TO VENNER: Knut Berg Jenssen i Tromsø har vært glad i biler siden han ble dratt med på bilmesser som liten. Nå har en raff BMW i4 fått plass i livet hans – ved siden av den ukuelige tilbedelsen av Porsche.Foto: JOHANNE BERG JOHANNESSEN
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
De lovet at de aldri skulle bli elbilister, men nykommere som BMW i4 får dem til å bråsnu. Møt to tøffe typer som ruller på strøm i sommer.
Lansert i vår, tre måneder tidligere enn annonsert
Bygges i München i Sør-Tyskland
Rekkevidde på opptil 590 km (WLTP)
BMW Operating System 8 er et kraftig trådløst verktøy for oppdateringer av bilens programvare
De kaller seg petrolheads – bensinhuer – for å markere sin elsk til låta og lukta av fossilt brennstoff som eksploderer i sylinderne – og skyver åket fra null til hundre kjappere enn noen klarer å stotre «ladetid».
Men hva pokker skjer? Nå lar likevel innbitte bensin-mennesker seg lokke til å skifte fil.
Enkelte har blinket seg ut BMW i4, som i M50-varianten yter 400 kilowatt og pøser på 544 hester – egnet til å omvende selv de mest rettroende eksos-entusiaster.
Heng på Frode Selbo og Knut Berg Jenssen, som hver for seg har egne grunner til å rase av gårde i den moroa de gjør i sommer:
Tromsøværingen Knut Berg Jenssen, som er @fotografknutjenssen på Instagram, vokste opp på 1980-tallet med tøffe biler på hjernen.
Plakatmotivet som prydet veggen, var en rugg av en Ferrari Testarossa og favoritt-lekebilen en stikkende gul Porsche 911 turbo (930) med breiale hjul– «godt utenfor skjermene».
Når vi spoler fram til 2022, kneler han ved en BMW i4 eDrive 40 på strøm.
– Kjøpet var langt fra opplagt, skyter Jenssen inn.
I februar i år bestilte han fossil-råskinnet BMW M3 Competion Xdrive – og fikk hint om levering et par måneder senere.
– Leveringen er utsatt, og som plaster på såret har jeg gitt skambud på et par pent brukte eksemplarer av den mindre M2. Jeg ville ha noe å kose meg med i mellomtiden, forteller Tromsø-mannen.
Da forhandleren foreslo en elektrisk i4, slo Jenssen til – uten å nøle. Få dager etter at han fikk nøklene, den 18. mai, bikket BMW-en 70 mil. I yrket som ambulerende fotograf og regionsjef for boligfoto-selskapet Inviso trenger han minimum 40 mil rekkevidde.
– Jeg har forsøkt å manne meg opp til å kjøpe Tesla flere ganger – jeg har til og med gått så langt som å bestille en Cybertruck. Men, altfor synlige glipper mellom panelene og mangelfullt lakkarbeid på utstillingsbilene, har gjort at jeg har gitt opp, sukker han.
– Jeg er ekstremt opptatt av kjøreopplevelse, og bilvalgene må levere deretter. Og siden ingen gidder å låne meg bilene sine i noen måneder, slik at jeg kan herje med dem, og så levere dem tilbake, må jeg nesten kjøpe dem selv, ler han.
Mannen som oppgir å ha «fulgt lite med på nye elbiler» har rattet fem ulike Porsche Taycan på rad. Han ramser også opp en rekke 911 av råeste sort, en Citroën DS3 Racing, Mercedes AMG og annet snadder.
– Sånn sett virker BMW i4 som et fornuftig alternativ på strøm, mener han og begynner til og med å snakke om forbruk – sist målt til beskjedne 17 kwh/100km i forbindelse med tur–retur Finland – med snitt over 80 km/t.
Han gjør et tankemessig byks tilbake til oppveksten, da han besøkte et utall bilutstillinger og rekte innom en mengde bilforhandlere – for gøy:
– Mine foreldre jobbet i det offentlige uten spesielt god råd, men vi prøvde litt forskjellig – pappa hadde to spesielt kule biler: en Mercedes G300D STT Turbo og en BMW 525i E34 sedan med spesielt gromme felger, jubler Jenssen.
Frode Selbo, spesialrådgiver hos NAV og bosatt i Trondheim, er i ferd med å lempe sin Colnago – landeveissyklingens svar på Ferrari – ombord i sin uskyldshvite BMW i4 M50.
Sammen med en kamerat han han prøvesyklet en av etappene til årets Arctic race, verdens nordligste sykkelritt, som går av stabelen i august i år.
Rekkevidde-forlengeren Colnago har to hjul, et utall girkombinasjoner og blir hyppig brukt – når den ikke er festet på stativ til baken på BMW-en på strøm.
Ladetid bruker Selbo gjerne til å sykle i vei – og oppleve nye steder i fenomenal natur.
– For meg handler BMW i4 om en kombinasjon av det praktiske og en x-faktor som treffer bilinteressen, opplyser han.
– For oss som liker å sykle Smøla rundt på landeveissykkel, gråfjellrunden i Trollheimen på stisykkel eller Sæterveien fra Røros på grusveier, er det viktig å ha en rask bil som er egnet til formålet.
Siden vinteren 2014 har han kjørt ulike Teslaer, byttet ofte – og sett at det hele har vært gunstig bilhold, med lavt verditap.
Selbo hadde knapt tidligere lagt lankene på et BMW-ratt – men kjørte en Tesla Model 3 Performance da han fikk nyss om at BMW åpnet for bestilling av i4.
– Bilen så bra ut, matchet Teslaens sportslige kjøreegenskaper og hadde to ting jeg savnet mest ved amerikaneren: nemlig hengerfeste og bred bagasjeromsåpning.
Syklisten var kjapp med vurdering av utstyr og bestilling:
– Jeg visste jo at tidlig bestilling er smart med tanke på levering – og at kjøp av en såpass ettertraktet nykommer neppe er noe risikoprosjekt, analyserer han.
– I forhold til andre elbiler i samme klasse er den en vinner, men designen kunne vært litt mer vågal. Samtidig vil det nok stå seg over tid, spår han.
Om folk med BMW på strøm er mer sporty en Tesla-typer?
– Nææ, neppe. Jeg er jo i overkant ivrig på sykkel, og det samme så jeg blant Tesla-eierne. Syklister er nok mer bevisst på elbilens miljøaspekt. Skiløpere skal vel ha SUV-er med takboks, og fotballspillere må ha biler til å flashe med, både når det gjelder lyd og utseende, ler Selbo.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: