STOLT SOM EN HANE: BMWs designhøvding Adrian van Hooydonk henter fram BMW/Bertone-konseptet fra 1970 for å bane vei for ny, fresk design.
STOLT SOM EN HANE: BMWs designhøvding Adrian van Hooydonk henter fram BMW/Bertone-konseptet fra 1970 for å bane vei for ny, fresk design.

Vi som liker fortidens framtidsbiler:

De lekreste bilene får du ikke kjøpt

Godt nytt år! Sjekk Motors utvalgte, historiske konseptbiler med håp om en stiligere framtid.

Publisert Sist oppdatert

Nytt år, nye (u)muligheter?

Konseptbiler

  • 1938: Buick Y-Job er ofte regnet som verdens første konseptbil, designet av Harley Earl
  • Konseptbilers hensikt: Hinte om ny design og teknologi
  • Bruk av kostbare materialer
  • Ofte bygget kun til utstilling
  • Enkelte er kjørbare, andre ikke

En påstand: Verdens aller stiligste biler er presentert, men aldri produsert. Om det stemmer, fortjener de å bli sett på ny.

Som en nyttårsfeiring har Motor hånd­plukket fire av fortidens freskeste framtids­biler. Om du ser dem fra visse vinkler og med rett øye, kan de virke strammere og slankere enn nye biler.

Oppgavene til disse konseptbilene var å snik-forberede publikum på ny design. Skuffende nok kom noen av disse aldri i butikken, og andre ganger ble det ferdige produktet langt fra så gjevt som lovet.

Her er fire griselekre biler som var altfor bra for samtiden, men linjene og ideene har fortsatt framtidshåp i tonnevis. 

Ta vel imot Volvo Tundra, Citroën Eole, Saab 9X og BMW Garmisch:

FREKK FRAMTID: Bertones tidligere designer Marcello Gandini (til venstre) poserer med BMWS designsjef Adrian van Hooydonk ved baugen på BMW Garmisch.
FREKK FRAMTID: Bertones tidligere designer Marcello Gandini (til venstre) poserer med BMWS designsjef Adrian van Hooydonk ved baugen på BMW Garmisch.

Konseptet BMW Garmisch sto klar på teppet på bilutstillingen i Genève i Sveits i 1970. Oppgave? Å demonstrere det italienske designhuset Bertones ekspertise.

Borte for alltid

Designerens Marcello Gandinis linjer virket provoserende moderne – i forhold til BMWs konservative rykte, og ble kanskje litt misforstått. Uansett: En tid etter messens slutt forsvant det ene eksemplaret på mystisk vis, og siden har ingen sett annet enn falmede bilder.

SIDEVEIS: En av de vakreste BMW-er noensinne ble aldri produsert, men BMW har til gjengjeld laget en ny utgave av den forsvunne Garmisch.
SIDEVEIS: En av de vakreste BMW-er noensinne ble aldri produsert, men BMW har til gjengjeld laget en ny utgave av den forsvunne Garmisch.

Våren 2019 rullet BMWs designsjef Adrian van Hooydonk ut en kopi av den forsvunne originalen, og under den offisielle presentasjonen fikk nytolkningen av «Garmish» langt mer positiv oppmerksomhet. Mange så det «tapte» BMW-designet i senere modeller.

Det er også en kjent sak at Marcello Gandini tegnet første BMW 5-serie fra 1972. Stjernedesigneren er ellers kjent for dramatiske linjeføring – gjennom sportsbiler som Lamborghini Miura og Countach og Lancia Stratos, og fikk lønnslipp fra Bertone fra 1965 til 1979.

STILSIKKER: BMW Garmisch kunne gjort hverdagstrafikken stiligere, om den bare var blitt produsert. Interiørets laptop-lignende anretning er i virkeligheten et sminkespeil.
STILSIKKER: BMW Garmisch kunne gjort hverdagstrafikken stiligere, om den bare var blitt produsert. Interiørets laptop-lignende anretning er i virkeligheten et sminkespeil.

Linjesmekre Garmisch er oppkalt etter Garmisch-Partenkirchen, det tyske vintersportsstedet i de bayerske alper – nær den østerrikske grensen. Navnet satte seg fast i den kollektive pannebrasken i forbindelse med vinter-OL i 1936, og i nyere tid – utfor-VM i 1978 og 2011.

BMW er ikke ukjent med italiensk designinnflytelse: På slutten av 1930-tallet fikk Carrozzeria Touring bygge BMW 328 Mille Miglia, og på tampen av 1970-årene slapp BMW supersportsbilen M1, tegnet av Giorgetto Giugiaro.

Mot en inngangsbillett på skarve 10 euro kan du nyte synet av nye BMW Garmisch hos BMW Museum i Munchen. Sjekk den skarpskårne grillen og frontens massive lyktearrangement: Du skal ikke se bort fra at Garmisch har inspirert dagens BMW-designere til å gå amok med modeller som iX og XM.

GODT SKODD: For over 20 år siden presenterte Saab konseptbilen 9X, med linjer og ideer som kan tenkes å ha reddet merket fra en ublid skjebne på bilkirkegården.
GODT SKODD: For over 20 år siden presenterte Saab konseptbilen 9X, med linjer og ideer som kan tenkes å ha reddet merket fra en ublid skjebne på bilkirkegården.

I 2001 presenterte Saab sin 1300 kilo lette 9X Concept – med kraftfull treliters V6-motor på bortimot 300 hester. Året i forveien hadde fabrikken i Trollhättan fått en tvilsom status som filial av General Motors.

Den konservative, amerikanske bilgiganten rakk ikke å stoppe svenskenes kreative prosjekt, og nyskapningen ble vist både på bilutstillingen i Frankfurt og Tokyo.

Selve ideen ved 9X griper fatt i frustrasjonen over å kjøre en kjedelig stasjonsvogn året rundt. Her får du både lasteplass, pick-up, raodster og coupé i samme farkost.

Taket, som er delt i to like flater, kan enkelt pelles av.

Fra Saab til Porsche

Den bakerste delen av planet kan senkes for enklere innlasting, som hos de fleste amerikanske pick-ups. I tillegg kan bakparten trekkes ut, etter modell fra spisebord som kan forlenges med en skjult underplate.

Saabs drivende dyktige designteam var ledet av Anthony Lo og Michael Mauer, hvorav sistnevnte senere bet seg fast som sjef for Porsches designavdeling. De gjorde tegnejobben i Trollhättan og fikk bygget konseptbilen hos Bertone i Italia.

Myke, avrundede karosseriflater hinter til 1960-tallets stasjonsvogn Saab 95, og interiøret er i grove trekk bygget som en cockpit i et jagerfly. Mest oppsiktsvekkende er den gigantiske, digitale skjermen i midtkonsollen, et frampek til Tesla Model S sin løsning, som kom 20 år etter.

FRAMTIDSHÅP: Konseptet Saab 9X varslet facelift av storbilen 9-5, dessverre ikke var nok til å redde det nå nedlagte merket.
FRAMTIDSHÅP: Konseptet Saab 9X varslet facelift av storbilen 9-5, dessverre ikke var nok til å redde det nå nedlagte merket.
TUT OG KJØR: Instrumentpanelet i Saab 9X Concept var utstyrt med gigantskjerm i midtkonsollen, to tiår før Tesla kom på banen med samme design.
TUT OG KJØR: Instrumentpanelet i Saab 9X Concept var utstyrt med gigantskjerm i midtkonsollen, to tiår før Tesla kom på banen med samme design.
ÅPEN DAG: I 1979 var Bertones konsept Volvo Tundra nytenkende, mens presentasjonen med fotomodellen fremmet et for lengst gammeldags, knirkete kvinnesyn.
ÅPEN DAG: I 1979 var Bertones konsept Volvo Tundra nytenkende, mens presentasjonen med fotomodellen fremmet et for lengst gammeldags, knirkete kvinnesyn.

En dag på slutten av 1970-tallet ringte Volvo i Göteborg sine venner hos Bertone i Italia. Bestilling? En designstudie. Tiden var kommet for å fornye den litt keitete 340-serien, introdusert i 1976.

Bertones frittenkende formgivere tok oppgaven på største alvor. I 1979 ble resultatet sluppet løs – og konseptet Volvo Tundra brøt med nesten alle Volvo-tradisjoner.

Hvor ble det av grillen?

Fronten manglet frontlykter, som var skjult i form av pop-up vippelys. Coupé-silhuetten minnet mer om ebn Renault 17 eller VW Passat enn en svenske. I tillegg var taket abrupt trukket ned halvveis over de bakre sidevinduene.

Bertone tok seg også friheten å krympe Volvos berømte grill, og omplasserte den så respektløst de kunne – på siden av støtfangerens underside.

Volvos markedsavdeling fikk bakoversveis – og bange aner. Fabrikken lot Tundra-forslaget ligge og videreførte isteden den trauste 340-serien helt til 1991.

Men skitt au: Tundras skarpe linjer fant nye venner. Citroëns markedsfolk var lei flere tiår med myke former og lette desperat etter et nytt designuttrykk. 

Slik ble Volvo Tundra i grove trekk til Citroën BX, og det franske merket kunne skryte av en nyhet i mellomklassen med Bertone-design.

KUPERT TERRENG: Volvo takket nei til Bertones stilige Tundra-konsept og gikk isteden for forslaget til sin egen nederlandske designer John De Vries. Våren 1986 sto denne, Volvo 480 ES, klar.
KUPERT TERRENG: Volvo takket nei til Bertones stilige Tundra-konsept og gikk isteden for forslaget til sin egen nederlandske designer John De Vries. Våren 1986 sto denne, Volvo 480 ES, klar.
RETT PÅ: Bertones forslag til en ny, firkantet Volvo endte opp som Citroën BX. Klesmoten på tampen av 1970-årene var mer frivol.
RETT PÅ: Bertones forslag til en ny, firkantet Volvo endte opp som Citroën BX. Klesmoten på tampen av 1970-årene var mer frivol.
INNAFOR: Volvo Tundra er utstyrt med mektig instrumentering som matcher dagens digitale dashbord.
INNAFOR: Volvo Tundra er utstyrt med mektig instrumentering som matcher dagens digitale dashbord.
TVILLINGSJELER: I 1979 presenterte Bertone konseptet Volvo Tundra (øverste foto), men Citroën kjøpte designforslaget. Tre år senere lanserte den franske fabrikken sin Citroën BX (nederst), som brøt med merkets typisk runde design.
TVILLINGSJELER: I 1979 presenterte Bertone konseptet Volvo Tundra (øverste foto), men Citroën kjøpte designforslaget. Tre år senere lanserte den franske fabrikken sin Citroën BX (nederst), som brøt med merkets typisk runde design.
MUSIKALSK: Citroëns egne designere slo på stortromma med konseptbilen Eole.
MUSIKALSK: Citroëns egne designere slo på stortromma med konseptbilen Eole.

Fire år var gått etter Citroën-ledelsens insistering på designhjelp utenifra. I 1986 fikk endelig merkets egne designere utløp for intern kreativitet. I all hemmelighet var en arvtaker til Citroën CX (1974–1989) under utvikling.

Citroën-formgivernes forslag var den oppsiktsvekkende konseptbilen Eole, med navn lånt fra vindens gud i gresk mytologi. Karosseriet var glattslikket som en perfekt avrundet rullestein på en eksotisk strand. Den tekniske basen var Citroëns egen ræser, CX GTi.

Overkjørt ...

Eole lovet en revolusjonerende framtid, men merkets ledelse ville noe annet. Samme året viste italienske Bertone konseptbilen Citroën Brabus, som bar bud om fabrikkens kommende toppmodell, Citroën XM: 

Enda en gang ble merkets interne riddere overkjørt – og Bertone kunne innkassere nok en borteseier.

Citroëns storbiler, Traction Avant (sluppet 1934), DS (1955) og CX (1974) var nær ved å få en interessant oppfølger i Eole. XM gjorde likevel en grei jobb i en vanskelig tid for merket, som ble etterfulgt av enda mer konservative modeller.

Heldigvis ligger Citroëns arv alltid der og ulmer for designere som måtte få oppdraget å skape en løfterik framtid. Citroëns nyeste storfugl, C5X, har i så måte blitt godt mottatt.

RUNDDANS: Citroëns ønsket en rundere framtid enn fabrikkens ledelse. Konseptbilen Eoole var siste forsøk på å holde denne Citroën-arven i hevd.
RUNDDANS: Citroëns ønsket en rundere framtid enn fabrikkens ledelse. Konseptbilen Eoole var siste forsøk på å holde denne Citroën-arven i hevd.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla

Vi som besøker bilmessen for å skravle – på Norges største bil­messe er praten like viktig som bilene

Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine

Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica

Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby

Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?

Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere

Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 bil­typiske jule­gaver du kan få (eller gi)