste bilene får du ikke kjøpt
Godt nytt år! Sjekk Motors utvalgte, historiske konseptbiler med håp om en stiligere framtid.
Nytt år, nye (u)muligheter?
En påstand: Verdens aller stiligste biler er presentert, men
aldri produsert. Om det stemmer, fortjener de å bli sett på ny.
Som en nyttårsfeiring har Motor håndplukket fire av
fortidens freskeste framtidsbiler. Om du ser dem fra visse vinkler og med rett
øye, kan de virke strammere og slankere enn nye biler.
Oppgavene til disse konseptbilene var å snik-forberede
publikum på ny design. Skuffende nok kom noen av disse aldri i butikken, og
andre ganger ble det ferdige produktet langt fra så gjevt som lovet.
Her er fire griselekre biler som var altfor bra for samtiden, men linjene og ideene har fortsatt framtidshåp i tonnevis.
Ta vel
imot Volvo Tundra, Citroën Eole, Saab 9X og BMW Garmisch:
Konseptet BMW Garmisch sto klar på teppet på bilutstillingen
i Genève i Sveits i 1970. Oppgave? Å demonstrere
det italienske designhuset Bertones ekspertise.
Borte for alltid
Designerens Marcello Gandinis linjer virket provoserende
moderne – i forhold til BMWs konservative rykte, og ble kanskje litt
misforstått. Uansett: En tid etter messens slutt forsvant det ene eksemplaret
på mystisk vis, og siden har ingen sett annet enn falmede bilder.
Våren 2019 rullet BMWs designsjef Adrian van Hooydonk ut en
kopi av den forsvunne originalen, og under den offisielle presentasjonen fikk nytolkningen
av «Garmish» langt mer positiv oppmerksomhet. Mange så det «tapte» BMW-designet
i senere modeller.
Det er også en kjent sak at Marcello Gandini tegnet første
BMW 5-serie fra 1972. Stjernedesigneren er ellers kjent for dramatiske linjeføring –
gjennom sportsbiler som Lamborghini Miura og Countach og Lancia Stratos, og
fikk lønnslipp fra Bertone fra 1965 til 1979.
Linjesmekre Garmisch er oppkalt etter
Garmisch-Partenkirchen, det tyske vintersportsstedet i de bayerske alper – nær
den østerrikske grensen. Navnet satte seg fast i den kollektive pannebrasken i
forbindelse med vinter-OL i 1936, og i nyere tid – utfor-VM i 1978 og 2011.
BMW er ikke ukjent med italiensk designinnflytelse: På slutten av 1930-tallet fikk Carrozzeria Touring bygge BMW 328 Mille Miglia, og på tampen av 1970-årene slapp BMW supersportsbilen M1, tegnet av Giorgetto Giugiaro.
Mot en inngangsbillett på skarve 10 euro kan du nyte synet
av nye BMW Garmisch hos BMW Museum i Munchen. Sjekk den skarpskårne grillen og
frontens massive lyktearrangement: Du skal ikke se bort fra at Garmisch har
inspirert dagens BMW-designere til å gå amok med modeller som iX og XM.
I 2001 presenterte Saab sin 1300 kilo lette 9X Concept – med
kraftfull treliters V6-motor på bortimot 300 hester. Året i forveien hadde
fabrikken i Trollhättan fått en tvilsom status som filial av General Motors.
Den konservative, amerikanske bilgiganten rakk ikke å stoppe
svenskenes kreative prosjekt, og nyskapningen ble vist både på bilutstillingen
i Frankfurt og Tokyo.
Selve ideen ved 9X griper fatt i frustrasjonen over å kjøre
en kjedelig stasjonsvogn året rundt. Her får du både lasteplass, pick-up,
raodster og coupé i samme farkost.
Taket, som er delt i to like flater, kan enkelt pelles av.
Fra Saab til Porsche
Den bakerste delen av planet kan senkes for enklere
innlasting, som hos de fleste amerikanske pick-ups. I tillegg kan bakparten
trekkes ut, etter modell fra spisebord som kan forlenges med en skjult
underplate.
Saabs drivende dyktige designteam var ledet av Anthony Lo og
Michael Mauer, hvorav sistnevnte senere bet seg fast som sjef for Porsches
designavdeling. De gjorde tegnejobben i Trollhättan og fikk bygget konseptbilen
hos Bertone i Italia.
Myke, avrundede karosseriflater hinter til 1960-tallets
stasjonsvogn Saab 95, og interiøret er i grove trekk bygget som en cockpit i et
jagerfly. Mest oppsiktsvekkende er den gigantiske, digitale skjermen i
midtkonsollen, et frampek til Tesla Model S sin løsning, som kom 20 år
etter.
En dag på slutten av 1970-tallet ringte Volvo i Göteborg
sine venner hos Bertone i Italia. Bestilling? En designstudie. Tiden var kommet
for å fornye den litt keitete 340-serien, introdusert i 1976.
Bertones frittenkende formgivere tok oppgaven på største
alvor. I 1979 ble resultatet sluppet løs – og konseptet Volvo Tundra brøt med
nesten alle Volvo-tradisjoner.
Hvor ble det av grillen?
Fronten manglet frontlykter, som var skjult i form av pop-up
vippelys. Coupé-silhuetten minnet mer om ebn Renault 17 eller VW Passat enn en
svenske. I tillegg var taket abrupt trukket ned halvveis over de bakre
sidevinduene.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Bertone tok seg også friheten å krympe Volvos berømte grill,
og omplasserte den så respektløst de kunne – på siden av støtfangerens
underside.
Volvos markedsavdeling fikk bakoversveis – og bange aner.
Fabrikken lot Tundra-forslaget ligge og videreførte isteden den trauste 340-serien
helt til 1991.
Men skitt au: Tundras skarpe linjer fant nye venner. Citroëns markedsfolk var lei flere tiår med myke former og lette desperat etter et nytt designuttrykk.
Slik ble Volvo Tundra i grove trekk til Citroën BX, og
det franske merket kunne skryte av en nyhet i mellomklassen med Bertone-design.
Fire år var gått etter Citroën-ledelsens insistering på
designhjelp utenifra. I 1986 fikk endelig merkets egne designere utløp for intern
kreativitet. I all hemmelighet var en arvtaker til Citroën CX (1974–1989) under
utvikling.
Citroën-formgivernes forslag var den oppsiktsvekkende
konseptbilen Eole, med navn lånt fra vindens gud i gresk mytologi. Karosseriet var
glattslikket som en perfekt avrundet rullestein på en eksotisk strand. Den
tekniske basen var Citroëns egen ræser, CX GTi.
Overkjørt ...
Eole lovet en revolusjonerende framtid, men merkets ledelse ville noe annet. Samme året viste italienske Bertone konseptbilen Citroën Brabus, som bar bud om fabrikkens kommende toppmodell, Citroën XM:
Enda en gang ble merkets interne riddere overkjørt – og Bertone kunne innkassere nok
en borteseier.
Citroëns storbiler, Traction Avant (sluppet 1934), DS (1955) og CX (1974) var nær ved å få en interessant oppfølger i Eole. XM gjorde likevel en grei jobb i en vanskelig tid for merket, som ble etterfulgt av enda mer konservative modeller.
Heldigvis ligger Citroëns arv alltid der og ulmer for designere som måtte få oppdraget å skape en
løfterik framtid. Citroëns nyeste storfugl, C5X, har i så måte blitt godt
mottatt.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?
Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren
Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla
Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine
Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica
Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby
Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?
Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere
Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 biltypiske julegaver du kan få (eller gi)