
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
De lovet at de aldri skulle bli elbilister, men nykommere som BMW i4 får dem til å bråsnu. Møt to tøffe typer som ruller på strøm i sommer.
«Jeg skal aldri, aldri kjøpe elbil», har de skrytt, skrattet, skreket og skrålet, mens en voksende eksossky lager en frekk, flott formasjon.
De kaller seg petrolheads – bensinhuer – for å markere sin elsk til låta og lukta av fossilt brennstoff som eksploderer i sylinderne – og skyver åket fra null til hundre kjappere enn noen klarer å stotre «ladetid».
Men hva pokker skjer? Nå lar likevel innbitte bensin-mennesker seg lokke til å skifte fil.
Enkelte har blinket seg ut BMW i4, som i M50-varianten yter 400 kilowatt og pøser på 544 hester – egnet til å omvende selv de mest rettroende eksos-entusiaster.
Heng på Frode Selbo og Knut Berg Jenssen, som hver for seg har egne grunner til å rase av gårde i den moroa de gjør i sommer:

Tromsøværingen Knut Berg Jenssen, som er @fotografknutjenssen på Instagram, vokste opp på 1980-tallet med tøffe biler på hjernen.
Plakatmotivet som prydet veggen, var en rugg av en Ferrari Testarossa og favoritt-lekebilen en stikkende gul Porsche 911 turbo (930) med breiale hjul– «godt utenfor skjermene».
Når vi spoler fram til 2022, kneler han ved en BMW i4 eDrive 40 på strøm.
– Kjøpet var langt fra opplagt, skyter Jenssen inn.
I februar i år bestilte han fossil-råskinnet BMW M3 Competion Xdrive – og fikk hint om levering et par måneder senere.
– Leveringen er utsatt, og som plaster på såret har jeg gitt skambud på et par pent brukte eksemplarer av den mindre M2. Jeg ville ha noe å kose meg med i mellomtiden, forteller Tromsø-mannen.
Da forhandleren foreslo en elektrisk i4, slo Jenssen til – uten å nøle. Få dager etter at han fikk nøklene, den 18. mai, bikket BMW-en 70 mil. I yrket som ambulerende fotograf og regionsjef for boligfoto-selskapet Inviso trenger han minimum 40 mil rekkevidde.
– Jeg har forsøkt å manne meg opp til å kjøpe Tesla flere ganger – jeg har til og med gått så langt som å bestille en Cybertruck. Men, altfor synlige glipper mellom panelene og mangelfullt lakkarbeid på utstillingsbilene, har gjort at jeg har gitt opp, sukker han.

– Jeg er ekstremt opptatt av kjøreopplevelse, og bilvalgene må levere deretter. Og siden ingen gidder å låne meg bilene sine i noen måneder, slik at jeg kan herje med dem, og så levere dem tilbake, må jeg nesten kjøpe dem selv, ler han.
Mannen som oppgir å ha «fulgt lite med på nye elbiler» har rattet fem ulike Porsche Taycan på rad. Han ramser også opp en rekke 911 av råeste sort, en Citroën DS3 Racing, Mercedes AMG og annet snadder.
– Sånn sett virker BMW i4 som et fornuftig alternativ på strøm, mener han og begynner til og med å snakke om forbruk – sist målt til beskjedne 17 kwh/100km i forbindelse med tur–retur Finland – med snitt over 80 km/t.
Han gjør et tankemessig byks tilbake til oppveksten, da han besøkte et utall bilutstillinger og rekte innom en mengde bilforhandlere – for gøy:
– Mine foreldre jobbet i det offentlige uten spesielt god råd, men vi prøvde litt forskjellig – pappa hadde to spesielt kule biler: en Mercedes G300D STT Turbo og en BMW 525i E34 sedan med spesielt gromme felger, jubler Jenssen.

Frode Selbo, spesialrådgiver hos NAV og bosatt i Trondheim, er i ferd med å lempe sin Colnago – landeveissyklingens svar på Ferrari – ombord i sin uskyldshvite BMW i4 M50.
Sammen med en kamerat han han prøvesyklet en av etappene til årets Arctic race, verdens nordligste sykkelritt, som går av stabelen i august i år.
Rekkevidde-forlengeren Colnago har to hjul, et utall girkombinasjoner og blir hyppig brukt – når den ikke er festet på stativ til baken på BMW-en på strøm.

Ladetid bruker Selbo gjerne til å sykle i vei – og oppleve nye steder i fenomenal natur.
– For meg handler BMW i4 om en kombinasjon av det praktiske og en x-faktor som treffer bilinteressen, opplyser han.
– For oss som liker å sykle Smøla rundt på landeveissykkel, gråfjellrunden i Trollheimen på stisykkel eller Sæterveien fra Røros på grusveier, er det viktig å ha en rask bil som er egnet til formålet.
Siden vinteren 2014 har han kjørt ulike Teslaer, byttet ofte – og sett at det hele har vært gunstig bilhold, med lavt verditap.
Selbo hadde knapt tidligere lagt lankene på et BMW-ratt – men kjørte en Tesla Model 3 Performance da han fikk nyss om at BMW åpnet for bestilling av i4.
– Bilen så bra ut, matchet Teslaens sportslige kjøreegenskaper og hadde to ting jeg savnet mest ved amerikaneren: nemlig hengerfeste og bred bagasjeromsåpning.
Syklisten var kjapp med vurdering av utstyr og bestilling:
– Jeg visste jo at tidlig bestilling er smart med tanke på levering – og at kjøp av en såpass ettertraktet nykommer neppe er noe risikoprosjekt, analyserer han.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Han synes BMWen rett ut er «lekker».
– I forhold til andre elbiler i samme klasse er den en vinner, men designen kunne vært litt mer vågal. Samtidig vil det nok stå seg over tid, spår han.
Om folk med BMW på strøm er mer sporty en Tesla-typer?
– Nææ, neppe. Jeg er jo i overkant ivrig på sykkel, og det samme så jeg blant Tesla-eierne. Syklister er nok mer bevisst på elbilens miljøaspekt. Skiløpere skal vel ha SUV-er med takboks, og fotballspillere må ha biler til å flashe med, både når det gjelder lyd og utseende, ler Selbo.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang