UT AV DET BLÅ: Toyota Camry er en gubbebil av gull for Ole Karlsen. Han ser en stilfull tidsmaskin, der andre ser et anonymt kjøretøy fra noen tiår tilbake.

Vi som forguder «gubbebiler»:

Her er gubbebilene i våre hjerter

Nå får «gubbebilene» en ny vår. Her omfavner en lite gubbete kvinne og ditto mann hver sin gubbebil og forklarer fenomenet.

Publisert Sist oppdatert

Smatt på ordet «gubbebil»: En farkost som huser en gubbe og hans univers. En landsjark, unnskyld – landyacht – bygget for stille trilleturer til butikken, byggevarehuset og hytta.

Gubbe

  • Muligens av dialektisk opphav: «Guve» – staselig mann
  • Forbindelse til svensk «gubbe» (tykk, klumpete)
  • Kryssord-synonymer: kall, gnom og ulk
  • Forklares ofte på engelsk som «old chap»

Gjennom flere tiår har «gubbebilene» fraktet bikkjer, børst, barn, bark og vedkubber.

Å bli kalt «gubbe» har ikke alltid vært like gøy, men i 2023 er det nærmest blitt nostalgi-tøft

Og det er åpenbart noe småbarskt ved «gubbebilene», for nå slåss en ny generasjon om dem. De nye eierne er ikke alltid gubber, og kjører uansett sitt eget løp.

Møt Motors utvalgte glade gubbebil-ryttere, Vanja Nygård og Ole Karlsen:

GARASJEGULL: Ole Karlsen samler på andre generasjon Toyota Camry. Denne våren har han to på skilter og to ekstra som snart blir gjenstand for rehabilitering.

Ole Karlsen bor tett på Kjeller flyplass, en av verdens eldste – som ligger en liten trilletur med Toyota (eller elsykkel) fra Lillestrøm.

Vintage flygemaskiner skjærer gjennom himmelen som kjempe-tordivler, men nå er Karlsens blikk festet på en jordnær skapning fra tampen av 1980-tallet.

Oppvekst i familie med tung bilinteresse har gitt utslag i tomtas dobbeltgarasje, hvor begge plassene i hulrommet befolkes av en – for eieren – spesielt stilfull årgang Toyota Camry, bygget fra 1987 til 1991.

BAGASJETRALLE: Ole Karlsen på Kjeller nær Lillestrøm mener raus bagasjeplass er blant «gubbelbilenes» fremste fordeler.

– Jeg har nok arvet interessen fra fatter’n, som også setter pris på enkle, men gode biler. Nå kjører han Subaru XV, Volvo 940 og Camry. Han skrur også på en 1931 Ford Model A, som han har eid i over 50 år.

Karlsen omfavner ideen om at hans egne, to Camryer er de perfekte gubbebilene.

– At noen kaller den «gubbebil», gjør meg bare glad. Jeg har alltid hatt sansen for solide, seriøse biler, og nå som jeg har bikka 30 år, passer en «gubbebil» meg stadig bedre, sier han, halvt i spøk.

V6-motor

Toyota solgte store mengder Camry i Norge, og vilt flere i USA, hvor modellen beit seg fast helt i toppen av salgslistene.

– I 1988 var den nye utgaven med V6-motor ett friskt pust i norsk trafikk. Det meste annet som ellers rullet på veiene, hadde mindre enn 100 hester og lite utstyr. Det passet kanskje med janteloven: «Du skal ikke tro du er noe».

NY GENERASJON: Tidsmaskinene som ofte kalles «gubbebiler», er også en form for evighetsmaskin for den nybakte Toyota Camry-eieren Ole Karlsen.

Han innrømmer at «gubbebil» kan assosieres med noe som lukter litt gammelt og kjedelig:

– Til gjengjeld er de jo ofte velholdte: tenk strøkne Volvo 240-er, vasket og stelt hver søndag av samme eier gjennom alle år.

Karlsen ser for seg to typer «bilgubber»: De som brukte opp bilene sine til siste slutt og sendte dem på skroten, og de som passet ekstra godt på kjøretøyene, og kanskje ikke kjørte dem langt, slik at vi fortsatt har dem idag.

Totalt fire

– ­Det er artig, og fristende, når 40 år gamle gubbebiler med 70.000 km på telleren plutselig dukker opp av intet. Jeg slutter aldri å bli overrasket over hva som fortsatt finnes lagret på låver og i garasjer der ute, sier Karlsen optimistisk.

PÅ INNSIDEN: Ole Karlsen eier to stykk Toyota Camry på skilter og fryder seg over interiørene som er intakte etter snart 40 år.

Han har to stykk Camry i god stand og to ekstra som er oppussingsobjekter.

– Se hvor pent de blanke pyntelistene løper langsmed vindusrekka. Formene til denne andre av minst 11. generasjoner Camry er spesielt rene. 160 hester, kombinert med lav vekt, sparker godt fra. Den er en velutstyrt evighetsmaskin av en bil, lover han.

En grådig god gubbebil får gjerne være litt kjedelig på utsiden:

– Her teller det indre. Jeg digger at den er overlesset med utstyr som på ingen måte var standard for tiden: silkemykt automatgir, elektrisk takluke, el-antenne, automatisk aircondition og cruisecontroll.

TOYOTUT OG KJØR: Toyota Camry gir Ole Karlsen gode minner om japansk pålitelighet og smekker fasong.

Han forstår at enkelte er likegyldige til hans Camry-begeistring:

– Andre vet akkurat hva dette er og slår gjerne av en prat. For meg gjør sånt bilhobbyen givende, forsikrer Karlsen.

HEI, HAGLE: Bandmedlemmer i Hagle og Opel Commodore-eier Vanja Nygård (til høyre i baksetet) da bilen sto utstilt på Oslo Motor Show.

Når Vanja Nygård i Holmestrand i Vestfold viser fram sin 53 år unge Opel Commodore, skjer sprø, uvanlige greier:

I sosiale medier engasjerer folk seg sterkere for «Gamla», som er hennes eget kallenavn på 1970-modellen – enn de gjør for en Ferrari.

I musikkvideo

Under Norges største bilutstilling i oktober i fjor, Oslo Motor Show, stakk den røde tyskeren seg fram som en trygg, traust representant for det beste av «gubbebiler»

Nå figurer også Opelen i en av Norges mest sette musikkvideoer, «Rullær», med det vilt populære bandet Hagle.

– Første gang jeg møtte Hagle, fortalte frontfigur Olav at han også liker Opel og at han eier en Opel Kadett. Vi er enige om at bilene våre er kjempekule: En gang var de veldig vanlige, og nå representerer de plutselig noe ikke alle andre har.

STILLE FØR STORMEN: Vanja Nygård startet sin mye mediatiserte biinteresse med denne Opel Commodore fra 1970. Commodore var en mer luksuriøst utstyrt variant av volummodellen Rekord.

– De som kaller «Gamla» gubbebil, er ofte de samme som mener jeg og pappa burde bytte bil. Han har jo også en Commodore, men i en lekker coupé-utgave, som ser langt mer sportslig og ungdommelig ut enn min sedan. Jeg bryr meg ikke: «Gamla» er den jeg vil ha, og folk kan kalle den gubbete så mye de vil, ler Nygård.

Mye plass!

Når hun hører «gubbebil», tenker hun eldre menn med penger nok til å handle et stort, litt kjedelig utseende kjøretøy, kanskje den største i modellutvalget.

– Det er langt fra negativt. Store biler har fordelen med masse plass.

Hun verdsetter spesielt de fire breie sidedørene som lokker folk ombord – og stort bagasjerom for langturer fylt med mye stæsj.

FRONTFIGUR: Vanja Nygård har lagd mye baluba og oppmerksomhet rundt Opel Commodore. Det øverste bildet viser også samboerens Toyota Crown, en annen god gubbebil.

«Gamla» har gjort Nygård landskjent, nærmest som om hun var en rockestjerne:

– Etter at jeg begynte å poste oppdateringer om livet med Opelen på nett, oppdaget jeg fort at folk responderte positivt på at en jente hadde kjøpt en såpass gammel bil som alle kan kjenne seg igjen i.

Nygård, som har figurert her i Motor også tidligere, deltok nylig i ny musikkvideo fra Hagle som slippes 30. mars.

– Her har samboeren min, Henrik Henriksen, og jeg med oss vår nykjøpte BMW 525d, som også kan oppfattes som en gubbete bil, ler hun.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!