TO VENNER: Knut Berg Jenssen i Tromsø har vært glad i biler siden han ble dratt med på bilmesser som liten. Nå har en raff BMW i4 fått plass i livet hans – ved siden av den ukuelige tilbedelsen av Porsche.
TO VENNER: Knut Berg Jenssen i Tromsø har vært glad i biler siden han ble dratt med på bilmesser som liten. Nå har en raff BMW i4 fått plass i livet hans – ved siden av den ukuelige tilbedelsen av Porsche.

Vi som har blinket oss ut BMW i4:

BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

De lovet at de aldri skulle bli elbilister, men nykommere som BMW i4 får dem til å bråsnu. Møt to tøffe typer som ruller på strøm i sommer.

Publisert Sist oppdatert

«Jeg skal aldri, aldri kjøpe elbil», har de skrytt, skrattet, skreket og skrålet, mens en voksende eksossky lager en frekk, flott formasjon.

BMW i4

  • Lansert i vår, tre måneder tidligere enn annonsert
  • Bygges i München i Sør-Tyskland
  • Rekkevidde på opptil 590 km (WLTP)
  • BMW Operating System 8 er et kraftig trådløst verktøy for oppdateringer av bilens programvare

De kaller seg petrolheads – bensinhuer – for å markere sin elsk til låta og lukta av fossilt brennstoff som eksploderer i sylinderne – og skyver åket fra null til hundre kjappere enn noen klarer å stotre «ladetid».

Men hva pokker skjer? Nå lar likevel innbitte bensin-mennesker seg lokke til å skifte fil.

Enkelte har blinket seg ut BMW i4, som i M50-varianten yter 400 kilowatt og pøser på 544 hester – egnet til å omvende selv de mest rettroende eksos-entusiaster.

Heng på Frode Selbo og Knut Berg Jenssen, som hver for seg har egne grunner til å rase av gårde i den moroa de gjør i sommer:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FJELLSTØTT: </span>Tromsøværingen Knut Berg Jenssen blinket seg ut en BMW i4 i San Remo-grønn for å dempe suget etter en bensin-utgave fra samme merke.
FJELLSTØTT: Tromsøværingen Knut Berg Jenssen blinket seg ut en BMW i4 i San Remo-grønn for å dempe suget etter en bensin-utgave fra samme merke.

Tromsøværingen Knut Berg Jenssen, som er @fotografknutjenssen på Instagram, vokste opp på 1980-tallet med tøffe biler på hjernen.

Plakatmotivet som prydet veggen, var en rugg av en Ferrari Testarossa og favoritt-lekebilen en stikkende gul Porsche 911 turbo (930) med breiale hjul– «godt utenfor skjermene».

Når vi spoler fram til 2022, kneler han ved en BMW i4 eDrive 40 på strøm.

– Kjøpet var langt fra opplagt, skyter Jenssen inn.

I februar i år bestilte han fossil-råskinnet BMW M3 Competion Xdrive – og fikk hint om levering et par måneder senere.

– Leveringen er utsatt, og som plaster på såret har jeg gitt skambud på et par pent brukte eksemplarer av den mindre M2. Jeg ville ha noe å kose meg med i mellomtiden, forteller Tromsø-mannen.

Da forhandleren foreslo en elektrisk i4, slo Jenssen til – uten å nøle. Få dager etter at han fikk nøklene, den 18. mai, bikket BMW-en 70 mil. I yrket som ambulerende fotograf og regionsjef for boligfoto-selskapet Inviso trenger han minimum 40 mil rekkevidde.

– Jeg har forsøkt å manne meg opp til å kjøpe Tesla flere ganger – jeg har til og med gått så langt som å bestille en Cybertruck. Men, altfor synlige glipper mellom panelene og mangelfullt lakkarbeid på utstillingsbilene, har gjort at jeg har gitt opp, sukker han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STÅPLASS:</span> Knut Berg Jenssen mener BMW i4 er blant de mer langstrakte elbilene – med enda lengre aner til motorsport og annen moro.
STÅPLASS: Knut Berg Jenssen mener BMW i4 er blant de mer langstrakte elbilene – med enda lengre aner til motorsport og annen moro.

– Jeg er ekstremt opptatt av kjøreopplevelse, og bilvalgene må levere deretter. Og siden ingen gidder å låne meg bilene sine i noen måneder, slik at jeg kan herje med dem, og så levere dem tilbake, må jeg nesten kjøpe dem selv, ler han.

Mannen som oppgir å ha «fulgt lite med på nye elbiler» har rattet fem ulike Porsche Taycan på rad. Han ramser også opp en rekke 911 av råeste sort, en Citroën DS3 Racing, Mercedes AMG og annet snadder.

– Sånn sett virker BMW i4 som et fornuftig alternativ på strøm, mener han og begynner til og med å snakke om forbruk – sist målt til beskjedne 17 kwh/100km i forbindelse med tur–retur Finland – med snitt over 80 km/t.

Han gjør et tankemessig byks tilbake til oppveksten, da han besøkte et utall bilutstillinger og rekte innom en mengde bilforhandlere – for gøy:

– Mine foreldre jobbet i det offentlige uten spesielt god råd, men vi prøvde litt forskjellig – pappa hadde to spesielt kule biler: en Mercedes G300D STT Turbo og en BMW 525i E34 sedan med spesielt gromme felger, jubler Jenssen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BÅNN GASS:</span> Frode Selbo har akkurat syklet 11 mil fra Levanger og videre på en del av traseen til sykkelrittet Arctic race, som arrangeres i august i år. BMW i4 forlenger rekkevidden – eller var det sykkelen?
BÅNN GASS: Frode Selbo har akkurat syklet 11 mil fra Levanger og videre på en del av traseen til sykkelrittet Arctic race, som arrangeres i august i år. BMW i4 forlenger rekkevidden – eller var det sykkelen?

Frode Selbo, spesialrådgiver hos NAV og bosatt i Trondheim, er i ferd med å lempe sin Colnago – landeveissyklingens svar på Ferrari – ombord i sin uskyldshvite BMW i4 M50.

Sammen med en kamerat han han prøvesyklet en av etappene til årets Arctic race, verdens nordligste sykkelritt, som går av stabelen i august i år.

Rekkevidde-forlengeren Colnago har to hjul, et utall girkombinasjoner og blir hyppig brukt – når den ikke er festet på stativ til baken på BMW-en på strøm.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LASTEEVNE:</span> Syklisten og elbilisten Frode Selbo er en del av en kameratgjeng med salig sykkeltrening som hobby. Rast med kaffeslabberas er like viktig som å tråkke på til man kjenner svetten – eller var det blodsmaken?
LASTEEVNE: Syklisten og elbilisten Frode Selbo er en del av en kameratgjeng med salig sykkeltrening som hobby. Rast med kaffeslabberas er like viktig som å tråkke på til man kjenner svetten – eller var det blodsmaken?

Ladetid bruker Selbo gjerne til å sykle i vei – og oppleve nye steder i fenomenal natur.

– For meg handler BMW i4 om en kombinasjon av det praktiske og en x-faktor som treffer bilinteressen, opplyser han.

– For oss som liker å sykle Smøla rundt på landeveissykkel, gråfjellrunden i Trollheimen på stisykkel eller Sæterveien fra Røros på grusveier, er det viktig å ha en rask bil som er egnet til formålet.

Siden vinteren 2014 har han kjørt ulike Teslaer, byttet ofte – og sett at det hele har vært gunstig bilhold, med lavt verditap.

Selbo hadde knapt tidligere lagt lankene på et BMW-ratt – men kjørte en Tesla Model 3 Performance da han fikk nyss om at BMW åpnet for bestilling av i4.

– Bilen så bra ut, matchet Teslaens sportslige kjøreegenskaper og hadde to ting jeg savnet mest ved amerikaneren: nemlig hengerfeste og bred bagasjeromsåpning.

Syklisten var kjapp med vurdering av utstyr og bestilling:

– Jeg visste jo at tidlig bestilling er smart med tanke på levering – og at kjøp av en såpass ettertraktet nykommer neppe er noe risikoprosjekt, analyserer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PEN PORTEFØLJE:</span> NAV-spesialrågiver Frode Selbo er en del av gjeng som bedriver landeveissykling som hobby. Gruppen mener selv de gikk fra å være Spekksavers til Spekkshavers – fra noen som hadde lett for å legge på seg noen kilo, til noen som barberer dem vekk – ved hjelp av målrettet pedalkraft.
PEN PORTEFØLJE: NAV-spesialrågiver Frode Selbo er en del av gjeng som bedriver landeveissykling som hobby. Gruppen mener selv de gikk fra å være Spekksavers til Spekkshavers – fra noen som hadde lett for å legge på seg noen kilo, til noen som barberer dem vekk – ved hjelp av målrettet pedalkraft.

Han synes BMWen rett ut er «lekker».

– I forhold til andre elbiler i samme klasse er den en vinner, men designen kunne vært litt mer vågal. Samtidig vil det nok stå seg over tid, spår han.

Om folk med BMW på strøm er mer sporty en Tesla-typer?

– Nææ, neppe. Jeg er jo i overkant ivrig på sykkel, og det samme så jeg blant Tesla-eierne. Syklister er nok mer bevisst på elbilens miljøaspekt. Skiløpere skal vel ha SUV-er med takboks, og fotballspillere må ha biler til å flashe med, både når det gjelder lyd og utseende, ler Selbo.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!